Jump to content

Unngå ladd våpen, men skudd i magasinet, remington 700 ADL


JEEB

Recommended Posts

Hei,

 

Helt fersk jeger her (ikke vært ute enda)

Gikk til innkjøp av en Remington 700 ADL for ikke så lenge siden.

Etter jeg kjøpte våpenet så har jeg lest mye om vådeskudd og lignende på 700`en, og jeg er litt usikker på hvordan jeg skal forholde meg til dette. Hadde det vært boksmagasin på våpenet så kunne jeg jo bare satt i magasinet når bolten er fremme og ta ladegrep når et evt dyr dukker opp. Men med ADL`en blir jo dette litt mer tungvint da det ikke er løst magasin på våpenet.

 

Våpenet er ikke fiklet med, og avtrekket er fryktelig hardt, men jeg har planer om å levere inn våpenet og få justert avtrekket.

 

Er som sagt helt fersk og syns det er ubehagelig å få rundt med ladd våpen og stole utelukkende på sikringen som har fått mye pes i media i det siste.

 

Lurer som sagt litt på hvordan dere med lignende magasinløsninger gjør det.

 

MVH JEEB

Link to comment
Share on other sites

Gjør som @eirikraude sier, trykk ned patronen i magasinet og før fram bolten til tomt kammer.
Sikrere blir det ikke, og da er det kun et ladegrep når du er klar, så er du i business ;)
Jeg har hatt flere våpen med slik magasinløsning og dette er fast prosedyre.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

http://concealednation.org/2013/11/the-4-rules-of-gun-safety/

Nøkkelen til suksess med ladd våpen er å overholde 3 enkle regler. Alltid, ikke bare når våpenet er ladd.

Vær hele tiden bevisst på hvor våpenet peker, det skal til enhver tid peke på noe som det er greit å skyte, det beste er igrunnen mot bakken, nesten rett ned. Sikker retning kaller vi det. Er det en teknisk feil på våpenet så kan det gå av når man lader eller avsikrer, jeg har stått nære når det smalt i begge tilfellene - sikker retning gjør det "greit". Hjertet stopper bare i et øyeblikk, istedet for for godt...

 

Så er det å holde fingeren unna avtrekkeren, ALLTID! - helt til du sikter på det du skal skyte. Våpen smeller sjelden om man ikke har fingeren der, og de smeller alltid før eller senere om du har den på avtrekkeren, selv om du ikke vil.

 

Siste er selvsagt, ikke skyt på ting som ikke skal skytes på. Og vær 300% sikker før du skyter, du kan ikke trekke tilbake et skudd.

 

Til å begynne med er det best å ikke gå med ladd våpen (det er igrunnen alltid sikrest) men likevel overholde peke- og pekefingerreglene. Det fins ikke noe "den er jo ikke ladd"

Den 4. regelen sier "alle våpen er alltid ladd" - det første folk sier etter et vådeskudd er vel i 90% av tilfellene, " jeg trodde ikke at den var ladd"

Lær deg å håndtere våpenet mens du peker i sikker retning alltid, og aldri holder i avtrekkeren mens det ikke er ladd, og vær streng med deg slev. Før eller senere kommer du til å gå med ladd våpen, og da bør denne vanen sitte - og, det kan jo hende at du lader (for å skyte et dyr f.eks.) og så skyter du ikke, og glemmer at våpenet er ladd, og så... Jeg kjenner personlig 2 stykker som har skutt SEG SELV akkurat slik, så ikke kom å fortell meg at man husker på det... Hvor mange som har gått rundt i skogen med ladd våpen de trodde var uladd, etter slike hendelser er utellelige. Jeg har gjort det et par ganger selv, vet om mange. Har man rutinene inne, så merker man det ikke før man skal tømme våpene når man kommer til bilen.

 

For man tømmer våpen når man legger det fra seg, selv om det er tomt - og igjen, har man ikke rutinene inne, så smeller det et sted, om man ikke husker at våpenet er ladd. Og det gjør man ikke...

 

Ellers, som alle sier, trykk ned patronen og kjør sluttstykket fram. At folk må spørre sånne spørsmål (man må jo begynne et sted) forteller at det er for lite opplæring før folk få lov til å kjøpe våpen. Våpen er tross alt farlige - de er laget for å være farlige.

 

 

 

K

 

  • Like 9
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Angående denne løsningen;

 

Var på hjortejakt i desember i fjor i et drittvær med sludd og vind. Alle på post ble sakte men sikkert gjennomkald. Etter endt drev så skulle vi poste om. En på jaktlaget har den rutinen med å tømme kammeret, presse ned patronen og føre bolten inn i tomt kammer. I tillegg så spenner han ned.. 

 

Vel, denne gangen var han så kald at han sikkert hadde mistet litt av feelingen i fingrene (og hodet?). Patronen ble med inn i kammeret med påfølgende skudd i myra.. Han gjorde en rutine som han hadde gjort mange ganger før og han kjenner normalt at bolten går over patronen. Men ikke denne gangen.

 

Viktig å kjøre streng rutine på å visuelt se at patronen ikke blir med inn i kammeret. Logisk, men samtidig så er jo all sikker håndtering av våpen logisk. Allikevel skjer vådeskudd.

Link to comment
Share on other sites

I et demokratisk land som Norge har vi trosfrihet. På alle områder - unntatt ett: Våpen. Om våpen tror en aldri. En tror ikke at et våpen ikke er ladd. En skal vite. Gjelder også for Politiet, selv om det ikke virker slik.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

men samtidig så er jo all sikker håndtering av våpen logisk

Det er logisk for noen. Jeg vet ikke hvor mange jeg har sett som bærer våpen med fingeren på avtrekkeren (og tommelen på sikringa...), eller hvor mange som bære våpen vannrett (dvs. alltid pekende på noen), eller som har blitt konfrontert med dette, eller at de har pekt på meg - og jeg har fått til svar at den ikke er ladd... (underforstått ikke farlig)

 

Sist jeg var på et DFS-stevne var det en som når han var ferdig, løfta opp rifla, sluttstykke igjen, og svingte den rundt 180°, og endte pekende rett på meg. Jeg sa ifra, men han hadde jo gjort det sånn i 70 år, så det var ikke farlig.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Hvis du likevel skal til børsemaker ville jeg spurt om muligheten til å sette inn boksmagasin, du finner en del billige, og ikke nødvendigvis veldig dyrt å montere.

 

Å dytte ned patronen er jeg ok med, men  å tømme våpenet med bolten liker jeg ikke særlig. Da har man ladd og usikret våpenet 3-4 ganger hver gang man tømmer det.

 

På jakt mener jeg boksmagasin er bedre enn løst, da det ikke kan mistes.

Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, M67 skrev:

 

Den 4. regelen sier "alle våpen er alltid ladd" - det første folk sier etter et vådeskudd er vel i 90% av tilfellene, " jeg trodde ikke at den var ladd"

 

 

 

Og de siste 10% synder mot denne.. De var 300% sikre på at det var et dyr når de i skumringa skjøt en trestubbe, eller i verste fall en kompis.

 

34 minutter siden, M67 skrev:

 

Siste er selvsagt, ikke skyt på ting som ikke skal skytes på. Og vær 300% sikker før du skyter, du kan ikke trekke tilbake et skudd.

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, msteiro skrev:

...ladd og usikret våpenet 3-4 ganger...

 

Ladd, men ikke usikret.

På 700 låser vanligvis ikke sikringa bolten. På den annen side så er jeg enig i konklusjonen, da jeg ikke anser sikringa på 700 for den beste. Likevel så har jeg jaktet 16 sesonger med en 700 ADL, og det har aldri gitt meg noen problemer, eller uggene opplevelser. Lukker på tomt kammer, ved å presse patronene ned i magasinet, og tømmer magasinet ved repetering, med sikringa på. Jeg er veldig bevisst på sikker retning.

Link to comment
Share on other sites

Kydex,

 

Jeg tror vel egentlig, etter ha jaktet med mange forskjellige folk oppigjennom, at de ikke er 300% sikre, men innerst inne gir faen - jaktlysten er større enn fornuften eller samvittigheten, helt enkelt. Ingen av oss er vel helt unntatt fra dette, og alle trenger å passe på seg selv. En ny jeger kan godt få høre hvordan verden er, men kanskje ikke trenger å være - dette var jo også mye verre før, mye verre.

 

Jeg kjenner folk, som leser dette vil jeg tro, som er utmerkede skyttere, og førsteklasses kjennere av vilt, som har skutt feil dyr, vel vitende om det, men, sitat: "jeg klarte ikke å la være" - jeg tviler på han ville sagt det til myndighetene dersom det kom dit...

Folk som (og disse er det ikke bare en av...) snakker fint og varmt om å unngå lange hold, om å ikke skadeskyte, alle fine ord - men som bommer på 300m fordi det blåste for mye, skadeskyter på 400m fordi man ikke har målt avstanden, bommer på samme fordi han ikke aner hvor mye han skal holde over  - skyter en stubbe fordi den så ut som et rådyr, skyter etter rådyr stående på 150m, selv om han overhodet ikke kan skyte, og iallefall ikke stående... osv... alt dette er etter mitt syn tilfeller der jaktlysten tar overhånd - og det bør den ikke få.

Skal man gå rundt med ladde våpen, så må man kunne beherske seg.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, msteiro skrev:

Hvis du likevel skal til børsemaker ville jeg spurt om muligheten til å sette inn boksmagasin, du finner en del billige, og ikke nødvendigvis veldig dyrt å montere.

 

Å dytte ned patronen er jeg ok med, men  å tømme våpenet med bolten liker jeg ikke særlig. Da har man ladd og usikret våpenet 3-4 ganger hver gang man tømmer det.

 

På jakt mener jeg boksmagasin er bedre enn løst, da det ikke kan mistes.

 

Å plyndre våpenet i sikker retning er helt uproblematisk. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Å plyndre våpenet i sikker retning er helt uproblematisk

Det er det. Men mange gjør det ikke har jeg sett. Rifler ligger rundt kaffebålet, eller står reist rundt mot trær, med patroner i, og sluttsykket bak. Det er et potensial for feil. Jeg er kanskje hysterisk, men jeg liker et magasin i lomma mye bedre. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

 

 At folk må spørre sånne spørsmål (man må jo begynne et sted) forteller at det er for lite opplæring før folk få lov til å kjøpe våpen. Våpen er tross alt farlige - de er laget for å være farlige.

 

 

Jeg hadde nok kommet frem til denne løsningen selv når jeg har fått testa ut rifflen, for det var jo egentlig ganske logisk når jeg leste det. Men at nybegynnere spør istedenfor å lære (når det kommer til sikkerhet) anser jeg bare som positivt.

Nå kjøpte jeg denne rifflen brukt, så håper og tror at en seriøs butikk hadde kommet med dette tipset, for jeg tenkte ikke over det før jeg satt hjemme i stuen og funderte over hvordan dette skulle gjøres. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ingeb er uenige i at det er bra at du spør, men denslags burde kanskje vært en del av opplæringa på jegerprøven eller tilsvarende. Mange lærte våpenbruk av far og bæssfar (med vekslende hell). De som ikke har håndtert våpen før de tar jegerprøven må jo nesten lære alt de må vite der, for når de har bestått har de behov for våpen, og da får de jo kjøpe, og det er ikke sikkert alle er kloke nok til å spørre.

Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, M67 skrev:

Det er det. Men mange gjør det ikke har jeg sett. Rifler ligger rundt kaffebålet, eller står reist rundt mot trær, med patroner i, og sluttsykket bak. Det er et potensial for feil. Jeg er kanskje hysterisk, men jeg liker et magasin i lomma mye bedre. 

 

K

Jeg er ikke uenig i det hele tatt, selv tar jeg sikkerhet på alvor, og lader aldri før jeg er der det skal jaktes. Har også oppspenner...

 

men det jeg mente med plyndring er st jeg synes det er unødvendig at TS skal bygge om våpenet sitt for å få magasin, oppstartsfasen for å jakte er dyr nok som det er.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg hadde nok kommet frem til denne løsningen selv når jeg har fått testa ut rifflen

Utvilsomt. Men det er ikke det som er problemet her. du er smart nok til å spørre, ikke alle er det. Og det er de andre tingene jeg skriver som er viktige - og de burde sitte som stein FØR man har egen rifle, på egen hånd, og kan ta den med overalt, ladd.

Man må ha grundig opplæring for å få lov til å kjøre bil - for å få  lov til å kjøre båt, henge under et laken i en paraglider (som ikke er farlig for noen andre), tilogmed moped må en ha opplæring på nå.

Men ei rifle, evt. halvautomatisk, langtrekkende, livsfarlig, designet for å drepe faktisk... Den krever 0 opplæring. 0.

 

Jeg er så heldig at jeg fikk grundig og streng opplæring i våpenbruk fra jeg var rundt 12. Men jeg hadde to sider av opplæringen, en fra foreldre, og en fra instruktører i DFS - og jeg ser godt hvor galt det kunne ha gått om ikke visse prinsipper hadde blitt banka inn.

Etter 30-40 år med denne hobbyen så har jeg sett så mange "nesten", som skyldes folk som ikke har fått med seg elementære ting - man kan ikke forvente at alle skal kunne finne på selv, det en bransje har brukt flere hundre år på å komme fram til. Og med flere dager i uka på skytebanen, så har jeg sett så mange som kom rett fra butikken med rifle, uten å ane hva de holder på med omtrent. Det går på sikkerhet, og det går på å faktisk treffe det en vil. Ikke har fått med seg at en skal press inn avtrekkeren, ikke rykke - eller holde pusten mens en gjør det - eller at det er greiere å slippe med høyre hånd og ta ladegrep med den, ikke legge ne drifla og gjøre det med venstre - eller at en trekker av med høyre og tar ladegrep med samme - en her hadde kjøpt rifle med tofot, og starta 1. økt med hurtigskyting, så fort han klarte - venstre på pistolgrep og avtrekker, og høyre til å lade i ekspressfart... Nordmenn er født med ski på beina, men hadde de rifle i handa også? Eller må man lære det et sted?

 

Jeg vil råde trådstarter til å finne et skytterlag eller annen skyteforening, og få i allefall grunnleggende instruksjon. Det kan være en hel del kjekke ting å få med seg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, 1983 skrev:

men det jeg mente med plyndring er st jeg synes det er unødvendig at TS skal bygge om våpenet sitt for å få magasin, oppstartsfasen for å jakte er dyr nok som det er.

Er helt enig i det du sier. Jeg har våpen av begge sorter. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, M67 skrev:

 

 

Jeg vil råde trådstarter til å finne et skytterlag eller annen skyteforening, og få i allefall grunnleggende instruksjon. Det kan være en hel del kjekke ting å få med seg.

 

 

Har vært medlem i DFS og var så heldig å tilbringe ett år på grensa til Russland med masse øving på skytebanen der. Våpenhåndtering og selve skyting er jeg ikke så usikker på, selv om jeg sikkert kan bli mye bedre, men det var magasinløsningen som var ny for min del, og det var denne som bekymret meg litt når det kom til jakt.

 

Bra tips fra deg, setter pris på det :)

Link to comment
Share on other sites

Kan jo fortsette litt off topic. På samme måte som førerprøven skal gi et minimmum av kunnskap og ferdighet når det gjelder å få føre motorvogn, skal jegerprøven gjøre det samme ift å erverve jaktvåpen. Man skal ikke ferdes lenge i trafikken for å se at det mangler en hel del for at mange kan kalles dyktige og ansvarsbevisste sjåfører. Slik vil det vel også være med jegere. Ikke alle har talent, ferdigheter eller intresse for å lære seg "faget" skikkelig. Lista kan jo legges høyere. Vil ganske sikkert føre til færre utøvere. Er det ønskelig? Storsamfunnet har fastsatt regler ( som gir en akseptabel risiko) for minmum kompetanse både for å få førerkort og erverve våpen. Mange av oss kan synes kravene er vel slappe, men her skal en virkelig være forsiktig med hva man ønsker seg. 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, erikraude skrev:

Kan du ikke legge en finger på den øverste patronen i magasinet når du lukker bolten så den sklir over?

Praktiserer samme metode sjøl, men bare når jeg jakter aleine. I jaktlaget blir det ikke aksepert å gå rundt med bolten lukket, da det bare er du som med sikkerhet vet at det ikke er en patron i kammeret.

Prosedyren hos oss er derfor tøm våpen og bolten i bakre stilling eller fjernet..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tok nettopp jegerprøven, og synes kurset var helt greit. Synes godt de kunne dekket skyting og våpen bedre da dette har store konsekvenser hvis det ikke gjøres riktig, og enig i at 1 dag på skytebanen med ett par smell med både hagle og rifle ikke er nok. Var ganske mange som ikke var bekvemme med håndtering av våpen, og at disse personene kan gå ut og kjøpe våpen og trene på egenhånd er litt skummelt. Vi hadde to kvelder med hund og hvilke raser vi har/bruker innen jakt, dette var det lite poeng i syns jeg, og disse kveldene kunne fint blitt brukt på våpen og håndtering av disse.

Link to comment
Share on other sites

Kravene til jegerprøven er skjerpet, det skal skytes mye mere etter nye krav. De kursene vi har hatt har de siste 15 årene inneholdt minst 25 skudd med hagle og 30-50 skudd med rifle. Det anser vi som et minimum for å lære våpenhåndtering og sikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, lilleulv skrev:

 

En på jaktlaget har den rutinen med å tømme kammeret, presse ned patronen og føre bolten inn i tomt kammer. I tillegg så spenner han ned..

 

 

Jeg også presser ned patronen og fører bolten inn i tomt kammer, men spenner ikke ned.

 

Hva er vitsen med å spenne ned?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Kravene til jegerprøven er skjerpet, det skal skytes mye mere etter nye krav. De kursene vi har hatt har de siste 15 årene inneholdt minst 25 skudd med hagle og 30-50 skudd med rifle. Det anser vi som et minimum for å lære våpenhåndtering og sikkerhet

Den siste setningen din er jeg enig i, eller, det er iallefall ikke over minimum - men:

Jeg har overvært rifleskytinga på jegerprøvekurs flere ganger, sist i fjor. Det er ei økt, og de skyter 10-15 skudd, sjelden over 10. De som ikke er så interessert i rifleskyting skyter kanskje bare 3-5 skudd. Jeg har hørt fra flere at de ikke skjøt med rifle i det hele tatt. De skyter litt mer på haglebanen, men haglene brekker de jo, og peker på alt og alle, eller lener seg på munningen - og fingeren må man jo ha på avtrekkeren, så en er klar... Det er forskjell i filosofi her.

 

Vi får uansett ofte folk på riflebanen som har kjøpt seg rifle som er så "blanke" at man ikke kan la dem holde på på banen uten 1:1 påpassing - jeg har overvært lading før man går inn på standplass, og jeg har overvært gåing fra plass til plass inne på standplass med patroner i magasinet, i rifla, og jeg har overvært folk som er så fornøyd med at de traff med et skudd, at de snur seg og peker på alt og alle, med halvautorifle... - og at folk peker i magen på deg når de kommer og spør hvor de kan legge seg ned er temmelig vanlig, dvs, ca en hver gang omtrent... Dette er jo mye av grunnen til at vi ikke kan ha banen "åpen" for medlemmer, men bare kan ha skyting for jegere når det er oppsatte treninger med standplassledere og hjelpere som kan holde oversikt.

 

Pistolskytterene tar det som en selvfølge at man må ha et nokså omfattende kurs i bruk av våpenet før man får kjøpe sitt eget, jeg skjønner ikke hvorfor det ikke skal gjelde andre våpen?

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, Defiant skrev:

Hva er vitsen med å spenne ned?

 

Dersom han ikkje hadde spent ned hadde han gått rundt med eit ladda (og kanskje usikra) våpen han var sikker på var tomt.  Betre at skotet går i myra med ein gong enn at det blir fyrt av ved eit uhell seinare.

 

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips til TS: Kjøp deg et par pakker med klikkpatroner, da kan du trene på lading og plyndring av rifla di under trygge forhold. Lag deg dine egne rutiner basert på de utmerkede rådene du fikk av M67 og den erfaringen du har fra dfs og forsvaret. Tren på ulike scenarioer hjemme.

 

Når du lager dine egne rutiner, tilpassa di rifle og din måte å jakte på, så tenk over at det skal også være tydelig for andre rundt deg. Da kan dere også utføre "kameratkontroll" i skogen og på banen. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hva er vitsen med å spenne ned?

Det er helt essensielt. Dersom du var litt fraværende, så ladet du isteden for å lukke på tomt kammer. Mange har gjort det. Og da oppdager du det når du spenner ned ;) Bare ikke spenn ned mot foten din - jeg kjenner en som gjorde det... Og jeg har faktisk "spent ned" på ladd kammer selv, og du skvetter godt ja... At det smeller når en spenner ned på "tomt" kammer har jeg sett minst 10 ganger (men faktisk de fleste for veldig lenge siden, så noe har skjedd) - men det er bedre enn å gå rundt med ladd rifle og tro den er tom.

Du skal alltid spenne ned. såfremt du ikke skal gå med ladd våpen.

 

Dersom du er uenig, så går du imot all etablert praksis i hele verdens forsvarsmakter, og alle kjente store skytterorganisasjoners praksis - og det kan være en grunn til at de har innført den, og at de kanskje har et bedre beslutningsgrunnlag?

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, M67 skrev:

Det er helt essensielt. Dersom du var litt fraværende, så ladet du isteden for å lukke på tomt kammer. Mange har gjort det. Og da oppdager du det når du spenner ned ;) Bare ikke spenn ned mot foten din - jeg kjenner en som gjorde det... Og jeg har faktisk "spent ned" på ladd kammer selv, og du skvetter godt ja... At det smeller når en spenner ned på "tomt" kammer har jeg sett minst 10 ganger (men faktisk de fleste for veldig lenge siden, så noe har skjedd) - men det er bedre enn å gå rundt med ladd rifle og tro den er tom.

Du skal alltid spenne ned. såfremt du ikke skal gå med ladd våpen.

 

Dersom du er uenig, så går du imot all etablert praksis i hele verdens forsvarsmakter, og alle kjente store skytterorganisasjoners praksis - og det kan være en grunn til at de har innført den, og at de kanskje har et bedre beslutningsgrunnlag?

 

 

 

K

Ups! Ser poenget.

 

Ser at jeg må legge om rutinene. :$

 

På tur til post har jeg dytta ned patronen, ført frem bolten og satt på sikring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakta en gang sammen med en som førte frem patron og lukka sluttstykket sakte samtidig som han holdt inne avtrekkeren. Da hadde hadde han samme prinsipp som et våpen med oppspenner siden han bare trengte å åpne og lukke hevarmen for å være skuddklar... 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, JEEB skrev:

Hei,

 

Helt fersk jeger her (ikke vært ute enda)

Gikk til innkjøp av en Remington 700 ADL for ikke så lenge siden.

Etter jeg kjøpte våpenet så har jeg lest mye om vådeskudd og lignende på 700`en, og jeg er litt usikker på hvordan jeg skal forholde meg til dette. Hadde det vært boksmagasin på våpenet så kunne jeg jo bare satt i magasinet når bolten er fremme og ta ladegrep når et evt dyr dukker opp. Men med ADL`en blir jo dette litt mer tungvint da det ikke er løst magasin på våpenet.

 

Våpenet er ikke fiklet med, og avtrekket er fryktelig hardt, men jeg har planer om å levere inn våpenet og få justert avtrekket.

 

Er som sagt helt fersk og syns det er ubehagelig å få rundt med ladd våpen og stole utelukkende på sikringen som har fått mye pes i media i det siste.

 

Lurer som sagt litt på hvordan dere med lignende magasinløsninger gjør det.

 

MVH JEEB

 

Løsningen du er ute etter er en manuell oppspenner fra Voere. Fungerer utmerket på en R700. Sitter på en internettlinje med restriksjoner så jeg klarer ikke å finne linken men hvis du googler "voere hand cocking" så finner du det du trenger.

 

Avtrekket på R700 må justeres. Enkelt å gjøre selv forutsatt at du skjønner hvordan et avtrekk fungerer og hvor galt det kan gå hvis du gjør noe feil.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, 1983 skrev:

Jeg jakta en gang sammen med en som førte frem patron og lukka sluttstykket sakte samtidig som han holdt inne avtrekkeren. Da hadde hadde han samme prinsipp som et våpen med oppspenner siden han bare trengte å åpne og lukke hevarmen for å være skuddklar... 

Vil ikke dette føre til at man går med tennstempelet hvilende på tennhetta? Man trenger ikke mye paranoia for å se for seg at det kan være uheldig om børsa får en kakk...

Edited by SofaBamse
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg er en av instruktørene i Bergens Jæger og fiskerforening, vi har hatt minst 25 skudd med hagle og minimum 35 skudd med .22 rifle på alle jegerprøvekurs.

Tviler ikke et sekund, men det hjelper jo ikke andre steder.

 

Sitat

manuell oppspenner

Han må jo uansett holde igjen patronen om han ikke ønsker å lade rifla. Men det blir jo litt tryggere å gå med den ladd.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke at dette skal være noe problem?
Fire skudd i magasinet, press ned øverste patronen, bolten fram og i lås på tomt kammer, sikringen på.
Jeg har jaktet i mange år med både Remington 700 ADL og Kimber Montana med blindmagasin, og bruker samme rutine i dag på mine jaktrifler med mauserlås.
Når jeg er i jaktterrenget og går på post, er det skudd i magasinet, men kammeret er tomt og bolten i lås.
Skjer det noe underveis er det et kjapt ladegrep og man er klar.
Hvorfor skal ting kompliseres unødvendig?
Jo flere smarte løsninger en legger inn, dess mer er det som kan skjære seg.
Jo enklere rutiner jo bedre, og ei rifle med tomt kammer er rimelig sikker.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, seawolf skrev:

klipp/klipp....bolten fram og i lås på tomt kammer, sikringen på.

Hvorfor tar du ikke bare et avtrekk på tomt kammer i sikker rettning i stedet for å sette på sikringen med oppspent fjær i sluttstykket?

Da er du for det første helt sikker på å ikke ha skudd i kammeret, og for det andre slipper du å tenke på sikringa om du trenger å mate inn et skudd i kammeret under tidspress

8 timer siden, seawolf skrev:

Hvorfor skal ting kompliseres unødvendig?
Jo flere smarte løsninger en legger inn, dess mer er det som kan skjære seg.
Jo enklere rutiner jo bedre,

;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@bly
No big deal, avtrekk / sikring...poenget er at det finns en sikker og enkel måte og løse dette på.
Sikring på låser sluttstykket, slik at det ikke utilsiktet åpner seg med skudd i magasinet.
Hvordan folk løser dette med ladd / uladd våpen ved kaffebålet, ved forsering av elver, grøfter, gjerder osv,  er egentlig en helt annen sak.
Remington 700 ADL og andre våpen med skjult magasin fungerer utmerket om en bare øver inn de få men viktige håndgrep som skal til for at sikkerheten er ivaretatt.
 

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, seawolf skrev:

No big deal, avtrekk / sikring...poenget er at det finns en sikker og enkel måte og løse dette på.
Sikring på låser sluttstykket, slik at det ikke utilsiktet åpner seg med skudd i magasinet.

Det er jo en big deal hva du velger! Tar du avtrekk, så er du helt sikker! At sikringen skal låse sluttstykket slik at det ikke åpner seg utilsiktet er en veldig hypotetisk problemstilling. Når du tar et avtrekk spenner fjæra seg ned og det kreves nokså mye mere energi for å åpne bolten enn "utilsiktet"9_9 Håndterer du rifla slik at sluttstykket åpner seg utilsiktet ville jeg vært bekymret for om kikkertmontasjen er solid nok, eller om det seriøst var på tide å bytte fjærO.o   

Link to comment
Share on other sites

At sluttstykke åpner seg utilsiktet ved bæring, spesielt bæring i vegetasjon, er da slettes ikke helt uvanlig. Uten at det nødvendigvis påvirker kikkertmontasjen. Hvis det er en reell problemstilling ville jeg heller vært bekymret for kvaliteten/monteringskvaliteten på montasjen:/

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Gillen skrev:

Med utgangspunkt i det TS spør om så må jo det sikreste være å fjerne bolten og ikke sette den tilbake før han sitter på post ??

Da ser jeg for meg at det er like greit å gå uten skudd i magasinet og lade på post. Er helst når jeg er ute og går med våpenet jeg tenker på. Vil ikke gå med ladd våpen, det jeg tenkte på i første tråden.

 

 

19 timer siden, 8X68S skrev:

Et lite tips til TS: Kjøp deg et par pakker med klikkpatroner, da kan du trene på lading og plyndring av rifla di under trygge forhold. Lag deg dine egne rutiner basert på de utmerkede rådene du fikk av M67 og den erfaringen du har fra dfs og forsvaret. Tren på ulike scenarioer hjemme.

 

Når du lager dine egne rutiner, tilpassa di rifle og din måte å jakte på, så tenk over at det skal også være tydelig for andre rundt deg. Da kan dere også utføre "kameratkontroll" i skogen og på banen. 

 

 

Klikkpatroner ble kjøpt i går kveld, så fant fort ut at trykke ned patronen var en grei løsning på problemet jeg speilet i første post :)

 

Ellers, takk for alle gode tips så langt :)

 

Edit: skriveleif

Edited by JEEB
Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, Jeffery skrev:

At sluttstykke åpner seg utilsiktet ved bæring, spesielt bæring i vegetasjon, er da slettes ikke helt uvanlig.

Snakker du nå om et sluttstykke med oppspent eller nedspent fjær? Mitt andre spørsmål er om du bruker rifla til å bane vei gjennom vegitasjonen?

Jeg har aldri opplevd at et sluttstukke som er nedspent på noe vis har klart å åpne seg, selv om jeg har slept rifla langs bakken på smygjakt.  

Link to comment
Share on other sites

Her prater vi nok hovedsakelig om oppspent. Du har selvfølgelig rett i at det skal mer til med nedspent. Selv om jeg neppe ville følt meg trygg likevel. Bruker som regel ikke rifla til å bane vei nei. Jeg opplever problemet, i den grad det er noe problem, som størst når rifla henger i reim på skuldra. Når det er sagt, så har jeg aldri opplevd at det har åpnet seg, men jeg har opplevd at det har vært på vei. Altså at hevarmen har vært beveget ut av helt lukket stilling. Mulig jeg er paranoid:$ som opplever det som et problem. Uansett, så skal jeg fra høsten av hovedsakelig jakte med rifle der sikringa låser sluttstykket. Så da regner jeg med at ønsket om bush(?)guard på sikringa melder segxD

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...