Jump to content

1911 FTF


Vargar

Recommended Posts

Har en Colt 1911 type pistol som alltid har fungert bra. Har for det meste skutt standard fabrikk ladninger med 230 grs. mantlede kuler og hjemmeladd ammo med 220-230 grs. Ogivale blykuler, ladd til omtrent standard styrke. Har skutt mange tusen skudd med den uten noen funksjonsfeil.

For en tid tilbake ladde jeg opp noen litt sterkere ladninger, 6,3 grs. Vihtavouri N340 med 220 grs. Ogivale bly kuler, og fikk da fra tid til annen noen FTF.

Så vidt jeg har forstått er det 3 fjærer som samarbeider under sleidens bevegelse etter avfyrt skudd, det er rekylfjæren, mainspringhouse fjæren (fjæren som virker mot hanen) og magasinfjæren. Disse kan justeres ved å byttes ut til sterkere eller lettere fjærer.

Er det noen som har forslag til justeringer her som kan løse mitt FTF problem? Eller er det kanskje andre ting som kan gjøres? Jeg vil for øvrig gjøre oppmerksom på at jeg tviler på at det er noen konstruksjonsfeil på pistolen da den med «vanlige» ladninger fungerer 100%. Jeg holder også selvsagt et godt grep i pistolen under skyting.

(Noen vil kanskje føle seg fristet til å si at det ikke er noen vits i å rote med dette og bare skyte «normale» ladninger i stedet. Jeg kan i så fall langt på vei si meg enig i det, men nå er det en gang slik med meg at støter jeg på et problem så vil jeg gjerne løse det. :) Uansett, jeg takker på forhånd for alle svar.)

Link to comment
Share on other sites

Første jeg tenker på at ammo ikke er sterk nok til å drive sleiden langt nok bakover = short stroking. Originalt skal rekylfjæra være 16 pund, men ofte er den rundt 18 pund på moderne våpen.

 

Et annet alternativ er at du har montert buffer, dette stjeler røfflig 3 mm av sleide vandringen = magasinfjær får kortere tid på å bringe opp en ny patron. Så du kan fjerne buffer å se hva som skjer, evt sette inn sterkere magasinfjær.

 

Har du sterk rekylfjær, f.eks 18 pund, så må du ha sterk magasinfjær også slik at den rekker å bringe opp ny patron. Det er ingen fordel i å ha sterkere rekylfjær enn nødvendig, sett i en ny buffer å sjekk om denne får juling eller ikke. Men rekylfjæra må være sterk nok til at den klarer å drive ut patroner fra magasinet og inn i kammer. Det er en fordel med så svak rekylfjær som mulig, du slipper at pistolen dipper så langt ned hver gang du er i ferd med å få siktebilde igjen.

 

Hovedfjæra tror jeg du kan glemme så langt. Den bruker litt rekylkraft til å spenne hanen igjen. Er du viderekommende så kan du sette i en ny firing pin retaining plate, der du minimalt avrunder kanten hanen kammer rundt i det sleiden går bakover. På den måten kan du spise opp ytterligere inntil 30% mer rekylkraft = du kan sette inn lettere rekylfjær. Ulempen er at du øker slitasjen på hammer og firing pin retaining plate, å hammer og sear hører sammen = du må ta ny avtrekksjobb når hammer må skiftes..

Link to comment
Share on other sites

Hei Think. Har prøvd med en 18 pund rekyl fjær og en magasinfjær som er 5% sterkere enn vanlige magasinfjærer. Dette gir bedre resultater enn med "normalt" oppsett (16 pund rekyl fjær og vanlig magasinfjær). Får nå ca. 1 FTF per 200 skudd, og da bare med siste skudd i magasinet. Har imidlertid en følelse av at sleiden "outruns the magazine" fremdeles.

Har tenkt på å kanskje gå ned til 16 pund rekyl fjær igjen (for å gi sleiden litt bedre tid til å plukke med seg patronen), beholde den sterkere magasinfjæren og kanskje sette inn en litt sterkere mainspringhouse fjær.

En sterkere mainspringhouse fjær vil vel imidlertid føre til litt tyngre avtrekk?

Det gjelder vel her å sette opp det beste samspillet mellom disse fjærene for den litt sterkere ammunisjonen.

Bruker forøvrig ikke rekyl buffer.

Har du noen ytterligere synspunkter på dette ville jeg sette pris på å høre dem. :)

Link to comment
Share on other sites

Rampa i ramma, rampa i pipa, tilpasning av link, tilpasning av løpets nedre låselugger, tilpasning av utdrager, grovt maskinert støtbunn, grov innvendig maskinering av løpskanal i sleiden, formen på kula, settdybde, diverse feil ved hjemmelading, avfasing av "stripper rail" på sleiden, magasinfjær, magasinlepper, magasinets tilbringer, rekylfjær, rekylbuffer. Og sikkert noe annet jeg ikke kommer på i farta.

 

Vanskelig å diagnostisere sånt på avstand, men de faktorene jeg har listet opp over er ting som ofte er medvirkende i å skape mateproblemer.

 

Du sier ikke mye om hva denne "FTF" (matefeil?) består i.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei, bare en liten oppdatering for kanskje å hjelpe andre med samme problem, for det synes som jeg nå har løst problemet.

Jeg har nå skutt ca. 450 skudd uten noen FTF. :) 

Det oppsettet jeg nå har brukt er en 20 lb rekyl fjær, en litt sterkere tenn nål fjær, en 5% sterkere magasinfjær og en litt sterkere hane fjær (mainspringhouse spring) (25 lb). Det viktigste er nok den 20 lb rekyl fjæra og den 5% sterkere magasinfjæra vil jeg tro.

Uansett, jeg har nå allerede "tilbakestilt" pistolen til "normal oppsettet" og kommer til å gå tilbake til å skyte "normalladninger". :) 

 

Edited by Vargar
Link to comment
Share on other sites

#20 fjær på 45acp? tja... jeg får det til å mate <10 så tror det er noe mer gærnt, men ja fjærene dine kan sikkert ha nok umph til at den moser patronen inn nå. 

 

25 på mainspring er mildt sagt voksent, du kan ikke blande med f.eks. 19? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Støtter APS, å banke patronen igjennom mekanismen med en hard fjær er ikke en god løsning når det tydeligvis finnes andre feil.

 

APS er noe radikal når det kommer til lette rekylfjærer, men poenget er gyldig: mater det ikke med lette fjærer har du et problem i systemet.

Selv synes jeg en 5" 45acp satt for vanlig 230grs bør ha 14punds rekylfjær og 19 punds slagfjær/mainspring. En hard slagfjær vil uansett ikke hjelpe på matingen, annet enn at den muligens bremser opplåsingen og dermed reduserer sleidehastigheten noe. Det den vil gjøre er å gi raskere slitasje i avtrekket ditt...

Link to comment
Share on other sites

Personlig bruker jeg i 5 tommerene:

9x19: 10-11 pund rekylfjær, 15-17pund slagfjær.

10mm Auto: 18pund rekylfjær, 19 pund slagfjær.

45 Acp: 12-14 pund rekylfjær(avhengig av ladning), 19 pund slagfjær.

 

Opplever at pistolene blir mye mer sensitive på ammunisjon når man går under 11pund, har man slurvet et øyeblikk ved ladebenken og har en patron som kamrer med litt friksjon er man ute  og sykler med lette fjærer. Joda, man skal "droppteste" stevneammo, men med litt mer fjær får man litt mer margin, spesislet om man har en matchpipe med trangt kammer.

Jeg veit at mange vil ha "flat" rekyl, men jeg har vent meg til full sleidevekt og litt bevegelse. Det vipper litt frem-og-tilbake i rekylen, men jeg har lært meg å sette pris på sleidevekten, føler at den hjelper meg tilbake på skiva.

Samtidig har jeg sett en coltramme som antagelig har gått endel full rulle 230 "hardball" med slapp rekyfjær, der var det tydelige spor etter hard banking fra sleiden og rekylfjærstyringen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...