Jump to content

Kjøpe?


Tikk

Recommended Posts

Hei, jeg har lenge hatt lyst på en Mauser K98 ifra krigen. Helst en som ikke har hatt en pitt stopp innen det norske forsvar. 

 

Jeg kom over en på Finn men den ble solgt før godkjennelsen kom. 

 

Jeg ser nå en ny en men den har vært innom Forsvaret og den har ikke blitt brukt på 35 år. 

Dette skriver han. 

 

"Tysk Mauser fra 1940. Modell 98. Merket "Hær" og med kaliber 7,62 x 63. Meget godt presisjonsvåpen. Den er ikke brukt på 35 år. Stått i skap.
Selges mot gyldig ervervstillatelse og legitimasjon". 

 

Jeg tenkte jeg skulle bruke den til å skyte på blink. Øve meg på lang hold. 

 

Noen innslag? Tips? Selger dere en f.eks? 

 

Roy. 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Tikk skrev:

Hei, jeg har lenge hatt lyst på en Mauser K98 ifra krigen. Helst en som ikke har hatt en pitt stopp innen det norske forsvar. 

 

Jeg tenkte jeg skulle bruke den til å skyte på blink. Øve meg på lang hold. 

Jeg har en slik. 8x57IS, stemplet 1918 - men med sikter og stash som forteller at den har blitt modifisert og fått ny pipe en eller annen gang - muligens for å bli eksportert til Israel.

Uansett - det er ikke det store å øve på langhold med. Om du kan skyte - er litt sånn halvgod eller over det - så er det et morsomt våpen å vise fram, og å skyte med. Vise at man faktisk kan treffe noe et stykke unna.

Men det er mer for show, disse våpnene er ikke presise nok til langholdsskyting, og du vil ikke vite hvorfor du sprer eller bommer - til å "øve på langhold" er de uegnet etter min mening. Kan du skyte langhold, så kan de brukes, som sagt, som showoff, og pauseunderholdning...

 

En annen ting som gjør K98k i 8x57IS uegnet til øving er at den juler deg opp. Stokken er laget for å slå ihjel jøder med, og selv om jeg ikke er jøde så gjør den et troverdig forsøk... 200gr kula er tung og rekylen merkbar, og den spiser opp både konsentrasjon og evnen til gode avtrekk. Skyt for mye med disse, og du blir rett og slett dårligere til å skyte. Iallefall blir jeg, og alle som har prøvd min.

Og mens jeg var innom avtrekket - det er forferdelig, episk jævlig, så ille at det er veldig tilfredstillende å faktisk komme gjennom alle trykkpunktene og skrapingen og slepet og faktisk få av et godt skudd. Det er enkelt å modde, men så var det det med original da...

 

Alt dette sagt, til blinkskyting er det morsomme våpen, Om du ikke MÅ ha 8x57IS, eller helt original, så se etter til du finner en i 308Win. De er ofte finere, og mange er ikke brukt med 308 løpet i - altså som nye omtrent, rekylen er mer håndterbar, og ammunisjon langt mer tilgjengelig. Jeg måtte ha 8mm, så jeg ser den lysten. Og det er moro.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...