Jump to content

9,3x72r - erfaringer?


Recommended Posts

Jeg har i noe tid gått i tanker om en drilling, og et av kaliberene jeg iblant ser dukker opp i kombinasjon med to hagleløp i det eneste riktige kaliberet (16, om noen lurte), er dette 9,3x72r. Problemet er at jeg finner ut så lite om det. Det jeg "veit" til nå er dette:

-Man får kjøpt ammo over disk til rundt 30kr smellen

-Det slår hardt nok til rådyr

-Kula kan skremmes opp i høy nok fart til å ta livet av en elg, men ikke før det er på sin plass å be elgen holde børsa og trekke av sjøl

-Kula er noe mindre og en god del lettere enn andre 9,3-prosjektiler

-Utgangshastigheten er på nivå med ståkarakter i "kast, liten ball" på folkeskolen

-Kulebane, se antakelig over

 

Det jeg derimot ikke veit noe om er hvordan dette kaliberet er i bruk. Bør jeg like gjerne stryke det fra lista over potensielle kalibre og leite opp noe i 7x57r? Det virker jo som tyskerne i gamle dager trivdes med det i skogen. Jeg tenkte meg jo en drilling som en hagle med et rifleskudd, til de gangene bambi eller tiuren ikke ville på haglehold. Bambi har jeg alltid klart å få inn på hold som hadde gått med hagle uansett, men la oss nå si bukken poserte på sine 50 meter? Er da 9,3x72r en kjekk venn å ha? Hva med 100 meter? Er det noe å se for seg med et prosjektil med disse ballistiske egenskapene? Og hva med orrhana? Når den sitter i et tre 200 meter unna, har det rifleløpet i det hele tatt noe for seg, eller kunne jeg like gjerne spart meg vekta?

 

Som sagt, alle slags erfaringer velkomne. Så langt er jeg i tvil, men så husker jeg på sist jeg leita etter en hundre meters skuddlinje i skogen... Men så var det muligheten for de fugla, da... Fryktelig i tvil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt kaliberet en kort periode i en gammel hanedrilling.Til rådyrjakt med hund,og litt snikjakt er det helt ok.Men begrensningen er i mine øyne når holdet strakk seg litt.Var jeg usikker på avstanden,så vel....Let opp en i 7x57R i stedet.9,3x72R er en fin patron,men det blir mye nostalgi.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener 80-100 meter er maks forsvarlig avstand på jakt når det gjelder denne patronen.Det er vanskelig å bedømme avstander eksakt,og den faller raskt over dette.Dessuten tok jeg hensyn til siktemidlene.De er gjerne ikke beregnet på annet enn moderate hold.

Til rådyrjakt,hvis du kan la ett og annet dyr gå fra deg,er det en fin patron.Du finner sikkert en ballistisk tabell på nettet som viser patronens potensiale.Men kombinert med fugl ville jeg valgt en annen patron.

Dette er min mening....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...