Jump to content

Er helstokk / Stutzen noe å ha?


Guest

Recommended Posts

Er helstokk / Stutzen noe å ha? Personlig synes jeg at spørsmålet er enkelt å svare på. Et klart «JA» fra min side, men vil veldig gjerne stille dette til diskusjon. I mine øyne er Stutzen / helstokk bare lekker med sitt utseende og sine praktiske muligheter. Kort, lett og handy er de tre viktigste attributtene som blir forenet i en sånn slags rifle. Lang historie, tradisjon og ikke minst eierglade kommer i tillegg. Har dessverre aldri eid en Stutzen, men skal forandre på det så fort som mulig (må spare litt J). Det er kjent for meg at helstokk har ingen spesiell historie her på Berget, men det finnes en hel del våpenentusiaster som deler mitt antikverte syn. Våpenet er ingenting for de som bare synes om composite og det helt praktiske, men med litt fornuftig stokkpleie byr en helstokk på ingen problemer. Velprøvd fra Alpene med all slags vær gjør den også jobben i Skandinavia. Fortrinnsvis i kalibere som liker korte løp (ca. 50 cm) og som ikke sparker for mye i en slik lettvekt. Tror at slike som 7x57, 7-08 Rem. og 308 W er mest ideelle. 358 W og 8x57 IS er i mitt syn maksimum med hensikt på kulevekt og generert rekyl.Bildergebnis für repetierstutzen

Link to comment
Share on other sites

Remington lagde en 7 med Custom Shop,litt lenger løp og skjefte. Svein Solli skrev bra om de. 

 

Herover når en tenker helstokk så er MS riflene det mange tenker på, og Mauser sine, men kanskje noe av det frekkeste av helstokk kan være Blaser K95 kipplauf.  Ellers så de gamle Ruger m77 riflene med helstokk var godt likt herover er vel Sako helstokken det som kanskje er mest kjent.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Et interessant tema. Du sier kort, lett og hendig er kjennetegn her, men jeg skjønner ikke hvordan et ekstra stykke tre utover langs løpet bidrar til dette. Kan løpet gjøres kortere når det får treforsterkning? Hvis ikke må den jo bli tyngre enn en normalt stokka rifle. Noe særlig heldigere kan jeg heller ikke si at den blir. Nå er jeg ganske lidenskapelig opptatt av treverk, men akkurat den biten der klarer jeg ikke helt å se funksjonen til. Håper å bli opplyst.:)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

At helstokk rifler / Stutzen generelt sett er lett er det ingen tvil om, og at en vanlig rifle med like kort pipe og vanlig skjeftet er enda lettere er også sant. :-D Løpet kan så klart ikke gjøres kortere pga. treforsterkning ... Dessverre kan jeg ikke opplyse om filosofien som står bak oppfinnelsen, fordi jeg får dessverre ikke mer snakket med de i Østerrike og Bayern som begynte med den slags rifler. ;) Synes bare de er rett og slett lekkert.  

Link to comment
Share on other sites

Helstokk er nok mer tradisjon enn funksjon. Ser en til tidligere tiders rifler - 1700-tallets Jäger-rifler f.eks. og ellers alt annet ca fra munnladningstida, så har det helstokk. Og det er ikke for hendighet i rifler som gjerne er 120-140cm lange. Eneste grunnen for helstokk i den tida er kanskje et sted å gjemme ladestokken? Ikke vet jeg, men jeg tror våre moderne helstokkrifler har arvet utseende fra disse, ikke fra noen moderne praktisk betydning. 

At de ser elegante ut de fleste av dem er ikke til å diskutere, og det blir litt som med dobbeltrifler - har de en egentlig fordel, nei - har jeg lyst på ei, ja...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg skryte på meg at jeg er noen helstokkspesialist, men mener å ha lest at slike rifler er mer utsatt for treffpunktforandringer pga. vridninger i treverket ved (mye) fukt og temperaturforandringer. Tror ikke jeg ville hatt ei slik rifle på Vestlandet..

Link to comment
Share on other sites

De mer moderne modellene av helstokk rifler / Stutzen er alle beddet og har frittliggende løp, men været på Vestlandet vil være en utfordring for alle typer treskjefter vil jeg anta. 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke eid en slik og skriver påbakgrunn av erfaringer jeg har fra andre som bruker slike. De forandrer treffpunkt etter værmeldingen, både i side og høyde.  Treverket lever sitt eget liv, og de som tror bedding kan fikse det tar feil. På grunn av at forstokken ligger borti pipen ett eller flere steder vil det bli treffpunktforandringer alt etter hvor og hvordan du holder våpenet. Treverket der fremme kan du aldri få tak i så det er bortkastet. Kjøling av løpet om du skulle skyte flere raske skudd blir også ujevn.

Det var det negative.

De ser forbasket bra ut, det er det positive jeg har å si.

Link to comment
Share on other sites

Erfaringer er en sak for seg selv ... Du har rett i et vist omfang, men dette betreffer ofte gamle Stutzen uten bedding og frittliggende løp. De finnes nemlig også, og de sliter selvfølgelig ikke med problemene du skisserer på morsom og "litt" overdrevent måte (treffpunkt etter værmeldingen :D). Betreffende varmskyting har du komplett rett, helstokk er ikke laget for lange, heftige serier. To bekjente av meg som anvender rimelig moderne Sauer 202 Stutzen er meget fornøyd også i våt vær, bare han ene med 9,3x62 sliter med voldsom rekyl. Røssler sin nye Titan 6 helstokk byr i tillegg på løpsskifte og er en komplett sikker bank. Samme gjelder Heym SR 21/30 og moderne Mannlicher også. RøsslerBildergebnis für rössler titan 6 stutzenBildergebnis für rössler titan 6 stutzen

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Mas-36 skrev:

Er det bare meg, eller hadde ei rifle med syntetiskhelstokk vært dritkult?:x

Nei beklager, bare stål og treverk. ?

Link to comment
Share on other sites

Dette bare er på tankestadiet enda,men jeg går med planer om å bygge en "stalking rifle" med helstokk. I våpenskapet står det en Ruger No1A i 243 Winchester. 243 er ikke mitt favorittkaliber, og siden løp og finish er litt slitne, må man finne på noe spennende med den. Det er først og fremst et våpen for bukkejakta, er det greit å ha et kaliber som er lovlig på storvilt å.

Tanken er å skifte løp i denne, og sette inn en 24" pipe i 6,5x55. Selv om dette er noe lengre pipe enn "normalt" for en helstokk, vil totallengda på rifla bli ganske kort, siden låskassa er så kompakt. Satser på å få den lagd med todelt forskjefte, for å forsikre meg om at treffpunkt etc blir stabilt.

Våpenet på bildet er jo på brytemekanisme, men stilmessig er det "litt" inspirerende..

8385fcd06a94e241f0751d38f424869f.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ser veldig bra og fristende ut denne rifla. Noen liknende har blitt bygget i Ferlach. Kalibervalget ditt faller ikke i smaken, men sånn er det bare. I 7x57 eller 7-08 skulle den være mye mer spennende synes jeg. ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes definitivt du har rett i at helstokk er noe å ha. Noen ganger bør følelser seire over fornuften. Jeg synes det er vakre våpen og kunne definitivt hatt en slik snerten liten sak. 

Som verktøy har jeg systemrifle med plaststokk, men må innrømme at den ikke gir like stor eierglede som en fin helstokkrifle hadde gitt. Det er jo også lov å ha fler enn en rifle.

Men "time will show", som Blodstrupmoen sa. Kan hende det flytter en slik en inn i skapet etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

For meg er en "Stutzen" optimalt i ett lett og kort brytevåpen, fortrinnsvis i ett R kaliber.

Men det er jammen meg noen utrolig fristende godbiter i vanlig boltrifle også, som denne mauseren:

 

mauser stutzen.jpg

mauser stutzen 2.jpg

 

Denne i 7x64.

Lekkert :D

Edited by znopi
legge inn mer info
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Denne riflen her fra franske Custom - børsemakeren Dorleac & Dorleac  måtte jeg bare vise frem. En fantastisk utseende Stutzen bygget på en kort Mauser låskasse i 243 Win. Bildergebnis für stutzen gewehrÄhnliches Foto

Link to comment
Share on other sites

Om helstokk er noe å ha?

 

Nei. Det syns jeg ikke. Eneste helstokken jeg har hatt lyst på er den som Remington laget basert på 7-kassa i laminatstokk. Ellers er helstokk triste greier. Klumpete greier basert på M98 kasse er nesten like ille som Sako Forester/Finnbear.

Link to comment
Share on other sites

Mange flotte helstokker,- men ingen så smekker og vakker som "originalen" Mannlicher-Scoenauer mod 1961-MCA

 

Eldre (og penere) :grin: utgave enn den du Gunwerks la ut bilde av i toppen av tråden,.. men det er klart denne krever sidemontasje, ELLER gode øyne og bruk av kun åpne sikter.

Jeg var i litt yngre dager veldig fasinert av denne men det ble dessverre aldrig realisert noe kjøp.

 

Den var ifølge Shooter's Bible også å få i .358Win. (i sluttet av 60 tal i hvert fall).

 

En jaktkompis til meg har og bruker en Sako helstokk (eldre modellen) i .30-06, en mann som er ute i all slags "drittvær". Han er linjemontør av yrke og lar seg som sagt ikke stoppe av en slik bagatell som vær 9_9.

Han skyter nå sine hjort og elg med "bravour" som svenskene sier,.. og det der med treffpunkts-forandringer tror jeg ikke han ofrer en tanke, - vet faktisk ikke om han er klar over det heller, og jeg har ikke hjerte å til å gjøre han oppmerksom på,.. dette er den eneste jaktriflen han eier og har og jeg vet han ELSKER den og vil ikke ha noe annet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På ‎31‎.‎05‎.‎2017 den 21.08, Mas-36 skrev:

ei rifle med syntetiskhelstokk vært dritkult?

 

Stage_R8_Profefessional_Success_Stutzen.png

 

Blaser r8 har syntetisk helstokk for de som ønsker det. Ikke "min kopp med te" ^_^

 

 5933d473c63ec_Sakostutzen.jpg.e287f2cf4c0e8f47eb1cb5ad12f4bd00.jpg

 

Sako sin stutzen derimot er mer slik jeg oppfatter ett pent og hendig våpen. måtte bare ta den med siden bobby ga den en hederlig omtale.

 

for øvrig så har jeg 2 rifler med syntetiske kolber (r93 og r8), og det er absolutt praktiske og greie våpen. Men, i mine øyne, mangler litt "sjel" i forhold til en "ekte" Stutzen.

 

Edited by znopi
tilleggsopplysninger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om det er noe å ha får den enkelte avgjøre, men det faller helt klart over i unyttig-kategorien. Plast vs trestokk er en litt annen funksjon, stokken har tross alt en funksjon. En helstokk tilfører ikke våpenet noen bruksmessige fordeler slik jeg ser det, og kan bare være en ulempe mtp vekt og stabilitet i vått vær.

Link to comment
Share on other sites

En helstokket rifle er i mange tilfeller pent.Det er en klassisk utførelse av et jaktvåpen som i de fleste tillfeller er ment for storviltjakt.Jeg jaktet noen sesonger med en helstokket rifle.Rådyr,og elg.Presisjonen var mer enn god nok til dette,i både solskinn og regnvær.Skal man ha 15 mm presisjon,og skyte på 300 meter,ja så kjøp noe annet.Til storviltjakt trengs ikke denne presisjonen,selv om kanskje mange mener noe annet.Disse børsene er som regel korte,og hendige for skogsjakt.Jeg savnet min Sako helstokk lenge etter jeg solgte den.Faktisk så mye at jeg kjøpte meg en helstokket rifle igjen....

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kom på en eeldre artikkel fra Rifleahooter en gang, de skrev om ryggsekk rifle for lange turer i tøft terreng med pumaer og bjørn osv over there. Han fant en MS rifle i 9x56 , og var så heldig at det var .358 diameter og tror han lada 14.5 gram kuler i den . 

 

Så en på finn for litt siden for salg, en Ruger m77 helstokk ,lite brukt,håper den kom til et godt hjem.

Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, Mullins skrev:

Schultz& Larsen lager de helstokk på bestilling, og hvis de gjør, hva er pris og system bytte kaliber valg osv? 

 

Ser for meg at en .375 Ruger helstokk kan bli en smule interessant:ph34r:

Schultz & Larsen produserer helt nydelige Stutzen med mulighet til pipebytte. Modellen er M- 97 Victory i enten høyre eller komplett linksutgave. :grin: Hos Huntershouse i København koster de fra 15 000.- DKK til 17 000.- DKK (links) for standardkalibere. I magnum 1000 kroner mer. Disse er seriøs konkurranse til de andre fra Tyskland, Østerrike og Finland. Prisene er også bedre eller på samme nivå (Røssler).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De her er ikke dårlig de heller, Remingtons Mohawk 600 fullstokk for det europeiske marked. Blir dessverre ikke lengre produsert, men det finnes en hel del av på bruktmarkedet. Burde få seg søyle bedding og frittliggende pipe.

 

 Bilderesultat for remington mohawkRelatert bilde

Link to comment
Share on other sites

At helstokkrifler kan være en estetisk nytelse er jeg enig i.

Men det finnes også helstokkrifler som er direkte frastøtende, eksempel er Blazer som det er vist bilde av i tråden.

Men, hvilke hensikt har helstokken? Har den noen nytteeffekt eller er den bare unyttig vekt og en mulig kilde til treffpunkforandring.

Jeg mener at med helstokk så drar vi med oss et unødig påheng som kan skape problemer på en rifle som hadde fungert like bra eller bedre uten dette påhenget.

Hvorfor da helstokk?

Link to comment
Share on other sites

På 4.6.2017 den 16.37, Mas-36 skrev:
  På 4.6.2017 den 11.28, znopi skrev:

 

Stage_R8_Profefessional_Success_Stutzen.png

 

Blaser r8 har syntetisk helstokk for de som ønsker det. Ikke "min kopp med te" ^_^

Det mest irriterende, er når produsenten setter på åpne sikter med en "badetiss avstand" mellom skur og korn. Hva faen er det godt for?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette bunner jo selvsagt i interessefelt for slike type våpen @Per-S. Ikke alle valg kan virke logiske og rett frem fornuftige, men våpen som så mye annet vekker følelser og ikke minst behag hos folk. En slags indre selvfredstillelse som svært sjelden kan beskrives. 

Jeg kunne gjerne tenkt meg en Custom M98 eller MS med helstokk, kun av estetisk fornøyelse, men andre ønsker må prioriteres først.

Link to comment
Share on other sites

Du misforstår nok litt, hadde jeg fått lov av onkel og hatt penger nok hadde jeg gjerne kjøpt en helstokkrifle av klassisk design, både Mauser og Manlicher hadde stått høyt på ønskelisten. Det er en nytelse å ha dem.

Men fornuftsmessig og ytelsesmessig er helstokk unødvendig vekt og mulig kilde til problemer.

Har du argumenter som fornuftsmessig motsier den konklusjonen så er jeg villig til å høre dem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bildergebnis für sauer 404 stutzenBildergebnis für sauer 404 stutzenHer det nyeste av Stutzen / helstokk på markedet. Sauer 404 Select både som høyre - og links utgave. En virkelig skikkelig vakker rifle med 1001 muligheter. Selvfølgelig med frittliggende løp og bedding slik at fuktighet ikke kommer å påvirke presisjonen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

20748123_1157696974329842_7527568518721156950_o.jpg?oh=b1b9759ae8aa26fbdf1afa0960efa296&oe=5AD1D016

 

Aldeles nydelig Stutzen laget i Norge av Børsemaker Viken fra scratch. Kaliberet er kraftfulle og klassiske 10,75x68 Mauser som passer perfekt til "kostyme". Selvfølgelig basert på M98 system (M70 sikring) og avtrekk med Tysk snellert. Mer klassisk blir det ikke.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Denne kom faktisk i hus i dag, kjøpt fra en "kammerat" :D

Sannsynligvis et "sacrilege" med tanke på det originale opphavet til slike våpen, men denne er 100% amerikansk og i et amerikansk kaliber.
Ruger M77 MKII RSI med 18,5" pipe i 30-06 Sprg.
For å gjøre dette komplett er siktet også fra USA, en Leupold VXIII 1,5-5x20 med lys.
Siktet er kun prøvemontert og ved anlegg sitter det perfekt.

Jeg har lenge ønsket meg en slik, uten at jeg har noen fornuftig grunn til det, men den er tenkt brukt på dagjakt/drivjakt etter hjort og rådyr her lokalt, og kanskje en grisetur sørover om det skulle passe slik.

Dessuten er det artig å ha full garderobe når en først har sjansen, og så er det jo snart jul :)

Ifølge selger går den fint med 180 grs Swift Scirocco bla. og foretrukket kruttsort er N 150 for å redusere munningsflamme som nok er en faktor i såpass kort pipe.
Skal bli artig når banene åpner igjen på nyåret  ;) 

PC010090.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

På ‎04‎.‎06‎.‎2017 den 11.28, znopi skrev:

Sako sin stutzen derimot er mer slik jeg oppfatter ett pent og hendig våpen. måtte bare ta den med siden bobby ga den en hederlig omtale.

 

En kjenning har en slik, er ikke så mange av de her på berget. Sako 85 Stutzen Karabin, som vel er en litt kortere utgave mener jeg. 8x57IS. Skikkelig smekkert våpen, men tror han vurderer å gå over til noe enda kortere og sannsynligvis syntetstokk. Tror han har innsett, tross forelskelsen, at dette er et våpen som fortjener litt mer forsiktig bruk enn hans jaktutøvelse medfører...

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...