Jump to content

Hornady SST på hjort?


GRS123

Recommended Posts

Dette er jeg langtfra ekspert på, men SST har rykte på seg for å være noe mer eksplosiv enn Ballistic Tip. Jeg har skutt rein med 150 gr. BT i .308, og var ikke komfortabel med ekspansjonen. Ble veldig stort utgangshull, og det uten at jeg traff noe særlig med bein på vei inn. Jeg ble engstelig for hva som ville skje om jeg skjøt et stort dyr midt i bogen, og gikk over til Accubond som er mye samme kula, men med loddet kjerne. 

 

Jeg har en pose SST liggende som jeg aldri har brukt. Tipper jeg kommer til å lade dem opp til rådyrjakt hvis jeg ikke bruker dem på banen. 

 

P. S. SST står for Super Shock Tip. Er neppe laget med tanke på gjennomskyting. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har skutt en hjort med 140 grs SST i 6,5x55. En kan trygt si at kula gir en human avlivning, det skal den ha. Faktisk så human at det omtrentlig kun var lårene som var menneskeføde etterpå. Ødeleggelsene i sårkanaken hvor kula hadde gått kan enkelt beskrives som massive

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Kun skutt to hjorter foreløpig med kula i 30-06, 180grs. 
Første var en liten kalv, skutt høyt opp mot ryggen. Skuddavstand ca 80m. Gjennomskyting.
Rett ned og det ble en god del blodslått kjøtt. 
 

Andre var en 8 tagger. Også skutt høyt opp mot ryggen på ca 50-60m. Gikk rett ned. Fant igjen kula i motsatt skulder. Kjernen og mantelen hadde delt seg. Fant igjen begge bitene rett ved siden av hverandre. 
Veldig fint slakt. Ikke noe blodslått. 
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...