Jump to content

Rypejakta 2017/18


Tobiasd

Recommended Posts

Hei

Nå er det vel bare å få sommeren overstått slik at vi kan få ta fatt på årets vakreste eventyr:D Jeg har begynt å glede meg stort allerede!

Bestilte flybiletter til Finnmark for 4 uker siden, men begynner å bli skeptisk til årets rypejakt i nord når jeg ser vær/snø forhold og værmeldingen fremover der oppe. Gradestokken har vel ikke bikket 5` til dags dato, og det er ikke meldt særlig varmere den neste uka... Jeg har hørt at kyllingene klekkes første uka i juni, og de er vel avhengige innsekter den første tiden, som det vel ikke akkurat er plagsomt mye av i sånne forhold...

Så da blir spørsmålet: Med de snømengdene, og det kalde været, er kyllingproduksjonen dømt til å mislykkes? Jeg jakter først og fremst fjellrype.

Setter stor pris på innspill hvis det er noen som har noe innsikt om dette generelt, eller lokal kunnskap fra Finnmark.

Ellers er det jo også strålende om folk vil begynne å poste innlegg om årets rypejakt, kjære jegervenner, slik at ventetida blir litt kortere:)

MVH

Tobias

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På ‎29‎.‎05‎.‎2017 den 21.45, Tobiasd skrev:

Hei

Nå er det vel bare å få sommeren overstått slik at vi kan få ta fatt på årets vakreste eventyr:D Jeg har begynt å glede meg stort allerede!

Bestilte flybiletter til Finnmark for 4 uker siden, men begynner å bli skeptisk til årets rypejakt i nord når jeg ser vær/snø forhold og værmeldingen fremover der oppe. Gradestokken har vel ikke bikket 5` til dags dato, og det er ikke meldt særlig varmere den neste uka... Jeg har hørt at kyllingene klekkes første uka i juni, og de er vel avhengige innsekter den første tiden, som det vel ikke akkurat er plagsomt mye av i sånne forhold...

Så da blir spørsmålet: Med de snømengdene, og det kalde været, er kyllingproduksjonen dømt til å mislykkes? Jeg jakter først og fremst fjellrype.

Setter stor pris på innspill hvis det er noen som har noe innsikt om dette generelt, eller lokal kunnskap fra Finnmark.

Ellers er det jo også strålende om folk vil begynne å poste innlegg om årets rypejakt, kjære jegervenner, slik at ventetida blir litt kortere:)

MVH

Tobias

 

 

Første uka i juni er nok litt tidlig...uka før og etter sankthans pleier å stemme bedre!  Observerte selv lirypehøne rugende på egg sist uke (østerdalen) Krysser fingrene for gode klekkingsforhold og mye insekter nå ;-)

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Rypejeger_71 skrev:

Første uka i juni er nok litt tidlig...uka før og etter sankthans pleier å stemme bedre!  Observerte selv lirypehøne rugende på egg sist uke (østerdalen) Krysser fingrene for gode klekkingsforhold og mye insekter nå ;-)

Ok, og takk for svar:)

Også juni ble en unormalt kald måned i Vest-Finnmark. Gradestokken har ikke vært over 10 grader til nå, og normalen hittil i juni har vel vært mellom 3-7 grader, og innimellom minusgrader på natten... Men dette er vel forhold høna håndterer når hun ligger på egg, så da er det bare å håpe på at den økte temperaturen som er meldt til uka slår til, slik at det blir fart i insektene! There is allways hope in a hanging snore, som de sier i Orkdal:D

Link to comment
Share on other sites

litt lokalkunnskap: er jævla kaldt nå, har ikke vært noe mygg eller andre insekter så langt i år, pollen kom for en uke sia..... ser jævla dystert ut i år, får vente på tellinga senere i år å ser hva de har funnet ut, men æ har ikke mye tro. 

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, vikern skrev:

litt lokalkunnskap: er jævla kaldt nå, har ikke vært noe mygg eller andre insekter så langt i år, pollen kom for en uke sia..... ser jævla dystert ut i år, får vente på tellinga senere i år å ser hva de har funnet ut, men æ har ikke mye tro. 

Hei Vikern,

Som jeg nevnte i forrige innlegg er det meldt bedring fra fredag til tirsdag med mellom 13 og 19 grader og en del sol. Deretter er vi nede på rundt 10-11 grader igjen noen dager i terrenget mitt. Hvis dette slår til; tror du det er for lite finvær, og kanskje også for sent for kylingene hvis de allerede er klekket?

Tusen takk for deling av lokalkunnskap!!:) Jeg jakter fjellrype, som sagt i Vest Finnmark...

Link to comment
Share on other sites

Æ bor veldig sentralt når det gjelder fjellrype i vestfinnmark(øksfjord), værmeldinga hittil i år har vært ekstremt upålitelig så æ ville stolt for mye på den. Angående klekking og hvordan kyllingene klarer seg, har ikke peiling, men som regel så begynne man å se litt kyllinger rundt den her tiden, har ikke sett noen så lang i år.

tellinga på lirype gir en ganske god indikasjon på forholdene til fjellrypa også. 

Link to comment
Share on other sites

På 29. juni 2017 den 15.40, vikern skrev:

Æ bor veldig sentralt når det gjelder fjellrype i vestfinnmark(øksfjord), værmeldinga hittil i år har vært ekstremt upålitelig så æ ville stolt for mye på den. Angående klekking og hvordan kyllingene klarer seg, har ikke peiling, men som regel så begynne man å se litt kyllinger rundt den her tiden, har ikke sett noen så lang i år.

tellinga på lirype gir en ganske god indikasjon på forholdene til fjellrypa også. 

Hei Vikern,

Takk igjen for deling av info. Har tidligere jaktet litt i kommunen din med Bergsfjord som utgangspunkt. Du er heldig som har så fine områder i bakgården:) Selv har jeg tidligere erfart at det er gode eller OK fjellrypeår når det har vært rapportert om lite lirype.. Noen ganger har kyllingene vært små, men har stort sett alltid funnet fine kull... Kanskje mindre sannsynlig i år hvor det virker som at vinteren nekter å slippe taket i Vest Finnmark..

Er det ok om jeg sender deg en PM senere i sommer for å høre om du har noe ny info, eller observasjoner? Eller så kan jeg jo også selvfølgelig vente på takseringsresulteter, men føler at de ikke alltid forteller hele sannheten...

Mvh Tobias

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja bare send du. Har alltid opplevd og hørt erfaringer fra andre om at rypetellinga pleier å gi gode indikasjoner på også fjellrype for det året. Men f.eks i Bergsfjord er det et relativt isolert fjellområdet hvor nærmeste telling er vel i langfjordbotn eller Kvænangen hvis æ huske rett. Men så har du også det med at rypa flytter ganske mye på seg ute på kysten. F.eks på Loppa øy hvor rypa faktisk flyr over til fastlandet fra tid til annen, i følge lokalfolka der ute er det helt tilfeldig når de flyr frem og tilbake men der er det store variasjoner, hørte at på midten av 90-tallet et år(tror det var 95 han nevnte)var det rett å slett tomt for rype på våren og sommeren, men utpå høsten så ble det plutselig fult opp med både lirype og fjellrype. Har en kollega med hus der ute, han og har fortalt om "dårlige" rypeår hvor hele øya plutselig en dag var full av rype. Personlig gir ikke dette med dårlige og bra rypeår veldig mye mening, da det er så store variasjoner fra området til området, og fjell til fjell. Men æ har aldri opplevd at det har vært så lite rype i fjellet som nå, både av lirype og fjellrype. Uansett hvilket område æ har vært i iår

 

E på ferie akkurat nå, men når æ kommer hjem igjen så skal æ noen dager til fjells, både en tur på vidda og en tur i "lokal" fjella, så får vi se da. Kanskje ting har bedra seg i "goværet"xD som har vært nå

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Det er bare å glede seg til starten går.

H-vidda øst tåler nok en snusfornuftig beskatning i år.

Noen år nå fremover med heldige forhold,, får vi håpe på..

I år har været på forsommeren vært bra, + bra med mus.

Plenty med jordugle også, de må ha mus.

:D

rype2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Bra med både fjell og lirype i Nordfjella og Hardangervidda. God størrelse på kullene, samt greie antall kull.

 

Ble gått opp et kull på ca 50 ryper ved Hol i helgen på jaktprøve, ingen overraskelse at et par hunder røk ut i en sånn popcorn gryte :) 

 

Ellers så trykker fuglen noe helt sinnsykt og ekstremt lite vitring i områder, virker som det kan være at de gjemmer seg for rovfugl? Selv i ferske områder sleit alle hundene med å ta stand/finne fugl, og jeg og en annen hadde en stegg to meter foran oss i motvind som ingen av hundene  i bånd klarte å plassere (IS og KV). Ene fuglen som ble støkket ble nesten tatt av hauk umiddelbart, så godt press derfra.

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

Første jakttur over for nå, ikke akkurat heldig med været på Hardangervidda. Det skiftet alle dagene (søn-tir) mellom skyet og regn, mens det blåste sterkt hele tiden.

Ble tre fjellryper i sekken, og så ikke en eneste lirype, virker som de har trukket litt nedover i høyden kanskje?

 

Men det som var litt spesielt er hvordan fjellrypene allerede har flokket seg og er helt hvite.

Gikk opp to flokker på 40-50 fugl i forskjellige deler av terrenget, hvor de gikk opp 100-200 meter fra oss og dro langt avgårde.

Men samtidig gikk vi omtrent på tre kull på veien inn og ut, hvor fuglen sto rolig og så på oss på 10-15 meters avstand midt i traktorslepet.

Her var kullene på 8-20 dyr, men disse virket ikke like hvite som de som flokket seg...hadde vi hatt statsallmenning kort i sekken hadde vi fått oss 4-5 ryper til uten problem.

 

Virker ihvertfall som det er masse fugl i år!

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, msteiro skrev:

Men det som var litt spesielt er hvordan fjellrypene allerede har flokket seg og er helt hvite.

Gikk opp to flokker på 40-50 fugl i forskjellige deler av terrenget, hvor de gikk opp 100-200 meter fra oss og dro langt avgårde.

Det tilhører skjeldenhetene, at et rypekull er større enn 10 - 12 fugl. Er flokken større, så har de normalt flokket seg. (Selv enkelt fugl og par (uten kyllinger) kan slå lag med et kull, noe som får oss til å tro at kullet er større . Og da er det fare, på færde. :( Desto større flokk, desto flere vaktposter og de kan fly langt. Når fuglen har flokket seg, kan de gå på vindene på mange hundre meters avstand. Og de er det tilfeldig, om vi klarer å oppdage det! Og så tror vi det er fugletomt. :)

 

Hvis det hadde kommet snø, gjemmer rypene seg enten i skogen, eller søker trygghet i store flokker (på toppene) og plukker brune fjær. Blir snøen liggene mer en 2 -4 dager, plukker de seg normalt helt hvite. Smelter snøene igjen blir de vare og søker ofte sammen i flokker, eller forsvinner nedover i lavlandet.

Link to comment
Share on other sites

De kullene vi så på veien inn var på 8-10 fugl, med masse kyllinger, så lover godt for bestanden. Har vært et par frostnetter, så kan være flokkene kommer fra områder der det var skikkelig kaldt.

 

Vanskelig å jakte på nå de store flokkene, men positivt for neste år hvis det faktisk er bra økning.

Link to comment
Share on other sites

To dager med tonnevis av nedbør i form av iskaldt yr som sauset gjennom alt, hunden (pointer) ble altfor kald, men: Kakaoen smakte herlig, og noen ryper ble det også i sekken, så da så.

Utroooolig godt å slæppe off for nesten tolv år gammel hundegubbe.

Imo er trøtt.jpg

Edited by Jakt62
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Endelig rypejakt i Eidfjord statsalmenning etter flere års fredning ! Gledelig å obeservere et antall ryper som nesten samsvarte med "de gode gamle dager". Får håpe dette ikke var et blaff ,men en positiv utvikling.Ellers godt med smågnagere,- og også en del lemen, noe som også kan forklare en økning i bestanden. I tillegg flott vær og ryper i sekken ble det også :) Med i historien hører at det ble 60 km på telleren inkludert 3500 høydemeter i løpet av 3 dager, men slik er det når du må være hund sjøl.. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Halv dag i fjellet i dag (nytt terreng) som begynte bra men, så rullet tåken inn. Flere flokker suste forbi tett på med herlig sus fra vingeslag. Vanskelig å komme innpå når alt var innhyllet i tåke (50 m sikt på det verste). Fjellene har fått et lite hvitt dryss og det var spennende å følge rypespor i snøen.

Lite kontakt med fugl.

Det sprakk heldigvis opp i det returen hadde startet, plutselig ble det masse action.

Dessverre ble det bare bom.

Traff 3 andre jegere som jeg hadde en hyggelig prat med.

Alt i alt en super dag.

 

 

 

IMG_0561.JPG

IMG_0563.JPG

IMG_0569.JPG

IMG_0570.JPG

Link to comment
Share on other sites

På 10/8/2017 den 21.24, måltrosten skrev:

Halv dag i fjellet i dag (nytt terreng) som begynte bra men, så rullet tåken inn. Flere flokker suste forbi tett på med herlig sus fra vingeslag. Vanskelig å komme innpå når alt var innhyllet i tåke (50 m sikt på det verste). Fjellene har fått et lite hvitt dryss og det var spennende å følge rypespor i snøen.

Lite kontakt med fugl.

Det sprakk heldigvis opp i det returen hadde startet, plutselig ble det masse action.

Dessverre ble det bare bom.

Traff 3 andre jegere som jeg hadde en hyggelig prat med.

Alt i alt en super dag.

 

På 10/8/2017 den 21.24, måltrosten skrev:

Hvor jaktes det? :)

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tenkte jeg skulle teste å feste kamera på rifla på rypejakt i dag. Jammen ble det ikke fangst allerede etter 5-6 min :)
Så ble en liten video.

Første gang jeg har vært borti at rypa ikke har falt pladask i smellen etter møte med grovkalibra riflekule. Skuddet satt der det skulle.
Men den kom bare 20-30 meter da. Nesten umulig å finne både inngangs- og utgangshull som vanlig. :)
(94 meter, Norma GT i .308, V0 på ca 733ms)

(Og ja, det er sikker bakgrunn. Det er ingenting i den retningen før etter 38 km. Så langt går ikke en .308 win ;))

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...