Jump to content

Har svensk jegerprøve for småvilt. Kan jag ta resten av prøven i Norge?


svorsk1

Recommended Posts

Hej. Er svensk men bott i norge i snart 20 år. Jag tog jegerprøven før småvilt på 90 talet i sverige. Skal nu komma igång med jakt på egen mark i hærjedalen. Kan jag komplettera min jegerprøve for storvilt i norge? 

Hade bare skyting med kule kvar. Blev færdig med hagel.

reknes vildsvin og hjort till småvilt? 

Kan jag skaffe riffle, vilken kaliber kan jag skaffe?

mvh Johan

Link to comment
Share on other sites

Hei Johan og velkommen på Kammeret. Bestått svensk jegerprøve skal være godtatt i Norge - hvordan det er med å gjøre ferdig en påbegynt fra Sverige kan jeg ikke svare på. 

 

Hva er storvilt.

Utøvingsforskriften §3:

§ 3.Definisjoner

Med storvilt menes i denne forskrift følgende viltarter: elg, hjort, dåhjort, villrein, rådyr, villsvin, muflon, moskusfe, bjørn, ulv, jerv og gaupe.

 

Hvem kan skaffe rifle

Våpenforskriften §10:

§ 10.Personlige kvalifikasjoner for erverv av skytevåpen

Fysisk person kan gis tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler når han eller hun oppfyller de krav til edruelighet, pålitelighet, skikkethet, alder og behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, som er fastsatt i eller i medhold av våpenloven § 7 tredje og fjerde ledd, i forskrift 25. januar 1963 nr. 2 om ikrafttreden av og delegasjon etter lov om skytevåpen og ammunisjon del II punkt 1 og i forskriften her.

 

Kaliberet velger du utfra det du skal jakte. I Utøvingsforskriften står kravene til ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Vi har et annet jegerprøve system i Norge enn de har i Sverige. Her tar du en prøve som gjelder for storvilt og småvilt, og vi har en årlig skyteprøve du må bestå for å kunne jakte storvilt med rifle. 
Vanligvis kan man "overføre" jegerprøven fra Sverige til Norge og motsatt om man flytter. Jeg er litt usikker på hvordan det når du bare er godkjent for å jakte småvilt. Du kan ta en telefon til Miljødirektoratet evt se om det står noe på nettsidene deres om hvordan du skal forholde deg.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Så här blev det. Blev tillslut kopplad till riktigt kontor, fick bestilt mitt jegerbevis fra 1996.

nor det kom så står det at jag kun har småvilt teori godkjent, jag ringde med en gang og dom sa att i 96 eller 98 blev registret digitaliserat, fra kartotek😸 så det måste ha blivit nåt fel vid omleggingen. Om jag fick tag på han som holdt kursen og han mot alla ods har kvar sitt register, så var det inga problem( han dog i 98).

jeg tog jegerpkurset på nytt hos rælingen jff, så nu venter jag bara på at sesongen ska starta👍 

Tack for svaren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...