Jump to content

norma Oryx/ lapua mega 3006


Svein37

Recommended Posts

Hva mener dere om disse kulene fra norma 11'7 g og lapua mega 12 g som elgkule? Begge har ca 800 ms og er poppulære blandt jegere å etter min mening veldig lik hverandre, men normaen er vel 300 kr dyrere pr pakning pga den er norskprodusert? Har brukt lapua i dette kaliberet på reinsdyrjakt med gode erfaringer, men ikke på elg.

Link to comment
Share on other sites

Oryx er en bondet/loddet kule og derav den høyere prisen,- Lapua Mega er en konvensjonell kule, men med "låsning" av blyet gjennom mantelens utformning.

 

Norma ammunisjon, også med Oryx kule, blir laget ikke i Norge, men i Sverige.

 

Begge vil fungere bra.

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Ingen grunn til å ikke bruke Mega på elg.

De jeg jakter med som bruker 30-06, bruker denne. Har sett noen ti-talls daue elger, skutt med Mega. Fine slakt og god effekt.

Sjøl brukte jeg Oryx i 30-06 på elg og kan ikke si at denne er noe bedre enn Mega.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Brukte 180grs oryx i 3006 i flere år, men skifta til Fusion som jeg synes gav et langt penere resultat på rådyr og hjort. Har sett flere (uforklarlige) stygge slakt med mye blodslått med Oryx, som etter min mening er overpriset.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, bobby skrev:

Har sett at begge kulene i noen tilfeller kan gi noe "søl", men det er vel mer grunnet den noe høye farten (VO 800 +m/s) og skudd på korte hold.

 

En kamerat av meg har skutt mye elg og gikk over fra 180 grains til 200 grains Oryx i sin 30-06, og påstår han nå får mindre blodslått og finere slakt.

Dette er vel da på grunn av hastigheten er lavere, og da kula er tyngre har den allikevel veldig bra gjennomtrengning.

 

https://www.norma.cc/us/Products/Hunting/30-06-Springfield/Oryx-200-gr/

 

Jeg så en av kulene han hadde funnet igjen i elgen, og den hadde veldig fin soppform og hadde ikke mistet mye bly.

Link to comment
Share on other sites

200 grs Mega er bra saker det, litt lavere hastighet og litt tyngre kule er ingen ulempe på elgjakt. Du får i teorien litt bedre effekt og litt mindre kjøtt ødeleggelse.

Men her spiller skuddplassering og situasjon en mye større rolle enn om du bruker en 185 eller 200 grs kule. Og litt kjøttødeleggelse må vi også tåle, elgen skal jo daue av noe. 

Du får litt krummere kulebane med 200 grs, men dette har overhodet ingen praktisk betydning på elgjakt.

 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, 223man1 skrev:

 

En kamerat av meg har skutt mye elg og gikk over fra 180 grains til 200 grains Oryx i sin 30-06, og påstår han nå får mindre blodslått og finere slakt.

Dette er vel da på grunn av hastigheten er lavere, og da kula er tyngre har den allikevel veldig bra gjennomtrengning.

 

Som det sies over her, en tung (for kaliber) kule er ikke feil, spesielt ikke om elgjakt er det primære,- bare fordeler egentlig for vanlig skogsjakt, bedre penetrasjon (høy tverrsnittbelastning) og fin kjøttbehandling.

 

Hva med å vurdere hjemmelading 9_9. - I .30 kaliber er utbudet av kuler formidabel og for .30-06 del "tygger" den alt, fra 110 til og med 220 grains,.. som er min egen favorit i Woodleig RN utgave.- Noen lader også 06'en med 240grs- litt krampaktig kanskje, men funker visstnok også med denne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...