Jump to content

Standardisering av skrivemåter for enklere søking?


Jørgen Krag

Recommended Posts

Er det en idè å lage en "standardliste" på skriving/staving av en del ofte oppdukkende og søkte ord, f.eks. kaliberbetegnelser, for lettere å kunne søke opp disse? F.eks. hvorvidt kalibermåltall i "freedom-units" skrives med eller uten punktum først, f.eks. .308/308. Skal man for eksempel søke etter 3006 eller 30-06? Eventuelt en standard tag el. på forskjellige kaliber man kan tagge et emne med? Dette for å slippe å søke på 6 forskjellige måter etter innlegget man leter etter. Dette gjelder sikkert en del andre ting enn bare kaliberbetegnelser...

 

En annen ting jeg savner litt "disiplin" på er når brukere refererer til "denne: htttp//www.hjemmelading.no/dødlink.ork", og jeg 4 år senere lurer på hvilken hylsetrimmer som var så sinnsykt gjev, og som jeg garantert ville kjøpt om jeg bare visste hvilken det var. Linker er vel og bra og gjør det enkelt å søke opp objektet så lenge linken funker, men det hadde vært bra om "tingen" hadde vært nevnt med navn også. Noe for informasjon og spørsmålskammeret?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig, men det kommer aldri te å skje. En annen ting som irriterer meg noe grenseløst er folk som på død og liv MÅ bruke engelske begrep som scope, bolt stop, stock, twistrate, und so weiter. Selv om det forsøkes å lære folk helnorske eller delnorske tilsvarende begrep så gidder de rett og slett ikke å bruke det. Når man så skal finne info om en spesifikk del eller et våpen må man bruke flere forskjellige ord for å finne resultater.

 

I mitt simple sinn bør kaliber nevnes ved original benevnelse, som ".308 Winchester" og "7,62x51 mm NATO". "308 NATO" "708rem" "30.338 mag" og slikt får jeg litt vondt av å lese..

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser absolutt utfordringen med å oppdra x antall kammerater, men om man hadde oppfordret til dette gjennom regelverket, eller tilsvarende hadde det kanskje truffet "noen". Jeg tenker et bedre alternativ kunne vært om man hadde muligheten til å velge mellom diverse kalibertagger i et innlegg. Gjerne "dra" inn fra en dropdown-meny el.

Link to comment
Share on other sites

Staten Norge har siden de innførte grunnskole i 1889 forsøkt å standardisere måten vi skriver på her i landet uten at dette har hatt nevneverdig effekt på hvordan enkelte utrykker seg på forum og andre medier. Jeg ønsker initiativtaker lykke til med prosjektet.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hehe....jeg må si tanken er usedvanlig god, men jeg tror det er større sjans for å vinne i lotto enn å få til dette. Jeg har jobbet med IT i mange år og forsøkt å oppdra langt mindre grupper, de som gjør dette vanskelig er blant annet de som ikke vil, ikke gidder, ikke skjønner, nekter av trass osv......og alle mulige andre grunner du kan tenke deg. Vi kunne selvsagt utestengt alle som ikke skrev kaliberbetegnelsene riktig, men da er det mange som hadde klaget på at vi var for strenge.

Link to comment
Share on other sites

Noe som  allerede står i forumreglene er at vi skal skrive på bokmål eller nynorsk så godt vi kan. Sist dette ble påpekt og prøvd å få folk til å slutte med dialektskriverier og sms-språk så gikk forumet bananas. Så enda mer detaljstyring av skrivemåter tror jeg ikke er veien å gå.

Link to comment
Share on other sites

Nettforum har jo noen fordeler i forhold til Facebook. Søkbarhet, bedre oversikt og bedre moderering og sikkert noen til. For å unngå for stor lekkasje til Facebook så burde alle anstrenge seg litt for å høyne nivået? Prøv å søk på hvordan man støper blyhagl på Facebook ?Vi trenger kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Undertegnede er sønn av ei norsklærerinne, og er følgelig skadd for livet. Jeg har også ett år som norsklærer i voksenopplæringa på rullebladet. Jeg endrer de verste grammatiske feil jeg finner blant trådtitlene, men skal innrømme at det er en stund siden jeg tok et tak. Å lage felles skrivemåter anser jeg for å være umulig. Av de som ikke skriver riktig antar jeg at 10-20 % har dysleksi i en eller annen grad, resten gir beng. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...