Jump to content

Kynoch hylser


BPP

Recommended Posts

Hei

Er nettopp tilbake fra hårreisende spennende elefantjakt hvor også ammunisjonen bidro til ekstra spennende øyeblikk.

Jeg opplevde case sticking og hardt hevarmsløft noe du definitivt vil unngå i de situasjonene jeg havnet opp i.

Feks når 8 - 10 elefanter kommer for full maskin mot deg og du må ta rifla av skulderen for å få tatt ladegrep..

jeg lurer på hva årsaken er? Jeg brukte Kynoch 410 grain solids. Rifla er en gammel Rigby og kammeret på denne er spot on specs.

Når jeg finmåler uskutte patroner finner jeg at de er mindre enn standard for 416 Rigby. Over skulderen er de målt med mikrometer ca 13,20mm. Standard for 416 Rigby sier 13,72mm. I mitt hode minner patronene om patroner som er sizet for hardt. 

Kan dette være årsak? Takknemlig for tips.

 

BP

IMG_0613.jpg

Link to comment
Share on other sites

Merkelig....var dette nyprodusert Kynoch (Kynamco..) eller "opprinnelig" Kynoch fra 60 - tallet..?

 

Var det veldig varmt der du jaktet..?

 

Aldri hört om case-sticking i .416 Rigby...patronen har jo et veldig lavt trykk....i min .416 Rigby så datt hylsene omtrent ut av kammeret når jeg skjöt i 25-28 grader på sommeren her hjemme, dette var Federal fabrikkammo..

 

Men fortell om jakten da...hva hvor når og hvorledes...O.o.?!

Link to comment
Share on other sites

Det er nyprodusert Kynamco ammunisjon. 

Merkelig, JA, så definitivt! Det var ikke varmt, faktisk litt kaldere enn her på berget enkelte dager..

Rifla spiser og hiver ut alt rimelig greit. Har kjørt rimelig hotte ladninger i den (Norma hylser) uten noen som helst problemer.

Glupe meg tenkte som så at den jo er regulert med original Kynoch ammunisjon i sin tid, så hva kunne være bedre enn ny ammo med de samme spesifikasjoner...

Det var hevarmløftet som var tungt. Case sticking er vel å ta litt hardt i, selv om jeg måtte bruke litt krefter. Det er ingen trykktegn på hylsene. Jeg har drevet litt med hjemmelading og vet hvordan hylser som er sizet for hardt ser ut. Jeg kjenner igjen strukturen i messingen..

Jeg drev forøvrig med nattjakt på elefanter i Zimbabwe. Scary shit. Vi opplevde vel ca 5 direkte angrep. Hadde elefant så nærme som 1,5 - 3 meter samtidig som vi var innesperret av andre elefanter. Landsbyscouter freaket ut og jeg mistenker en av de svært rutinerte trackerne også for det samme.

Jeg fikk 2 elefanter.

Edited by BPP
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du har hatt ammo som er litt for hardt ladd...har lest at noe av Kynochs ammo har hatt det problemet. En av de kjente börsemakerfirmaene kuttet den ut pga dette. For ca. 25 år siden så opplevde jeg det samme med RWS fabrikkammo, .375H&H med 300 grain Kegelspitz....patronene var helt klart overladd (voldsom rekyl og 1,5 meter munningsflamme). Måtte ta skikkelig i for å åpne låsen. Det var ingen tydelige trykktegn på hylse eller tennhette..

 

Jeg har en gammel engelsk dobbelrifle og skyter moderne Kynoch i denne med godt resultat....god regulering på 40-50 meter..

 

Pröv å skyte noen skudd over kronograf og se hva du får av hastighet..?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal skal sjekke ut det du sier Pondoro. Det kanskje råeste og beste minnet var å se elefant nr 1 gjennom en munningsflamme av en annen verden over maisåkeren den stod i. Det har brent seg på netthinna ;)

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Du reiste til Zimbabwe for å skyte elefanter om natten med patroner du ikke hadde prøveskutt??

Har ikke sagt jeg ikke prøveskjøt. 

Det var ikke tid for noen plan B. Leveranse av patronene ble forsinket og jeg fikk i siste øyeblikk lånt skytebane rett før avreise.

Noterte meg at hylsene hang (det var ulikt i hvor stor grad) og iom at jeg hadde skikkelig mauser mekanisme hånterte den alle greit uten hickups :D

Fokuset mitt var dessuten på å bli sikker på siktet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...