Jump to content

Pistol løp: vedlikehold og holdbarhet


Chrono

Recommended Posts

Jeg hører ulike meninger på vedlikehold av pistol-løp. I dette tilfellet snakker jeg om mantlet 9mm. Men det samme prinsippet gjelder kanskje for rene blykuler også?

 

Noen sier at løpet skal pusses hvert 2-500 skudd for å bli kvitt kobber som legger seg i løpet og ødelegger presisjon og etterhvert øker trykk og kan ødelegge hele løpet. Hvis løpet pusses hyppig kan man lett få en levetid på godt over 120 000+ skudd

 

Andre sier at en bare trenger å børste løpet innimellom.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva er (mest) riktig her? 

 

Hyppig bruk av rense og løsemidler, eller børsting og olje+filler innimellom?

 

Ser fra andre kommentarer på Kammeret at "Forrest Bore Foam" er anbefalt til rifler som mantel fjerner. Noen som har erfaring med denne til pistol?

Link to comment
Share on other sites

Ble selv forvirret av all synsing ang pussing rundt omkring så jeg spurte noen jeg kjenner som skyter mye rifle konkuranse.

Jeg fikk til svar at dette hysteriet rundt kobberfjerning kunne jeg ta med ro.

De sa etter et gitt antall skudd så bygger du ikke opp mer kobber så det som er der kan bare ha i løpet.

De nevnte flere dfs skyttere som skrur inn pipa og skyter til løpet er utskutt uten og pusse på sauerene sine.

Når det kommer til kruttrester og annen møkk som primer rester anbefalte han meg og ta en kobberbørste med solvent og dra imellom engang iblant for og fjerne det.

Bare lapper tar ikke mellom bommene så du trenger børste og så bruker du pusselapp for og frakte møkka ut av pipa.

Er der mange ferske gjør feil ved at de pusser kun med lapper.

Han her hadde  brukt ut noen piper på rifla si og sa at det og varierte på pipe til pipe hvor ofte han måtte pusse.

Før hadde han orginal tikka pipe og pussa ikke men den nye lilja pipa si måtte han pusse fra tid til annen men det var for og bli kvitt kruttslam og slikt ikke kobber.

Du spurte om pistol men tenkte dette tipset fra rifleskytterne kunne overføres.

I mine første år pusser jeg som en gal selv men har fått et mer avslappet forhold til dette de senere åra og resultatet er minst like godt.

Sikkert noen som kommer til og slakte dette tipset for både her på forumet og andre forum har jeg sett at pussing blir rene relgion for enkelte.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sålenge du ikke skyter blykuler som legger igjen mye bly, trenger pistol og revolverpiper fint lite puss. Det viktigste er å holde kammeret reint, så du ikke får feilfunksjoneringer. Bruk kobberbørste og Breakfree/CLP(forsvarets våpenolje, selges ofte rimelig av folk som selger overskuddsmateriell) når du føler for det, ikke stress med mantefjerner, det har fint lite å si i håndvåpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Min 9 mm trenger ikke så mye puss. Det er bare kammeret som bli litt skiten. Og området som ligger bakk. Resten av løpet ser helt fint ut, aldri har jeg sett noen kobberester. Man kan skyte minst 500-1000 skudd før det gi noen mening å pusse den observer jeg. Olje sitter fremdeles hvor det skal. Ammunisjonen og magasin fjæren er så pass kraftig at du man ikke får en funksjonfeil på grunn av dårlig puss. Klarer ikke å se det bli upresist heller. En revolver tønne og en finpistol trenger mye mer puss enn en 9mm. Vasker man bilen etter hver man har tatt en kjøretur? Man kan gjøre det men..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...