Jump to content

BBQ Viltkjøtt


msteiro

Recommended Posts

Pelletsgrill på vei, og tenkte høre om noen har erfaring med bbq elg/viltkjøtt?

 

Har en del store stykker i frysen som kunne vært godt med litt langstidsgrilling/røyking. Blir sjelden jeg lager gryte uansett, så dette vil jeg tro er bedre bruk av de odde stykkene.

Link to comment
Share on other sites

Viltkjøtt er magert. Kjøtt som tradisjonelt sett brukes til bbq har som regel mye fett og bindevev. Så faren for at det blir tørt er overhengende. Med lav nok temperatur, og god temperaturkontroll så blir det sikkert greit, men da er vi vel kanskje nærmere tradisjonell røyking, enn bbq.

Link to comment
Share on other sites

Griller mye elg og villsvin, synes det gjør seg godt på grillen.

Griller ofte hele/store stykker, som feks flatbiff. Bruker da som regel bare salt og pepper.

Ellers er hjemmelaga elgburgere en favoritt hos store og små. Rører sammen elgkjøttdeigen med salt, pepper, egg og litt fløte. Da blir burgerne lette å forme og saftige og gode.

Synes absolutt du bør prøve å grille viltkjøtt.

 

Link to comment
Share on other sites

Grilling av viltkjøtt er overhodet ikke noe problem. Det er den (ekstremt) lange varmebehandlinga en utsetter det for i mer klassisk amerikansk bbq-tilnærming jeg er litt usikker på om det egner seg for. Med mer "normale" temperaturer og grilltider så blir det aldeles utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Slowcooker man en elgsteik i flere timer så blir den vel bare seig tipper jeg, når jeg griller steik o.l. indirekte så bruker jeg samme temperaturer og steketider som man ville gjort i vanlig stekeovn.

 

Skal jeg anbefale noe som er digg på grillen så er det vanlig norsk juleribbe, det blir utrolig saftig og godt etter noen timer på lav temperatur.

Link to comment
Share on other sites

Ikke prøvd annen vilt på grillen enn elgburgere før i går.

 

Ved en feiltakelse (feilmerking) tok jeg ut tiur istedenfor orrfuglene fra fryseren. O.o Skulle egentlig lage gryte med det, men så tenkte jeg skulle for morro skyld prøve meg på grilling med de to store fine brystfileter fra fjorårets tiur (4,6 kg).

 

Gnidde inn stykkene med knuste einebær, knust rosamarin, Himalayasalt (funker sikkert helt fint med havsalt, men hadde det i skapet) og pepper. Hadde ikke tid til å lage marinade, men skal prøve på det neste gang.

 

Kjørte 50/50 methoden (som stek i ovn, kull på en side av grillen, drypppanne på andre siden) med lokk over grill. Grilla alle sidene først over direkt varme for skorpe og så over til indirekte varme (kullet drypppanne (to stk utvaska fiskegratengformer) under lokket med steketermometer inn i den tynneste brystfileten. Tok de av ved 57°C og lot de hvile i 10 min i alufolie før de ble skjært opp, kjøttet ble lett rosa.

 

Grillet potet og stekt rosenkål med bacon sammen med skumsoppsaus er forresten fortreffelig tilbehør. ;)

 

Konklusjon: Denne methoden burde gå foint for annen stek/biff osv. Funker sikkert i mitt tilfelle bedre med ungtiur og burde ha tatt den ved 55°C. Vurderer også om å ta den i panna for for å få en fin og jevn stekeskorpe eller kjøpe en stekepanne for grillen. Sluttproduktet ble alikevel veldig godt og for å ha grillet for første gang noe annet enn (elg)burgere, pølser eller koteletter var jeg ganske fornøyd. Det samme var gjestene som, som meg, aldri har spist skogsfugl før. B|

Edited by huntingdaddy
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, slemmo skrev:

Slowcooker man en elgsteik i flere timer så blir den vel bare seig tipper jeg, når jeg griller steik o.l. indirekte så bruker jeg samme temperaturer og steketider som man ville gjort i vanlig stekeovn.

 

Elgsteik over natta på lav temperatur i steikeovnen er ikke seig.

 

Link to comment
Share on other sites

Får teste i kveld/natt :)

Har både villsvin og elg i frysen, og fikk nettopp en Memphis på plass på terrassen B|

 

Med noe vilt blir det faktisk for mørt med sousvide etc, testet med en elgstek litt for lenge, og ble nesten leverpostei.

Link to comment
Share on other sites

Den er lest, og jeg er ganske enig, det stekes perfekt ofte, men alene ofte litt pregløst.

 

Har det ofte med på elgjakten og når man skal lage mat til mange, da man kan sette det på uten tilsyn. Spesielt oksekjaker etc blir fantastisk godt i sousvide, men det krever også litt mer arbeid ift hva man skal ha i. 

 

Men nå som det har gått så kraftig ned i pris, vil jeg si det fortsatt er en god investering. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...