Jump to content

Toller retriever til ettersøk (villsvin)


olemk

Recommended Posts

Hei!

Rundt juletider er er vår planlagte Tollervalp klar for levering, og med det venter det oss en spennende hunderase som skal få prøvd seg på alt mulig den kan passe til. Dette blir en hund både jeg og kjerringa kommer til å drive mye med, men som oftest på hvert vårt plan. Hun kommer til å trene agility med den, og for min del blir det jakt. Tollingjakt på gjess, due og sjøfugl er det jaktområdet den hovedsaklig kommer til å trenes opp i. 

Men! Det har seg sånn at vi bor i det østere østre av indre østfold, helt inntil svenskegrensa et par mil nord for Halden. Altså, Aremark. I dette området har jeg allerede jaktterreng på gris og det er spådd at om noen få år, er dette villsvinland. Svenskene mista kontrollen, samme kommer vi til å gjøre. Så det kommer til å bli/er etterspørsel etter en hund med godkjenning i Ettersøk på villsvin.

 

Derfor håpet jeg å kunne få en liten veiledning ang. det å bruke Tolleren til dette formålet, om det skulle være noen som har god greie på nettopp dette. Hvilke negative/positive sider har det å blande inn et helt annet vilt enn det den hovedsakelig skal jakte selv? Og hvordan kan det tenkes at den vil gjøre det i en anslagstest i hegn?

 

Jaktlaget mitt har allerede to drivende hunder for å jakte grisen. Så i mitt tilfelle er det kun ettersøk som står øverst på lista. 

Takker for svar!:)

 

Edited by olemk
Link to comment
Share on other sites

Mange av de tollerekvipasjene jeg har trent sammen med kombinerer tolling/jakt og blodspor. Flere av disse er eller har vært på retreiverlandslaget i blodspor uten at dette har gått på bekostning av andre jaktøvelser. 

Min er skuddredd, så jaktøvelser har utgått fra programmet, men jeg har kombinert med agility, LP, blodspor, spesialsøk /ID spor og redningshund (sommer og vinter). Ingen merkbare konflikter.

 

Edit: merk at disse hundene, inkludert min egen, bare har gått blodspor-konkuranser, så de har ingen erfaring med ekte viltspor. Dette kan selvsagt innvirke noe, men burde ikke det.

Edited by psAico
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...