Jump to content

Inndragelse av våpen - Hvordan få de tilbake?


jjrckd

Recommended Posts

I forbindelse med et skilsmisseoppgjør og et urimelig stort pengekrav fra sin tidligere kone sender en bekjent en tekstmelding med et relativt uheldig innhold til eksen noe som fører til at han blir anmeldt. Dette igjen fører til inndragelse av våpen. Saken blir relativt raskt henlagt. Dette er nå ca 1,5 år siden og min bekjent har fortsatt ikke fått tilbake våpnene. Han har forsøkt å snakke med det lokale lensmannskontoret men de virker lite interessert i å snakke med han. Hvordan stiller dette seg rent juridisk? Har politiet rett til å opprettholde inndragelsen etter at saken har blitt henlagt og hvordan går han frem for å få tilbake våpnene?

Link to comment
Share on other sites

En kan like det eller ikke, men inndragning i forvaltningssak kan opprettholdes selv om en straffesak henlegges. Altså, en kan ha vurdert det til at vedkommende ikke bør straffes men at han ikke anses som skikket til å ha våpen.

 

Advokat er nok en god ide dersom en ikke selv har helt kontroll på paragrafene og saksgangen.

 

Han skal ha fått et brev med vedtak om inndragning, der står det om klageadgang osv.

Er det virkelig gått halvannet år så skal i teorien våpnene for lengst være solgt eller skrotet, fristen som vanligvis gis er vel et halvt år til å finne en kjøper hvis ikke politiet skal avhenge våpnene på eiers vegne. Ofte går det likevel lengre tid, så avhengig av hvor effektive det lokale politiet er kan de hende de fremdeles eksisterer. Uansett så er det normalt slik at hvis inndragningsvedtaket er endelig, så må vedkommende søke om erverv på vanlig måte for å enten få tilbake våpen eller kjøpe nye.

 

Momenter av betydning kan være om samlivsbruddet og konflikten rundt dette har roet seg ned etter såpass lang tid, så en kan sannsynliggjøre at han vil holde seg i skinnet framover.

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Altså, en kan ha vurdert det til at vedkommende ikke bør straffes men at han ikke anses som skikket til å ha våpen.

En må ha noe å begrunne "ikke skikket" på for å gjøre dette. Et anmeldt forhold, henlagt kanskje pga. "intet straffart forhold" er vel ikke den mest tungtveiende grunnen til å tilbakekalle våpenkort? De må da uansett tilbakekalle våpenkort - og det ser ikke ut til å være tilfellet her. Mistenkte har uansett fått melding om henleggelsen, med begrunnelse?

Å begynne å mase selv, og gjøre det feil, kan være en måte trumfe gjennom en tilbakekalling, sånn bare for å slippe å levere ut våpnene eller "tape ansikt", derfor rådet om advokat. 

Og om våpenkortet er tilbakekalt så skal han ha fått varsel om det, med begrunnelse, og evt. med pålegg om å selge, eller at de er inndratt.

 

Etter noen år i "gamet" så har jeg fått med meg temmelig mange historier om "inndratte" våpen, der vedkommende fikk de tilbake mer eller mindre tvert når en advokat kom i spill. 

Når våpen "inndras" slik så heter det egentlig "beslaglagt" eller "tatt beslag i", det er noe Politiet gjør i påvente av etterforskning, dom eller forvaltningsvedtak - når ikke lsikt forleigger etter en viss tid skal de leveres ut.

Dersom Politet har grunn til å bli sittende på våpnene så har en gjerne fått beskjed om det i form av en bot, en dom, et varsel om tilbakekalling av våpenkort eller lignende. At utøvende politi har fysisk inndratt våpnene har ingen rettslig eller forvaltningsmessig varighet eller "tyngde". 

Er våpenkortet tilbakekalt så er det verre, men det må de ha en god grunn til, og det vil forbause meg grundig om ikke vedkommende har fått med seg den. 

 

En annen ting jeg har fått med meg er at om en skal ha våpen, ukomplisert, så skal en holde sin sti ren - og klare å besinne seg. Det siste er jo tilfeldigvis også en god egenskap når en har våpen...

 

K

Edited by M67
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Dersom henleggelsen er begrunnet intet straffbart forhold, så kan det neppe brukes som grunnlag for inndragning. 

 

Sak som ender i henleggelse på bevisets stilling derimot kan i noen tilfeller likevel danne grunnlag for å si at vedkommende ikke er skikket; det er helt forskjellige beviskrav i straffesak og forvaltning.

 

Bevisene kan tilsi at vedkommende sannsynligvis har gjort det han er anmeldt for, men at dette ikke kan bevises så nær 100% som kreves for å få dom i straffesak. Bevist ut over enhver rimelig og fornuftig tvil er et ganske høyt krav.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Vargen skrev:

Dersom henleggelsen er begrunnet intet straffbart forhold, så kan det neppe brukes som grunnlag for inndragning. 

 

Sak som ender i henleggelse på bevisets stilling derimot kan i noen tilfeller likevel danne grunnlag for å si at vedkommende ikke er skikket; det er helt forskjellige beviskrav i straffesak og forvaltning.

 

Bevisene kan tilsi at vedkommende sannsynligvis har gjort det han er anmeldt for, men at dette ikke kan bevises så nær 100% som kreves for å få dom i straffesak. Bevist ut over enhver rimelig og fornuftig tvil er et ganske høyt krav.

 

Skjønner logikken som brukes her, men er det ikke ett grunnleggende rettsprinsipp at mann er uskyldig til det motsatte er bevist. Altså, hvis skyld ikke kan bevises så bør mann jo heller ikke kunne straffes i form av forvaltningsvedtak? For det er jo i praksis en straff for den det angår.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, psAico skrev:

 

Skjønner logikken som brukes her, men er det ikke ett grunnleggende rettsprinsipp at mann er uskyldig til det motsatte er bevist. Altså, hvis skyld ikke kan bevises så bør mann jo heller ikke kunne straffes i form av forvaltningsvedtak? For det er jo i praksis en straff for den det angår.

I utvisningssaker har det vært kritisert at etterhvert som UNE har tapt i rettsapparatet så har de fattet et nytt (forvaltnings)vedtak som fastholder utvisningen. At det oppleves som straff av den som rammes er forståelig - men i juridisk forstand er det ikke straff.

Link to comment
Share on other sites

Har nøstet litt i denne saken for å få litt mer info. Anmeldelsen ble henlagt rett etter at det våpnene ble beslaglagt. Eier var selv ikke hjemme da våpnene ble beslaglagt men politiet henvendte seg til en ansatt som låste opp og hentet ut våpnene. Det eneste eier av våpnene, i følge han selv, har fått skriftlig utover henleggelsen av anmeldelsen er et brev hvor det informeres om at våpnene vil bli oppbevart av politiet til "ting roer seg". Syntes det hele høres litt underlig ut men har ingen grunn til å betvile min bekjent. Noen som vet om en advokat med erfaring i slike saker?

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, DoctoRoy skrev:

I utvisningssaker har det vært kritisert at etterhvert som UNE har tapt i rettsapparatet så har de fattet et nytt (forvaltnings)vedtak som fastholder utvisningen. At det oppleves som straff av den som rammes er forståelig - men i juridisk forstand er det ikke straff.

 

Med fare for å bli langtekkelig, samt forkludre den egentlige tråden, men er det ikke tross alt en forskjell? I en utvisningssak er det vel vanligvis et vedtak om å ikke innvilge opphold, vurdert etter gitte kriterier på samme måte som en våpensøknad? Det å omgjøre ett vedtak om innvilgning uten at det foreligger nye opplysninger eller bevis må da være ulovlig? 

Som sagt, beklager til trådstarter at dette dro litt off topic, men når min følelse av å bo i en rettstat holder på å rakne i sømmene så vil man prøve å forstå sammenhengene..

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, jjrckd skrev:

Eier var selv ikke hjemme da våpnene ble beslaglagt men politiet henvendte seg til en ansatt som låste opp og hentet ut våpnene.

En ansatt hjemme på sin egen bopel? Som har nøkkel til eierens våpenskap?

Link to comment
Share on other sites

På 20.5.2017 den 20.40, jjrckd skrev:

 en bekjent .....

Hvordan stiller dette seg rent juridisk? Har politiet rett til å opprettholde inndragelsen etter at saken har blitt henlagt og hvordan går han frem for å få tilbake våpnene?

 

Ut fra det du skriver er det tydelig at "du/dinbekjent" trenger bistand av advokat.  

 

Det er mye i din historie/din bekjents historie som ikke stemmer /du ikke forteller.

 

Jeg kjenner ikke disse men:

 

http://jaktjus.no/vapenloven/tilbakekall-av-vapenkort-ved-manglende-palitelighet/

 

Men det er en stor uempe/svakhet i gjeldende regelverk som i praksis gjør våpeneiere rettsløse... Kjemp for regler i ny våpenlov ala "førerkortbeslag"!!!!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ingen som tror at det er deg selv det er snakk om. Men du vet helt sikkert at våpenloven krever at våpen skal oppbevares på fast bopel, og at de skal være innelåst i våpenskap. Dette passer dårlig overens med forklaringen til din bekjente. Har han brutt noen av reglene til oppbevaring av våpen, så kan jo det være mer alvorlig enn konflikten med ex'en.

 

Han må uansett se å få en advokat på saken. Men jeg kan ikke nekte for at det hadde vært interessant å fått høre den fulle historien bak inndragelses-episoden.

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, jjrckd skrev:

 Eier var selv ikke hjemme da våpnene ble beslaglagt men politiet henvendte seg til en ansatt som låste opp og hentet ut våpnene. 

Dette skal ikke være mulig hvis våpnene er oppbevart etter gjeldene lov og forskrift. Dette i seg selv gir grunn til inndragning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vet at han har våpnene i kjelleren i huset hvor han bor. Aner ikke om han har safe eller ikke. Vet heller ikke om den ansatte låste seg inn og hentet ut våpnene eller om politiet ble med inn for å hente de. Vet ikke om det har vært noen form for kommunikasjon mellom den ansatte og eier før våpnene ble hentet ut. For alt jeg vet stod våpnene stablet i et hjørne av kjelleren men de kan like gjerne ha vært innelåst og den ansatte har ringt eier og fått informasjon om hvor han kan finne nøkkelen til våpenskapet.

Link to comment
Share on other sites

Hadde det ikke (i så fall) vært bedre om han hadde bedt den ansatte å dra til helvete. Og høfflig bedt politiet om å vente til han selv kom hjem?

 

Du må da vel se att det lukter muffins av denne historien?

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Både hendelsesforløpet (SMS'en til ex'en), den klønete håndteringen av inndragelsesepisoden og hans valg av assistanse/rådgiver i ettertid - gjør iallefall 2 ting helt krystallklart:

 

1. Han trenger advokat.

 

2. Kona gjorde riktig valg i å kreve skilsmisse.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Hei..

Usikker på hva/hvem advokat i Kristiand-distriktet som er mest fornuftig å bruke. Innlagt på sykehus 6 mnd, ved utskriving/hjemkomst får jeg beskjed om at Politi har avhentet våpen/våpenskap. Tatt seg inn i mitt hus uten min tillatelse for avhenting av våpen /AMO ..Har ingen/-ikke fått noe tilbakemld iløpet av 6 mnd hva som er hentet-/ eller av hvem..(ingen tilbakemld fra Politi selv etter gjentatte forsøk)..

Hva gjør jeg..?..

 

mvh bjørn

Link to comment
Share on other sites

Veldig rart om du ikke har hørt noe, minstekrav og vanlig praksis er et brev med informasjon og forhåndsvarsel om mulig vedtak. Har du sjekket om det ligger et brev fra våpenkontoret, kanskje blant annen post som har hopet seg opp mens du var innlagt?

Edited by Vargen
Hersens autokorrrektur
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (2 timer siden):

For meg høres det ut som 3/4 av den totale historien mangler her. Men som nevnt over ta kontakt med en advokat.

 

.. tror ikke noe mangler.. politiet låste/tok seg inn i hus for beslag av våpen /AMO mens jeg lå på sykehus. Hørte ingen ting før, eller etter.. ser bare at alt av våpen /AMO er tatt.. ved forsøk på å få uttalelse fra Politi (jurist) kommer det ingen tilbakemld.. Ille men er usikker på hva jeg hadde, så vet bare det er 3 hagler, 2 rifler , ++, samt mye AMO..(?)..

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er politiet som har tatt våpnene, så skal du ha fått informasjon. Denne gis ofte skriftlig per brev, i tilfeller der våpnene er inndratt uten at våpeneieren var til stede. Det kan selvsagt hende at noe ikke har gått i henhold til rutinen, men sjekk absolutt hele bunken med post som har kommet i perioden du var innlagt. Det du ser etter er et brev med en tittel som inneholder ordet "forhåndsvarsel". Er du riktig uheldig og har oversittet en frist for tilsvar så kan der også finnes et brev med vedtak om tilbakekall.

 

Finner du ikke noe der, så fortsett å mas og eventuelt engasjer advokat.

 

Hvis du ikke har hørt noe som helst fra politiet, hvordan vet du at det er politiet som har hentet våpnene? Et sted må opplysningen stamme fra, eller gjetter du bare? Spør vedkommende som har sagt at det var politiet, fikk de kanskje et papir i hånda fra politiet? I så fall er det papiret du må lese og forholde deg til. Hvis du ikke har noen som helst objektive holdepunkter for at det var politiet som tok våpnene, meld dem stjålet. Eller spør folk i slekta, har noen "tatt vare på" våpnene dine?

 

Du nevner ikke hvorfor du var innlagt, men hvis det var noe psykisk så kan du stort sett glemme å få eie våpen før det er gått et år etter avsluttet behandling og du fremdeles er frisk. Etter min oppfatning en unødig stivbeint og urealistisk regel, mange med kroniske tilstander vil holde seg friske så lenge de fremdeles mottar behandling, men POD krever at du er medisinfri og frisk i ett år før du får ha våpen igjen. I praksis betyr det at du må selge de våpnene du har, og senere kjøpe nye (eller "selge" til noen du kjenner og senere "kjøpe" tilbake, hvis det er noen du stoler på som har plass i garderoben).

 

Inndragning pga helse betyr ikke at du mister eiendomsrett til våpnene, så du står i så fall fritt til å selge dem. Med mindre politiet fant noe klanderverdig da de hentet dem så klart, jeg håper for din del at våpnene var innelåst i godkjent skap og at alle var lovlige/registrerte. Men om noe var ulovlig skal det i så fall ha resultert i en straffesak, som igjen genererer informasjon til deg. Jeg finner det litt merkelig at du ikke skal ha hørt noe som helst. Det var ikke noen innom sykehuset for å gi deg noen papirer om dette på noe tidspunkt?

 

Jeg har ikke tilgang på forvaltningssaker utenfor eget distrikt, hadde du bodd i nærheten så kunne jeg ha slått opp saken din men her kan jeg ikke gjøre noe mer enn å gi generelle råd desverre.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er bare en ting jeg ikke helt skjønner her. Om fyren er innlagt og politiet vet det. Hvorfor har de så stress med å hente våpna før han slipper ut?

Ville ikke det vært enklere og billigere å gjøre det når fyren slipper ut? Psykiatrien og politiet har vel en viss kontakt?

Det kan selvfølgelig være gode grunner for å hente de på timen,  men det er mye her jeg ikke forstår. :)

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke den aktuelle saken, men har hentet våpen hos en del psykiatripasienter.

 

Nei, politiet får svært lite informasjon fra psykiatrien. Spesielt hva gjelder tidspunkt for utskriving fra avdelingen.

 

I dag skal det svært mye til for å bli tvangsinnlagt, og enda mer for å bli værende tvangsinnlagt over tid. Det vanlige er et kort opphold på tvang, gjerne bare et døgn eller to hvis tvang brukes overhodet, deretter vurderes pasienten som samtykkekompetent og kan skrive seg selv ut på timen. Vedkommende kan fremdeles være flett sprø og lide av vrangforestillinger, slik at hen på ingen måte skal ha våpen i hende, og likevel skrive seg ut. De litt mer oppegående tar imot hjelp og blir værende frivillig innlagt, men politiet vet aldri hvor lenge de blir værende eller om de brått forverrer seg og skriver seg ut. Typisk henger utskriving i strid med legens råd sammen med manglende sykdomsinnsikt hos pasienten, som selv mener å være frisk.

 

For politiet blir det dermed om å gjøre å få sikret våpnene før vedkommende kommer ut fra sykehuset, ellers risikerer man at en person i akutt psykose reiser hjem og åpner våpenskapet uten at politiet en gang vet at hen er utskrevet.

 

De gangene jeg har hatt slike oppdrag, så har vi besøkt vedkommende på psyk og informert om hva som skjer både muntlig og skriftlig. Som oftest skjønner pasienten nok til at de samarbeider ved å fortelle hvor nøklene er osv.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (17 timer siden):

Hvis det er politiet som har tatt våpnene, så skal du ha fått informasjon. Denne gis ofte skriftlig per brev, i tilfeller der våpnene er inndratt uten at våpeneieren var til stede. Det kan selvsagt hende at noe ikke har gått i henhold til rutinen, men sjekk absolutt hele bunken med post som har kommet i perioden du var innlagt. Det du ser etter er et brev med en tittel som inneholder ordet "forhåndsvarsel". Er du riktig uheldig og har oversittet en frist for tilsvar så kan der også finnes et brev med vedtak om tilbakekall.

 

Finner du ikke noe der, så fortsett å mas og eventuelt engasjer advokat.

 

Hvis du ikke har hørt noe som helst fra politiet, hvordan vet du at det er politiet som har hentet våpnene? Et sted må opplysningen stamme fra, eller gjetter du bare? Spør vedkommende som har sagt at det var politiet, fikk de kanskje et papir i hånda fra politiet? I så fall er det papiret du må lese og forholde deg til. Hvis du ikke har noen som helst objektive holdepunkter for at det var politiet som tok våpnene, meld dem stjålet. Eller spør folk i slekta, har noen "tatt vare på" våpnene dine?

 

Du nevner ikke hvorfor du var innlagt, men hvis det var noe psykisk så kan du stort sett glemme å få eie våpen før det er gått et år etter avsluttet behandling og du fremdeles er frisk. Etter min oppfatning en unødig stivbeint og urealistisk regel, mange med kroniske tilstander vil holde seg friske så lenge de fremdeles mottar behandling, men POD krever at du er medisinfri og frisk i ett år før du får ha våpen igjen. I praksis betyr det at du må selge de våpnene du har, og senere kjøpe nye (eller "selge" til noen du kjenner og senere "kjøpe" tilbake, hvis det er noen du stoler på som har plass i garderoben).

 

Inndragning pga helse betyr ikke at du mister eiendomsrett til våpnene, så du står i så fall fritt til å selge dem. Med mindre politiet fant noe klanderverdig da de hentet dem så klart, jeg håper for din del at våpnene var innelåst i godkjent skap og at alle var lovlige/registrerte. Men om noe var ulovlig skal det i så fall ha resultert i en straffesak, som igjen genererer informasjon til deg. Jeg finner det litt merkelig at du ikke skal ha hørt noe som helst. Det var ikke noen innom sykehuset for å gi deg noen papirer om dette på noe tidspunkt?

 

Jeg har ikke tilgang på forvaltningssaker utenfor eget distrikt, hadde du bodd i nærheten så kunne jeg ha slått opp saken din men her kan jeg ikke gjøre noe mer enn å gi generelle råd desverre.

 

Nabo så at det var politi.. ingen brev skriv mottatt da/eller i ettertid..?..

Ille, det lukter at de har tatt seg inn i hus/våpenskap uten tillatelser i orden.. 

Ja her blir det nok en anmeldelse/advokat-sak for å finne ut hva/hvem.. Er vel slik at Politimester skal beordre oppdrag, før de(Politi) kan ta seg inn II hus, uten eiers samtykke.. ille , men rettsstat (personvern) i Norge er vel på vei nedover..:((

Link to comment
Share on other sites

Alle våpen godkjente-og lovlig registrerte.. Godtkjent våpen-skap, alt iht regelverk.. så her lukter det noe muffens.. Politi har mitt tlfnr/Mail etc.. men ikke noe tilbakemld på deres «innbrudd/beslag» som de gjorde, hvorfor..??..

Link to comment
Share on other sites

Det høres litt merkelig ut, men hvis våpnene er inndratt pga helse så er det våpenkontoret, eller forvaltningsavdelingen alt ettersom hvordan de er organisert, du trenger å snakke med. Lokalt politi har ikke nødvendigvis lesetilgang i forvaltningssaker en gang, selv om det kan være dem som fysisk har hentet våpnene. Det er dermed ikke sikkert de vet hva de skal svare, men de burde kunne sende henvendelsen videre til rette vedkommende- som nok er ganske overarbeidet for tiden ettersom det fremdeles er etterslep på behandling av våpensøknader.

 

Er ikke politimesteren som beordrer, beslutningen fattes normalt av en jurist i forvaltningsavdelingen med mindre det er "fare ved opphold" som det heter. 

 

Forresten, har du sjekket Altinn? 

 

Hvis dette skjedde under pandemien, så kan det hende man brukte en unntaksbestemmelse og forkynte forhåndsvarsel digitalt til din Altinn postkasse. Jeg synes å huske at det ble tatt i bruk en del slike løsninger i stedet for å fysisk oppsøke folk.

 

Link to comment
Share on other sites

 Nei, da vet jeg ikke. Feil distrikt så jeg har ikke tilgang til sakens dokumenter og kan ikke hjelpe deg direkte, du må bare fortsette å prøve på å få kontakt med våpenkontoret. Krev innsyn i saken, noe skal jo være skrevet ned et sted og du har rett på innsyn i en eventuell forvaltningssak mot deg. Engasjer advokat hvis ikke annet hjelper- men vær forberedt på at det kan hende du ikke får tilbake våpnene på en god stund dersom det var helsemessige grunner til at våpnene ble inndratt. Uansett skulle du hatt skikkelig informasjon, også om klagemuligheter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...