Jump to content

Sako Optilock - Ny generasjon


Think!

Recommended Posts

Virker som Sako introduserer en ny generasjon av Optilock kikkert baser og ringer som ikke er kompatible med tidligere generasjoner. I den nye generasjonen er det "vanlige" og quick release baser med  ringer for kikkerter med 26, 30, 34 og 36 mm tubediameter. Quick release løsningen ser ut til å være temmelig lik Leupold sin løsning, så basen blir på våpenet og bare ringene løsnes. Noen som har erfaring å dele?

Link to comment
Share on other sites

På ‎20‎.‎05‎.‎2017 den 15.50, Think! skrev:

Virker som Sako introduserer en ny generasjon av Optilock kikkert baser og ringer som ikke er kompatible med tidligere generasjoner. I den nye generasjonen er det "vanlige" og quick release baser med  ringer for kikkerter med 26, 30, 34 og 36 mm tubediameter. Quick release løsningen ser ut til å være temmelig lik Leupold sin løsning, så basen blir på våpenet og bare ringene løsnes. Noen som har erfaring å dele?

Er det riktig at det bare er ring for 26 mm og ikke 1" (25,4mm)?

Jeg hadde for en del år siden en EAW svingmontasje i 26 mm og i den kunne en ikke bruke 1" mellomrør på kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

34 mm og 36 mm ringer anbefales ikke å settes på standard optilock baser i følge Sako.fi. De vil heller at man skal bruke de nye HD basene til ringer med disse dimensjonene. Foreløpig har jeg ikke funnet noen forhandlere som selger HD baser (high durability). Etter å ha diskutert med forhandlere som jaktdepoet og jakt&friluft fikk jeg avklart at jeg kunne sette mine 34 mm ringer på standardbasene. En av grunnene til at jeg fikk grønt lys var at jeg skyter 6,5x55 og det tilsier så lite rekyl at det ikke kommer til å gå utover kikkerten. De mente derimot at hvis kikkertsiktet veide over 1 kg (for eksempel vortex razor gen II) så burde en bli litt mer varsom. 

 

Personlig liker jeg ikke sakos optilock system. Det er rett og slett for mange variabler som kan sette kikkerten i spenn. Jeg skal kjøpe picatinny til sako som er produsert i canada. Denne produsenten  freser og tilpasser skinna til samme festemønster som selve optilockbasene slik at man slipper å skru i låskassen eller slipe bort festemønsteret. Det er bare å skli den inn så sitter den. 

Edited by Salty_viking
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...