Jump to content

Jaktklær for varmt vær


JonOla89

Recommended Posts

Heisann godtfolk! 

Etter å ha søkt litt fram og tilbake finner jeg ikke noen tråd med tilfredstillende svar på det jeg lurer på, derfor lager jeg en ny! 
Jeg er på jakt etter 'jaktklær', da kanskje henholdsvis bukse, til bruk i litt varmt vær. både revejaktstart 15.juli og bukkejakta kan risikere å bli en varm affære.

Hva er det folk bruker og er fornøyd med?  

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en billig og tynn dress i microfiber (Dovrefjell), hos Magasinet for 2 - 3 år siden, som puster bra på varme dager. Den er uten membran, men kan impregneres. Den er uten luftespalter, men så tynn og lett, at det går bra uten. Jeg er godt fornøyd så langt.

Link to comment
Share on other sites

Buksa Obsidian fra First Lite! Den er tynn, kjølig og varm på samme tid, pga 90% merino ull og 10% nylon. Har forgjengeren som er av 100% merino ull. Skal bestille meg to nye med det første! Fås i diverse Camo samt en fin lys farge ideell for villreinjakt.

 

De kommer også med ei hettejakke i samme materialene utover tidlig sommer. 

 

First lite er et amerikansk selskap, og de produserer mye lett og hensiktsmessig jakttøy i mer passende farget enn de mørke plaggene som dominerer jaktklær fra Skandinavia. 

 

 

Edited by Kiwi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 20.5.2017 den 14.39, Kiwi skrev:

Buksa Obsidian fra First Lite! Den er tynn, kjølig og varm på samme tid, pga 90% merino ull og 10% nylon. Har forgjengeren som er av 100% merino ull.

Varmt og kjølig, på samme tid. :) Første gang jeg hører om, at ull er både varm og kjølig! Normalt så er ull vam og IKKE kjørlig!

Men er det ekstrem varme (tropevarme) kan en isolere varmen ute, som folk her gjorde i "gamledager". Og som enklete damer, gjør i Mittøsten.

Link to comment
Share on other sites

På 20.5.2017 den 14.15, msteiro skrev:

Norrøna Bitihorn Lightweight, finnes i grå og grønn til jakt. Ikke mange lettvektsbukser med lufting på sidene, tørker fort også.

Ok ift lyd, men helt suveren i varmt vær, evt Finnskogen Hybrid er mer lydløs.

 

Har også Finnskogen Hybrid jakke. Veldig behaglig, mye pga. passform som er som hånd i hanske for meg, men desverre ikke ofte den får brukt seg. Stort sett kaldt og dritvær når jeg skal på jakt. Er uansett såpass fornøyd at jeg vurderer å supplere med buksa. Kan desverre ikke si noe om slitestyrke ennå.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at ull har dårlig rykte i Norge er den tidvis grotesk dårlige behandlingen den får. Bare å kjenne forskjellen på en billig ulltrøye fra XXL etter et par vask og en Brynje Arctic. Sistnevnte har jeg hatt i over ti år, og fortsatt mykere enn 90% av det man får i butikken.

 

Yndlings plagget mitt på aktiv jakt er Aclima Lightwool t-skjorten. Puster og er god i varmen, tørker fort og lukter ikke. Kommer i grønn tilogmed, med et reinsdyr for god lykke ;) Går også fint under fler lag da den ikke blir kald når fuktig.

 

Bitihorn buksen har tålt fantastisk mye for å være så tynn og lett, bruker den HELE tiden (ifølge fruen) og ennå ikke en skramme.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Geco5 skrev:

Varmt og kjølig, på samme tid. :) Første gang jeg hører om, at ull er både varm og kjølig! Normalt så er ull vam og IKKE kjørlig!

Men er det ekstrem varme (tropevarme) kan en isolere varmen ute, som folk her gjorde i "gamledager". Og som enklete damer, gjør i Mittøsten.

 

Kjørlig er det definitivt ikke, men det er da allment kjent at ull er temperaturregulerende?! Min erfaring er i alle fall at den er svalende å ha på i varmt vær. 

 

Du må ikke glemme at dette er tynne ullplagg, og kan ikke sammenlignes med vadmel...

 

Sammenligner man med polyester o.l syntetiske materialer så vil denne isolere om den blir våt. Den tørker også fort.

 

Syntetiske stoffer lukter ille etter noen dagers hard jakting, det gjør ikke denne. 

 

For meg ble det en no-brainer!

 

På minussiden er at den ikke er vindtett, den er heller ikke vanntett, naturlig nok.

I sekken har jeg ei Arcteryx Alpha LT bukse jeg kan trekke på meg om det er skikkelig drittvær eller veldig sur vind på fjellet. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, Kiwi skrev:

Kjørlig er det definitivt ikke, men det er da allment kjent at ull er temperaturregulerende?!

Hva er det som er alment kjent, at ull er temperaturregulerende! Hva betyr det? Kjenner ingen som vet det og jeg har 60 års erfaring med ull!

 

Ull isolerer og begrenser kroppsvarmen å slippe ut! Ull samler også fukt, da det har hulerom (runde hår) i hårene. I tilegg har IKKE ull glatte hår, som syntetisk materiale. Dette forsinker fordampning, les; "pusting". Så ull "puster" dårligere enn produkter som bl.a. pollypropelen. Selv bommull puster bedre". :)

Så er det så varmt at folk svetter, er ull det dårligste materialet, for å kvitte seg med både fukt og varme! Et plagg av brynjetypen (tidligere så var navnet "helsetrøye"), vil selvsagt puste, selv med ull, da det er mye åpent rom. Og da er ikke forskjellen på ull og polly så stor. Men da Helsetrøyen kom på 50 - 60 tallet (i bommull), så fungerte til og med den godt. Og gjør det fremdeles.

 

Vet ikke om klær som tørker saktere enn ull, så at det tørker raskt, da har du ikke forsøkt noe annet. I tørr tilstand, varmer ull bedre, enn plagg i polly. Men det er lite forskjell, hvis begge er kliss våte. Og for å gå og produsere svette, så puster polly mye bedre enn ull, dels fordi ingen fukt henger på trådene og INGEN fukt trenger inn i hulerommet til ullen. Så en kan ha høyere intensitet med polly, uten å føle seg klam på kroppen.

 

Angående kroppslukt, så kommer den værste kroppslukten, fra folk som forbrenner kroppsfett og ikke nødvendig næring. :) Men dette er et av de få punkter ull skårer positvt på, når det gjelder bruk av div. plagg. Men syntetsike er også forskjellige, når det kommer til lukt. Alle er ikke like og det er store forskjeller. De gamle produktene fra bl.a. 80-tallet, var ikke bra. Dette til tross for at dagens pollyprodykter, som bl.a. pollypropelen er ganske gusntig, når det kommer til lukt, etter noen dages bruk. Men, ærlig talt så drit..  jeg i den luktproblematikken, når jeg er på tur, eller på jakt. Er jeg sammen med andre så bytter jeg bare plagget med et reint og skyller det jeg har brukt. Tar et par minutter. :) Tar gladelig den jobben, fordi pollyproduktene er så mye bedre å bruke. Men angående lukt, så er bambus ennå bedre enn ull. :) Men denne tråden, handler vel ikke om lukt!

Link to comment
Share on other sites

At det er individuelle forskjeller i hvordan folk opplever ting er jo ikke noe nytt. Og en må selvfølgelig benytte det en selv opplever som best til sitt bruk. Men det er jo litt pussig at alle, og det begynner å bli ganske mange etter hvert, som sverger til ull tar feil. Jeg har mange år med diverse syntetprodukter bak meg, fordi jeg syntes at ull klødde. Det beste jeg fant var Brynje sitt syntetiske nettingundertøy. Og det er bra! Jeg bruker det fortsatt til enkelte ting. Men etter at det har kommet haugevis med ullprodukter som jeg klarer å bruke så vil jeg definitivt ikke tilbake til tida hvor syntetisk var det eneste jeg klarte å bruke. Jeg opplever ull som behageligere(i de fleste sammenhenger), mer anvendelig og mer luktfritt(også enn bambus). At syntet tørker fortere er jeg enig i, men at ull, som er passe tykk for oppgaven, og riktig behandlet, tørker saktere enn for eksempel bomull stemmer ikke med mine erfaringer. I tillegg er ull myyye behageligere mens det tørker. Og ja, ull ER temperaturregulerende!

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt litt på jaktklær i varmt vær, og da er det særlig insekts livet som har vært problematisk. Mygg , knott og klegg er jo plagsomt, og så har vi flått som kan gjøre deg sjuk over lang tid.

Lurer på om noen har prøvd disse produktene?

http://www.njffbutikken.no/no/artiklar/herlet-tech-bukse.html

http://www.njffbutikken.no/no/artiklar/herlet-tech-skjorte.html

 

Myggspray og slikt kan jo og brukes selvfølgelig, men usikker om det fungerer på flått (står mot flått fra enkelte fabrikanter)?

Merker jo at effekten av myggspray avtar raskt, og man må spraye på nytt.

 

Kjøpte ei bukse med antiflått middel for 2 år siden fra Magasinet, og det ser ut til å virke bra. Ingen flått på meg når jeg har brukt den. Med andre bukser så har flått vært ett problem. Buksa er ikke dyr, og grei i varmt vær. Ingen ullbukse dette, men fungerer greit allikevel :). Link:

https://www.magasinet.no/dovrefjell-comfort-fit-is-bukse-herre

 

Angående klær av ull:

http://www.plusstid.no/Klesvask/Artikler/Ulltoey/Derfor-er-ull-perfekt-om-sommeren

 

Må si at jeg ikke bruker noe særlig med ull klær sommerstid på grunn av lang tørketid, og muligens fordi jeg forbinder ull med klær mot kaldt vær.

Men både hører og leser at ull skal ha gode egenskaper selv i varmen. Får prøve i sommer om det funker.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke mere insekt og flått da, men mange beveger seg annerledes i/gjennom terrenget på jakt en ellers i året... Og får da kanskje større mulighet til å plukke opp en "haiker" eller tre...

Varierer jo også med hvor i landet en er. Og når en er på jakt. Mange begynner jo i juli...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Min praktiske erfaring er at ull funker best sommer som vinter, tørt eller vått. At Geco5 ikke har funnet ut det etter "60 års erfaring med ull" er for meg en gåte:D

Ull t-skjortene mine får kjørt seg året rundt, alt fra fiske i 25 grader til jakt i -10. Klærne fra Kuiu så interessante ut, synd det ikke er forhandler der man kan prøve. Hvordan er disse størrelsesmessig(store eller små eller passe i størrelsen)?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett noe til klær tilpasset jakt sommerstid i ull. Kanskje de som har benyttet dette har noen linker? Hadde vært ok å testa, sommerjakta nærmer seg kjapt.

 

Angående at flått og andre parasitter ikke skal være problematisk på sommeren for enkelte så fint for dem. Her hvor jeg jakter så er flått en reel plage for både folk og dyr.

Link to comment
Share on other sites

http://www.kuiu.com/

http://www.firstlite.com/products/bottoms/pants.html

 

First Lite er vel eneste av de to med bukse i ull, ellers har begge forskjellige overdeler.

Ennå ikke prøvd bukse i ull ennå, bruker som nevnt tildigere Norrøne Bitihorn Lightweight til alt over 5-10 grader, men hvis man skal ha t-skjorte etc. i Norge er Aclima Lightwool helt fantastisk. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For svarte pok.. hvor vanskelig er det å sitte på rådyrpost i aug???? Ikke noen hint om at dette er bevegelig jakt?? Ta på deg badebukse og sett deg på posten du har bygget. Vent noen timer, skyt bukken og jakta er ferdig! as hard as that;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for linker msteiro.

 

Til Romsdal: dette er ett diskusjonsforum med jaktrelatert utstyr som tema. Finner DU dette unødvendig så er det ingen som tvinger deg til å levere noen form for bidrag,

9 timer siden, Romsdal skrev:

as hard as that

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 31.5.2017 den 23.00, Kuli skrev:

Min praktiske erfaring er at ull funker best sommer som vinter, tørt eller vått. At Geco5 ikke har funnet ut det etter "60 års erfaring med ull" er for meg en gåte:D

Tja.... kanske erfaringsgrunnlaget mitt er noe anderledes enn ditt. :) For det første, så har jeg ikke behov for å bruke hverken ull etter pollyprodukter til vanlig bruk hjemme, på jobb, eller fritid om sommeren. Da bruker jeg kun bommull, fordi det er både billigere og det ikke er behov for noe annet. Men jeg har erfaring med - 42 grader i jobb og + 52, i utendørsjobbing.

 

Kan nevne at første gang jeg opplevnde hvor dårlig ull var, var på tidlig på 70-tallet og ved arbeid utendørs (som tømrer) vår/høst og bløt sludd. Tidligere så benyttet vi ullvanter/votter og når de ble våte frøs vi på fingerene.Dette til tross at jeg/vi kunne jobbe barfingret i - 15 grader (uten vind) og med tørre materialer. Så selv med ull på hendene ble det vanskelig å plukke og holde spiker, samt å bruke hammeren når finerene ble stive. Vi vrei og slo ullvottene mot noe for å få ut mest mulig vann, for å kune jobbe videre, Samt litt floker da. :) Men en ting var, at ullvantene/vottene ble raskt utslitt. En annen ting var at en raskt ble kald på fingerene igjen. Evig problem, da ullen aldri ble tilnærmet tørre igjen. Så begynet enkelte å bruke votter/vanter fr Helly Hansen i Polly materiale og skrøt av dem. Så også at de frøs mindre på fingerene. Så da måtte dette prøves. Jo da, de ble også våte. Men med tidligere beskrevet bahandling, var det meste av vannet ute etter et par slag (mot gummistøvel, stolpe, o.l.) så kom varmen raskt tilbake i fingerene. Polly vantene var tilnærmet tørre og varmet (isolerte) med en gang, men ull isolerte dårlig grunnet mye inntrekt vann, som ikke lot seg slå (raskt) ut.

 

Skal nevne en annen episode fra Persiske Gulf (ca på 68/70 - tallet), ikke spessielt varmt (noe over + 40 grader), men med høy luftfuktighet som vanlig i det området. (Blir som en fuktig bastu). Når vi gikk på land fra båten, hadde vi alltid på oss langbukse og skjorte/trøye, spesielt i det området. På slike steder brukte vi normalt lyse og luftige klær, gjerne av bomull. Men vi svettet relativt mye også under klærne. Ved en tilfeldighet oppdaget vi klær produsert i Tailand, beregnet for den Meksikanske gulf og det amerikanske marketdet. Dette var lyse klær (med noe mønster) og besto hovedsakelig i Pollypropelen (nesten 80 %), noe akryl og litt bomull. Og fikk kjøpt dette, etter råd. Da jeg forsøkte den skjorta på PG, ble jeg forundret. Kroppen føltes kjøligere, selv om svetten rant i ansikt/hode og på hendene (og litt av underarm) som var bare. Jeg brettet opp litt av skjortearmen og så ingen svette som randt ovenfor skjoretkanten, men på nedsiden pipplet og randt det. Forsto raskt at stoffet i skjorten opptok raskt fukten fra svetten, kondenserte og fordampet. Ved kondensiering, trekkes varme fra kroppen og kjøler den ned. Dette er temperatur regulerende, når det er varmt. :) 

 

I kulde, er det andre ting som kommer inn. Og først må en forstå litt av de fysiske prosessene. Fukt følger varme, oppover og utover. Vanlig bl.a. innen byggningsfysikk. Pollypropelen fungerer mest som et trekkpapir, opptar (og gir fra seg) raskt fukt, men grunnet kroppsvarmen forsvinner fukten raskere ut mot kaldere omgivelser. Men da ull både opptar (noe dårligere) fukt, men også beholder mer og mer fukt, vil slike plagg bli dårligere og dårligere varmeisolering, enn Polly. Derfor kan jeg ha høyere intensitet på jakt/tur med polly, enn det jeg kan med ull, uten å føle svetten renne. Og jeg kan ha mindre volum av klær (på kroppen) med polly, enn ull, i -15 til - 25 på rypejakt i fjellet 7-8 tmers dager. Grunnen er at ull beholder en del fukt og isolerer dårligere enn gode pollyprodukter.

 

Kunne skrevet mye om mange forskjellige personlige tester og opplevelser, men jeg tror jeg avstår. Annbefaler folk et lite eksperimet. Legg et ullplagg og et tilsvarende tykt pollypropelenplagg, i hver sin bøtte med vann. Dypp de godt under og lat som en vasker i bøttene. Vend på de (under vann) noen ganger i løpet av (minst) en time. Nå kan en med fordel gjøre dette to ganger. Den ene gangen ta opp begge plaggene og heng de til tørk, se hvor lang tid det tar. Se også hvor mye vann, som blir igjen i bøttene. Neste gang, vri plaggene (best å slå plagget mot noe) og heng de til tørk og ta tiden igjen. Tror noen og enhver skal få seg en overraskense, spessielt de som påstår ull tørker raskt. :) 

 

Folk får bruke det de vil for meg, men for de som er litt nyfikne, så test selv. Men jeg bruker polly produkter litt anderledes, enn det jeg gjør med andre plagg, inklusiv ull. Vil nevne at jeg ikke har forsøkt de plaggene med blanding av polly og ull. Men da kommer jo også noe av fordelene med polly inn og bedrer produktegenskapene.

Link to comment
Share on other sites

På 1.6.2017 den 8.32, msteiro skrev:

Er vel ikke uten grunn at så godt som alle de største sports og friluftsmerkene begynner å bruke mer merino og merinomix i sommerplaggene sine.

Kan jo hende at LITT markedsføring, har betydning og de kjente profilene og produsentene kjører jo ganske massift ut med ullprodukter. Og så var det de game mytene da. :) Om noen ti-år til, så har folk gått fra "merinomix" (ull/polly), til polly. Da er nok jeg i grava, men jeg sier velkommen etter. :) 

Link to comment
Share on other sites

På 1.6.2017 den 22.36, Romsdal skrev:

For svarte pok.. hvor vanskelig er det å sitte på rådyrpost i aug????

Er nok mye som tyder på, at dette er beveglig jakt, selv om det ikke står spesifikt. Og både i fjellet og skog foretrekker jeg også å la klærne ta av for insekter, kratt, stein, m.m., enn å gå med bar hud og bli oppskrubbet, eller oppstukket. Blir nok litt anderledes for dere som sitter på ræ... hele dagen. :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På ‎30‎.‎05‎.‎2017 den 18.24, moviken skrev:

Går fint å jakte i shorts og t-skjorte også

 

På ‎31‎.‎05‎.‎2017 den 20.15, moviken skrev:

Går stort sett i shorts hele sommeren kan ikke skjønne at det skal være mer insekter og flåtter på jakt enn ellers

 

1 time siden, moviken skrev:

Jobber i anleggsbransjen går i shorts fra April til kulda kommer om høsten blir veldig unaturlig for meg å kle på meg for å jakte å ja leggene blir oppskrapet men det blir de på jobben også

 

Du har 3 ganger informert i tråden at du mener det er best med shorts :)

 

Kan hende andre som jakter i den varme delen av året kan ha andre behov en deg, eller hva?

 

Uansett, var ute å rydda elgposter i skogen i dag. Varmt og fuktig vær, bra med mygg og en og annen flått var det også. Insect shield buksa fra Magasinet fungerte bra, ble våt men tørka raskt (100% polyester). Den tynne Bergans ulltrøya ble også våt, men tørka ikke i det hele tatt. Den henger på tørk enda, fortsatt fuktig.

For øvrig fikk ikke jeg flått på meg, men har pellet 3 flått av hundene ( 2 på dreveren, og1 på gråhunden).

 

http://www.njffbutikken.no/no/artiklar/herlet-tech-bukse.html

http://www.njffbutikken.no/no/artiklar/herlet-tech-skjorte.html

Jeg kommer til å handle bukse og skjorte som er linket til over her. Tror det vil funke bra. Både på sommerjakta på rev og bukkejakta (bevegelig jakt og postering). De overnevnte klesplagg er av syntetisk materiale.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Beste buksa jeg har til jakt og tur når det er varmt i været, er Norrøna Finnskogen uten gore-tex.

 

Tok en kniv å skar ut fôret og stikklommene på et par kasserte Finnskogen gammel type. Da fikk jeg et par fine bukser til bruk i varmt vær. Bretter opp beina og åpner smekken og glidelåsen etter lommene når det er varmt. Borrelåsene er litt slitt, så jeg får nok slakte en utslitt Snikersbukse å sy på nye.

 

Fint å finne nytt bruksområde for klær som bare ligger i skapet og aldri blir brukt. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 2.6.2017 den 7.48, znopi skrev:

Takk for linker msteiro.

 

Til Romsdal: dette er ett diskusjonsforum med jaktrelatert utstyr som tema. Finner DU dette unødvendig så er det ingen som tvinger deg til å levere noen form for bidrag,

 

Ok, sorry. Og sorry for ekstremt seint svar!

Da drar man på seg den grå joggebuksa også nevnt som "bolebuksa" og en genser...........

De fleste har vel skutt bukken sin nå, men i 20+ som det er her bruker jeg en lett fjellbukse fra det eminente merket Houdini. Tror den heter Motion. På overkroppen bruker jeg den tynneste devold t-skjorten i ull og har med en falketind fleece jakke fra Norrøna.

 

Til både rev og rådyr tidlig i jakta som nå trenger man ikke bruke mye tid på finne klær akkurat. Kle deg som om du skulle lufte bikkja. Det holder!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...