Jump to content

Drepte hund med kniv, om "nødverge/nødrett"


Guest

Recommended Posts

Drepte hund med kniv, om "nødverge/nødrett":

 

Drepte hund med kniv

 

Politiet etterforsker hundedrap i Sør-Fron

 

Min vurdering ut fra media er at her blir en hund avlivet  både rettmessig og lovlig ut fra situasjonen og etter reglene i hundeloven.

 

Jeg mener her at eieren av elghunden helt lovlig/rettmessig etter reglene i hundeloven § 14 avlivet rottweileren.

 

inngrep på stedet mot hund som jager eller angriper mv.

 

 

Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Det interessante i denne saken er hvorfor mannen bar kniv på offentlig sted -

 

Knivbæring er ikke et problem i denne saken.

 

I Norge kan man bære kniv når man har aktverdig grunn.... "kniv eller annet redskap som brukes til, bæres eller medbringes i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller et annet aktverdig formål." SL § 189 siste ledd.

 

Selv bærer jeg stort sett alltid kniv når jeg går på tur med hunden(friluftsliv) selvsagt ikke i bykjerne....helt uproblematisk iht straffeloven

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Tja.. ellers, er det båndtvang i Fron?

 

Båndtvang er det i hele landet fom 1 april tom 20 august, ref HL §6

Link to comment
Share on other sites

Enig i TS sin vurdering av nettopp denne saken. Store sterke hunder er ikke for alle å ha. Det er ett stort ansvar og eie en Rottweiler. Noe denne saken viser. Men klarer ikke å unngå å merke meg TS sitt "over snittet" interesse i slike saker. Og finner det noe fascinerende;

 

At der gleden over store sterke tamhundraser virker veldig avspist, - er positiviteten til den største og sterkeste av dem alle, nemlig den ville stamfaren, varm og romantisk uten sidestykke.

 

Er ikke dette rasisme i ordets rette forstand?

Link to comment
Share on other sites

Det er uansett svært vanskelig å være uenig med trådstarter - når en ser det i lys av avisartiklene. Man forsvarer hunden sin - og mot småhunder kan man man nok bruke "mykere" metoder, men en rottweiler må man bare bruke det man har på. Rottweilere burde nå etter mitt syn hatt båndtvang hele året.

Det hender (ofte) at det dilter løse hunder forbi her, og det hender at min hund stikker av - det er omtrent ikke til å unngå - og det er en av grunnene til at jeg har liten og noenlunde ufarlig hund - men om det begynte å luske rottweilere løse rundt her, så ville det blitt tatt affære herfra.

Løs rottweiler vs løs puddel er litt som ladd hagle vs NERF i mine øyne, og eierene av slike hunder må kunne klare å ta inn over seg at hundene deres er potensielt livsfarlige.

 

K

Edited by M67
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ei tohi varjata skrev:

Tja.. ellers, er det båndtvang i Fron?

Og selv om det hadde vært utenfor båndtvangs perioden, pliker eier å ha kontroll på hundn sin. Har han/hun ikke det, skal den være i bånd. Men selv med bånd/kobbel kan være et problem med store hunder, hvis de ikke er tilstrekkelig dressert.

Link to comment
Share on other sites

Håper eieren av elghunden anmelder, den andre eieren. Både for brudd på båndtvangsreglene og for skade på seg selv og sin hund.

 

Har flere ganger vært fristet til å gjøre det samme, med løse agressive hunder. Og er de store og ukjente, kan det by på problemer å stoppe hunder på 50 - 85 kg. Synes det er tragisk, at folk ikke holder seg med hunder som er lettere å hanskes med og at de dresserer hundene sine. Og ønsker de ha løse hunder (når det er tilatt), må også hundene sosialiseres, så de kan omgåes andre hunder.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Trist for rottweileren at den hadde en slik idiot til eier.

Denne dama burde prise seg lykkelig over at bikkja hennes, angrep bikkja til en kar som kunne håndtere situasjonen. Dette kunne blitt en vesentlig styggere sak om det var et barn som gikk tur med denne elghunden. Da det tydeligvis ikke er noen forståelse for situasjonen, så håper jeg hun fradømmes retten til å ha hund. Ellers er det bare å vente på neste tragedie og desverre håpe at det da også bare går utover en hund. Det er forsåvidt ille nok det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir jo ikke forundret over at slikt skjer:/

Jeg har selv opplevd en lignende situasjon en gang, men da heldig vis bare med en "udressert" border collie. Den gikk til angrep på bikkja  mi som jeg hadde i bånd, og jeg ble nødt til å gå i mellom. Det endte med at border collien beit hull i jakkearmen min. Heldigvis slapp jeg unna med bare tannmerker i underarmen uten punktert hud, men ble noen blåflekker.

Toppen på kransekaka var at eieren kom gående et stykke bak hunden. Han så det hele, men gjorde ikke tegn til å være interessert i å gripe inn, kalle på bikkja si, eller faktisk noe som helst. Da han kom bort, til slutt, flirte han bare og sa; Jaja, de finner nå ut av det! 

Jeg ble så paff at jeg ikke fikk sagt noe, og gikk bare videre etter at han fikk kjøteren i bånd >:( Hadde jeg "hatt kniv" (noe jeg aldri har unntatt i tursekken) og ikke vært så paff, så tror jeg faen meg ikke jeg hadde vært langt unna å plante den i låret på hundeeieren. Det er faen helt utrolig hva enkelte får seg til å gjøre. Ikke en gang et hint om beklagelse eller en unnskyldning eller antydning til og ville gripe inn i situasjonen? Hva er det som feiler enkelte dyreeiere? Dette er jo egentlig ikke hunden sin feil!:sad:

 

Jeg liker rottiser, men kan ikke skjønne at noen vil ha en hund de ikke er i stand til å holde fast, eller håndtere? Jeg har ikke tallet på hvor mange ganger jeg har sett "ei 40 kg dame på slep" etter en hund de ikke klarer å holde igjen :/

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Vel, båndtvang periode, Rottweil eier har hunden løs, og følgelig når slikt som dette oppstår, og skjer, har ikke eier, tilsynelatende kontroll over hunden sin. Er elghunden beviselig skadet som følge av at Rottweileren angrep, og var elghunden da i bånd i sammen med sin eier, vil jeg anta at elghund eier, kan slippe fra dette, uten å kjenne alle fakta. 

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, 32-40 Win. skrev:

 

At der gleden over store sterke tamhundraser virker veldig avspist, - er positiviteten til den største og sterkeste av dem alle, nemlig den ville stamfaren, varm og romantisk uten sidestykke.

Er ikke dette rasisme i ordets rette forstand?

 

@32-40 Win. som du sikker kjenner til har man som hundeeier også rett til å forsvare sin hund mot ulv...Da etter  naturmangfoldsloven §17.

 

Hadde en ulv angrepet min hund i bånd hadde jeg åpenbart forsøkt å stoppe/drepe ulven.

 

Om jeg er romantisk mot ulv??...Kanskje...men ikke på annen måte enn at jeg ikke anser dagens norske ulvestamme og adferd som uproblematisk både iht evt angrep på mennesker og det vi må tåle av skade på bufe og tapt villt.

 

Jeg synes det er helt riktig at problematisk ulv (objektivt sett og ikke basert på tøv om frykt) skal felles og at ulv skal forvaltes...Problemet er at de politiske vedtak kontra våre internasjonale forpliktelser ikke samsvarer og at jeg mener vi har for mange "bygdetullinger/jegere" som klager uten grunn i ulvesaken.

 

Rasisme er ett begrep som ikke passer på dyr, da dyr åpenbart har forskjellige egenskaper/adferd selv om de såkalt er samme rase.

Link to comment
Share on other sites

Da det ligger i ulvens natur å angripe andre hunder i sitt revir, blir det vanskelig å skille "problemulv" fra annen ulv. Ett urinstinkt som kanskje dukket opp i hodet på denne Rottweileren også? Rasisme eller ikke, din forkjærlighet for en hunderase fremfor en annen er iallefall tydelig.

 

Er du beredt på å stikke løs på alt som angriper bikkja di, så kan vi jo håpe på at du legger lufteturene dine i Østerdalen fra nå av.?

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

 Ett urinstinkt som kanskje dukket opp i hodet på denne Rottweileren også?

Urinstingt? Tja..... agressive hunder bruker å angripe!

 

Hvis ikke folk kan dressere og sosialisere hundne sine, får de ha dem i bånd, året rundt! Og slike eiere burde ikke ha hund. :( Men, de trenger kanskje en "penisforlenger". Stakkars folk. :( Kjenner til flere av dem, som synes det er stas hvis de har en hund vinner hundekamper. Og nå tenker jeg ikke på de, som er med i kampmiljø. Men både sofahunder av div. slag, samt jakthunder fra de fleste raser. Så det er ikke bare de med store hunder, som er et problem. 

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, Geco5 skrev:

Hvis ikke folk kan dressere og sosialisere hundne sine, får de ha dem i bånd, året rundt! Og slike eiere burde ikke ha hund.

Helt enig...... Jeg syntes bare det er rart at noen finner angrep av tamhund veldig provoserende, mens anngrep av "villhund" (les ulv) er noe man nærmest bør innfinne seg med.

 

Det som eventuelt kan hindre ulv i å angripe en tamhund (på tur med eier) er kun ulvens naturlige frykt for mennesker. Og den "naturlige frykten" er kun ett resultat av ett meget anstrengt forhold mellom ulv og menneske over lang tid. Det ironiske er at folk i dag, med det samme anstrengte forholdet til ulven, blir latterliggjordt av disse som legger sin lit til den "naturlige frykten" som tilsynelatende fremdeles er der.

 

Men som denne saken viser: Når det gjelder dyr bør man være forsiktig med å legge sin lit til noe som helst.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Jeg syntes bare det er rart at noen finner angrep av tamhund veldig provoserende, mens anngrep av "villhund" (les ulv) er noe man nærmest bør innfinne seg med.

 

Her skriver du vel bare noe du selv tenker og finner på og som ikke er skrevet i tråden...

 

Men hund eller tamhund som du kaller det er og skal være under menneskers kontroll,og styring. Ulv er ett villdyr.

 

Eksempel slipper du en hund i ulvesonen der det er kjennt at det nylig er ulv er det åpenbart at eier utsetter sin hund for risiko. Det er da hundeeieren som utsetter sin hund for fare. På samme måte som du slipper neppe hunden nær  usikret jernbane, ved dårlige isforhold, ved traffikerte veier mv...

 

Jeg har heller ikke kjennskap til ulv som har angrepet hund i bånd i Norge, og hvis det har skjedd eller skjer håper jeg eier forsvarer hunden sin. Jeg vil tro/anta det er langt lettere å skremme bort en ulv enn en hund som angriper.

 

Om det er hund eller ulv som angriper en hund i bånd/under kontroll både håper og tror jeg defleste eiere forsøker å stoppe angriperen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med det meste du skriver i denne tråden grevling 1, og min påstand er kun dette: 

Jeg syntes det ser ut til at du overeksponerer ett problem, mens du bagatelliserer ett annet. Og begge handler om samme dyreart(gruppe).

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, grevlingen1 skrev:

Jeg har heller ikke kjennskap til ulv som har angrepet hund i bånd i Norge

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/ulvejakten/ulv-angrep-hund-i-baand/a/4256989/

Det skjer tydeligvis.

Medbringe kniv når en går tur med hunden er vel da aktverdig grunn nok vil jeg tro. I ulveutsatte områder, og alle andre steder hvor løse aggressive hunder kan dukke opp

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, grevlingen1 skrev:

Jeg har heller ikke kjennskap til ulv som har angrepet hund i bånd i Norge......

Det er jo egentlig ganske utrolig at du ikke har fått med deg dette- du greier jo tydelig vis å fange opp de "positive" episodene med ulv ellers rundt om i Europa- om det være seg i Romania eller Latvia..9_9 Ett lite tips- de forteller ikke slikt på barne-TV.. Men mange menigheter er jo kjent for å "glemme" slikt som ikke passer sin egen overbevisning. Nok om det- jeg er forøvrig helt enig i din konklusjon og vurdering i ditt første innlegg. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, asterix skrev:

Det er jo egentlig ganske utrolig at du ikke har fått med deg dette- 

 

Som du ser av det jeg skriver argumenterer og mener det samme om det er en angrpende hund eller ulv...

 

Man har rett til å forsvare sin hund i begge tilfeller.

 

Men som tidligere hevdet trolig langt lettere å skremme bort en ulv enn en angripende hund ref sitat "  I det 62-åringen snur ryggen til bikkja, som vandrer et stykke foran i et ti meter langt snellebånd, angriper ulven. 
- Jeg rykket i båndet og hoiet og skrek til ulven, forteller Berget. - Da ulven oppdaget meg, slapp den taket og forsvant like fort som den kom."
sitat slutt

 

i et ti meter langt snellebånd, angriper ulven.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vel vel....ulven slapp taket i det konkrete tilfellet, det danner vel ikke akkurat presedens for at neste ulv faktisk gjör det samme..O.o

 

Logikken din synes temmelig tynn her....og som du selv sier så er ulven et (potensielt farlig) villdyr.

Jeg har selv avverget hunde angrep på min gordon setter i form av et velrettet spark med en tung stövel i str. 47...drittbikkja som eier hadde 0 kontroll på ga seg klokelig da...det knaste godt i kjeven hans kan du si...min hund var i bånd..dette var i bandtvang tiden..

 

Så til poenget....jeg vil nok föle meg mer utrygg på hva en voksen ulv vil/kan gjöre i et slikt tilfelle...skal det virkelig tillates å bli så ille at vi må ta med kniv eller skytevåpen for å lufte hunden i så tett opp til tettbygd strök..??

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, znopi skrev:

Medbringe kniv når en går tur med hunden er vel da aktverdig grunn nok vil jeg tro. I ulveutsatte områder, og alle andre steder hvor løse aggressive hunder kan dukke opp

 

Tror jeg nok heller jeg ville ha satsa på en litt mer basic forklaring. Jeg tenkte å sette meg på en stubbe og spikke.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...