Jump to content

Recommended Posts

Mange våpen har jeg eid, hele tiden har ønsket om "det lille ekstra" ligget i bakhodet.. smaken er som baken... men jeg heller radikalt over til den siden av våpen interessen, hvor faget børsemaker  er involvert.... Tidene forandrer seg og vi blir eldre og nye krefter tar over, jeg registrerer trender kommer og trender går... de seinere årene er begrepet "systemvåpen" blitt vanlig... skjønt seinere år..?  for 100 år siden kunne du få systemvåpen da også...hvis du tilhørte de "conditionerte " dobbeltrifler med forskjellige riflekombinasjoner i flotte skinnkofferter er vel innenfor hva vi kaller systemvåpen ?

 

Dagens våpen laget i sprøytestøpt plast og 3D printede deler er fjernt fra hva børsemakere tradisjonelt laget... men, bevares; de går godt, gode å skyte - med kikkerter kan svitsjes om hverandre uten å tenke på forandring av treffpunkt osv...men jeg klarer ikke å tvinge frem noe interesse for disse....de er hva jeg vil kalle "kjønnsløse" det er lite særpreg. 

Jeg vil gjerne lage en tråd for de som liker våpen med tradisjonelle handtverk, og gjerne for de som renoverer en gammel drilling eller hagle..vi snakker trefinish, nettskjæring til bulker i løp også videre.

 

Jeg har nyligen kjøpt en noe spesiell drilling fra Krieghoff, laget i 1959 og den har ingen modell betegnelse, men ser veldig ut som en Neptun siden den har sidelåser, den avviker med rifle oppspenner,  på Neptun sitter denne ved siden av sikringstangenten på baskylen, på min er det kun vanlig sikring som på en hagle. Riflespenneren sitter på siden av avtrekkerbøylen og spennes ved å presse "pedalen" nedover. Jeg har dessverre for øyeblikket kun ett bilde hvor denne vises, børsa er for øyeblikket hos Vaagsland for montering av kikkertsikte. Om andre har noe info om dette systemet, hadde jeg satt stor pris på det. Jeg har vært i kontakt med Krieghoff, de kunne dessverre ikke opplyse om noe annet enn produksjons dato.. som jeg allerede var klar over..

Drillingen er i kaliber 16/70 og 6,x57R  lengden på pipene er 63,5 cm og høyre haglepipe ser ut til å være imp.cyl og venstre 1/2 chocke. Ved spenning av rifle, vipper baksiktet automatisk opp.

 

Jeg skal begynne renovering av stokken så snart jeg får denne tilbake fra Vaagsland, vi er vel litt på overtid allerede så jeg forventer ferdig melding snart ...

Jeg legger ut blider av prosessen med stokk renovering og tillaging av rifle ammo etterhvert.

 

44e2cf50-653b-47bc-8f2f-3fcb1f2cbc61.jpg

a58eef77-7c1e-434c-b628-b83b0b5fa7b9.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

 

Gratulerer med flott våpen!

 

 

Eirik Moen skrev i boken Jaktrifler og riflejakt: 

"Brytevåpen kan i enkelte tilfeller fort føre til mani; det er dyrt, og ikke lett å kurere."

 

Jeg må innrømme at jeg har den lidelsen også.

 

 

 

Kan du spenne opp og avfyre rifleløpet, uten å avsikre sikringen?

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Godt å se at det er flere som har sansen for skikkelig håndverk! Må si at det gir en helt spesielt følelse å skyte med riktig gamle våpen, der du vet at hver eneste del av børsa er lagd for hånd, av en fagmann som har brukt mye tid, sikkert en skvett blod og noen tårer av og til også.

Link to comment
Share on other sites

Det var hyggelig at denne tråden hadde flere åndsfeller enn meg selv.. 

 

Ett våpen jeg har blitt veldig glad i på kort tid er dobbelt riflen fra Krieghoff, modell teck. Vel, løpene er stablet oppå hverandre.. noen ville sikkert foretrukket å ha dem ved siden hverandre... men, i opprinnelseslandet blir ikke o/u sett med like negative øyne som her hjemme..

 

Historien er at jeg oppdaget børsa i en butikk som skulle avvikle, jeg så med EN gang at dette var svært utenfor "det vanlige" kvaliteten på både gravyre og stokk lå skyhøyt over standard.. det mest latterlig med å finne noe slikt i en butikk er at både publikum og betjening har gått rett forbi uten å ha det minste peiling på hva som egentlig står der....  en dobbeltrifle fra Krieghoff, nærmest uskutt..som ny.. med gravyre som idag hadde kostet en nyre pluss MVA  i kofferten ligger endog sertifikatet fra Krieghoff med spesiell hilsen fra CEO Krieghoff waffen.. og original schussbildt..

 

Prisen derimot... ble mindre enn hva du må gi for en relativ incognito hagle fra Val gardone... med stokk i grade 0,5..

 

Jeg blir aldri helt klok på Norske våpenhandlere, men når det skal sies; det er markedet som bestemmer prisen... 

 

Dobbeltrifler har som regel å være sære...så også denne.. jeg har nok litt høye forventninger til samskyting også videre.. men noen ganger.. må jeg gå rundt standplasshuset for å få ut noe frustrasjon... jeg har prøvd det meste av ammo.. RWS, Blaser CDP  hjemmerullet i alle konfigurasjoner.. men nei...kun Fedral Fusion som samler.. og de går til gjengjeld så godt at jeg ikke har ambisjoner om å overgå dette. Børs er regulert fra fabrikk med Remington 180 corelock.. men, dette var i 1975 så mye har skjedd innen ammunisjons verden siden den gang.

Bildet av samlingen viser en serie midt i (med kikkert 9X)  samlingen som sitter høyt er med jernsikter og disse er nå korrigert med ett høyere framsikte.. med tett sitter de..

 

En liten video finner du her;

 

IMG_0710.JPG

IMG_2639.jpg

skuddbilde.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Når jeg kjøpte riflen, var jeg betenkt over noe så bak mål som.30-06 i ett brekkvåpen... men, jeg tenke at hvis det skulle vise seg å bli trøbbel, kan man ta 7x65R hylser og kjøre en runde i .30-06 dien og vips, så har men R versjonen... videre i prosessen  få en børsemaker til å lage utdrager for R patron.. 

 

Men, det viste seg helt undvendig, .30-06 viser seg å oppføre seg eksemplarisk i brekkvåpen, til min store overraskelse og jo mer jeg bruker ."lang tredven" jo mer liker jeg den på praktisk jakt. Som sagt er Fedral Fusion den fortrukne patronen med tanke på samskyting, men også individuell presisjon skal det mye til å oppnå tilsvarende med hjemmelading. Nå skal det sies at børs går meget godt med nesten uansett hva som puttes inn..

 

Finishen på trestokken er original, og i motsetning til drillingen er den akseptabel, men jeg vil uansett legg ny finish på denne også...jeg skal parallelt fjerne gammel finish og legge ny farge olje på begge disse våpnene -jeg har ikke noe konkret valg av oljer ennå og alle tips taes imot med takk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har du fått den tilbake fra Vågsland? Hva slags sikte fikk du montert. 

 

Apropos sikter, dessverre er trenden hos Optikkprodusentene større og lengre sikter. Tykkere mellomrør, og så store okularer at man tror siktet er bak frem. Det er ikke slike vi vil montere på gamle håndlagede våpen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei ! Jeg lider litt av "gammelmanns syn" dvs jeg har skjeve hornhinner.. av en eller annen grunn har jeg funnet ut at retikkel 0 passer meg best, og etter mye vurdering og mangelen på nye sikter levert i dette falt valget på Meopta R2 1-6x24  som ble meget godt mottatt hos meg.. retikkel K-dot er ett belyst retikkel som ikke blurer ut men beholder en skarp rund prikk når jeg bruker korrigerende briller.

 

Og nei, jeg venter fortsatt på telefon fra Drangedal.. begynner å bli "litt" rastløs om dagen....

Link to comment
Share on other sites

Det er ett interessant sikte. Det er oppgitt til å ha 11mm utgangspupille, noe som er bedre enn både Zeiss og Swarovski sine modeller. Kan du når du får det tilbake bekrefte dette?

 

Ellers har det et klassisk utseende uten stygge lysbrytere, så det vil ikke skjemme ut det pene våpenet. Men som alle andre nye modeller ganske stor diameter på okularet. Det gir mer synsfelt, noe som tydlighvis er nødvendig å ha i salgskatalogen, men unødvendig i praksis. 

 

Hva sto på drillingen før? Måtte du flytte basene?

Link to comment
Share on other sites

Drillingen ble levert med en eldre Zeiss 1,5-6x42 i skinnemontasje, kikkerten er merket "west germany" og er utvilsomt fra den grå tiden.. den er omtrent som ny, men med svært begrenset synsfelt i forhold til Meopta som er helt fantastisk i så måte.

 

Ja, jeg vet ikke hvordan man ser det, men for meg hadde det ikke vært aktuelt med disse store 1-8x36 fra S&B og Zeiss.. jeg synes de rett og slett er for klumpete og ødelegger balansen i våpnet, Jeg vurdere faktisk en Meopta til..(samme) til .375 Sako`n.. den sitter en Zeiss  varipoint 3-12x56 med retikkel #56 som er en kombinasjon mellom retikkel 0 og #1  passe meg godt.. men kikkerten er diger.. og på drivjakt feks.. eller bushweld i Sør Afrika er nok Meopta`n 1-6x24 mitt førstevalg.

 

Optisk sett ser ikke jeg Zeiss, Swaro  noe bedre enn Meopta.. det vil kanskje mange dømme nord og ned.. men alle sammen er svært gode sikter..mulig linsecoatingen er bedre på de dyre..? 

 

Bildet viser Meopta`n på Krieghoff plus jeg hadde sist.. børs ble solgt, kikkerten beholdt jeg selv

 

IMG_1788.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er en fin gammel kikkert som jeg kjøpte av Bevern sport. Den viste seg å være defekt.. sendte den inn til Zeiss Norge og etter ett halv år fikk jeg den tilbake... da hadde de skiftet alt utenom ytterrøret..(!) og fakturaen som lå vedlagt var på snaue 2500.-   så stor takk til Zeiss ;-)) kikkerten er veldig god.. synd den ikke lages mer.. i den kvaliteten..

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er drillingen tilbake fra Vaagsland våpen og har fått montert Meopta 1-6 X24  i de originale basene for hakemontering.

Jeg har ambisjoner om å få skutt opp før ferien.. men det ser litt mørkt ut for det nå... Drillingen ble nemlig plukket fra hverandre så fort den var innom døra her...Jeg synes stokken trenger en refinsh og kjøpte inn remedier for litt "spa" behandling og siden bilder sier mer enn tusen ord .. legger jeg ut dagens photoshot..

drilling med kikkert .jpg

drilling sikteskinne.jpg

drilling vekt.jpg

gravyre.jpg

Link to comment
Share on other sites

Som sagt Finish er stygg/ slitt eller består for det meste av skitt og gammel olje, det var rikelig med riper og trykkmerker rundt om på stokken som jeg skal forsøke å fjerne. En rød tråd i dette prosjektet er å IKKE fjerne trefibre, men prøve å beholde kanter osv i mest mulig grad.

 

Derfor er rens av stokken noe av det første som renner meg i hu... og til det har jeg valgt ;

trestjerner.jpg

Link to comment
Share on other sites

Første vaskerunden ;før bilde til høyre, etter bilde til venstre... 

 

Vaskerundene må gjentas, da møkk og skitt gjemmer seg bort i kriker og kroker og du ser ikke disse før stokken tørker opp litt.

 

En kortbustet skrubb børste feks neglbørste er fint å få rent i nettskjæringen..

første behandling venstre side.jpg

stokk gammel finish venstre side.jpg

Link to comment
Share on other sites

På 8. juni 2017 den 11.09, amatør skrev:

Hadde det siktet gummi rundt objektivet da du kjøpte det? Hvor langt er siktet?

Ja, det hadde gummi rundt objektivet. Dette ble fjernet i forbindelse med hakemonteringen..  jeg er ikke sikker på hvor langt dette siktet er... skal måle det neste gang det er ute av våpenskapet..

 

Link to comment
Share on other sites

Gårsdagens badedag for drillingstokken avslørte en god del trykkmerker og en litt større skade, vel den er på størrelse med ett fyrstikkhode men er allikevel irriterende, forskjellen mellom trykkmerker og en permanent skade kan gode beskrives som en permanent skade er trefibrene brukket, de vil ikke ha en fysisk mulighet til å gå tilbake til den opprinnelige formen. Ett trykkmerke kan man med å påføre temperatur og fuktighet få trefibrene til å gå tilbake til den opprinnelige formen, en fuktig klut og ett strykejern er godt valg til denne prosessen. 

Bildet viser skaden hvor trefibrene er brukket;

slagskade nærbilde.jpg

Link to comment
Share on other sites

Første badedag igår, idag skal vi fortsette med trestjerners gulvvask, men mer på de områdene hvor det ennå sitter rester etter gammel finsh, særlig nettskjæringen er vanskelig å få ren.

 

Jeg er ikke kompetent til å restaurere nettskjæring ... og hverfall ikke på noe dyrere enn Star Baikal..

 

For å få renset godt i nettskjæringen er neglebørste eller en tannbørste gode verktøy

nettskjæring.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så vanskelig å fikse opp nettskjæringen med et egnet verktøy. Raudnakke anbefaler fil i sin Angelina tråd. Jeg synes det er betydelig mye enklere å få det fint med dette verktøyet https://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Norge/Products/26279241001000/SubProducts/241001000

Jeg er veldig langt fra en handyman... mange tommeltotter på hver hånd her. Men, jeg har frisket opp noen nettskjæringer med denne. På ditt vakre våpen er det tydelige linjer å jobbe med, og da er det bare å dra verktøyet med lett hånd over nettskjæringene, så blir de skarpe og fine igjen.

Du beskriver knekte fibre som noe man ikke kan fikse med utdamping. Jeg har etter hvert fått til å dampe ut de utroligste skader. Ikke sikker på at du skal gi opp på det hakket på bildet!

 

Du bruker trerens ser jeg. Jeg har kun brukt sikling, etter anbefaling fra Raudnakke. Spent på resultatet ditt!

 

Lykke til, og takk for en fin tråd.

Bent

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg bruker trerens, har brukt sikling på riper som har vært noe dype.  Trerensen fjerner mye av den gamle dritten som sitter innover i  treverket, den åpner opp treverket så tilførsel av ny olje trekker mer inn.

 

Jeg satser på kombinasjonen sikling og trerens,  registrerer at den originale ytterflaten på stokken var rimelig glatt og fin, den ble mer ru etter siklingen.  skal holde bruk av sandpapir nede på ett minimum.

 

Det er tilpasninger mellom stål og tre her som ikke tåler særlig bearbeiding.

 

Dessverre så har synet mitt blitt veldig redusert siste tiden, den skjeve hornhinnen gjør sitt... så skjæreverktøy og dyre gamle stokker overlater jeg til de som har haukeblikk..

kuleoppspenner.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sikling tar da ikke treverk? Det er bare finishen som skal av.

Ser du har en del porer i veden. foreslår at du gjør en omgang med porefylling når stokken er mettet med olje. Igjen, gleder meg til å se hvordan dette blir!

 

Ad skjæreverktøy: du gjør jo som du vil. Vil dog nevne at min erfaring er at når det er tydelige linjer slik som på din stokk så følger skjæreverktøyet linjene uten problem. Det er kun vanskelig når nettskjæringen er så slitt at det ikke er et spor å følge.

Link to comment
Share on other sites

Den gamle "finishen" er ikke ett lag som sitter utenpå treverket, den sitter mer "inni" treverket, er vel mest gammel skitt, og rester av "stokkolje" av ymse slag.. 

 

Jeg brukte siklingen til riper, var en del av de på kryss og tvers.

 

Ja, ser det er en del porer, hva bruker du som porefyller ?

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Skaubjønn skrev:

Sikling tar da ikke treverk? Det er bare finishen som skal av.

Ser du har en del porer i veden. foreslår at du gjør en omgang med porefylling når stokken er mettet med olje. Igjen, gleder meg til å se hvordan dette blir!

 

Ad skjæreverktøy: du gjør jo som du vil. Vil dog nevne at min erfaring er at når det er tydelige linjer slik som på din stokk så følger skjæreverktøyet linjene uten problem. Det er kun vanskelig når nettskjæringen er så slitt at det ikke er et spor å følge.

Jeg får ta deg på ordet da... noen høvlig nålefil hadde jeg ikke, de jeg har er for store/bratt vinkel.. men..Se hva jeg fant i arbeidsbenken min;  nettskjærer verktøy ;-))) aldri brukt .... kostet Kr. 100.- i 1991...

nettskjærer verktøy.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

... og den koster fremdeles omtrent hundrelappen :-). Dette blir veldig bra!

 

Ad sikling eller trerens så vet jeg at mange bruker rens etter siklingen, når det er grums eller misfarging igjen.

 

Porefylling kan gjøres på flere måter. Det ligger noen oppskrifter på youtube. Jeg har lært denne måten av Raudnakke:

 

* Porefylling gjøres når stokken er mettet av olje, og har fått tørket noen mnd. Når du er ferdig med stokken nå i sommer metter du den med olje, lar tørke, og bruker den i høst. Når jakta er over

* går du over med fiiiin stålull uten såpe og polerer bort områder med oxydering (kjennes skjurt mot fingertuppen) og metter opp med olje igjen.

* så bruker du olje på det fineste maskinpussepapiret som tar og våtsliper. 600 er fint. Våtslip frem og tilbake med veden. Det danner seg et lag med slim/snerk som består av olje og slipestøv. Dette masserer du med fingertuppene slik at det trenger godt ned i veden, og lar det tørke skikkelig. Tørketiden avhenger av hvor tykt lag det er, men det er ingen grunn til å gå på med kraft her eller lage et tykt lag. Flere runder er bedre. Når dette har tørket polerer du bort det som blir liggende på overflaten med en tørr fille. Du vil nå se at porene er mindre fremtredende. Slipestøv og olje trekker seg inn i porene.

* Gjenta til porene er borte. Du har nå en blank og fuktbestandig overflate.

* Avslutt gjerne med en omgang med 800 papir. Lett fuktsliping med 600 - 800 papir tar bort minimalt med treverk.

* Du kan nå bruke finishing oil av et eller annet slag.

 

Jeg har sett noen ganger etter at stokken har tørket noen mnd at det dukker opp noen svake porer. Da gjentar jeg behandlingen til stokken har en glatt og poreløs overflate. Når porefylling er gjort ordentlig en gang varer det resten av stokkens levetid.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Prosjektet står litt stille om dagen, stokken settet inn med olje hver kveld og trekker som en øltørst fyllik..men, har fått kjøpt kolbekappe ( Pachmayer  Decelerator 1" i brun utførelse.  og har fått satt på den, tilpassinger gjenstår. Kommer med noen bilder i morgen.

 

IMG_0120.jpg.bfec43a2a875fc457ff6f723da7496df.jpg

IMG_0122.jpg

Edited by flyfisher
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Første jaktdag med den "nye" drillingen, hadde med Drever`n i dag og han satte pris på å slippes løs... og som de fleste Drevere så forsvant han inn i skogen og ganske riktig gikk det ikke mange minuttene før de første markeringene kom... dette er rådyr terreng av ypperste klasse, så jeg forventet uttak på rådyr relativt raskt.

 

Synet på høyre øye er blitt så  dårlig at jeg må veksle på å bruke avstands brille og nær-brille, det er en håpløs oppgave på jakt, så jeg har besluttet å bare bruke avstands brille, noe som gjør at jeg ikke kan bruke kikkertsikte..så det kommer nok til å ligge hjemme denne høsten.

 

Men, drillingen som hagle er jo intressant, jeg tok en liten test med to forskjellige patroner har forleden.. -etter noen debatter om grove og tunge hagleladninger måtte jeg bare ta frem Wannsee testskive, gråpapir og tusj og skritte opp 35 meter  (faktisk ble de målt med målebånd...)

 

Det skal vel sies at jeg er noe "farget" av diverse Engelske hagle produsenter og tradisjonell jakt når det gjelder hagle skyting , den Amerikanske kulturen med hagle og "turkyshooting"   er ikke helt meg.

 

Så jeg har valgt 3,5 mm #3 hagl som en patron og en 2,5 mm #7  disse er i kaliber 16/70 og antall hagl i #3 er 127 hagl (31 gram) samme patron i kaliber 12/70 har 36 og vil inneholde 140-150 hagl.

 

Jeg har den uppfattningen at hagle skyting er begrenset til 30 meter, og når man står i Gran gammelskog og har 30 meter til hver side, har man egentlig en veldig god post.. det er vel skjeldent at man har 30 meter fri sikt..Jeg er opptatt at hagle skuddet skal ramme dyret i det vitale området og på rådyr er det vitale med hagle også inkludert frembein, hals og hodet, samt brysthule, ryggrad og halsregion. Ett skudd som setter hagl i disse områdene samtidig er meget effektivt. Det oppnår man kun med å bruke mange nok hagl og at spredningen fra våpenet er tilpasset avstand.

 

Testskiva har en diameter på 75 cm, dette er illustrativt på det område på ett rådyr jeg nevnt i avsnittet ovenfor. Mitt ønske er å ha god dekning innenfor dette området, uten store felt uten hagl eller hagl som "klumper" seg i grupper. 

 

Choke er ett begrep inne hagle verden, (haglevåpen er egentlig ett våpen som har utviklet seg lite på de årene som de har vært tilstede.. bare en liten tanke på det).. vel, tilbake til de gamle Engelske børsemakere, med lærforklede og briller på nesetippen, blant sotlamper og nålefiler  hvor de møtte kunden som kom for å bestill sitt nye haglegevær.. dette var en møysommelig prosess og veldig ulik vår handlemønster med impulskontroll som en kvinne og støtte fra Mastercard... er besluttningen om eierskap tatt i løpet av ett nanosekund...Den gangen ble våpenet bestill ut i fra kundens behov, og da menes ikke bare fysisk tilpasning av castoff og høyde på kam, men også hva slags jakt han utførte og hvilke treffprosent han ville ha..børsemakeren lagde trangboringen slik at den ble hva kunden ville ha, og ikke hva standard munningsmål tilsa.

På min Drilling fra Tyskland er dette veldig interessant å se, om vi måler min Drilling, viser alle målinger 1/2 trangboring på høyre pipe (16mm) og venstre pipe(15,7) er ekstra full choke.

Prøveskyting skal vise noe annet....

 

Treffprosenten på begge min piper ligger på 64 % og i Wannsee metoden vil min gunstigste skyteavstand  være 30 meter ( jeg har ikke skutt så mange skudd som denne metoden egentlig krever, men den viser anslagsvis riktig) og tilbake til tabeller så vil dette være ett våpen med 1/2 trangboring.

Som bildet viser, dette er en meget godt skuddbilde på hagl, kunne riktig nok ha vært litt mer fordelt  ytterst, hvor det var litt ujevnt  

 

 

IMG_3439.JPG

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...