Jump to content

Treningsuke for en god rifleskytter- kan noen beskrive?


nhd

Recommended Posts

Jeg er en gammel mann, men erfaren pistolskytter. Kjøpte en 6,5 sist sommer og skjøt 2 stevner i klasse 1. Fikk en .22LR 6. februar og har deltatt på tre stevner med den. Har deltatt på to 200 m- stevner i år. Jeg skal nå gå av med pensjon og får rikelig tid til å trene. Fikk bare lyst til å se hva en kan få til om en starter fra null i høy alder, men gjennomfører et godt og planlagt treningsprogram. I DFS blir det vel kun liggende - 100 meter fra neste år. Har også lyst til å se hva jeg kan få til på 60 ligg i NSF. Har tenkt å debutere 3. juni :-)  Til ditt spørsmål: Antar at jeg er elendig på stående, men det er ikke så aktuelt. Ikke så verst på kne, men det er kun aktuelt om jeg skal skyte klasse 2 neste år, så det er vel først og fremst liggende jeg må trene på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig bare 4 ting du trenger å lære deg.

 

- avtrekkskontroll - som du kanskje har, siden du skyter pistol. Avtrekk er 90% av skyting, og pistolskyttere pleier å ha kontroll på det om de kan skyte med pistol i allefall. Klkke til en kan trekke av tusen ganger uten å se rifla røre seg en...

 

- pust, samme som over...

 

- siktebilde - siktebildet, spesielt når alderen kryper på, kan være litt ullent, og det fins hjelpemidtler, og det fins store og små hullkorn og diopter - man må finne det man liker, men det en må lære seg, som jeg sliter med ennå er at en må vøre så innihelvetes nøye med å ha alt rundt og midt i. Og terpetrening på å ikke trekke av før en har dobbelt og trippelsjekket at alt er rundt.

 

- stilling, å ligge dønn død i ro, å ikke ligge vondt, å finne naturlig siktepunkt, osv. 

 

Rifleskyting er litt mer fysisk enn pistolskytng tror jeg, og selv liggende blir lettere om en er litt bevegelig, og har litt styrke.

 

Har du funnet DFS-øktarkiv?

 

 

 

Ei bok jeg anbefaler er: https://www.ssusa.org/articles/2016/10/15/book-review-prone-and-long-range-rifle-shooting-by-nancy-tompkins/ Jeg vil påstå at det er få bøker jeg har hatt så mye utbytte av for all skytingen jeg driver.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har ikke funnet DFS-øktarkiv, men jeg antar det er søkbart. Skal kjøpe boka det er linket til.

Gjennom årene har jeg hatt stor glede av å lese her om alle mulige tekniske prosjekt med våpen, ammo, lading etc. Men jeg har ikke sett noe prosjekt om skytteren. Derfor tenkte jeg at jeg kunne lage et prosjekt på meg selv. Hva kan jeg oppnå fra utgangspunkt null til f. eks. 1. sept 2018? Ja, jeg er så sær og sjelden at jeg liker best å skyte på runde, stillestående mål der jeg får umiddelbar respons på resultatet inkl. tiendeler.

Jeg takker for svar så langt. Kommer sikkert innom for å be om tips og råd fra de som kan dette.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, nhd skrev:

Jeg er en gammel mann, men erfaren pistolskytter.

Nå vet ikke jeg hva en "erfaren pistolskytter" betyr, når det kommer til dyktighet? (Har sett de som har holdt på en "mannsalder", uten å overgå nybegybnnere jeg har hatt på kurs). Hvis du har vært en dyktig pistolskytter (til pressisjons skyting), så er du i alle fall ingen nybegynner innen skyting, selv  overgang til rifle. Og det er jo de samme prinsipper, når du blir kjent med nytt våpen, nye stillinger, o.l. Grovt sett - sikte og avtrekk! :) På pistol, er det kanskje noe mer koordinering av når en skal "slippe" skuddet. Men selv på knestående og stående, kommer vel dette inn også i rifleskyting.

 

Uansett skyting (eller andre aktiviteter), så må en trene regelmessig, helst hver dag. Det er bedre med 5 gode antrekk hver dag, enn 200 en gang i uken og kanske i et fåtell av perioder av året. Så er det opp til hver enkelt å legge opp en realistisk plan, for trening året rundt. Antall skudd/avtrekk har betydning, men jeg mener en får best fremgang av å fordele treningen jevnt over hele året. Selv om en ikke har annledning til å skyte på bane, så ofte en ønsker, kan da seriøs sikte- og avtrekkstrening foregå hjemme, til og med i stua. :) God stilling og i likevekt (kne og stående), vet du har betydning. Samme med pust.

 

Ikke gjøre det mer komplisert en det er i begynnelsen, så tror jeg en pistolskytter er langt på vei. Mindre detaljer kan nok komme senere.

Link to comment
Share on other sites

Har litt samme mål, men ikke helt pensjonist ennå, så avhengig av hverdagstrening etter jobb og helger.

 

Anbefaler også Gun Digest Shooter's Guide to Rifle Marksmanship.

Har Coopers Art of the Rifle også, men den over er mer i detalj med økter etc.

Er fokusert mest på praktisk skyting opp til 300 meter, med stort fokus på grunnteknikkene. Begynte å lese på en nyere bok, men den gikk fra 100-1000 på to sider omtrent, lite basisteknikk.

 

Det gode med boken synes jeg er at den tar for seg tørrtrening hjemme, og skyting med både salong og rifle. Så den krever ikke privat bane på 300 meter.

 

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

Prosjekt GMSR fortsetter. Siden sist har jeg gått gjennom en del punkt i øktarkivet. Spesielt nullpunkt, avtrekk, etterhold og K+F. Var på banen (50 m) mandag kveld. Fikk utmerket instruksjon av en som tidligere har vært internasjonal skytter for Norge. Hadde fått briller siden sist. Det førte til at jeg "tålte" mange flere skudd uten at øyet ble "utslitt". Ny trening i kveld. Fortsetter med samme fokus - særlig det med nullpunkt. Har hatt en tendens til å få treffpunktsforandring mellom enkelte serier.

Link to comment
Share on other sites

Tren kondisjon uten å få belastningsskader. Kjøp den nye boka til Johan Kaggestad, "Gå!" som er egnet for eldre herrer som oss :-)

God kondisjon senker puls i alle situasjoner og hjelper som mest under stress.

 

Tren alltid skyting på elektronisk skive hvis mulig, med anvisning etter hvert skudd, så du med en gang kan reatere avtrekk til treffpunkt. Tren mest stående med 22lr, 10 - 15000 skudd i året er en passe dose. Tilsvarer ca 250-400 skudd i uka 40 uker i året. Pensjonistene rundt meg ligger på dette nivået med enkeltskudds Anschutzer og luftgevær

 

Link to comment
Share on other sites

Luftgevær er veldig god hverdagstrening, har selv begynt å prøve å ta en femskudds serie på 9-10 meter i garasjen hver gang jeg parkerer sykkelen etter jobb (dvs 5 ganger i uken).

 

Litt mer stuerent å ha liggende "klart" også, blir til et par skudd hver gang jeg er i garasjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...