Jump to content

Beste metode for å rense store mengder store hylse


Jørgen Krag

Recommended Posts

Jeg har fått tak i noen hundre .338LM hylser, og skal rense dem før lading. Jeg lurer på hva det smarteste er. 10 liters bøtte med kokende vann og lurium, kjøpe en tromler eller uv-vasker eller noe helt annet. Til nå har jeg ikke renset hylsene mine eller lånt tromlere, men nå tenker jeg at jeg må ha en slik maskin (eller en bøtte...) men hvis jeg først skal investere, så hadde det vært litt schmart å kjøpe noe med goood kapasitet, så jeg kan fortsette å være lat og forhåpentligvis rense (noen) hundre hylser i slengen.. tips?

Link to comment
Share on other sites

En bøtte, med godt varmt vann og zalo fungerer nok ok fremdeles. Røres godt med jevne mellomrom og skyll godt etterpå (husk omrøring) med lunket/varmt vann, før tørking. Hylsene blir reine, men ikke skinnende blank messing. Du kan bruke Sitronsyre i såpevannet, så blir hylsene litt lysere.

 

Valget er ditt. :) Enkelt og billig, eller en investering.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Det var vel noen som putta hylser inni sokker og vaska det sammen med en vanlig vask.

Jeg liker best en trommel laget til formålet, en stor trommel og tromle 100 hylser om gangen, 4-5 timer senere tar du 100 nye...

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, erikraude skrev:

Kanskje det blir litt mer skånsomt om man putter hylsene i et dynetrekk eller noe?

Problemet er da å finne et "trekk" som slipper sand og annet smuss ut av posen.

 

Har hørt om folk som har benyttet vaskemaskinen, både med pose og uten. Så dette er forsøkt, uten at jeg tror det er noe å satse på. Har til og med hørt om en, som kjøpte en ekstra vaskemaskin og benyttet den ene til hylsevasking.

Link to comment
Share on other sites

Ja, nei, tja...kommer an på endel ting det Geco5. Hvor mange hylser du har, om "alle" er i rense modus samtidig...eller om du tar noen etterhvert, mens du lader videre etc. Jeg synes ikke det er så veldig dyrt og tidkrevende. Kjøpte Frankford Arsenal hylsetrommel fra Jaktdepotet, fikk med medium, polish og bøtte og trommel til å få ut mediumet i, fungerer helt topp! Angående tid, jeg tromler fort 3 timer, noen ganger har jeg kanskje 200 hylser oppi, andre ganger 30-50. Prøver og kjøre ett system hvor jeg har litt kontroll på hvor mange ganger hylsene er blitt skutt. Rene pene hylser ser jo bra ut, det er en ting, men det er også bra for diene og våpnet og kammeret de skal inn i. Selvsagt er det endel manuelt håndarbeid ifm rengjøring med fille etter oljing også, og rengjøring av tennhettelommer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Generaldfeld skrev:

Ja, nei, tja...kommer an på endel ting det Geco5. Hvor mange hylser du har, om "alle" er i rense modus samtidig...

Nå er det i første rekke tips til TS som gjelder. :) Selv om han nå har noen hundre hylser som kan rengjøres, så er det ikke sikkert ha har behov for å rense så mange om gangen senere, ved vanlig forbruk. Så han kan sikkert kjøpe tilsvarende hylsetrommel og kjøre en 2 - 3 runder, for å rengjøre dette ene partiet. 

 

Det går nok ann for "storforbrukere" også å finne rutiner, for å kjøre mange runder i uken (hver 14 d) også, med å ligge en del i forkant. Men personlig så har jeg kjørt store serier i ladeprosessen. Og da har jeg også funnet det meste praktisk, å vaske 1/2 - 3/4 10 L bøtter med hylser om gangen i vaskeprosessen.

 

Jeg lånte engang en viberator og den brukte jeg knust kokosskall i, etter råd fra utlåner. Det tok nok betydelig lengere til enn både 3 og 5 timer, å få hylsene blanke. :( Vet det finnes annet "stoff" en kan bruke i tromler og viberatorer, som er mer effektive. Men jeg tviler på om jeg gidder å bruke penger på dette. Det er opp til TS hva han velger å gjøre. Det jeg forsøker å få frem, er at selv i disse "utstyrshysteri" tider, er mulig å gjøre det enkelt og rimelig.  

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Renere enn de blir om du hiver de i ei bøtte med Zalo og glovarmt vann og rører rundt ei stund med ei sleiv trenger strengt tatt ikke å være, så om det er engangs, så er det vel raskere å bare gjøre det, enn å gå og spekulere for mye.

Uansett metode, når det involverer vann og såpe/rensemiddel, vær nøye med skylling i rent vann. Det gjelder spesielt om du driver med sitronsyre og sånt. ellers får du rare farger på hylsene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Press hylsene til ønsket form. Legg de i tøyposer/sokker/vaskepose, en 40-50 hylser i hver pose og kjør de så i vaskemaskina. NB. Vask de IKKE sammen med ull- da vil hylsene bli missfarget. Bruk ikke høyere temp en 40`C. Hiv i noen jaktbukser og grove klær/kjeldresser sammen med hylsene. De blir gullende rene, jeg bruker Omo Collor. Du kan jo prøve med en liten ladning hylser første gangen. Legg de så i steikeovnen på ca 40-50`C i 10-15 minutter, og du har hylser som ser helt nye ut. NB, etterpå må du gå over hylsemunningene og ta bort gradene på inn og utside- ellers sliter du med å entre kula.  Dette har fungert utmerket de siste 25 årene for meg. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye bra tips! Om jeg allerede hadde hatt en sementblander som ikke var så j..... full av gammel, hard sement hadde jeg nok ganske sikkert kjørt den løsningen. Om jeg kommer til å kjøpe en egen sementblander for formålet, se DET er litt mer usikkert ;) Her var mye god input ihvertfall. For å klargjøre litt, så hadde jeg håpet å få tatt unna flest mulig hylser i færrest mulig prosesser. Jeg er for nevrotisk til å kjøre 30-40 hylser om gangen i 2,5 timer for å starte prosessen på nytt ;) 

 

OM jeg nå skulle gått for en slik "kjøpeløsning", er det noen som har noen tips om hvilke tromler som svelger unna mest hylser? Er ultralydvaskerne mer eller mindre egnet for "storkvanta" operasjoner. 

 

Jeg har sett i en annen tråd her på forumet bruk av marineringsmaskin, jeg må si ideen frister ut fra en stor Reodor Felgen-faktor. Er det noen som bruker denne løsningen som kan mene noe om hvor mye denne svelger unna?

 

Jerry Miculek har en fin video på hylserens i industrielt format BTW :)

 

Takk for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, oyvind1 skrev:

Her var det mye bra tips! Om jeg allerede hadde hatt en sementblander som ikke var så j..... full av gammel, hard sement hadde jeg nok ganske sikkert kjørt den løsningen. Om jeg kommer til å kjøpe en egen sementblander for formålet, se DET er litt mer usikkert 

Du hjemmelader, gjør du ikke? 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, asterix skrev:

Press hylsene til ønsket form. Legg de i tøyposer/sokker/vaskepose, en 40-50 hylser i hver pose og kjør de så i vaskemaskina. NB. Vask de IKKE sammen med ull- da vil hylsene bli missfarget. Bruk ikke høyere temp en 40`C. Hiv i noen jaktbukser og grove klær/kjeldresser sammen med hylsene. De blir gullende rene, jeg bruker Omo Collor. Du kan jo prøve med en liten ladning hylser første gangen. Legg de så i steikeovnen på ca 40-50`C i 10-15 minutter, og du har hylser som ser helt nye ut. NB, etterpå må du gå over hylsemunningene og ta bort gradene på inn og utside- ellers sliter du med å entre kula.  Dette har fungert utmerket de siste 25 årene for meg. :winke1:

det er ca samme framgangsmåte som min far brukte - bortsett fra det med 60 grader hvitvask - og så 110 grader i stekeovnen, s blir de tørre også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt metoden med bøtte, varmt vann, zalo og sitronsyre. Dette fungerer godt, enda bedre om man rører litt hardt. Jeg har tenkt tanken på å kjøpe en dobørste og tilpasse denne til drillen og bruker den til å røre rundt i bøtta med. Tipper det skal funke greit. Hylsene blir iallefall blanke på utsiden av det.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, oyvind1 skrev:

Hehe, joda, OG jeg har faktisk tillatelse til kjøp av "begrenset mengde" dynamitt til "eget forbruk", så det burde jo være spot on for fatterns gamle sementblander fra 1983 ;)

Film det! :P

Edited by erikraude
La til en :P
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Andreasv skrev:

Jeg har brukt metoden med bøtte, varmt vann, zalo og sitronsyre. Dette fungerer godt, enda bedre om man rører litt hardt. Jeg har tenkt tanken på å kjøpe en dobørste og tilpasse denne til drillen og bruker den til å røre rundt i bøtta med. Tipper det skal funke greit. Hylsene blir iallefall blanke på utsiden av det.

 

Andreas

Kokende vann og rør, hylsene blir gullende rene, inni, utenpå og i hettelomma. 

Sitronsyre kjøpes på ebay, citric acid, for 1/50 del av prisen i dagligvarebutikk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Andreasv skrev:

 Dette fungerer godt, enda bedre om man rører litt hardt. Jeg har tenkt tanken på å kjøpe en dobørste og tilpasse denne til drillen og bruker den til å røre rundt i bøtta med.

Tror ikke du behøver drillen, eller røre så hardt. :) Er såpen og eventuelt Sitronsyren blandet ut i vannet, er det vel i hovedsak luftbobbler i hylsene, som fjernes ved litt røring/elting. Men har også tro på at litt bevegelse i blanding av hylser og "såpe" er gunstig for renseprosesen og at smuss da lettere løsner. Men du må gjerne røre kraftig, tviler på om det blir noe bedre.  

Link to comment
Share on other sites

På 16.5.2017 den 11.36, Geco5 skrev:

Tror ikke du behøver drillen, eller røre så hardt. :) Er såpen og eventuelt Sitronsyren blandet ut i vannet, er det vel i hovedsak luftbobbler i hylsene, som fjernes ved litt røring/elting. Men har også tro på at litt bevegelse i blanding av hylser og "såpe" er gunstig for renseprosesen og at smuss da lettere løsner. Men du må gjerne røre kraftig, tviler på om det blir noe bedre.  

Hvorfor fungerer det så godt med stålmedia i trommel da, om det ikke skal hjelpe å røre i dette. All min erfaring med vasking av noe som helst ( jeg har iallefall vaske kopper og bilen) tilsier at å jobbe manuelt på det jeg skal vaske, gir et bedre resultat. Jeg blir forundret om det ikke skulle være gjeldende her også. 

Andreas

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Til de som bruke vatn til å reingjera hylsene. Er det greiast å tørka dei på spikarmatta eller i steikeovn? Sjølv lagde eg ei spikarmatta å satte dei i tørkeskap på arbeid men no har den dåtte sund, og ser ikkje ut som dei har tenkt å fiksa det. Mulig dei blir tørre på badegolvet men går jo fortare i steikeovn vil eg tru.

Link to comment
Share on other sites

På 18.5.2017 den 7.20, Andreasv skrev:

Hvorfor fungerer det så godt med stålmedia i trommel da, om det ikke skal hjelpe å røre i dette. All min erfaring med vasking av noe som helst ( jeg har iallefall vaske kopper og bilen) tilsier at å jobbe manuelt på det jeg skal vaske, gir et bedre resultat. Jeg blir forundret om det ikke skulle være gjeldende her også. 

Andreas

 

Mekanisk rengjøring vs  kjemisk...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 18.5.2017 den 12.20, Andreasv skrev:

Hvorfor fungerer det så godt med stålmedia i trommel da, om det ikke skal hjelpe å røre i dette.

Bare å forsøke begge metoder, så får du se. :)

 

Hva du mener med " stålmedia i trommel da", vet jeg ikke. Er det noen som bruker "stål" i trommel da? Men i trommel og vibberator, så polerer en vekk dritten. Jeg lar såpe (og syre), samt skylling med lunket vann gjøre jobben. Det blir reint nok for meg og det er det viktigste. For de som skal dulle med et lite fåtall av hylser, så ser nok polerte hylser bedre ut for omgivelsene. Det siste driter jeg i!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den mekaniske slitasjen blir nok minimal. Det er lette vekter og lave hastigheter.

Har noen delt erfaring med å bruke blåsesand som middel? Kanskje den mekaniske slitasjen på eventuelle plastboller ikke gjør det alternativet særlig aktuelt. Har en gammel Assistent kjøkkenmaskin med stålbolle som kan være kandidat til et slikt eksperiment. Må bare finne ut hvordan jeg skal få kontroll på turtallet først. Den har låst seg på full fart.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...