Jump to content

Ryggsekk vs hoftesekk på jakt?


Sakoo

Recommended Posts

Noen som har erfaring med Bergans Langevann hoftesekk til korte jaktturer? Evt andre typer?

http://www.outnorth.no/bergans/langevann-hip-pack-silent-11l?gclid=CLCCncae7dMCFVmMGQodwukHZQ#Green

 

Vurderer dette til dager med mye gåing, men kanskje Hærkila sin hundeførersekk fungerer like greit?

https://www.beverensport.no/products/haerkila-hundeforer-ryggsekk

Link to comment
Share on other sites

Bergans langevann gjøres også om til en type ryggsekk.

har prøvd både Norrøna og bergans hoftesekk, liker bergans best, på denne kan viltnettet tas av, for evt rengjøring, og å bruke denne på andre sekker. På Norrøna er viltnettet sydd fast.

Grei plass. Har hatt 3 harepuser i viltnettet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hoftesekk! Er det et nytt navn, på en "rumpetaske" det da? :)

 

Jeg har ingen erfaring med nevnte store rumpetaske, eller andre til jakt.

 

Jeg var ikke hvilken type jakt TS tenker på. Ikke vet jag hva TS tenker på, når det gjelder "korte" jaktturer heller. :( Men til fuglejakt, ville jeg ikke tenkt på noen stor rumpetaske. Ser vel ikke hensikten med rumpetakse i det hele tatt. Selv om en ikke har behov for mat og drikke på turen, kan det bli ubehagelig med den "tasken" hoppende bak, når en forflytter seg raskt i terrenget med en del fugl i.

 

Jeg har 2 rumpetasker ( 1 og 2 L), men har aldri sett poenget med å bruke dem på jakt. Men, det er meg. :)

 

Synes sekker i div. størrelser er mye mer praktisk, så jeg har mange av dem. Tror det er 11 stk. med smått og stort, gammelt og nytt. Alt fra 2 L (kan utvides) og opp til 90 L. På ryggen spiller det mindre rolle om det det er noe vekt og om den øker i løpet av dagen. På fuglejakt er det jo sekker fra 25 L og nedover som jeg bruker. Avhengig av tur, terreng, vær, som blir brukt. Vil nevne at en del av de minste sekkene, er også til å utvide. Noen sekker har nett som følger med. Men noen av dem er så små, at det rommer knapt en røy og da er det lite poeng (selv på rypejakt), bortsett fra rask nedkljøing. Så, lagerplassen blir likevel - sekken.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med de nevnte modellene, men jeg har en eldre en fra Bergans på ca 8 liter, som vel å sies å være en forløper til Langevann. Jeg brukte den, primært, til elgjakt for en del år siden. I noen tilfeller er det praktisk å ikke ha sekk som går høyt på ryggen, men totalt sett så synes jeg det er mer komfortabelt, og fleksibelt med sekk. Jeg endte etter hvert med å sett skulderreimer på min. Da trenger den ikke å strammes så hardt rundt hoftene, også går det an å åpne spenna uten at sekken havner på bakken, eller må holdes i. Praktisk når en må pisse:D De siste årene har jeg nesten utelukkende brukt sekk. Nå går jeg å funderer på en sekk på 12-20 liter med flate remmer, som henger lavt på ryggen. Hoftesekken kommer neppe til å bli mye brukt i fortsettelsen.

Edited by Jeffery
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har den erfaring at rumpetaske kan bli noe ubehagelig å bruke i bratt terreng - men det er kanskje ikke så bratt der elgen og rådyrene vandrer? For folk med dårlig rygg kan en rumpetaske være litt greiere å bruke enn ryggsekk ettersom vekten blir liggende på hoftene og ikke belaster ryggen. Det blir jo noe begrensinger på hvor mye vekt en kan ha i tasken så den ikke siger. Ideen med en lavthengende sekk kombinert med et bredt og stabilt belte er kanskje det beste - da blir vekten på hoftene og selene sørger for stabiliteten:)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 5/13/2017 den 18.04, Sakoo skrev:

Noen som har erfaring med Bergans Langevann hoftesekk til korte jaktturer? Evt andre typer?

http://www.outnorth.no/bergans/langevann-hip-pack-silent-11l?gclid=CLCCncae7dMCFVmMGQodwukHZQ#Green

Jeg har aldri prøvd den Berganssekken, den er sikkert super, om den ikke er litt stor til å være ren hoftesekk? Derimot har jeg, og bruker, og har brukt endel - denne:

http://www.tenzingoutdoors.com/tenzing-packs/tz-721-waist-pack-with-handwarmer.html

Den er det jeg vil kalle "faen meg genial", og er med meg nesten overalt når jeg er i utmark uten for å skyte - da er det som regel en riflesekk jeg har på ryggen - men all slags små/dagsturer, og jakt. 

Jeg har kjøpt min i Norge, men gadd ikke lete opp forhandler nå.

 

K

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, DoctoRoy skrev:

For folk med dårlig rygg kan en rumpetaske være litt greiere å bruke enn ryggsekk ettersom vekten blir liggende på hoftene og ikke belaster ryggen.

Med kun en matpakke og "litt drikke", er det vel snakk om under en kg. Og det belaster vel ryggen lite. :)

 

Jeg har ikke forsøkt rumpetasker 5 L (el. mer), men har noe erfaring fra de mindre. Selv med KUN matpakke, velger jeg heller en liten sekk. TS har selv funnet en som er på ca. samme størrelse, som rumpetasken (5,7 L). Jeg ville gått for ryggsekken. Ellers burde han kanskje kjøpe litt forskjellig og teste ut selv.

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 13.5.2017 den 18.04, Sakoo skrev:

Noen som har erfaring med Bergans Langevann hoftesekk til korte jaktturer? Evt andre typer?

http://www.outnorth.no/bergans/langevann-hip-pack-silent-11l?gclid=CLCCncae7dMCFVmMGQodwukHZQ#Green

 

Vurderer dette til dager med mye gåing, men kanskje Hærkila sin hundeførersekk fungerer like greit?

https://www.beverensport.no/products/haerkila-hundeforer-ryggsekk

Til dager med mye gåing - inkludert transportetapper- så kan den minste sekken til Vorn (Gaupe ?) være et altrnativ. Har montert rypenett på denne, samt at det er veldig greit å kunne henge våpenet på sekken

Link to comment
Share on other sites

For ca samme bruk som TS valgte jeg denne:https://www.magasinet.no/friluftsutstyr/sekker/jaktsekk-stolsekk/dovrefjell-jakt-25l-jaktsekk-i-vadmel

Vurderte den opp mot Harkila sin hundeførersekk, men synes den blei litt liten samt at det var mye glidelåser og stæsj. Vil ha det så enkelt som mulig og etter at jeg skar bort ei irriterened pute i ryggen og hivde rypenett og markeringspose, så blei denne rimelig bra. Den er mindre enn det virker som og sitter godt på ryggen. 

Jeg vil ha plass til liten Thermos, niste og ekstra ulltrøye. Synes det er greit å kunne putte jakka i sekken også, istedenfor å knyte den rundt livet. Jeg har blitt blitt glad i å bruke Camelback på fjellet, og da synes jeg rumpetaska fungerer dårlig.

Blei fortalt at Rolf Frostad hadde designet sekken for Magasinet, er det bra nok for han så bør det være bra nok for meg.

 

Edited by 8X68S
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
På 13.5.2017 den 22.41, Geco5 skrev:

Hoftesekk! Er det et nytt navn, på en "rumpetaske" det da? :)

 

Jeg har ingen erfaring med nevnte store rumpetaske, eller andre til jakt.

 

Jeg var ikke hvilken type jakt TS tenker på. Ikke vet jag hva TS tenker på, når det gjelder "korte" jaktturer heller. :( Men til fuglejakt, ville jeg ikke tenkt på noen stor rumpetaske. Ser vel ikke hensikten med rumpetakse i det hele tatt. Selv om en ikke har behov for mat og drikke på turen, kan det bli ubehagelig med den "tasken" hoppende bak, når en forflytter seg raskt i terrenget med en del fugl i.

 

Jeg har 2 rumpetasker ( 1 og 2 L), men har aldri sett poenget med å bruke dem på jakt. Men, det er meg. :)

 

Synes sekker i div. størrelser er mye mer praktisk, så jeg har mange av dem. Tror det er 11 stk. med smått og stort, gammelt og nytt. Alt fra 2 L (kan utvides) og opp til 90 L. På ryggen spiller det mindre rolle om det det er noe vekt og om den øker i løpet av dagen. På fuglejakt er det jo sekker fra 25 L og nedover som jeg bruker. Avhengig av tur, terreng, vær, som blir brukt. Vil nevne at en del av de minste sekkene, er også til å utvide. Noen sekker har nett som følger med. Men noen av dem er så små, at det rommer knapt en røy og da er det lite poeng (selv på rypejakt), bortsett fra rask nedkljøing. Så, lagerplassen blir likevel - sekken.

 

Du har verken kunnskap eller erfaring med denne sekken, hvis du tror detta er en sånn som "rumpetaske" som turister går rundt med, så er du veldig på villspor. Denne sitter helt inntil og du merker nesten ikke at du har den på!

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Det er vel bare å prøve. Jeg har brukt sk fannypacks, men synes de har en lei tendens til å dra seg nedover (sammen med klær og bukseseler) så en må gå og heise på de. Har også en med skulderreimer, men da synes jeg poenget er borte og kan like gjerne bruke ryggsekk. Mulig de funker bedre om fettprosenten er såpass lav at det finnes markerte hoftekammer å henge de på.

Edited by vavlo
Gramatikkfeil
Link to comment
Share on other sites

Har forsøkt både Härkila sin hundeførersekk og Bergans sin hoftesekk for tilnærmet samme aktivitet. Den første ble for liten og hoftesekken ble jeg aldri fortrolig med. Gikk deretter for et par ulike modeller fra Magasinet, 25l og 45l. Liker begge veldig godt og velger sekk etter hvor mye jeg skal ha med, men de har dessverre vadmel av litt dårlig kvalitet. 

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Bergans Langevann i flere år nå, før det en amerikansk variant. Til dagsturer er den genial å både gå og skyte med. Kanskje ikke det rette hvis du bærer med deg alt mulig, men pakker du med fornuft er det veldig god plass og null problem å gå med den en hel dag. For meg er «frihetsfølelsen» som natt og dag når en unngår sekk.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

har tilsvarende modell og jeg mener den er optimal som dagstur sekk når man er på støkkjakt etter fugl.

Mer bevegelighet og bedre kontroll enn med ryggsekk synes jeg.

I tillegg er det plass til en ekstra genser/ulltrøye som man setter på når man skal pause, et lite sitteunderlag, matpakke og drikke for turen.

Fugl har jeg hengt på utsiden så det går fint, men med storfugl så dunker fuglen mot beina så endte opp med å "stroppe" de fast oppe på lokket vha reimer.

Ei lita øks har jeg også hengt på når jeg vet at det blir bålkos. :-)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd både stor rumpetaske og selvfølgelig en del ryggsekker. Til lengre jaktturer , spesielt på den kaldeste delen av høsten der jeg vil ha med både nok klær og alt det andre er det bare en stor nok ryggsekk som duger. Men så har man august, september jakten ,og man kanskje  ikke skal så langt og det ikke er så mye som skal med . Da mener jeg andre løsninger kan vurderes. Før forrige høst kjøpte jeg en liten skulderveske fra Fjellreven , volum 6ltr. Det er noen ting jeg alltid må ha med på jakt. Kikkert , fotoapparat  og vannflaske . Også en liten pakke med engangshansker og litt dilldall. Jeg klarte å få alt dette oppi skuldervesken og den gled helt fint bakerst på ryggen når jeg beveget meg og  var komfortabel å bære. Jeg fant fort ut at det laget mye mindre bevegelser å trekke fram  en skuldervæske enn å kle av seg en ryggsekk og begynne å grave opp i den. Men jeg fant også ut at 6ltr. var litt for lite. Så jeg bestilte i går en ny væske på 10 ltr. Er litt spent på hvordan den blir. En skuldervæske kan aldri erstatte en god ryggsekk , men av og til er det ikke behov for en ryggsekk selv om man vil ha med mer enn man kan putte i lommene.

Link to comment
Share on other sites

@GreppeJeg fikk denne siste skuldervesken i går , og har bare såvidt kikket på den. Men jeg tror den blir bra.

 

https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-ovik-shoulder-bag/

 

 

Denne her har jeg brukt ett par høster. Jeg fikk fotoapparatet, kikkert , vannflaske og matpakke opp i den. I tillegg til ekstra patroner i ytterlommen. Men den var litt liten til alt dette. 

https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-foldsack-no-3/

Link to comment
Share on other sites

I en periode "hatet" jeg ryggsekker på fuglejakt. Var meget (alt for mye) fokusert på skytingen og ingenting av for tykke reimer el annet skulle stramme over skuldrene og ødelegge en god "sving", og kanskje en double med hagla.

Så jeg har prøvd ganske mange utgaver av hoftesekker og skuldervesker. De jeg har likt best er en enkel sak, en hoftesekk. Den er såpass slitt at det går ikke lese navn, men tror den hette "bærern" og ev av Bergans.- Skulderveske fra Woodline er en annen favoritt med fuglenett og hoftebelte som holder den på plass, gjord i mykt/tyst materiale, ofte i bruk, også på smygjakt etter hjorten.- En Norrøna Kongsvold brukes også ibland, men da helst som "ryggsekk". Den er likevel et gjennomtenkt kvalitetsprodukt som trygt kan anbefales.

 

Etter som årene siger på setter jeg mer og mer pris på å slå "ræva" ned på en stolryggsekk ved pause, så den minste (og eldste) av mine stolryggsekker med smale enkle nylonremmer blir alt som oftere den som brukes mest på fuglejakta.- Enkel liten sak fra Bohus som rammen/stolen har blitt sveiset på i to omganger.- Jeg liker fortsatt gode treff,.. hater å bomme :), men med de smale enkle reimene på denne sekken fungerer skytingen ganske bra og å bortforklare en ev bom ved å skylle på ryggsekken er og blir lite troverdig :D.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Forskjellig jakt gir forskjellige behov for sekk. Stol-sekk til elgposten, liten ryggsekk til rypejakta etc.

 

Jeg har brukt den Bergans Langevann hoftesekk som trådstarter spør om i 3-4 år nå. Jeg bruker den når jeg går alene på smygjakt, toppfugljakt etc. Med andre ord dagsjakt hvor jeg stort sett er litt i bevegelse.
Er mega-fornøyd med den. Har ingen inntrykk av at den beveger seg. Klatrer i skråning, hopper over elver etc uten noe forstyrrelse.

Putter ofte i en komprimert dunvest, mat/drikke, et lite utbrettbart sitteunderlag, og diverse småting. Klarer også å få inn regntøy om jeg trenger det.

Kommer nok til å fortsette å bruke denne til dette bruke så lenge den varer. Og så kjøper jeg sannsynligvis en ny.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har testet Swedteam sin rumpetaske/hoftesekk? 

 

https://www.skittfiske.no/swedteam/180744/swedteam-rumpetaske-grønn-praktisk-rumpetaske

 

Har savnet en enklere måte å få med litt drikke og mat på fugl og elgjakt etc. i varmere vær.

Sett på Langevann, men overlapper kanskje litt mye med 18 liters sekken jeg normalt bruker, og denne er litt mindre, men vanskelig å se hvor mye mindre - stor forskjell på plass til matpakke pluss litt og maks to brødskiver med enkelt lag pålegg. 

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har testet diverse rumpetasker og bruker nå den minste sekken til swedteam. Grunnen til det er at jeg synes det var ubehagelig å bli klam akkurat i overgangen rygg/rompe. Særlig med bruk av vanlig bommulsboxer, sikkert bedre med ullboxer. Jeg blir klam på ryggen av sekk, men bruker nesten alltid ull eller teknisk trøye så det går fint.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt langevann på elgjakt 1 gang. da under en kraftig regnværsdag. Den ene beltelomma røyk under trasking fra bil til post etter den hekta seg fast i noe kratt. Nuvel, fikk .en ny på garantien.

Har brukt den til lett turvirksomhet. På dager med stor nedbørsmengder blir dette fortsatt førstevalget mitt da den lett kan bæres under poncho/duk.

En liten ulempe er at den siger ned fra hofte om du har glatte klær på. Med det innebygde rypenettet som bandolær er problemet dog løst og sitter greit og komfortabelt. . 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, msteiro skrev:

Noen som har testet Swedteam sin rumpetaske/hoftesekk?

 

Har hatt denne i 5 - 6 år, og bruker den i forbindelse med bevegelig jakt. Forbausende god plass i den største lommen, og egen flaske lomme, plass til 0,5 l vannflaske eller lignende. Men jeg plages med at den siger ned, og må strammes med jevne mellomrom. Sikkert ikke noe problem for de som har mer kjøtt på ræva ^_^.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lekt litt med tanken om å mekke sammen en ren bandolær løsning i go-light ånd.

 

Tenker da noe ala dette  https://no.norsegear.com/first-spear-padded-agb-sleeve-6-12-black + https://no.norsegear.com/firstspear-agb-sleeve-suspenders-coyote men finnes sikkert gode alternativer.

Da får en også spredd vekt litt mer effektivt rundt beltet istedet for at alt henger bak og bærekomfort blir nok vesentlig bedre.

Dette bør kunne kombineres med skiskyttersela neon77 nevner om en velger og plasserer lommer fornuftig. 

Forhåpentligvis finner jeg noe uten glorete kamo mønstre.

 

 

Edited by jernmannen
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Da kjøpte jeg meg en Swedteam rumpetaske og litt annet stæsj. Overraskende bra plass, mye mer enn jeg trodde, og sinnsykt deilig å få tilgang til alt av lommer uten å ta av sekken.

 

Fikk lett i:

0,75 l flaske

Tunn dunjakke

Vindjakke

Hansker

Lue

Hals

Litt ammo

Kompass

Kamera

 

Ikke dårlig for en rumpetaske!

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På ‎05‎.‎03‎.‎2018 den 13.50, znopi skrev:
På ‎05‎.‎03‎.‎2018 den 10.20, msteiro skrev:

Noen som har testet Swedteam sin rumpetaske/hoftesekk?

 

Har hatt denne i 5 - 6 år, og bruker den i forbindelse med bevegelig jakt. Forbausende god plass

Tror du vil bli fornøyd, min er like bra etter 6 år med MYE bruk :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...