Jump to content

Leupold - meningsløs ventetid!


ko-stens

Recommended Posts

Noen andre som har opplevd voldsom ventetid på garantisak fra Leupold?

 

Leverte en 9 år gammel Leupold VXII 3-9x33EFR hvor paralaksejusteringen ikke var som den skulle. Tok den med til J&F på Gjøvik i starten av februar. Etter mye om og men tok de i mot den og skulle sende den til USA for sjekk. Ikke visste de om noe var feil, ikke trodde de jeg fikk det på noen garanti, siden det var gammelt, og ikke hadde de lyst å ta i mot det siden jeg ikke hadde kvittering slik at de kunne vite om det var solgt gjennom riktige kanaler her i landet. Dritservice egentlig, men de tok da i mot den til slutt...

 

Ringte for drøyt tre uker siden og hørte om de hadde sett noe til den, men nope, jeg måtte nok regne med å vente mye lenger, minst tre måneder! Nå har det snart gått tre og en halv måned, men fremdeles ikke noe sikte. Det morsomme er at jeg ikke finner noen epostadresse til Leupold. Må f.. meg ringe om jeg vil kontakte dem. Lettvint...

 

For meg betyr det aldri mer Leupold, i hvert fall. Skal en måtte vente måneder og år på reparasjon om noe skjer, er det jo håpløst. Tenk om dette hadde skjedd i august? Mulig en kanskje kunne fått lånesikte mens man venter? For å være ærlig tror jeg neppe jeg hadde fått det hos J&F Gjøvik, så god service jeg fikk der sist... Heldigvis er rifla den satt på, solgt, og jeg skal også selge dette siktet så fort det kommer i retur. Aldri mer salongrifle her i gården, så da har jeg jo ikke bruk for det! Men nå vil jeg ha det igjen snart!

Link to comment
Share on other sites

Er det J&F som er treg eller er det Leupold? Med tanke på hvor bra kundeservice vanligvis er her i landet ville jeg ha kontaktet Leupold direkte og unngå mellomledd.

 

https://www.leupold.com/resources/product-service/

 

"Customers located in the following countries may return riflescopes to the product service facility in their country or the Leupold factory WITHOUT import/export licensing requirements:AUSTRALIA, BELGIUM, DENMARK, FRANCE, GERMANY, GREECE, ICELAND, ITALY, JAPAN, LUXEMBOURG, NETHERLANDS, NEW ZEALAND, NORWAY, NEW CALEDONIA, PORTUGAL, SCOTLAND, SPAIN, TURKEY, ENGLAND, UNITED KINGDOM"

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig når sånne ting tar tid, spesielt siden du har planer om å kvitte deg med siktet. Mitt inntrykk er at det er en viss forskjell på å sende sikter til Leupold i forhold til å sende de til europeiske produsenter.

Det tok meg vel en 8-9 måneder (husker ikke så nøye, men det var leeenge) å få reparet et kikkertsikte på garanti hos Leupold. Dette skyldes hovedsaklig at de ikke fant feilen ved første forsøk. Alle kan sikkert ha en dårlig dag på jobben og jeg burde muligens presisert hva som var feil tydeligere. Men dette burde de strengt tatt sett. Men jeg ikke var heller ikke veldig ivrig på å følge opp og en del av ventetiden skyldes nok dette. Når jeg først ringte hadde J&F ingen problemer med å redegjøre for hvor siktet var og hva som skulle eller hadde blitt gjort.

Må i grunn si meg fornøyd med at J&F i det hele tatt gadd å sende den inn for meg, da jeg sa det som det var at jeg ikke ante hvordan denne var importert eller hvem som hadde solgt den i utgangspunktet. Det blei sagt i fra til meg på forhånd at denne kom til å bli sendt sammen med flere sikter begge veier og at dette kunne ta tid. Jeg hadde heller ingen utgifter i forbindelse med dette. Jeg er inneforstått med at de godt kunne ha bedt meg om å sende inn siktet sjøl og også båret kostnadene i forbindelse med det.

 

Men når det er sagt så er opplevelsen av å sende sikter til Østerike for reklamasjon og også reperasjoner uteom garanti, gjennom Schou en helt annen. Super oppfølging av Schou, blei tilbydd tilsvarende Kahles som lånesikte på garantisaken. Og meget ryddig håndtering av reperasjonen i forhold til inngått avtale om arbeidet som skulle utføres og prisen på dette. Hos Kahles tok de tydeligvis en full gjennomgang av siktet og utbedra også en feil som jeg ikke hadde anelse om at eksisterte. Siktet blei ved en feil liggende noen uker på lager hos Schou, den ene gangen. I tillegg til en beklagelse på telefon om dette, kom det sammen med siktet en pappask med nyttige og spennende  ting som gutta hadde finni fram til meg. En meget trivelig overraskelse det.

 

Hos jaktfall har jeg oppleved å få super service på et Vortex som var kjøpt hos MBO. Da han kikka på det fant han ut at det bare var et dårlig batteri. Da fikk jeg et nytt, og han ville ikke høre snakk om betaling for dette. Dette er mye mye mer enn jeg forventer, men jeg setter så absolutt pris på det.

Link to comment
Share on other sites

Butikkene er vel ikke påkrevd å ta imot noe som ikke beviselig er kjøpt via riktige kanaler heller. Det kan være at kunden har kjøpt den via gråimport og da har man ikke krav på noe service fra offisielle forhandlerkanaler i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Det der med garantier er ikke alltid så rett frem. På blant annet slike produkter kan ofte produsenter tilby en internasjonal garanti, så hvor produktet er kjøpt spiller for så vidt ingen rolle. Offisiell representant her til lands,for produktet, skal da kunne håndtere garantien. Men det betinger som regel at kjøper registrer produktet hos produsenten ved å fylle ut medfølgende registreringsblanketter og sende disse. Hånda i været, alle som kaster slikt i søpla straks dingsen er pakket ut.

Edited by vavlo
Tillegsinfo
Link to comment
Share on other sites

Litt OT, jeg har sendt inn Zeiss og SuB kikkerter. Begge kjøpt brukt uten at det fulgte med kvittering eller garantibevis. Ingen problem å sende inn. SuB kikkerten var selvforskyldt så det var jo ingen garantijobb, men det var utrolig billig å få den reparert (byttet linse i okularet) og de tok samtidig en service gratis 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Sliter med å se den dårlige servicen her?

Nedlatenhet og arroganse kaller jeg dårlig service.

 

Men uansett, J&F kan vel ikke noe for at amerikanerne eller porstganggen er tregere en snegle i sirup. Jeg lurte egentlig bare på hvor lenge noe slik normalt tar. Noen må da vel ha en formening om jeg må vente en måned eller åtte til. Hva er vanlig der i gården?

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var innom en tur i dag i annet ærend og spurte hvordan det stod til. For øvrig svært så god service i dag. :-) Er vel litt utålmodig av natur jeg...

 

Den ene i butikken sendte epost til han som hadde saken, og de skulle ringe meg tilbake. Jeg reiste av gårde, og jammen ble jeg oppringt to minutter etterpå. Skal visstnok dukke opp om en måneds tid. Blir nesten fem måneder i så fall, men det får vel gå. Tross alt har jeg ikke noen rifle å ha siktet på, og ikke skal jeg ha det heller. Tanken er å selge det og kjøpe hagle til frøkna. Jeg kjøpte faktisk en rimelig 20/70 forrige uke fra Arendal, men det viste seg å være en 12'er med 20-løp, altså ikke "ekte" 20-kaliber. Den ble for klumpete og passet overhodet ikke vesla. Hun er 154 cm og har dertil både korte armer og kattepoter til hender. En snerten ekte 20'er hadde vært akkurat passe. Jeg glemte å spørre om det var en ekte 20'er, men det var ikke noe problem å få sendt den tilbake. Kunne også få levere den på Gjøvik, og da slapp jeg også returfrakt.

 

Reiste blid og fornøyd hjem, selv etter omtrent fire måneder uten siktet og uten hagle. Men det er heldigvis lenge til jakta starter! Nå er også behandlingstiden på våpensøknad visstnok 10 uker i Hedmark, så det blir litt venting ja!

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ja da skjedde det noe til slutt

 

Det tok ni og en halv måneder. Så fikk jeg nytt...

 

Det viste seg til slutt at siktet rett og slett forsvant. Jeg sendte først e-post til Leupold USA, hvor jeg fikk svar 31. mai. De hadde ikke fått inn noe sikte. Etter mer eller mindre kontinuerlig kontakt med butikken, endte det med at jeg sendte ny e-post til USA i oktober. 31. oktober fikk jeg svar om at de ikke hadde fått inn noe sikte nå heller. Da jeg ga beskjed om det, ble det litt mer fart i sakene, og nå sitter jeg altså med helt nytt sikte. Tror kanskje de har snudd på noen steiner både på Gjøvik og i Arendal, men de finner det bare ikke igjen. Mulig det er borte i posten, men de tilbød meg nytt sikte, og det var jo greit for meg.

 

Jeg hadde egentlig solgt det gamle, men tok det tilbake. Meningen var også å selge det på nytt da jeg fikk det tilbake, men nå har jeg jo et helt nytt her. Meeen, jeg får vel selge dette uansett. Litt kjedelig når det er helt nytt og knallfint, men jeg har jo ingen rifle å sette det på. Var innom tanken før i høst om å skaffe meg en ny CZ452 links eller noe slik (finnes det egentlig andre som har salongrifle med hanken på feil side?), men ser at jeg nok heller har andre ting som bør prioriteres.

 

Har derfor lagt det ut til salgs på Finn.no og her. 4 lapper er vel ingen upris. Legger på frakt, men tja... Vi får se på responsen først. Om det i det hele tatt blir noen respons. Det blir 800,- rimeligere enn nytt i butikk. Dette er jo nytt, pluss at det er med et neporentrekk til et par, tre hundrelapper (på Ebay i hvert fall) også.

 

Kapitlet om lang ventetid er i hvert fall over for denne gang!

 

Forrige gang jeg ventet lenge var nesten femten uker på våpentillatelse. Og forrige gang jeg hadde børse hos børsemaker, tok det et halvt år å få brotsjet opp trangboringa på en hagle. Begynner å bli godt vant!

 

Men dette er første gangen jeg har måttet vente så lenge at jeg kunne rukket både å lage og få den samme ungen... :P

 

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Da har du iallefall utnytta ventetida bedre enn jeg gjorde. Det gratuleres med familieforøkelsen.

:(

Leste litt kjapt her, du skriver at du kunne. Det er en viss forskjell på å kunne gjøre noe og å gjøre noe. :(

Okay, da gratuleres det bare med nytt sikte

Edited by 8X68S
Jeg kan tydeligvis ikke lese norsk
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...