Jump to content

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg skal starte med jakt på villmink nå og ønsker alle tips / råd fra folk med erfaring. Kommer til å jobbe en del med rovvilt-info i år og må derfor samle så mye info som mulig rundt emnet - og selvsagt erfaring.

 

Synningfella for mink er det jeg kommer til å bruke. Får låne innledningsvis, men ønsker å kjøpe selv også - men synes de er relativt dyre ift. hvor mange man trenger og særlig med tanke på at dette er en uønsket art i landet som man gjerne skulle bli kvitt. Noen som vet hvor man kan få disse litt rimeligere?

 

Tips til bruk av luktestoff og plassering av fellene er også ønskelig :)

 

På forhånd takk.

 

/JegerStine.no

Link to comment
Share on other sites

Jobber på et fiskeanlegg, vi bruker syningfella fordi minken er glad i å komme seg inn i karene og ta fisk. Jeg bruker hansker når jeg håndterer fellene for ikke å gni inn for mye menneskelukt, ofte gnir jeg fisk på fella før jeg legger inn fisken i fella. Så har jeg litt gress eller tang for å delvis dekke fella, det virker som at minken føler seg litt tryggere på å utforske fella da. Ofte vil du se at minken har faste trekkruter i området, de danner ganske tydelige stier og hull. Avføring og rester etter tidligere fangster er også gode indikatorer på at minken er i området.  Jeg liker i syningfella, selv om den er dyr.. Har et par coni-bear også men de er knotete og krever litt mer forsiktighet og teknikk for å spenne opp, samt at det er å foretrekke å bygge en kasse til disse.

En annen ting jeg har erfart er at minken foretrekker at agnet er relativt fersk og ikke mer enn et par dager (Jeg har kun brukt fisk) men det vil jo sikkert være avhenging av hva du bruker, den er jo glad i kjøtt også. Har brukt tørrfisk med stor suksess så lenge fella har stått tørt. Makrell/sei virker som favoritter! Lykke til :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...