Jump to content

Erfaring med A-tec sitt A-LOCK Mini innfestning


Think!

Recommended Posts

Skal komme en i posten etter hvert, men så langt har jeg bare fått en beskrivelse. Konseptet virker OK, det minner om brutte gjenger men har tre sett med like flanker som gjør at den låser i alle posisjoner. Forholdet diameter/stigning skal være ca 1:14, noe som bør gi bra hold under de fleste forhold. Ulempen er diameter, brystningen er ca 21mm så den egner seg best på relativt tykke piper.

Link to comment
Share on other sites

Får kontakte noen lokale pushere og mase. Ser at A-Lock Mini-dingsen finnes hos flere forhandlere, men selvsagt ingen som har 1/2"x28 inne. Jeg har ei halvfeit AR-pipe på vei som er .720" ved gjengepartiet, så tror ikke at en 21mm-sak ser så halvgal ut da.

 

Det er jo svært få som har X-Mod inne i det hele tatt. Kan jo være den forsvinner til fordel for Dragon.....

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har mast på A-Tec via fjasboka og direkte mail. På FB virket det som om det skulle bli mulig å få spesialbestilt "vanlige" dempere med gjenger med Mini-hurtiglås, men når jeg spurte igjen mer konkret på mail fikk jeg et "hei, nei"-svar. X-Mod kommer det først ny levering av til høsten..... :-x

Link to comment
Share on other sites

Adapteret har en flens på 21mm. Man kan selvfølgelig montere den på en tynnere pipe, men det vil unektelig se rart ut. En vil også miste mulighet for støtte-ring på demper i slike tilfeller. Nå en ikke bruke det (frontmonterte dempere har jo ikke slikt), men jeg synes det er en fordel om børsa skulle få seg en smell.

Link to comment
Share on other sites

Skremmende opplevelse med A-lock og Optima 45!

 

Jeg fikk tak i en Optima i slutten av mai og har litt praktisk erfaring som kan være greit å notere seg.

 

Før jeg dro på jakt (utenlands) fikk jeg bare skutt noen få skudd på bane med Optima-demperen. Testskudd før jakta viste at den hadde identisk treffpunkt som med Hertz 87. Jeg hadde tatt av en modul og demperen som da ble liten, lett og akkurat slik jeg ønsket. Første bukken gikk i bakken samme kveld med null problem der skuddet satt der det skulle.

 

På en ny kveldsøkt gikk det ikke så bra. Skudd mot bukk like før mørket kom resulterte i at demperen ble skutt av pipa. Det ble et jævelsk smell og en Barnes TTSX traff tydeligvis inni demperen. Det sprutet metall i retur. Jeg fikk noen små "prikker" i ansiktet, men jeg kom fra det uten varige men. Det eneste som hang igjen på løpet var en o-ring som sitter i den bakre delen på demperen. Når jeg kom til hektene lette jeg litt etter restene, men i gresset nedover enga fant jeg ingenting. Den kan ha blitt skutt ut alt fra 10-100 meter og var umulig å finne uten å gå manngard med detektor vil jeg tippe.

 

Demperen ble satt på som den skal før vi dro ut på jakt. Da snakker jeg om betydelig mer "nøye" enn det kan se ut som Anders gjør på videoen over. På videoen ser det ut som om man kan gjøre dette rimelig avslappet. Rifla ble så satt i en Erberlestock sekk og tatt ut når jeg kom på post. Jeg kunne ikke se noe galt med den de tre timene før det ble lagt ann til skudd. Posten var på en åskam og jeg hadde rifla med meg frem og tilbake på kammen flere ganger. Den ble altså løftet opp og så satt ned på bakken noen ganger. Jeg gjorde ikke noe "ekstra" før jeg skjøt, men jeg vil tippe at demperen på en eller annen måte må ha løsnet den halve omdreiningen og dermed nesten løsnet helt? Lyden og opplevelsen da skuddet gikk glemmer jeg aldri! Utover ørepip og småriper går det bra med meg, men frontlinsa på en Swaro Z8i er full av "steinsprang" og må skiftes. A-locken sitter som den skal (montert av forhandler) og jeg kan ikke se at "gjengene" ble ødelagt på den. Nå har jeg ikke noe å sammenligne med skal sies.

 

Min oppfatning i ettertid er at det skal for lite til at demperen kan løsne den lille omdreiningen under praktisk jakt og dermed potensielt bli skummel. Jeg mener at man ikke kan ha en demper der man må belage seg på å etterstramme for sikkerhets skyld før hvert eneste jaktskudd. Jeg har aldri følt at jeg har måttet gjøre noe med alle andre demperne jeg har hatt. Jeg har hatt tidlige versjoner fra A-tec, Maxim og Hertz. Har også et par fra S&L. Godt mulig disse også kan løsne litt, men konsekvensen blir kanskje ikke like fatal med lengre gjenger?

 

Jeg kontaktet Anders fra A-tec etter hendelsen. Kort fortalt er A-tec sin påstand at det er brukerfeil og at demperen ikke kan ha vært skrudd på i det hele tatt. Jeg er enig i at demperen neppe har hatt (mye) kontakt med gjengene slik den skulle. Ser også i ettertid at jeg absolutt burde ha strukket fram hånden og kjent etter om den satt slik den skulle før skuddet. Påstanden fra Anders (A-tec) blir da at jeg bare har tredd/lagt demperen på løpet uten å stramme til i første omgang. Videre at den har "hengt" på løpet uten å være fast under jakta. Jeg er over middels interessert i skyting og jakt. Bruker mye tid på hobbyen og mener selv at jeg er kompetent nok til å skjønne at det ikke vil være en god ide.

 

Min påstand er at den har løsnet gradvis fra den ble tatt ut av sekken og den må ha hatt en millimeters kontakt også når skuddet gikk. Om den hang/skranglet på løpet hadde jeg ganske greit sett det.

 

Har nå i ettertid skutt noen få skudd på bane med en ny Optima. Første skuddet ble skutt med armen rundt en plate der jeg kneip sammen både øyne og rævholl. Ved å kjenne etter før hvert skudd gikk alle fem skudd helt fint. På bane vil jeg dermed tro at dette sjeldent skal gå galt.

 

Vet ikke om det er mulig med en slags fjærbelastning som gikk i et "klikk" når den var tilstrammet der man må presse den litt bak før man skrur den ut tror jeg hadde vært mer betryggende om den skal være med på jakt. Jeg skal hvert fall tenke meg nøye om nå. Godt mulig A-locken blir tatt av jakt-løpet selv om jeg likte ideen om raskt å kunne ta demperen av og på.

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vanlig A-Lock med flammedemper har to lepper/armer som presser mot hurtigmontasjen. På A-Lock Mini er det jo kun avbrutte gjenger og en flens som demperen bryster mot. Jeg er også gira på Mini, men etter det skuffende svaret fra A-Tec og denne nifse opplevelsen din kan jeg vel sikkert like gjerne bare kjøpe en finsk demper med litt skikkeligere hurtigmontasje...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 14.6.2017 den 11.45, Langholdswannabe skrev:

Skremmende opplevelse med A-lock og Optima 45!

(...snipp)

Jeg kontaktet Anders fra A-tec etter hendelsen. Kort fortalt er A-tec sin påstand at det er brukerfeil og at demperen ikke kan ha vært skrudd på i det hele tatt. Jeg er enig i at demperen neppe har hatt (mye) kontakt med gjengene slik den skulle. Ser også i ettertid at jeg absolutt burde ha strukket fram hånden og kjent etter om den satt slik den skulle før skuddet. Påstanden fra Anders (A-tec) blir da at jeg bare har tredd/lagt demperen på løpet uten å stramme til i første omgang. Videre at den har "hengt" på løpet uten å være fast under jakta. Jeg er over middels interessert i skyting og jakt. Bruker mye tid på hobbyen og mener selv at jeg er kompetent nok til å skjønne at det ikke vil være en god ide.

 

Min påstand er at den har løsnet gradvis fra den ble tatt ut av sekken og den må ha hatt en millimeters kontakt også når skuddet gikk. Om den hang/skranglet på løpet hadde jeg ganske greit sett det.

 

Har nå i ettertid skutt noen få skudd på bane med en ny Optima. Første skuddet ble skutt med armen rundt en plate der jeg kneip sammen både øyne og rævholl. Ved å kjenne etter før hvert skudd gikk alle fem skudd helt fint. På bane vil jeg dermed tro at dette sjeldent skal gå galt.

 

Vet ikke om det er mulig med en slags fjærbelastning som gikk i et "klikk" når den var tilstrammet der man må presse den litt bak før man skrur den ut tror jeg hadde vært mer betryggende om den skal være med på jakt. Jeg skal hvert fall tenke meg nøye om nå. Godt mulig A-locken blir tatt av jakt-løpet selv om jeg likte ideen om raskt å kunne ta demperen av og på.

Dette er for dårlig av A-tec og alt for enkelt svart ut fra gitt forklaring her i allefall. Demperen er sikkert laget slik at den er selvstrammende så så fremst den sitter passe godt på så strammer den seg selv under skyting men sitter den marginalt på etter gjentatte håndteringer inn og ut fra sekken så kan den jo selvsagt løsne, noe annet er jo tøv. Alle har vel opplevd at demperen har trengt en liten grep nå og da før skytingen starter så at A-tec kan påstå at eneste svaret kan være at den var helt løs allerede før børsa ble satt i sekken, finner jeg faktisk litt skremmende.

Personlig synes jeg tanken er fin men løsningen er for sårbar imho.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Hvis gjengene ikke ble skadet er det få andre gode forklaringer enn manglende tiltrekking som stemmer. Akkurat når den har løsnet er det umulig å si noe om, men en hver gjenget forbindelse ment for demontering uten verktøy kan løsne "av seg selv".

Men hendelsen belyser problemet med slike hurtig-fester. Med vanlige gjenger vil en kvart runde lett kunne gi kontakt mellom kule og demper, men det går som regel bra med utstyret.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg reagerer på er påstanden til A-tec om at den ikke kan løsne om den er dratt til én gang siden de mener at brukeren bare har stukket demperen på løst og gått ut i skogen.

Hadde de sagt, ja den kan løsne selv etter montering så gi den gjerne en liten turn før skyting, greit nok. Jeg er aldri helt trygg på demperene mine og drar de alltid litt til før skyting starter siden jeg faktisk har opplevd at den kan løsne litt(som er grunnen til at jeg nå går bort fra å bruke demper, en ting mindre å tenke på), men A-tec mener altså at det trenger man ikke, er den satt på én gang skal det holde. Svaret fra dem virker for enkelt rett og slett.

Jeg tror svaret er at demperen er satt på som den skal før turen startet og så har den løsnet litt og litt underveis for så å fyke til faens i skuddøyeblikket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper alle produsenter vil si det samme hvis en klager på at demperen var løs i skuddet. Og i teorien er det så enkelt, med en fornuftig gjengestinging skal ikke demperen løsne ved normal bruk.

I praksis kan rusk, dårlige flater, vibrasjoner etc få ting til å løsne når en minst ønsker det, og det er ikke alltid lett å si noe spesifikt om hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har meget god erfaring med A-LOCK-systemet.

Har brukt Optima45 siden den ble lansert. Imponerende demping i forhold til størrelse. 

Noe annet, som sikkert kan være tilfeldig og flaks er at jeg opplever likt treffpunkt med og uten demperen, med A-LOCK-bremsen og demperen uten midtmodulen.

Som sagt, kan være griseflaks, men uansett strålende fornøyd med systemet.

 

Blir nok Optima Front på 10,3x68Mag-pipa når den kommer. Der skal jeg ha åpne sikter, og da blir frontdemperen og brems riktig så snasent.

 

 

 

IMG_20180813_194507_648.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tja, det er et system som fungerer godt i vertfall. Veldig lettvint og kjapt å montere både brems og demper. Men om jeg får brukt de sekunda jeg sparer på noe mer fornuftig? Tvilsomt. Det som derimot er veldig greit som jeg har erfart med det (dog bare på to ulike rifler, så noen omfattende empiri er det ikke), er at det er minimalt med treffpunktforandring uten demper - med demper - med brems på de to riflene jeg har A-lock på. Kan godt hende det er tilfeldigheter, for selve låsemodulen må uansett bryste mot løpet. Men det funker i vertfall veldig bra for min del, og ser at andre forteller om samme erfaring.

 

Har opplevd større forskjeller med/uten demper med de andre løpa som har "konvensjonell" gjenging og demper. 

Edited by Bell
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Erlend Meyer skrev:

La meg reformulere spørsmålet ditt litt: Når er det en ulempe å kunne skifte demper på 1 sekund? Det er kanskje ikke verdt like mye for alle, men jeg ser ikke noen situasjoner hvor det er en ulempe.

Om det er større sjanse for å bli utsatt for det som Langholdswannabe forteller over her, så ser jeg en VELDIG stor ulempe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Super XX skrev:

 

Et "tulle-produkt" som er laget for å dekke et behov som ikke er der....  

 

For oss som har skapet fullt av piper i diverse kalibre og ofte med forskjellige gjengestigninger er det særdeles tilfredstillende å kunne montere et adapter som gjør at man kan bruke samme demperen på alle.

 

At det går fort å montere/demontere er bare en ren bonus.

 

Men viktigst av alt, Optima45 er veldig lett, småfrekt design og fortsatt helt topp på demping.

 

 

Husk at for 10-15år siden var selve lyddemperen fortsatt et tulleprodukt. 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

På 24.8.2018 den 21.42, hjortefot.com skrev:

For oss som har skapet fullt av piper i diverse kalibre og ofte med forskjellige gjengestigninger er det særdeles tilfredstillende å kunne montere et adapter som gjør at man kan bruke samme demperen på alle.

For min egen del ser jeg det som en stor fordel med forskjellige gjenger til forskjellige kalibre. Med mange forskjellige dempere- og piper- er det veldig lett å smette på en 6,5 demper på feks  et .30 løp om de passer overens- spesielt om en har behov for å bytte demper på 2 sek..... De 30 sekundene det tar å skru på en demper har jeg som regel tid til. ;-)  Når det er sagt, systemet virker greit nok- vi får håpe det holder slik at en ikke får flere episoder som Langholdswannabe opplevde...

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Nå er det vel nokså åpenbart at dersom en har 5 piper og én hurtigmonterbar demper har man kontroll på kaliber på demper..

Har en demper og er usikker på hvor mange løp jeg har som den passer på og brukes på, men den er i det groveste kaliberet jeg har løp i... Noe annet hadde jeg ikke turt.
Etter et par runder med å prøve å presse 308-patroner i 6.5x55 kammer så skal jeg heller ikke ha rifler i kaliber der patronene kan kamre om hverandre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg at «gjenger» som kan løsne helt på under en runde bør ha en eller annen form for lås som hindrer utilsiktet rotasjon. Jeg er nesten litt forundret at A-tec tør lansere et slikt produkt, men han har jo vært i vinden før med skummel design.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

konstruerer et problem

Nei, de bare plasserer det feil. Man må skjønne hva man holder på med, og handle deretter. Dvs. skru fast demperen, og sjekke at den sitter ;) Jeg har forresten også skutt sund en demper, og det var ikke leverandørens feil for å si det sånn 😕

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Samme type design (grove, gjerne brutte, gjenger som bruker <én eller ett par omdreininger for å låse)

Jeg er ikke så sikker på at du kan kalle det samme type design. 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Har hørt om flere ulykker med fingjenga aludempere, som oftest kal. 30 og 14x1,5, på jaktrifler enn QD-løsninger.

Vel,   M14x1.5 som du viser til er vel ikke spesielt fingjenget dempergjenge? - denne gjengekombinasjonen har som kjent vært en av de mest brukte i over 30 år. At du har hørt om flere ulykker med denne typen enn med QD- som knapt har vært i brukt av "hvermansen" - burde heller ikke overraske? Det som burde overraske- og bekymre-  er at etter meget kort tids bruk av A-lock har vi et konkret eksempel. Brukerfeil? Ok, men likevel ett konkret eksempel. Som en bemerekning, jeg har flere ganger oppdaget løse dempere på våpen til skyttere på standplass under trening og oppskyting. Det merkes som regel først med at en normalt god skytter "sprer over hele svarten"  Vi trekker til demperen igjen- og alt vel. Sikkert brukerfeil, men hva om samme brukerfeil skjer med A-Lock? Da ligger muligens demperen mellom standplass og skivene et sted?

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Og QD er jo "dæ sjitt" i USA, hvor de ser på vanlige direkte gjenger som sløs av tid.

 

Jeg bruker QD-demper over flammedemper som fungerer knall (Ase Utra), denne har riktignok en låsefunksjon når en har skrudd den på. Men jeg tror ikke jeg ville vært særlig skeptisk til å bruke alock mini selv (i motsetning til det jeg skrev lengre oppe i tråden).

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata: Ja, 14x1,5 er nok mer utsatt for å løsne enn feks 14x1. Jeg regner forholdet 10:1 som minimum for godt hold, 15:1 er å foretrekke. Og selv om fine gjenger er litt mer sårbare for møkk, slitasje etc er ikke disse utsatt for mye juling.

 

Når det gjelder QD har de fleste systemer en eller annen form for lås, jeg vil si at brutte gjenger uten dette er en svak løsning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 25.8.2018 den 22.56, Bell skrev:

Ser forøvrig at Svemko har lansert sin versjon av dette nå - "Quick mount". Bygget over samme lest med brutte gjenger. 

Må si at jeg likte Svemko sin variant hakket bedre enn A-tec. Konisk brystning og enklere å feste med umbrako spor i front for montering.

https://www.svemko.no/qa_qm.asp?temp=0&amp;s=20188223897752124821

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
2 hours ago, smaug said:

Hvilken modell er dette? PRS 2 ser også glup ut men litt usikker på hvor godt demping funker hvis smellforsterkeren likevel lager et helvetes smell?

Nei, PRS 2 demper bra den. Jeg har ikke prøvd PRS modellen med en modul, men blir kanskje den som blir mest populær i PRS pga best rekyldemping. Man skyter jo med hørselvern, men det er veldig ubehagelig å skyte 100+ skudd på en dag med brems. PRS demperene er et godt kompromiss, selv den minste demper en god del, og er vel sikkert 70-80% så effektiv som brems mhp rekyl. Flere og flere går over til demper i PRS ser det ut til.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, smaug said:

Hvilken modell er dette? PRS 2 ser også glup ut men litt usikker på hvor godt demping funker hvis smellforsterkeren likevel lager et helvetes smell?

Dette er Optima45. Bruker denne med to moduler på jakt til vanlig, så smellet blir nok akkurat som før, men gassene blir brukt til rekylbremsing i tillegg.  Vinn vinn.

 

Skal få prøvd den innen kort tid, fikk den i hus i går kveld.

Link to comment
Share on other sites

received_412009626662697.jpeg.9a8921a20d596f7fff7fe644ef4ed62a.jpeg

 

Då har eg fott avgårde nokre skot med rekylbremsmodulen til Optima45.

Forskjellen er litt meir lydtrykk rundt skyttaren, logisk nok, ein tek jo av ein demparmodul.

received_532190594404330.jpeg.34eecc5274d8728e545890e0ca564d03.jpeg

Eg skjøt uten hørselvern ute i ope terreng, det gjekk fint. Men du kjenner forskjellen i trykk. 

Bremsen gjer jobben, so godt som null rekyl igjen. Strøkent for den som vil sjå kuleinnslaget på korte og lange hold. Samt drivjakter i land dempar er blitt lovlig.

 

Skal prøve meir framover, når tida strekk til. Spent på kva som skjer med fleire modular og andre kalibre og pipelengde.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Innenfor den! Kom gjerne med en utfyllende rapport når du har testet mer.  Jeg er en stor tilhenger av minimalt med rekyl, samtidig som at det skal være relativt lett å dra rundt på. Ikke en veldig enkel kombinasjon. Men du opplever temmelig stor forskjell med og uten "rekylmodulen" skjønner jeg?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...