Jump to content

Hvilken stilling skyter du opp i?


M67

Hvordan skyter du opp - Skyteprøve for storviltjegere  

166 members have voted

  1. 1. Hvordan/ i hvilken stilling skyter du opp?

    • Stående
      10
    • Sittende/knestående
      83
    • Liggende
      81


Recommended Posts

Hehe, ganske artig, nesten alle meg selv inkludert, sitter eller ligger under prøva. Jeg tror jeg har tilgode å se noen ta den stående. De fleste som skyter litt har neppe problemer med å få fem skudd i ringen stående, men når man skyter opp er det tilskuere og x-faktor kommer. Jeg tør ikke:)

Har et par rifler igjen i år, så kanskje...

Link to comment
Share on other sites

Skyter opp i stillingen jeg bruker mest på jakt. Ikke blant alternativene av en eller annen grunn, men det er knestående.Litt stødigere enn stående og litt mer bevegelig enn sittende. Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, St1 skrev:

 Ikke blant alternativene av en eller annen grunn, men det er knestående.

Ikke?

  1. 1. Hvordan/ i hvilken stilling skyter du opp?

    • Stående                                         8
    • Sittende/knestående                    44
    • Liggende                                      51
Link to comment
Share on other sites

Litt forskjell på det folk her inne har svart, og det jeg observerer på banen. Har vært skyteleder i "alle år" og vil vel anslå at ca 9 av 10 tar prøven liggende. Noe mer sittende og stående skyting ved obligatoriske skudd. Reim blir overraskende lite brukt, men det er kanskje greit om den ikke blir bruk på jakt også. 

Link to comment
Share on other sites

Støtter innlegget over her. Kun liggende stilling, med få unntakk å observere på skytebanen i Kongsberg, når manndoms prøva skal tas. Har sett kun 1 mann som har tatt den stående i løpet av de årene jeg selv har tatt jegerprøva.

Virker ikke som utstyret har noe særlig å si heller. Er nok mannen bak høyderoret som er avgjørende for utfallet ja.

 

Så er det nok slik at de av forums-medlemmene som driver med storviltjakt nok ikke representerer gjennomsnittet av jegerstanden i Norge mht skyteferdighet, men ligger et par divisjoner over.

 

Ser det er synspunkter ang at de som sliter med oppskytingen, er treffsikre jegere i skog og på fjellet.

Det er ikke min erfaring. De som sliter med oppskytinga, leverer nok oftere "drittskudd" bokstavelig skrevet, på jakt ja.

 

Selv er jeg meeeget nøye med å plukke ut jaktlagsmedlemmer og legger vekt på følgende:

- sosiale ferdigheter

- skyteferdigheter

- kondis

ikke nødvendigvis i over nevnte rekkefølge?

.....aldri hatt problem av noe slag på storviltjakt, så langt?

 

Lykke til med oppskytinga uansett hvilken stilling det skytes opp i.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Castor skrev:

Selv er jeg meeeget nøye med å plukke ut jaktlagsmedlemmer og legger vekt på følgende:

- sosiale ferdigheter

- skyteferdigheter

- kondis

ikke nødvendigvis i over nevnte rekkefølge?

.....aldri hatt problem av noe slag på storviltjakt, så langt?

Jeg trodde der stod "skryteferdigheter"...

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Castor skrev:

Selv er jeg meeeget nøye med å plukke ut jaktlagsmedlemmer og legger vekt på følgende:

- sosiale ferdigheter

- skyteferdigheter

- kondis

ikke nødvendigvis i over nevnte rekkefølge?

Kondis ?

Er det drivere du rekrutterer ? :lol:

Link to comment
Share on other sites

:D:D .....hadde vært fint med drivere med formkurven på topp ja......nei er vel mer på det nivå at man kan komme seg på post på egne ben...

Kom jaggu til å huske på at en av gutta har finjustert titan kne.....det er innenfor begrepet egne ben:D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har man nettopp kommet hjem fra årets store manndomsprøve.....og jeg snakker ikke om å sykle fra Trondheim til Oslo nei, men tvert i mot den årlige storviltprøva, eller skyteprøva som noen kaller det.......en "øvelse" alle storviltjegere må bestå for å jakte med nogenlunde god samvittighet.

Det gikk rimelig bra synes jeg. Var bare å sette seg ned og poffe avgårde 5 skudd mot skivene ild.

Kongsbergrifla og undertegne ble.......og er fortsatt riktig så gode venner etter denne seansen.

594ad94f014de_2017-06-2118_46_53.jpg.5702a75f596450c7114127ba906869d0.jpg

 

 

 

Slik så det ut på litt nærmere hold, for å si det slik.

Ikke noe supersamling, men en elg eller et reinsdyr bryr seg ikke veldig mye om det blir treff i senter eller 7er nei. Ikke reinsdyfiguren heller, for den del, bare skøtta sitter innenfor den berømte sirkelen.

Jeger-avgiftskortet er høytidelig undertegnet og stemplet i alle himmelretninger og denna gutten er klar for jakt

594ad950df06f_2017-06-2118_47_04.jpg.5b800e95b660d8b786a22cb5520ef4df.jpg

 

Da er det bare å vente utålmodig på høstens vakreste eventyr.

Edited by Castor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når man er på skytebanen.....enten det er for å avlegge manndomsprøva, eller for å trene, observerer men en del forskjellig som har med vår hobby å gjøre,

Kom en beskjeden kar bort med 2 patronhylser i hånda og lurte på om dette var normal oppførsel av" brukte patroner" som han uttrykte det.

DET VAR DET IKKE.... se bilde

IMG_2550.JPG.7fe4ac177ea2d4e21dcf105933df6a8e.JPG

 

Det var faktisk så graverende at han fikk skyteforbud tvert mht bruk av angjeldende patroner og med KLAR anmodning om å destruere resterende patroner i esken.

Moralen og ikke minst konklusjonen mht overstående bilde er: BRUK ALLTID.......ALLTID skytebriller når man avlegger skytebanen et besøk. Spesielt når man trener.

Denne karen brukte ikke skytebriller og fikk messing/krutt-fragmenter i ansiktet, men pga en velprøvd låsskassekonstruksjon......testet gjennom 2 verdenskriger gikk det bra med øynene til vedkommende.

 

Så kan man jo diskutere hvorfor hylsene ser slik ut etter avfyring.

Storviltjakt

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

AKL......ja dette var fabrikkammo........og kalibret er 6,5x55........produsert for maaaaaange år siden, noe som åpenbart har gjort messingen veldig sprø og lite samarbeidsvillig mht trykkforandringer,for å si det slik.

Slike antikvariske partoner bør man nok selge/gi bort til en patronsamler, alternativt destruere de, som allerede nevnt.

Når det er sagt, det er faktisk første.....og jeg håper det blir siste gangen jeg ser en slik atypisk oppførsel av en patron.

 

Minner meg forresten om ei historie som sto på trykk i lokalavisa for ei stund siden. Var vel også i nyhetene, om jeg ikke husker feil.

Under siste våpenamnesti ble det levert inn en haubitzergranat, eller var det BK granat (i original emballasje) på våpenkontoret i byen.

Både våpenkontoret og politikammeret ble evakuert tvert inntil fagkyndig personell ankom og tok hånd om granaten.

En litt spesiell opplevelse for de involverte, med en lykkelig slutt. Pleier ofte gå bra til slutt da?

Link to comment
Share on other sites

Siden vi har gått litt off topic. Var skyteleder her om dagen, og fikk som vanlig se på mange forskjellige våpen ifm visitasjon ila økta. En ting som går igjen er observasjon av manglende vedlikehold. Spesielt ser det ut til at mange tror olje er skadelig for skytevåpen, siden de er knusktørre og befengt med rustflekker i kriker og kroker. Bruker en liten Led Lenser ved visitasjon, og særlig i låseområdet i kassa/ løpet observeres korrosjon. Bruker vanligvis å hinte om dette på en vennlig måte. Dagens versting var en som klaget på at hans Sako var så tung å åpne etter avtrekk, selv uten at det var avfyrt skudd. Og tungt var det. Måtte nesten ta spenntak for å åpne bolten. Nesten godt gjort å få det så knusktørt at bolthodet sperrer mot oppspenningskammen.Et par dråper olje fikk det til å gå mer normalt igjen, men riveskader på oppspenningsflatene var allerede et faktum.

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Castor skrev:

Når man er på skytebanen.....enten det er for å avlegge manndomsprøva, eller for å trene, observerer men en del forskjellig som har med vår hobby å gjøre,

Kom en beskjeden kar bort med 2 patronhylser i hånda og lurte på om dette var normal oppførsel av" brukte patroner" som han uttrykte det.

DET VAR DET IKKE.... se bilde

IMG_2550.JPG.7fe4ac177ea2d4e21dcf105933df6a8e.JPG

 

Det var faktisk så graverende at han fikk skyteforbud tvert mht bruk av angjeldende patroner og med KLAR anmodning om å destruere resterende patroner i esken.

Moralen og ikke minst konklusjonen mht overstående bilde er: BRUK ALLTID.......ALLTID skytebriller når man avlegger skytebanen et besøk. Spesielt når man trener.

Denne karen brukte ikke skytebriller og fikk messing/krutt-fragmenter i ansiktet, men pga en velprøvd låsskassekonstruksjon......testet gjennom 2 verdenskriger gikk det bra med øynene til vedkommende.

 

Så kan man jo diskutere hvorfor hylsene ser slik ut etter avfyring.

Storviltjakt

Opplevd noe tilsvarende for et par år siden med eldre, men ikke sååå gammal Federal i 308 (mener det var de røde og hvite pakkene, fra 90-tallet en gang?) Skjøt to skudd hvor begge hylsene punkterte omtrent på samme plassen som på bildet, dog litt mindre hull. Merka ikke noe til fragmenter, men en veldig spesiell kruttrøyk da jeg åpna sluttstykket. Forresten skutt i en R93, uten at låsingen svikta... Angrer på at jeg ikke to bilde av hylsene. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1983........disse patronene ble produsert for omtrent 50 år siden.

Jeg er ikke 100% sikker på at disse patronene er fabrikkammo, men det kan jeg sjekke opp.

Var vel ikke så stor interesse for hjemmelading fo 50 år siden, men jeg kan som nevnt, sjekke opp.

 

Satte forresten et 10x forstørrelsesglass på enden av nesetippen og oppdaget da at det var merke etter utstøtertappen på patronbunn, så da har det nok vært litt anstrengt trykk ute å gått, selv om tennhetta ikke viste tegn på for høyt trykk

Spørs om det har vært en kombinasjon av litt høyt trykk og sprø messing  som har forårsaket gasslekasjen på disse patronene her ja.

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Castor skrev:

Var vel ikke så stor interesse for hjemmelading fo 50 år siden, men jeg kan som nevnt, sjekke opp.

Det var nok en del som ladde egne patroner, selv før den første norske Ladeboken av E. Bråten og S. Solie kom ut i 1985. Selv jeg, begynte noen år før det.

Link to comment
Share on other sites

I fjord skjøt jeg stående mener jeg å huske, årene før knestående som jeg er absolutt dårligst på. Helt ærlig så legger jeg null prestisje i storviltprøven. Skyter prøveskuddene på samme måte. Jeg dundrer de av gårde på enklest mulig vis. Ny rifle i år men blir vel samme rutinen. Peiser bare på. 

Noen som foresten kan si noe om type ammo som skal brukes? Må det være jaktammo? Hvorfor I såfall? Står jo ikke noen plasser i kortet hva man har skutt med. De fleste steder jeg har vært bryr seg ikke men her i nord måtte jeg faktisk ta fram TTSX ladningen min noe skytterleder aldri hadde sett før og på nære nippet ikke ville godkjenne siden det ikke var "blyspiss".

Link to comment
Share on other sites

Det skal skytes opp med ekspanderende kule. Bortsett fra om du skyter sølvmerket, 5 skudd sittende på elgfigur, 5 skudd stående og 5 skudd på løpende elg. Mener du trenger 5 treff sittende og 3 treff stående og 3 treff på løpende.

 

hvorfor man må skyte opp med jaktammo kan man jo spørre seg om... selv er jeg så gnien at jeg skyter opp med billigst mulig kuler eller rester.

 

verifisering av treffpunkt med jaktammo skjer alltid ganske kort tid før jakta

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det var nok en del som ladde egne patroner, selv før den første norske Ladeboken av E. Bråten og S. Solie kom ut i 1985. Selv jeg, begynte noen år før det.

Tilogmed jeg begynte før det. Jeg begynte sammen med min far ca. i 1983 vil jeg tro. Jeg har inntrykk av at de garva DFS-skytterene hadde lada selv "siden tidenes morgen" - det var iallefall flere erfarne ladere i skytterlaget da. Ladeboken markerer ikke starten på hjemmelading i Norge, om noen skulle tro det.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Første ladesettet mitt ble kjøpt i 1976 hos Trøndelag Våpenimport i Fjordgata i Trondheim.
Hornady pakkeløsning inklusive ladebok,har alt ennå og alt er i drift fortsatt ;)

Tilbake til hylsene som sprakk; noen spesiell grunn til at de revna på denne måten, og ikke radialt?
 

 

Link to comment
Share on other sites

Neida, bare syns det er en unødvendig lov(men meg om det).. ja man tvinger kanskje folk til å skyteinn med jakt ammo, men det er en stund til jakt så de fleste bør jo skyte litt før den tid å da skrur og justerer de jo i ettertid uansett eller man lar kanskje være å skyte..? Men ferdig med den saken, jeg lader selv å har plenty med gamle ræl jakt kuler til sånt?

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

hva er poenget med å messe mer med dette?".

 

En skal ikke tulle med eldgamle hellige ritualer!

Helt siden skyteprøven kom har det vært ens fordømte plikt å diskutere den opp-ned-inn-ut etter at en selv har kommet seg gjennom The manndomsprøve. Klarer en det på første forsøk, stående, med åpne sikter, uten sikter, oppned osv argumenterer en for strengere regler, de andre omtales som "jegere" med lav moral, dårlige ferdigheter lite penger (eller liten vilje til å bruke de).

Sånn er det bare-et urgammelt rituale helt tilbake fra 1970tallet

 

Phhhøyyy, ungdommen nå til dags.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skyter nesten alltid storviltprøva sittende, og helst med riflestroppen som støtte. Stillingen er den jeg bruker mest på jakt, og synes en merker rekylen mindre enn i liggende. Det meste av treninga med jaktrifler foregår sittende, men skyter også noe stående.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...