Jump to content

Hvilken stilling skyter du opp i?


M67

Hvordan skyter du opp - Skyteprøve for storviltjegere  

164 members have voted

  1. 1. Hvordan/ i hvilken stilling skyter du opp?

    • Stående
      10
    • Sittende/knestående
      83
    • Liggende
      80


Recommended Posts

Syns det er for lite krangel om storviltprøven, når det tross alt bare er få måneder til jakta starter ;)

 

Prøvene er begynt her hos oss, og det er rift om skytebenkene, som vi har tre av. Folk skyter og napper for harde livet i disse, og ligger utover standplass med tofot og støttene til rekruttene... forresten tror jeg en skyter bedre, for innskyting f.eks. om en ligger med anlegg på gulvet, enn i/ved en vinglete benk.

Men hvordan skyter dere opp? Og hvorfor, og hva trener folk egentlig på?

 

K

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter opp sittende med reim - fordi det for meg er den mest stødige og behagelige skytestilling. Før prøven er avlagt blir det trening med reima. Deretter blir det sittende skyting med enbent skytestokk og en del liggende med tofot. 

Trener sittende fordi dette er den skytestillinga som gir best oversikt på hjorteposten, samt at skytestokken er et veldig bra hjelpemiddel til å kunne avlevere raske og gode treff. Trener en del liggende med tofot fordi det blir noen bøjakter etter hjort og rådyr.Fellesnevner er ellers naturlig siktepunkt, pust og avtrekk. 

Link to comment
Share on other sites

Skutt opp to børser i år. Den ene sittende og den andre liggende. Det ble bare sånn :-) . Men skyter vel oftest opp sittende. Brukte forøvrig 2 forsøk på den ene børsa. Idiotavtrekk, sånt skjer. 

 

Ellers - trene på? Joda, prøver nå å trene litt på grunnstilling, siktebilde og avtrekksteknikk. Mest det siste egentlig. Fant ut når jeg plukka opp igjen rifleskyting og jakt at det lille jeg gjorde av DFS-skyting for 25 år siden var godt gjemt og glemt nå. Så nå har det vært back to basic hver eneste gang jeg har vært på banen i vår. Sitter i benken, plinker, melder skudd for meg selv og prøver å følge med/korrigere om det blir flinching som det kan bli etter noen serier med den børsa som er uten demper.

Nå skal jeg på jakt om et par uker, ikke et par måneder. Så neste gang på banen blir det trening fra skytestokk og fra simulert jakt-tårn (skytebenk med 2*4'' til anlegg, ikke sandsekk).

 

Ellers må jeg skryte litt av skytebanen og de fine folkene som styrer der. Vi snakker her om Bergen JFF sin bane på Kismul. Et mer gemyttlig og avslappende sted å gå for å skyte tror jeg man skal lete lenge etter. God hjelp fra svært drevne skyttere er også å få. For de som er modig nok til å klare å spørre.
 

Edited by Umbo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, M67 skrev:

Men hvordan skyter dere opp? Og hvorfor, og hva trener folk egentlig på?

 

Jeg betaler som regel noen for å skrive under og sette på et stempel. :P

 

Neida, skyter stort sett opp sittende mens 99% av treningsskuddene går fra stående. Slik 99% av skuddene i skogen blir for min del. Ingen grunn til å trene på noe en stort sett aldri bruker i praksis. Har skutt opp stående noen ganger også, det går stort sett bra men skyter som regel bedre når jeg trener stående enn når jeg skal skyte prøven. De fleste har det vel sånn. Blir mer sleiv når en prøver for hardt... Var på banen for første tur i år og sendte i vei rundt 50 smeller, og det merkes at det er første runden i år. Men skjøt en serie fra benk med ei ny pipe jeg kjøpte, og morsomt å se at denne gikk rimelig hull-i-hull.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skyter opp sittende på en Styrofoamkloss. Rett og slett fordi jeg synes det er mest behagelig, spesielt med rifler som har en viss rekyl. Liker egentlig ikke å skyte liggende, ikke skyter jeg liggende på jakt heller, så det er ingen grunn til å trene på det. Jeg trener mest sittende men også noen serier knestående og stående innimellom. Har fokus på naturlig siktepunkt når jeg finner skytestilling. Når jeg skyter fokuserer jeg kun på avtrekk. Tenker gjennom ting før og etter skyting og er bevisst på hva jeg gjør og ikke gjør.

Ellers så spør jeg også andre som jeg vet er dyktige og vesentlig bedre skyttere enn meg om råd og tips. Heldigvis har jeg fortsatt mye å lære og forbedre, det gjør det interessant å trene.

 

Når vi har skyteopplæring for jegerprøvekandidater, så må de skyte sittende. Iallefall de første to seriene, på tredje serie kan de velge skytestilling sjøl. Grunnen til at vi "tvinger" de til å skyte sittende er at det er en noe mer relevant skytestilling mtp jakt. Samtidig er det vesentlig mer behagelig, for en utrent skytter å håndtere rekyl en fra ei storviltrifle i sittende. De aller fleste får da en positiv opplevelse på riflebanen og de skyter også som regel godt nok i løpet av de tre seriene til å klare prøva. Bortsett fra de som "kan" skyte før de kommer til oss og som ikke vil følge instruksjonen. Jeg gidder ikke tvinge noen til å gjøre som jeg sier, hvis de mener å kunne det bedre selv. Men det er litt artig å observere at de vanligvis skyter vesentlig dårligere, enn jenter og damer som ikke har tatt i ei rifle før.

 

Er egentlig litt rart at det sitter så langt inne for mange, å spørre om råd og tips når de skyter obligatoriske skudd og prøva. Det er tydeligvis mer mandig å skyte skivestativet i fillebiter og til slutt flakse inn ei godkjent prøve. Det praktiseres oså endel merkelige skytestillinger, selvfølgelig liggende. Og det virker å være om å gjøre å få surra riflereima flest mulig ganger rundt armen. Mangel på ferdigheter oppveies ofte av et utømmelig lager med unnskyldninger. Men jeg må si at endel unge jegere og spesielt jenter er et positivt unntak fra dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier og skyte opp stående. Det er såpass krevende for meg at jeg blir passe stresset, noe jeg også kan bli i jaktsituasjoner. Det går som oftest greit. Uansett skyter jeg opp i disse dager, så jeg har god tid. Skulle det gå skeis gjentatte ganger kan jeg bare sette meg ned og safe prøvene inn, men det går gjerne greit bare man holder skikkelig i skaftet. Trener 90% stående og resten sittende og prøver å få til mellom 300 og 500 skudd i løpet av vår-sommer-høst inkludert endel skudd på løpende elg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt opp i alle stillingene. Skyter stort sett opp sittende fordi jeg skyter best i den stillingen. På jaktbørsa trener jeg aldri med reim eller tofot når jeg skyter på 100m. Tofot eller reim når jeg skyter "langhold" (4-500m)

 

Stresser ikke med å skyte opp, venter til ut i juli regner jeg med. 

 

Skyter nok med reim i alle stillinger i DFS

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

Har for det meste skutt opp sittende de siste årene. Før, når jeg skjøt mye mer, pleide jeg å skyte opp stående. Liggende passer meg dårlig. Jeg synes rett og slett ikke det er noe bekvemt. Ikke er det så relevant for jakta heller. Da det sjelden vil være en aktuell skytestilling til den jakta jeg bedriver. Skjøt opp med den første rifla i dag, faktisk. Ble, som vanlig, gjort sittende.

Treninga foregår for det meste sittende, og etter hvert, når treningsgrunnlaget begynner å gi litt effekt, stående. Føler vel egentlig at å trene på den vanskeligste stillingen gjør at jeg også behersker de enklere stillingene. Pleier også å skyte litt knestående, og litt på løpende.

Link to comment
Share on other sites

Sittende. Har bestandig gjort det fordi det er stort sett blir posteringsjakt, og at det er den mest behagelige stillinga for meg.

Skjøt opp med 6,5x55'n på lørdag som var, men kommer til å skyte opp med ei rifle til i .223 litt seinere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter jevnt og trutt året rundt, er standplassleder og har tilgang til banen. Jeg skyter opp liggende, ikke fordi jeg ikke klarer det i sittende eller stående, men det er kanskje den stillingen jeg bruker mest på jakt. Jeg bruker også å trene i benk, da går det i å maksimere presisjonen i forhold ladningene jeg holder på med. Når jeg føler at de sitter der åde skal, går jeg bort i fra benken, og til sittende skyting, liggende og stående. Jeg varierer endel med utvalg av blinker, alt i fra blinker med motiver av dyr, til innskytingsblinker til ett hvit ark med lappe lapper på! Det går mest i skyting på 100 meter, noe på 50, og litt for lite på 200 meter. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig skyter opp liggende, men trener på alle stillinger igjennom våren og sommeren. Sånn egentlig så mener jeg at prøven, sånn som den er nå, er for lett. Hadde mye heller kunne tenkt meg en storviltprøve der man må skyte både liggende, knestående, sittende og stående. Dette hadde styrket jegerne og kanskje vært med på å luke ut litt skadeskyting. Selv om at mange bare bruker en av disse stillingene i løpet av jakta, så mener jeg at dette hadde vært bedre for både jegere og dyr.

Edited by Berdal
Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Berdal skrev:

Sånn egentlig så mener jeg at prøven, sånn som den er nå, er for lett. Hadde mye heller kunne tenkt meg en storviltprøve der man må skyte både liggende, knestående, sittende og stående. Dette hadde styrket jegerne og kanskje vært med på å luke ut litt skadeskyting.

Man kunne selvsagt hatt en vanskeligere oppskytning for å kunne bli kvalifisert som storviltjeger første gang. Jeg tror dette praktiseres i noen andre land (som forøvrig ikke har årlig oppskytning).  Men å gjennomføre noe slikt som en årlig oppskytning for et samlet norsk storviltjegerkorps vil være noe tilnærmet et logistisk mareritt på norske skytebaner i august/september. En helt annen tanke kunne være å gjøre oppskytingen 'lettere', gjennom å tillate ofte brukte hjelpemidler som tofot, skytestokk eller lignende, men utføre den på rådyrfigur.

Alt i alt er nok oppskytingen som den er et helt greit minste felles multiplum. De fleste av 'skrekkhistoriene' dere erfarne og dyktige skyttere forteller om har nok et relativt avklart forhold til egne ferdigheter når det kommer til stykket. Utskudd finnes alltid, men det kan nok være like så mye en mental ting. Både blant dårlige skyttere som er flink til å fortrenge/bortforklare og blant gode skyttere som kanskje fyller en feltrunde men får fullstendig frysen når det er dyr foran de. Menneskers hoder kan være rare steder slik sett. 
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg skyter opp som jeg gjør er grunnet presset som er på banen, det er lang kø med folk som skal inn, innskytingsbenkene står det vel at det er max 10 skudd så skal du ut å trekke ny kølapp. Å stå og ta flere forsøk på prøven stående for moro skyld f.eks er ikke noe alternativ. Om prøven skulle vært enda vanskeligere så hadde det tatt evigheter å få godkjent alle.

Så når jeg kommer inn på banen så tar jeg 15 kjappe treningsskudd stående, så gir jeg beskjed om at jeg er klar, legger meg ned og banker ut ett skudd på hver utpust, pakker sakene og drar hjem. Å drive med noe typisk treningsskyting på de dagene det er oppskyting er det bare å glemme.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skyter hovedsakelig opp sittende og liggende, når det kommer til trening så blir det vinterstid skuttt sittende og stående på 15 meter (innendørs) pluss minus 4-5000 skudd 22LR..ellers så trenes det utendørs med jakt og langholdsbørsene lørdag og søndag gjennom hele vinteren (Skjeldent skytelys etter arbeid)

Med jaktbørsene blir det "jaktrelatert" skyting og stillinger..stående, liggende, sittende,knestående,stående med støtte osv.. det trenes på førsteskuddstreff, oppfølgings skudd (førsteskuddstreff pluss oppfølgingsskudd (hurtig) som helst skal sitte så nært førsteskuddet som mulig.. skyting på forskjellige avstander osv..(skyting er jo gøyt så det er jo bare fantasien som setter begrensning på hva en ønsker å trene på :D)

 

Ellers så må jeg jo innrømme at jeg er ekstremt "lettlurt" og terskelen for "stikke av" på skyting og droppe andre gjøremål i heim og hus er ekstremt lav, når "dårlige" kompiser inviterer på skyting (sitert ØK)

Link to comment
Share on other sites

Kjører misjonærstillingen på manndomsprøven. Bortsett fra 2x15 og 2xprøve(systemrifle) trener jeg stort sett på egen eiendom både med rifle å hagle. Skyter litt stående på leirduer med rifla, BEO skiver på div avstander. Stående, m skytestokk/trefot eller fra tårn/jaktbu.. har sjelden tid til å dra på skytebanen da det ikke er nok timer i døgnet te denslags. 

Link to comment
Share on other sites

Skyter opp liggende uten støtte, vi har egen skytebane på jaktlaget med wire-bane for "løpende elg". Vi har en 4x5 meter stor skum-matte vi ligger 2-4 skyttere på samtidig og da passer det best å ligge å skyte så man slipper å sitte fremme på kanten rett ved siden av diverse løp.. Skyter ca 200 skudd med 6,5x55 før oppskytning hvert år. Skyter ganske godt sittende uten støtte på løpende elg, men jeg er likevel svært skeptisk til å skyte på dyr i særlig bevegelse..
Ellers går det nok en 3000 skudd i året ca med 222, 17.HMR  på kråke og annet rovvilt, skyter vel kanskje noen yderst få av skuddene mine liggende i løpet av et jaktår. Vær komfortabel med å finne god stilling i alle mulige posisjoner så er man sikret :D

Link to comment
Share on other sites

Skyter opp liggende med reim, med samme børsa som jeg bruker til alt annet. 

 

Jeg hadde en Marlin 1895 i 45/70 med rødpunktsikte. Den skjøt jeg opp med sittende. 405 grs kuler i passe frisk elgveltefart var ikke noe særlig morsomt i liggende. 

Link to comment
Share on other sites

Skyter opp sittende, vet ikke hvorfor, er bare blitt sånn. Bortsett fra selve oppskytingen skyter jeg utelukkende kun liggende med enten tofot eller frontbag. 
Men eneste skytingen jeg gjør på 100m er for å teste ladninger. Så er jeg heller ingen låvedørjeger(les: elgjeger).

Link to comment
Share on other sites

Som Standplassleder og en som er på banen litt for mange ganger i løpet av en uke er dette et artig tema. Ser de fleste ligger å skyter, mange er så anspente at det går galt på skudd 3 og 4. For de festes del skyldes dette forlite trening og manglende kunnskap om skyting. Prøven er ikke noe som gir annen verdi en at våpen og skytter treffer en sirkel på 30cm. At jegre føler seg kompetent til å jakte når de har klart prøven ved et arbeidsuhell ved fjerdeforsøk har forundret meg i alle år.  Jeg skyter opp i den stillingen som jeg føler for og det er vilkårlig hva jeg velger.

Link to comment
Share on other sites

Blir sittende under oppskyting for min del fordi det er mest behagelig. Ved vanlig trening blir det litt forskjellig. Ferdig med oppskyting  i 6,5x55, 8x57IS og 9,3x62. Tar 7x57R til lørdagen, og 7x64Brenneke når den ankommer en gang i løpet av sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om at liggende er den mest stabile stillingen.- Og er man ung/frisk og kan "hive" seg ned på betongen, er oppskytingen en lek og fort unnagjort.

 

Men, mange, - ganske mange, kan ikke benytte seg av denne, men er i praksis grunnet høy alder, sykdom så som reumatisme el. annet henvist til kun sittende.

 

Snakkes kanskje ikke så mye om,. men grunnet forskjellige handikap er de også på grunn av det og ufrivillig, i TILLEGG nødt å ta prøven fra en mindre stabil og sikker stilling.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 24.5.2017 den 23.02, jmonsen skrev:

Som Standplassleder og en som er på banen litt for mange ganger i løpet av en uke .........At jegre føler seg kompetent til å jakte når de har klart prøven ved et arbeidsuhell ved fjerdeforsøk har forundret meg i alle år. 

Jeg er for så vidt enig i dette, men jeg har heldig vis sett en drastisk forbedring på skytebanen både når det gjelder skyting- og utstyr de siste 20-30 årene. De skikkelige bajassene er heldig vis på tur ut av systemet- men de finnes dessverre fremdeles. Jeg ser som regel allerede på standplass hvem som blir mine "kunder" på ettersøk senere på høsten:???:  En 80 åring med dårlig rygg som sliter med oppskytingen kan han greit skyte en hjort fra et fjøsvindu- når hjorten står stille på 30-40 meters hold. Det blir som regel mindre skadeskyting av slikt- en fra den litt yngre garde med litt for mye selvtillit. En dårlig skytter på banen er også en dårlig skytter på jakt, men en god skytter på banen er ikke nødvendigvis en god skytter på jakt. Det viktigste er å kjenne sin egen begrensning- og å tilpasse jakten etter dette. :winke1:

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, bobby skrev:

Ingen tvil om at liggende er den mest stabile stillingen.- Og er man ung/frisk og kan "hive" seg ned på betongen, er oppskytingen en lek og fort unnagjort.

 

Men, mange, - ganske mange, kan ikke benytte seg av denne, men er i praksis grunnet høy alder, sykdom så som reumatisme el. annet henvist til kun sittende.

 

Snakkes kanskje ikke så mye om,. men grunnet forskjellige handikap er de også på grunn av det og ufrivillig, i TILLEGG nødt å ta prøven fra en mindre stabil og sikker stilling.

 

 

 

En god sittende stilling er rikelig stabil nok for oppskytingen. Første gangen jeg prøvde meg på reinsfigur skjøt jeg sittende på en kloss, og jeg var vel fremdeles på mine første hundre skudd med den børsa. Det hjalp vel heller ikke at det var en Vepr. Likevel fikk jeg alle skudda innenfor sirkelen, noe som ikke var tilfelle for karen som lå ved siden av. Tror han ga opp etter tredje forsøket.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, asterix skrev:

En dårlig skytter på banen er også en dårlig skytter på jakt, men en god skytter på banen er ikke nødvendigvis en god skytter på jakt. :winke1:

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Ikke så sjelden at folk har "baneskrekk" men i skogen skyter som "mestre".

Prestasjonsangst er ikke å spøke med.

 

 

1 time siden, asterix skrev:

 Det viktigste er å kjenne sin egen begrensning- og å tilpasse jakten etter dette. :winke1:

Dette nytter det ikke å være uenig i!!!  

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg faktisk har skutt en elg fra liggende stilling på jakt, skyter jeg opp i en stilling så lik som mulig det jeg bruker mest til å felle elg på jakt, sittende på stolsekk eller lignende. Så jeg skyter opp sittende med albuer på knær.

 

Link to comment
Share on other sites

Av ren komfort velger jeg sittende.

Oppskytingen skjer som oftest i de varmere månedene, og da har jeg sjelden full goretex dress på.

 

Ching sling blir montert denne helgen, så da blir det kanskje skyting med reim for en gangs skyld.

 

Ellers er egentlig målet stående på 15 sek etter utfordring av jaktkamerat.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, bbdg skrev:

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Ikke så sjelden at folk har "baneskrekk" men i skogen skyter som "mestre".

Jeg regnet med den kom, og baneskrekk skal en ikke kimse av:winke1:  I løpet av over 30 år på banen har jeg hørt kommentarene "men han er dyktig skytter i skogen/på jakt" utrolig mange ganger- og med utrolig stor overbevisning Men det har vist seg at det skjelden(aldri?) stemmer. Men -en kan være en god jeger, selv om en er en dårlig/moderat skytter- om en "kjenner sin egen begrensning" :) Å skyte en elg som står i ro på 20 meters hold krever ikke nødvendig vis de samme skyteferdighetene som å treffe en pappskive på 100 meters hold. Her er det andre egenskaper som er viktigere- og visa versa. 

Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, nhd skrev:

Må innrømme at jeg har null tro på historiene om kombinasjonen null skyteferdigheter liggende på uendelig tid på banen og den fantastiske jegeren. Dette kalles en myte.

Mange tror jeg ikke de er - men jeg kjenner da folk som jakter og skyter mer vilt med langbue enn de fleste av oss her gjør med rifle. Det vil si hold under 20m iallefall - 100% av tida. Gi en sånn ei rifle, og han vil felle 4x så mye vilt minst - innafor 40m. Du skal være bra skandaløs til å skyte for å ikke klare å få livet av en elg på 40m hold med rifle. Mange steder er det helt unødvendig å være flink til å skyte for å jakte effektivt, de fleste dyr liker seg inni tettskauen, og er du flink til å finne dem inni der er skyteferdigheter helt uinteressante.

 

Det jeg forstår alle minst under storviltprøvene er de som skal på bukkejakt - med digre kikkerter og alt mulig, oftest litt misforstått langholdsutstyr (gjerne med avstandsmåler i kikkerten og feste for nattoptikk...) - og samler ca like bra med tofot på 100m som ungene mine gjør med reim (dvs. sånn "stort sett nesten" i tieren på DFS skiva - snakker om "lange hold" som det kan bli..., Thomas Haugland og Knut Erik Rognes blir ofte nevnt - og må kontrollskyte på 200m - der de skyter verre enn jeg skyter stående (og det er ille, det dreper iallefall ikke noe rådyr). Samme karene kan godt snakke om at 100m er innafor på bukk i fart... Jeg forstår ikke hvordan disse faktisk får avlivet de bukkene de finner. 

Det andre jeg ikke forstår er hvorfor de som strever med å klare det ikke får noen til å lære dem basic prinsipper, og trener bittelitt så de faktisk slipper å komme igjen gang etter gang. Jeg har enda ikke vært borti en nybegynner som jeg ikke kunne lære å stå på prøven i løpet av et par timer. Det er et par som nok er såvidt, men 99% samler på <10-15cm på 100m ca med en gang, om de får bruke reim, og for den del uten også.

 

Siden jeg starta tråden så må jeg vel svare også. Oppskytinga foregår sittende, siden det er raskest, og det er formalitet som liker å bare få overstått. Jeg skyter gjerne noen serier stående først, og sittende, og knestående - liggende er bare kontroll av treffpunkt egentlig. År om annet er det en snik på banen som utfordrer meg til å skyte opp stående siden jeg er så stor i kjeften - og det går som regel - men jeg skal innrømme at jeg blir så nervøs når ørten folk står og ser på, at det blir forbanna vanskelig. 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...