Jump to content

Fersking på våpenjakt


braper

Recommended Posts

Har luska rundt her i ganske lang tid. 

Men har nå tatt jegerprøven og tenker det er på tide med våpenjakt :) men med sterkt begrensa budsjett (les billigst mulig..)

Familiesituasjonen gjør at fritiden begrenser seg - men kjekt med noen ekstra unskyldninger for å komme seg ut på tur.


Har så og si ingen skyteerfaring med unntak av jegerprøvekurset. Men har litt venner som har gått noe på jakt.

Ble ikke venn med hagla på første forsøk - så lurer på å heller gå for rifle eller kombi. Blir småviltjakt (rype og hare) i Vest-Finnmark.

 

Tråler finn og har bl.a. sett en CZ455 22LR med kikkert og demper til 2500,-
Ulempen her er jo at kaliberet er for lite for hare - men kan kjøpe ekstra løp senere.

Også sett på billig kombi. Hadde gitt meg muligheten til å skyte med hagle også - men egner seg vel dårlig til mengdetrening som jeg også trenger.

Vil sikkert gå sammen med haglejeger - så om jeg bare har med rifle så er sikkert det en grei kombinasjon.

 

Sikkert litt uklart dette her - men bunner vel i at jeg ikke har peiling :D 
Men har dere noen konkrete tips til rimelig våpen - eller tips til hva jeg skal se etter så tar jeg gjerne imot!

 

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening bør du kjøpe en hagle og glemme "alt i et våpnet". Den er værken "fugl, eller fisk"! (Spessielt de billige).  Dårlig hagle og dårlig rifle. :( Kjøp heller en rifle senere, når det passer økonominen. Og for skytetreningns skyld, gjerne den rifla du selv nevner. Billig trening med 22LR og jaktbar på rype opp til 60 og kanskje 80 meter. Men et ekstra løp senere, kan du strekke holdene lenger.

 

Legg litt penger i hagletilpassing og gjerne et kurs i hagleskyting.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, braper skrev:

Ble ikke venn med hagla på første forsøk

 

Nei, det kan man faktisk ikke forvente :smile:

Ikke gi opp så lett,- for seriøs rypejakt mener jeg du må ha og kunne skyte med hagle.

For en meget billig penge får du ny Baikal o/u,.. eller kjøp noe brukt.- Skyt noen runder på lerduer  og du skal se treffene kommer.

En kombi er for så vidt grei å ha, men som jeg ser er det mer naturlig å vurdere som våpen nummer to.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Det er vel så at ingen har særlig peiling på dette i begynnelsen. Personlig har jeg lært mest på de feil jeg har gjort underveis, og dette har nok kostet noen kroner også.  Hvis du skal drive småviltjakt er CAL 22 LR et underdimensjonert caliber. Da du bare har lov å skyte mindre dyr en hare, men ikke sistnevte sier det seg selv at det har sin begrensning. 

Videre har du 17 hmr men disse skuddene koster en hel del. Rev har du heller ikke lov å skyte, selv om det er et ideelt caliber for dette. Vi bor jo i Norge.  De billigste kombi våpna er kan hende Star Baikal i CAL 12-70 og forskjellige riflekaliber. Jeg vet ikke alle alternative rifle kaliber her men 222rem og 223rem er fine caliber skal du kjøpe skuddene er 223 rem billigst å kjøpe. Ellers vet jeg at Star Baikal ofte levert med 30-06 springfild. Dette er jo et storviltkaliber med påfølgende rekyl, så det er sakt.  Grunnen til at de bruker sistnevte caliber er vel at kammertrykket på 30-06 er forholdsvise lavt. Vekta på dette våpnet er ikke av de letteste, men det har du igjen for da tyngre våpen har mindre rekyl.

Elers er CZ , Husqarna, Carl Gustav og Sako for å nevne noen som er ganske billige brukt. Selv har jeg stålos på post budet , da jeg går å venter på en Carl Gustav Rifle i CAL 6.5x55  muligheten er til stede for at rifla er gulle god eller at den kommer på toppen av tapskontoen. Dette er vel en del av spillet. Håper du får deg et ortlig smelljern.

Link to comment
Share on other sites

Spennende å bevege seg inn på ukjent terreng ;)

 

Enn så lenge heller jeg mot CZ455'en med 22LR. Virker som de fleste mener jeg bør ha en 22LR i skapet, og med denne kan jeg jo få et ekstra løp i et litt kraftigere kaliber senere. Er prisen for CZ455 på 2500,- ok? 

Skjønner også at jeg bør lære å skyte med hagle. Tror jeg først tar noen runder på skytebanene når den åpner her i mai med lånt hagle. Men vurderer fortsatt en kombi som våpen nr 2 ved siden av 22LR. Men har ikke landa helt ennå - så fortsatt veldig åpen for flere innspill! Kjekt med forum med raske svar! Takk for en god velkomst.

Link to comment
Share on other sites

Ble litt usikker på om Tinnitus skriver at 17 HMR ikke kan brukes på rev, det kan brukes på rev. Regner vel med at jeg har en brainfart og han mener 22 LR, for det er ikke ok på rev.

 

Ville anbefalt en kombi som våpen nummer tre for din jakt. Ville heller fått tak i en ok hagle og en CZ 455. Til CZen kan du få deg 17 hmr og/eller 22 wmr for jakt på lengre hold og hare og bittelitt større dyr. 22 LR kan brukes til billig trening og morro. 22 wmr og 17 hmr kan brukes på toppjakt, lengre hold osv. Hagla for skikkelig harejakt og fuglejakt. Kombi ser og høres litt lurt ut, men kan bli litt klønete til tider. For haglejakt har du bare ett skudd, går man rundt med tanker om å bruke begge løp, vil man gjerne ha et sikte i veien for hagleskytinga.

Har selv et par kompiser som sverger til kombien sin, og for all del det funker for de. Fordeler har det jo. Ser man en jerpe man ikke kommer skikkelig innpå for et hagleskudd, har man alltids rifleskudd med og. For meg funket det ikke. Ble aldri helt komfortabel med det. Er såpass "sært" at det kan være lurt å få prøvd først.

Link to comment
Share on other sites

Har også blitt tilbudt en Krico 22WMR til 3000,- (med demper og kikkert).

Hva ville dere gått for? 

 

Med en 22WMR har jeg det jeg trenger for rype og hare - som er det jeg vil jakte på.

Med 455 22LR så trenger jeg å kjøpe et ekstra løp til harejakta - men da har jeg i tillegg et fint treningskaliber...

 

Og hvordan er en eldre Krico i forhold til en CZ455?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde definitivt slått til på den Krico'n, normal størrelse, super kvalitet og nydelig avtrekk. Dessuten er den i et kaliber som du kan bruke på harejakta og også på rev, i tillegg til det du kan jakte med 22lr.

Når du har begrenset erfaring som rifleskytter vil det være gunstig å trene med den rifla du skal jakte med. Uten at du trenger å tulle med skifte av pipe og kontroll av innskyting. Du får også endel pakker med skudd til 22wmr for det ei ekstra pipe til Cz'n koster.

Gjør det enkelt, begynn med ei rifle du kan jakte med. Så kan du seinere supplere med ei hagle. For kombijakt går du da med hagla i neven og Krico'n i riflesekk eller reim.

Går du ikke for Krico'n kan du gjerne sende meg kontaktopplysninger til selger på PM, jeg har vært sugen på en slik lenge. Etter et jeg fikk prøve Krico'n til en jaktkammerat har jeg gått rundt å vært ganske så misunnelig.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, nei den er min ??

Må nå bare klare å fylle ut våpensøknaden.

 

Landa altså på Krico 22wmr til slutt. At jeg får samme rifle til trening og jakt uten styr med løpsbytte osv var vel det som gjorde utslaget. Som fersking er det nok lurt å holde det enklest mulig. Pluss at det jeg leser mye godt om avtrekket ?

 

Så satser jeg heller på en hagle som våpen nr 2 etterhvert.

 

Takk igjen for gode innspill! Får vel si at 8x68s tok vekk den siste tvilen ?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, braper skrev:

Landa altså på Krico 22wmr til slutt. At jeg får samme rifle til trening og jakt uten styr med løpsbytte osv var vel det som gjorde utslaget. Som fersking er det nok lurt å holde det enklest mulig. Pluss at det jeg leser mye godt om avtrekket ?

Da håper jeg du blir fornøyd. :) Jeg ga mine råd ut fra både din familiesituasjon og med begrenset til til utflukter (skytetrening og jakt). Og som nybegynner uten å være en god skytter, kreves det normalt tusnevis av rifleskudd for å bl dyktig nok for gode treff selv på 60m. Og uten gode treff på en rype, gjømmer den seg bare i lyngen og da er det nestsen håpløst å finne den uten en dyktig apporterende hund. Rifle på harejakt, er vel mest en kurositet! Er nok en grunn til, at harejegere benytter hagle! :) Krever nok mer enn  "noen pakker ammo", for å utnytte rifla.  Spessielt på lange hold.

 

Med hagle kan en skyte alt fuglevilt i Norge og nesten alt vilt under "storvilt" størrelse. Du har også tidligere nevnt rype og harejakt. Hagle passer best til begge. Den ene bakdelen, er begrensningen i avstand. Men som nybegynner, er jeg ikke i tvil om at du raskere kan felle vilt med en hagle, enn med rifle. Kanskje allerede til høsten, med god instruksjon. Men, lykke til med rifla!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...