Jump to content

Sminking av komunistspett. Custom på budsjett


Recommended Posts

Jeg har jo for lengst innsett at denne typen våpen aldri kan forbedres. I så fall kun kosmetisk og noen ytterst få mekaniske deler. De er jo uslitelige saker og det nærmeste en square bridge man kan komme men et normalt budsjett.
Nye Tyrkiske emner er i hus og jeg har skumle planer om å bruke forbasket mange timer med rasp, filer, skraper og huggjern etc..
Dette blir kanskje en tråd om forvandling fra spett til håndterlige rifler som kan gi bruksglede både i Norge og hjemme i Sør Afrika.

IMAG0721_1.jpg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Bra valg dette....jeg har to 602er, den ene i .375H&H er stokket om av Vaagsland til mine mål...polert materampe og litt ellers i låsen...har skutt vilt fra springbok via elg til elefant med den..

 

Den andre er i .458Win....den blir snart et kortholdsverktøy for elefantjakt i .500 Jeffery...med laminatstokk og TUNG pipe og dioptersikte ....rifla skal veie minst 5,5 kg...

 

Min .375 blir den absolutt siste jaktrifla jeg selger...hvis jeg noengang skulle vurdere å selge mine...den er som poteten..kan brukes til alt..O.o

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Og til alle som må pirke på den omvendte sikringen på 600/602, det finnes kur for dette. Og så enkelt å fikse.

Kommer til å fjerne metall på høyre siden av tangen også.

Godt å endelig komme i gang.

IMAG0756.jpg

Edited by Rino Hals
Ny trykkleif
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei Greppe.

Stokkene vil ikke bli identiske siden det er såpass stor forskjell på de to låskassene.

602 er lenger, og har bredere og dypere magasin for å kunne håndtere lengre og tykkere patroner, samt fortsatt være kapabel til 5 patroner i magasinet.
MEN, utover dette vil det nok bli et temmelig nært og sterkt slektskap da de begge nok vil få et type klassisk lignende utseende. Planen er å gi 600 kassa (foreløpig 3006) en temmelig slank stokk, mens 602n nødvendigvis krever mer treverk rundt skrotten pga styrke.. Siden riflene ikke er tenkt identiske så har jeg heller ikke gjort forsøk på å skaffe "like" stokk emner heller.
Riflene blir kanskje litt sånn storebror og lillebror? 
Med hensyn til sikringen så taler vel bildet ?⬆ for seg selv?
 

Link to comment
Share on other sites

600n er og skal forbli i mitt absolutte favoritt kaliber 30-06 som etter min mening og erfaring er det ultimate all-round kaliber for jakt på hele kloden.

Og jeg vil forsøke å lage eller bygge ei slank og balansert rifle- (legg merke til at jeg bruker ordet rifle og ikke ordet rigg, noe jeg forbinder med boring i fjell eller på havbunnen, eller i enda verre fall, en greie for funksjonshemmede wannabees med bomull under armene. Disse "riggene" har da gjerne både støttehjul og stor termos i den farligste enden for å dempe den fæle rekylen og lyden samt stjernekikkert så de kan se ting og tang på langt hold ? ), som kan bæres og bæres uten å bli drittlei. Det du ikke får i bakken med en 30-06 på normale skuddhold finnes ikke. 

Hvordan rifla blir seende ut til slutt bestemmes av min smak, som vel bør være kjent, samt at den skal passe mine høyde over havet. Dette er et nærmest umulig prosjekt, men den som gir seg har tapt.

 

Tanken med 602n var å pipe om å kamre i ultraklassiske 404 Jeffery. Det er for meg, ved siden av 30-06 og 9,3X62 det store Afrika kaliberet. Kanskje det kaliberet som historisk sett har felt mest afrikansk stort vilt.

Jeg har tenkt litt på 416 også, men 416 er et kaliber uten samme "historie". 416 er for meg litt "hypa" for å si det slik.

-Men så viser det seg at orginalpipa i 375 H&H er bra og skyter små samlinger. Jeg lar derfor orginal pipa få sitte en stund. Uansett liker jeg pipeprofilen og kan bruke tilsvarende i en 404 senere.

Strengt tatt så er vel 375 innafor på alt vilt. Men siden jeg har 9,3er i bøtter og spann er liksom 375 litt overflødig.

Men tiden får vise om eller når det evt blir ny pipe og kaliber.

Mye av gleden med å bygge er jo uansett å fundere litt og ha skumle planer. 

Akkurat nå holder jeg på å skaffe meg enda gråere hår enn jeg allerede har.

-Utforming av nyreformet kinnstykke på 600 stokken er mye verre enn jeg helst vil at det skal være.

Størrelse, vinkler, med eller uten skyggelinje osv.

Livet er herlig ikke sant ?

 

Edited by Rino Hals
Føkk skriveleif
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

At den går i m98 er det ingen tvil om. Fin artikkel i VJ fra tidlig 90tall forklarer hva som må/bør gjøres.

 

Bildet viser fra venstre 30-06, 375hh, 404 og kystartillerisaken til venstre er 505Gibbs. 

300px-404_Jeffrey_Cartridge.jpg

Edited by Chiefen.v-2
Lagt til bilde
Link to comment
Share on other sites

Det meste er mulig er det vel noe som heter.

404 går utvilsomt å få spadd ned i ei 600 eller 98 kasse (Svein Sollie bygde sin rifle på en 98. Og det e vel den artikkelen det vises til? men jeg ønsker ikke å gå på den utfordringen. Jeg vil heller bruke  602 som allerede har et magasin som er langt nok og som vil romme 4 til 5 patroner. Kostnaden med nytt underbeslag til en 600 eller 98 som rommer like mange tykke 404 vil fordyre prosjektet mer enn jeg ønsker.  Jeg vil også gjerne ha i land disse to prosjektene før jeg går av med pensjon, gjøre dette selv med de kunnskaper og evner jeg har selv, samt ha råd til det, så da går vi den enkle veien. OG- Jeg liker 602n og er vant med lange kasser fra før. 
MEN, jeg skal innrømme at jeg gjerne skulle bygd på ei 98 kasse. Penere mekanisme finnes ikke.

 

Ruger #1, det blir nok samme løsning som riflene jeg har laget før. Dreie ibenholt plugger som dekker hullene. Altså en synelig løsning. Av en eller annen grunn så liker jeg ibenholt og det skulle ikke forundre meg om det blir ibenholt i fortreavslutning og grepsavsluttning også.
 

Her er Vixen jeg spikket ut i vinter med ibenholt i fortreavslutning,  grepsavsluttning  og rekyl bolter. 

Jammen ble det lær i rekylkappe på denne også.

20170518_014427.jpg

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Skal ikke sende tråden din ut på viddene Rino, men bare for å oppklare en liten detalj ang store patroner i M98...... 10,75x68 er den største patronen Mauser selv kamret i standard M98. (Meg bekjent). Det er bygd opp ganske mange M98 i 404 Jeffery, men det krever fjerning av en del gods pga patronlengden og ble ikke utført av Mauser selv på nye våpen. Men ellers er det jo som Rino sier, det meste er mulig.......

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Kammerherren skrev:

...men det krever fjerning av en del gods...

 

Og akkurat det var det jeg trodde. Altså gå ikke 404 i en M98, og trolig ikke i en 600 heller, uten å modifisere de ganske omfattende. Justering av mating, åpning av støtbunn, og andre mindre endringer er en ting, men fjerning av gods er for meg der grensa går når det gjelder hva det egentlig er plass til. Beklager for å ha ført tråden på vidvanke, men jeg ble bare litt nysgjerrig.

 

For øvrig så må jeg si at det virker noe unødvendig å modifisere en 600 til å ta 404, når det finnes plenty av 602'er som har god plass der ute. Men så har jo ikke Rino planer om det heller.

Link to comment
Share on other sites

Dette er da hverken på viddene eller vidvanke. Jeg var faktisk ganske lenge inne på tanken om en 600 i 404. Det hadde liksom vært litt snertent, samt at det er mye lettere å få tak på en 600 med diopter. Problemet var underbeslag. En 404 krever lenger og bredere og dypere magasin.

Løsningen på å slippe disse problemene var jo enkel ved å slippe å finne opp hjulet på ny. En 602 er jo fix ferdig laget for tykke og lengere patroner. 

Man slipper liksom å gå over bekken etter vann.

Nå ble det beklageligvis ikke en 602 med diopter i denne omgang. For jeg hadde bestemt meg for å knalle i gang to prosjekter på en gang så... Orket ikke å vente lenger.

Litt merkelig dette her. Jeg kan ha tålmodighet som bare det på jakt, men når man har fundert og fått litt tenning og det gjelder slike ting som å herje og bygge våpen, da er tålmodigheten blåst. Da gjelder det å få ting i hus slik at man kan komme i gang.

Men kanskje dukker det opp en 602 med diopter  en dag. Og da du.....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå får vi se hvordan stokken, eller aller helst stokkene blir først tenker jeg.

Kan jo fort bli et par stykker temmelig dyr og eksklusiv peisved eller en passelig haug med knivskaft emner.

 

En ting er i alle fall sikkert og det er at det er spennende å kle av et emne.

Man kan titte på å vurdere et emne fra alle sider men steike så spennende det er å se hva som faktisk bor inne i en plankebit etter hvert som man jobber seg innover.

Kanskje blir det som man har tenkt og håpet på eller enda bedre, men det kan også være noe som kan kalles en nedtur.

Uansett er det valnøtt om ikke annet ?

 

Vixen litt lenger opp her så faktisk helt ordinær og litt kjedelig ut som planke, men ble en positiv overraskelse.

Så jeg både gleder meg og gruer meg litt på samme tid nå.

Edited by Rino Hals
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vi gleder oss i hvert fall Rino .
Alltid artig med slike prosjekttråder.:D

Som jeg har nevnt for deg tidligere så fikk en kompis ordnet seg et "matching pair" av to ZKK 602.
Den ene er forsåvidt original 375 H&H, mens den andre var en 458 Win, og som fikk ny pipe i 300 H&H.
Begge har laminatstokker fra Richards Microfit så det er ikke snakk om noe påkostet prosjekt.
Men han er utrolig godt fornøyd med disse to "arbeidsjerna", det jaktes hardt med begge og presisjon og funksjonalitet er 100%.

Jeg har hatt flere selv opp gjennom åra, både i 375 H&H og 30-06 og 308 Win, og uten unntak har presisjon og funksjonalitet vært upåklagelig.
Disse ZKK riflene må være noe av det beste som er laget med tanke på hardt bruk i felt hvor forutsetningen er at alt skal virke, alltid!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Overgangen fra mørke vinterkvelder og regntunge vårdager til lange lyse kvelder og knallvær med tilhørende hagearbeid ble brå, og det har blitt lite tid til overs for viktigere ting som å file og spikke på våpen, men det har ikke stått helt stille. Bildene taler vel for seg selv. 

De som kjenner Brno 600 serien ser vel hva som er gjort.
Jeg tror faktisk at dette kommer til å bli bra. Greit å få et lite avbrekk fra trearbeid da jeg følte at jeg hadde kjørt meg litt fast.

Et kinnstykke ser enkelt ut, men flate så vrient å forme for å få helhet og harmoni i greiene. Jo, egentlig pistolgrepet også...


Nå skulle jeg faktisk ønske til jeg tok et prosjekt av gangen, men gjort er gjort.
Dette var i alle fall et lite skritt videre.
 

Forresten, det dukket opp en liten tanke her. Det hadde vært snasen med å få gravert "Safe" eller "Fire" eller noe...

Får lufte det for Susanne Staff og se hva som skjer...

 

20170526_163757.jpg

20170526_163930.jpg

20170526_163953.jpg

20170526_163838.jpg

Edited by Rino Hals
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Puslet litt med 600n i sene kveldstimer og jeg blir mer og mer glad i den kassa. Tuklet litt med sluttstykke på 602n også.

Kan ikke unngå å la tankene spinne litt. Hva om man skulle bytte pipe på en 600 og kamre i en av Rugerpatronene? 

 

Er det noen som vet hvor mange Rugerpatroner som går i magasinet? Det ville utvilsomt bli ei lettere og mer hendig rifle enn den lange 602n. 

 

 

20170604_020052.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den store sommervarmen er fraværende så her sages, spikkes, files, slipes, måles, bannes, raspes og drikkes utallige kopper kaffe for tiden, og jeg begynner å få en liten idé om hvor dette tar i vei.

Psyko masse som står igjen, men 602n begynner sånn smått om senn å ta form. Man kan i alle fall ane konturene av ei rifle.

20170623_160709.jpg

20170623_163518.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Kjempefine prosjekter!

 

Siden det også diskuteres litt mekanismer, størrelser, patroner, etc kan jeg legge til mine 0,02.

Jeg er M98 fan. Magnumkasse kreves til store patroner, punktum.

 

Som tidligere eier av 600, 601 og 602 er juryen min ute på gangen. Egentlig er de helt topp men kommunistkvaliteten medførte at jeg fikk avtrekksproblemer med alle når direkteavtrekket ble justert. Etter en stund begynte alle å fly over, med påfølgende justering og så på'n igjen.. Arbeid utført både av amatører (meg selv..) og proffproffer. Det skal sies at avtrekksproblemene er sikkert min egen feil fordi jeg prøvde å få bedre avtrekk en materialer og konstruksjon er designet for.

 

For en stund siden fikk jeg tak i en A-Square Hannibal på et tilbud jeg bare ikke kunne si nei til. Full custom DGR bygd på Enfield kasse. Etter å ha håndtert den må jeg si at den imponerer funksjonsmessig. Eneste svakheten er bruk av Timney avtrekk.  Enfieldkassa er stor og rommer hva som helst. Den er heller ikke regnet som fiiin men jeg må si at jeg foretrekker denne modifiserte Enfilden foran 602 som antitankrifle under brutale forhold. Største ulempen med Enfield er at den krever mye dyrt arbeid. 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

602'en min kom fra Hansen men den var av sletteste årgang.

I tillegg har jeg "avtrekksfobi" etter og kun ha skutt med Anschutz match 54 de 3 første årene som skytter. Skuffelsen over kvaliteten på avtrekkene på alle rifler jeg har brukt i 40 år etter det har egentlig aldri gitt seg..

 

:-)

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 24.6.2017 den 0.57, Ruger #1 skrev:
  • Ser at det leggess inn en anelse cast off/on. Denne skal tydeligvis ligge som ei god hagle :grin:
  • Konturene ser bra ut :-D

 

Ja, og siden jeg bygger selv finner jeg ikke noe argument for ikke å tilpasse stokken hundre %. Jobben er jo egentlig den samme. Det tar kanskje bare litt lenger tid.

MEN, i løpet av timene med div filer etc har jeg gått noen runder med meg selv.. Dette er jo liksom et forsøk på å bygge to rifler som kan felle alt levelig vilt. Og da mener jeg alt fra dik-dik til elefant.  Og siden jeg faktisk kan behøve å stoppe flere tonn på fire ben så ble tanken om 375 og til og med 404 på en måte litt feil. Det som behøves er jo noe som kan penetrere i ei uke. Altså dyyyyypest mulig. Jeg måtte til slutt inrømme for meg selv at det er jo faktisk veldig få kaliber/kuler som slår 416 når det gjelder penetration.  Her er det SD som gjelder. Jeg driter fulstendig i alt som har med flate kulebaner å gjøre da det har null å si for all jakt på nomale hold.

Så da er det tatt en sjefsagjørelse og 416 pipe skal på plass på 602n. Og det fort! :D

 

Jeg kan nå ikke se noen bedre kaliberpar til all jakt. 30-06 og 416 Rigby.. Og - Det er stas å jakte med kalibere som er dobbelt så gamle som meg selv!

Uenige? 

 

Ellers har jeg kommet bittelitt lenger med stokken på 602n. Det går,sakte, men nå gjelder det å ta tungen rett i munnen.  Har ikke råd till feilskjær nå....

20170706_032734.jpg

Edited by Rino Hals
Trykkleif
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

For et par dager siden ramlet det jammen meg ei lita pakke ned i postkassen.

Måtte ta en rask titt på sakene med en gang og jaggu ser det ut til at dette kommer til å funke.

Måtte prøvemontere litt på 416 sånn kjappt for å få et inntrykk, og det eneste jeg kan si er at jeg gleder meg til å få rota meg til å få sammen 600n og få både montasje og kikkerter på plass.

Montasjen er gjennomsolid og lynrask å ta av og på.

 

Det blir nok samme montasjer på begge de lange kassene også da dette er akurat hva jeg ønsker.

 

20170729_123821.jpg

IMAG1093.jpg

Edited by Rino Hals
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hm. Så ikke ut til å være noe unødvendig gods der. Holder på med oppgradering av en 602 selv ( eller rettere sagt, det børsemakeren som holder på mest). Merker meg at disse leveres med spak på venstre side. Har alltid foretrukket å ha slike spaker på høyre side, da jeg liker å ha venstre side på rifla mest mulig rein pga at denne ligger inn mot kroppen når den bæres i reim. Er det noen fordeler med å ha disse på venstre side?

Link to comment
Share on other sites

Neppe. De kan sikkert roteres så de står parallelt med ringene, slik de kan på de fleste QR/QD-montasjer jeg har vært borti. Jeg har Warne for Brno/Cz, og de kan i hvert fall det. De er på høyre side, og de er ikke i veien for noe som helst.

 

De Alaska Arms-ringene var forresten veldig smekre i forhold til "klumpene" fra Warne. 

 

Edit: Eller kanskje ikke:/ Det var mye hendler i horisontalen på sidene til Alaska Arms.

Edited by Jeffery
Link to comment
Share on other sites

 

Gode gamle qd-montasjer med hendel på venstre side bruker linksgjenger får å sikre at montasjen blir etterstrammet av rekylen. Med vanlige høyregjenger kan hendlene på venstre side i prinsippet låse opp montasjen i rekylen.

 

Link to comment
Share on other sites

Fordeler eller ikke.. Disse ringene er nå i alle fall de jeg vil bruke. De er slankere og i mine øyne penere enn noen andre på markedet. Nå er sikkert ringene til Warne og Talley gode som gull, men det man ser betyr faktisk litt. I alle fall for meg.

Mangler forresten ringer til begge 602ene. Vil ha kikkert tilgjengelig på dem også

 

Ellers så går det fremover med 600n.

Det er sykt mange timer igjen med justeringer og en stabel slipepapir, og ikke minst olje og nettskjæring, men det går som sagt fremover.

Har et oljeprosjekt på gang også. Har blandet en dose alkane med olje. Den har godgjort seg et par måneder nå. Tanken var å prøve meg litt frem på noen trefliser for å se hva som skjer...

 

Beklager dårlige bilder. Men det kommer sikkert fler etter hvert.

 

20170730_193559.jpg

20170730_200019.jpg

Edited by Rino Hals
  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...