Jump to content

Kjøttbehandling i siste Jakt&Fiske # 5


Veidinn

Recommended Posts

En kar med navn Knut Haugen har skrevet en flott artikkel om behandling av viltkjøtt. Veldig bra etter mitt ringe vett da jeg fant en del tips jeg selv har forfektet i veldig lang tid. Det er jo helt klart at dyr som faller i smellen eller veldig kort tid etter har mye større muligheter til å bli bra mat enn de som springer langt etter skuddet. Der blir jo beviselig mye mindre blod ute mellom muskel-lagene på dyr som går rett ned og forblir rolige.

Dyr som drives tildels hardt og lenge kan også bli dårlig mat, mens dyr skutt på bøen har betydelig større muligheter til å bli prima mat særlig om de går rett ned i skuddet.

Link to comment
Share on other sites

Dyr som detter rett ned i smellen får det med få unntak rett i knollen, eller  alternativt....ryggtreff.

For at det skal bli prima mat ut av det da, må de stikkes rimelig umiddelbart etter at de har gått ned, ellers får man motsatt effekt enn tiltenkt mht matkvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Det var veldig kategorisk Castor. Min erfaring er den samme som Veidinn har. Dyr som har det fredelig og rolig i det de skytes opparbeider ikke tilsvarende adrenalin produksjon som jagde dyr. Dette har jeg opplevd både under bøjakt og jakt i fra jakttårn/jaktbu.  Adrenalinet har innvirkning på smaken - og gir en spiss smak på kjøttet. Om et dyr som har vært jaget går rett ned etter treff vil adrenalinsmaken sitte i kjøttet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min ringe erfaring sier at et skudd tett oppunder ryggen i brystet er kanskje det beste, her er der store blodårer og trykkbølgen påvirker spinalvesken/ryggmargen slik at dyret går rett ned. Normalt vil blodtapet gjøre at de ikke reiser seg igjen selv når "bedøvelsen" i ryggen går ut. Er borti undersiden av ryggen så er det enda mer effektivt. Skyter man enda høyere så er det viktig å stikke dyret relativt raskt, særlig om man ikke treffer lunger og blodårer. Men da er også faren for at dyret reiser seg og rømmer mye større, takkeskudd. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver, om det er mulig og lar seg gjøre, litt høye lungeskudd.

Det å gå rett under ryggsøylen, kan medføre det ene og det

andre, skadeskyting feks, er ikke akkurat rett etter jegerprøveboken for å si det slik. Vi vet hva som skjer om man treffer der eller like under...

Link to comment
Share on other sites

På ‎07‎.‎05‎.‎2017 den 19.34, Veidinn skrev:

Dyr som drives tildels hardt og lenge kan også bli dårlig mat, mens dyr skutt på bøen har betydelig større muligheter til å bli prima mat særlig om de går rett ned i skuddet.

Dette er et interessant utgangspunkt for en blindtest. Hjortebiff fra drivjakt vs hjortebiff fra bø-jakt.  

Link to comment
Share on other sites

Skal du drive ein hjort så hardt at den blir stresset så kan du melde deg på OL eller melde bikkje di på hundeløp? Hjortesatan har full kontroll ( nesten?) heile tida er mi erfaring.

 

Skyter fortrinnsvis dyra der ringen er på pappskiva. Dei detter og blør ut eller inn om du vil ganske så kjapt, ofte i smellen. Greit nok at det ryker ei bogsteik elker to iblandt, men heller det enn å vere på ettersøk med vom eller mankeskudd fordi ein skal legge seg litt høgt eller bak for å (spare) litt kjøtt.

Edited by tussehaugen
La til skuddplassering
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Stresset klarer den å ordne selv - når den er blitt jaget over distanse :winke1: 

Jag som tar et par timer og der hjorten er skremt opp tidlig i jaget har en (i menneskelig målestokk) lang distanse å bevege seg. Nå vet jeg at en tur vi bruker to timer på i hellende terreng med busker, kratt og rullesteinurer er gjort unna på kortere tid for en hjort. Det smeller på posten lenge før jagerne er fremme. 

Til sammenlikning er det dokumentert bismak på dyr som har vært stresset under transport til slaktehus.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...