Jump to content

Innbrekking av nye rifleløp.


Innbrekking av nye løp?  

80 members have voted

  1. 1. Er det bare tull å brekke inn et nytt rifleløp?

    • Ja
      60
    • Nei
      20


Recommended Posts

2 timer siden, 1983 skrev:

Tror du skal pusse utrolig mye med JB pasta før du ødelegger løpet. Kanskje løpet hadde sluttet å samle etter 2000 skudd uansett ? Ingen fasit :)

Jeg tviler veldig sterkt på at løpet hadde sluttet å samle etter 2000 skudd uansett. I løpet ble det kunn skutt moderat lada Match King og Scenar, ingen tvilsom ammo med andre ord. Bommene var så nedslipte i munningen at du kunne trekke en nålespiss over kanten uten å kjenne det på den ene siden. Den andre siden hadde litt høyde igjen og var både synlig og følbar, men veldig avrundet. Bommene så ut som en trekant. Samme type løp har jeg skutt 4-5000 skudd gjennom før de tar kveld, og selv da har de mere bommer igjen enn det løpet jeg pusset i hjel. 

Slipepasta er fint, men må brukes med fornuft:winke1: Jeg synes slipepasta er helt perfekt til å fjerne karbonoppbygging foran kammeret. 

 

Link to comment
Share on other sites

Spørs sikkert på type løp, hva du skal bruke det til osv men til vanlig praktisk DFS bruk for eksempel så er det mange som bare setter inn løpet og skyter det råvarmt, gjerne rett i konkurranse der det går ut 55-60 skudd i godt tempo. Jeg gjør som mange andre, pusser ikke løpet gjennom feltsesongen.

 

Her er en opprinnelig test i dette originale sauer 74 løpet (skutt med kikkert og anlegg 100m), dette løpet hadde kanskje gått 50-100 skudd først før jeg testet presisjon (uten noen spesiell innbrekking prosedyre). Dette er ikke BR presisjon, men greit nok til DFS bruk. 

 

tumblr_nj28q8SHV81sv6kq9o1_400.jpg

 

Etter ca 1200 skudd tok jeg en ny test med kikkertsikte, denne gang på elektronikk, skjøt flere slike serier med litt forskjellig moment (beddeblokk) uten at det skjedde så veldig mye med presisjon. 

tumblr_o6e38eBcnd1sv6kq9o2_400.jpg

 

Nå har løpet gått ca 2000 skudd og før årets festningsstevne på Hegra tok jeg en verifisering av innskyting på 200m (liggende, med diopter).   Vant 30skudden i år på Hegra med dette løpet (2-5,v55, 160+deltagere) og vant hele stevnet i fjor med samme løpet/ammo).  

 

tumblr_ophmtsJWxS1sv6kq9o1_400.jpg

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noken som bruke foam ein gong iblant? Mitt "regime" har til no vært å pussa med pussestokk og lapp etter kvar skyting og bruka foamen kanskje ein gong i året eller så. Har ikkje gjort noke meir enn da, huske i farten ikkje kva "foamen" heite. Det eg pusse med til vanlig er ballistol, Noke som veit om foam er godt nok til å fjerna det som ikkje ballistolen tar. 

Link to comment
Share on other sites

 

Det er fra engelsk/amerikansk - "break in" (ikke brake in som noen tror, og munningsbrems er ikke muzzle break heller...)

Noe vettugt norsk ord har jeg ikke hørt, og heller ikke hvor det kommer fra på engelsk, noen bruker jo "skyte inn", men det betyr jo ofte det samme som å justere siktene for de fleste. Men jeg er temmelig sikker på at det kommer fra amerikansk engelsk, man har jo brukt det på motorer siden de ble oppfunnet (mindre nå om dagen) Der har man brukt ord som slite inn og kjøre inn, gå inn

- før motorer har jo amerikanerne brukt det om hester, de tror jeg ikke vi har brukt i samme grad i europa - "to break in a horse" - der betydningen er å vise hesten hvem som er sjef/ vinne tillit hos en vill hest. I europa har man ikke fanget inn villhester på 1000 år minst, om noengang, og ordet eksisterer ikke - man "rir inn" en hest, og det er ikke forbundet med annet enn tilvenning. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ser i en annen tråd at det har vært fokus på rettskrivning og søkbarhet her på Kammeret.

Må vi nå nå kanskje slutte å skrive om "innbrekking" av riflepiper, og heller skrive om "innridning", av piper?

(Tenker det er flaks for meg at jeg ikke ser noen vits i denne praksisen.)

 

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det finnes et marked for å temme fjørlette safaririfler i .375 H&H, .458 Lott, .500 NE og så videre? Man skyter med bestemt, men kjærlig, grep om kolben over lengre tid, belønner den når den treffer som den skal, og stryker den glatt over tangen til den er snill og grei å ha med å gjøre..

Link to comment
Share on other sites

I dag fekk eg innskytelsen til å sjå litt i "bruksanvisningen" på rifla mi, den var kjøpt ny i si tid så den har eg endå. Står på engelsk da, men trur eg skjønte mesteparten. Prøve å oversetta så godt eg kan. Var egentlig ganske greit beskrivd, har hatt ho siå 2009 så kanskje på tide å lesa litt:

 

Dersom ein ikkje hadde skåte med ho, eller berre noken få skåt, så gjer rein løp og kammer med ein lappe festa til pussestanga, gjenta til lappen kjem rein ut.

Når løpet er veldig skittent bruk solvent og bruk løpsbørste, La solventen stå i ca 10 min (avhenging av kva solvent som blir brukt) før ein bruke børsten, etterpå gjer rein løp og kammer med pusselapp og sjekk at alle kruttresta og fouling ( kva er det karbon kanskje) har blitt fjerna. Dersom nødvendig gjennta prosedyren. Enten pusselapp eller børste blir brukt så puss fra kammer mot løpet. 

 

Dette var de som sto om løpet sålangt men det står litt meir: Litt om å gjera rein rifla; kan bruka preserving oil (veit ikkje kva det er, oppbevaringsolja kanskje) eller parafin til det, skal ikkje bruka det samme som ein bruke til løpet pga kan forårsaka rust dersom det blir verande i sprekker. 

 

Oppbevaring av rifla: Når løp, kammer og resten av rifla er rein og tørr så tørk over med ein klut med våpenolje eller bruk spray, ta av overflødig olja og tørrpuss før skyting. Ved svært lave temperatura unngå olja eller bruk noke som egna seg for svært lave temperatura. For langtidslagring bruk våpenfett eller lignande kun for  i utfordrande klima, og før du bruke geværet så må det fjernast.

 

Det var nokenlunde det som sto

 

Det eg lure på er går det ann å erstatta bronsebørste og solvent med skum, eller er det børste som må til for at da skal bli reint. Når eg har pussa med skum så har det komt ut blått i begynnelsen, veit ikkje kva det er. Kan jo vera at skummet ikkje tar noke særlig slik at mesteparten av driten ligge igjen og eg lure meg sjølv.

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, can skrev:

Når eg har pussa med skum så har det komt ut blått i begynnelsen, veit ikkje kva det er

Dette er fargen som oppstår når skummet har løst opp mantel i løpet. Hvis skummet er mørkeblått bare gjentar du prosedyren en gang til.

Når fargen nærmer seg lyseblå er du nær gullende ren pipe.

Forrest borefoam er det mest effektive jeg har brukt 

 

Bruker kun skum og propper på mine ildstaver. 

Link to comment
Share on other sites

Skummet var kvitt ja når eg tok det inn ja, mantel er hardna kruttrester og sån da etter skytinga såvidt eg har forstått. Kor ofte brukar du skum da? Sjølv har eg vel brukt det etter tja dan og van det har vært ganske lett å få reine lappa men har og pussa stort sett alltid kvar gong eg har skåte, men fra no av skal eg begynna å pussa når løpet er varmt for ser det er ei andbefaling som går igjen. Har ein tipton pusestok, den med vinraudt håndtak har pleid å brukt lappa og ballistol men kanskje eg skal kjøpa meg hoppes nr 9 hadde den ein gong og den lukta himmelsk til og med bedre enn balistolen. 

Link to comment
Share on other sites

Mantel er mantel, det er kobber/sinklegering som mantelen er laget av som er gnidd av og lagt seg utenpå stålet, revet av der stålet er ujevnt osv. Denne legeringen løses i whatever de har tilsatt skummet/solventen, og lager vanligvis blå farge.

Dette belegget har kobberfarge når en ser det i løpet.

 

Svart belegg i løpet skyldes normalt karbon fra forbrenningen av kruttet, og er mye vanskeligere å løse opp, uansett hva som står på flaska. Det er som regel dette en må til med bronsebørster for å skure ut. Noe av det er "løselig"/dispergerbart i olje og alifatiske forbindelser, og noe i aromatiske, men det løses normalt ikke opp uten arbeid.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...