Jump to content

Innbrekking av nye rifleløp.


Innbrekking av nye løp?  

80 members have voted

  1. 1. Er det bare tull å brekke inn et nytt rifleløp?

    • Ja
      60
    • Nei
      20


Recommended Posts

Jeg tar en grundig puss av det nye løpet også skyter jeg. Men jeg er av typen som pusser etter hver tur på banen.

 

spørsmålet i avstemningen var egentlig vanskelig å svare ja eller nei på da det var to spm

Edited by 1983
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja, så det selv etterpå :P Pusser også alltid etter skyting. Har kun kjøpt billige USA våpen nytt før, og der har jeg liksom følt det nødvendig å gjøre. Nå skal jeg i løpet av uka handle en Sauer 100, og vet liksom ikke helt hvor nødvendig det er på et slik våpen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt noen nye piper opp i gjennom, brekte inn pipene for noen år siden, men jeg har sluttet med det. Men dette er vanskelig å kunne dokumentere, for både levetid og presisjon i to forskjellige løp er sjeldent eller aldri helt like.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd å sette meg inn i dette ved å lese masse om det på nett av det jeg selv mener er seriøse bidragsytere. Jeg finner ingen sikker konklusjon. Derfor har jeg havnet på en mellomting for egen del: Pusser løpet før første skyting. Ikke alt for mange skudd første gang og ikke alt for hurtig (unngå for mye varme). Pusser etter hver skyting uansett antall skudd.

Hvis noen har god litteratur fra en utmerket kilde, er det fint om dere deler her.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke på denne "Break in hype" fra amerikanerne. Man skulle dog ikke skyte serier med mer enn 3 skudd samlet pga. oppvarmingen. Deretter lar man løpet kjøle ned, og så fortsetter man. En sikker oppskrift at løpet kommer å holde lang tid fremover, og det er spesielt å anbefale med magnum kalibere.

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg aldri har forstått av alskens teorier er hvorfor man skal unngå å skyte pipa alt for varm i starten. Dette har vel samme påvirkning på metallet uansett om det i løpet av de 20 eller 4000 første skuddene, i mitt simple sinn? Derfor bør man vel unngå å skyte den for varm uansett for mange skudd den er gått. 

 

Noe jeg uansett gjør er å pusse før første skudd, uansett om det er ny eller brukt pipe. I nye piper pga. lagringsfett, olje e.l. fra fabrikken, i brukte piper vet man ikke alltid hvilke gjøker som har eksperimentert med pipa og det kan sitte igjen alskens gugg, sot, avleiring..

 

Det er jo også forskjell på belastningen på overgangen fra kammer til riflet løp, mellom f.eks. flaskehalspatroner med knøttliten, lang kule og høyt trykk, og stuttfeite rettveggede hylser med belte, kort tung kule, og lavt trykk.

 

Jeg har aldri "skutt inn"/"brekt inn" nye piper. Har en ny amerikansk pipe på vei nå som jeg kommer til å pusse godt før første bruk, simpelthen fordi jeg tror europeiske piper kaldhamret rundt en mandrel er finere enn grovsmidde amerikanske som er skjærte. Men jeg kommer ikke til å skyte 25x1+puss, 10x2+puss, 5x3+puss und so weiter som enkelte sverger til, samtidig som de skyter ammo til 14,95 smellen og bruker løsemidler/slangeolje med en literpris som overstiger dagslønna.

 

 

PS: vil bare presisere at jeg ikke syns verken nhd eller Gunwerks er noen tufser som nevner varmskyting, dere er begge folk med peiling som jeg respekterer. Jeg mener mer den generelle holdningen rundt dette.

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Nei, varmskyting er ikke bra uansett om løpet er nytt eller godt brukt. Lar som regel løpet aldri bli så varmt at jeg ikke kan holde i det uten å måtte slippe pga varmen(2x5 skudd på jaktfelt er det varmeste). Puss er også viktig mener jeg. Spesielt når de er nye, eller på ny kjøpte brukte våpen som du sier "Ei tohi varjata" få ut fett osv fra de nye og rense opp etter hva tidligere eier har lagt igjen i løpet ;)

 

Heller selv mot å ikke gjøre noe spesielt med den nye rifla annet enn en god puss før start, og pusse etter skyting(kanskje ikke skyte så mye de første 2 gangene).

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvordan et halvrituelt regime med myke kuler og myke kobberbørster i spesifiserte antall og himmelretninger skal oppnå noe merkbart annet enn mitt foretrukne "skyt og vær glad"-regime. Det er tross alt snakk om et stykke stål som har blitt grisebanket rundt en herdet stålstang med trykk som ingen skytter ville turt å utsette våpenet sitt for.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Pusser ca bare når jeg har vært ute i vått vær og gjør aldri noe innbrekking. Pusser definitivt ikke etter å ha skutt, du vet aldri hva du plutselig trenger børsa til, og da er det uaktuelt at de tre første pusseskuddene går dårlig før man har normal presisjon.

Link to comment
Share on other sites

God og varm. Hva er det? Når pipa når ca 50 C klarer en ikke lenger å holde lenge i den. Må vel være adskillig varmere før det skjer endringer i stålet som påvirker slitasje skulle en tro.

Har sett anbefalt smøring av de første kuler med type molyfett ell evt belagte kuler for å "smøre" pipa. Noe for seg eller bare BS?

Link to comment
Share on other sites

Det påstås at ved å bare skyte belagte kuler så øker du levetiden. Var det Norma som viste innsiden av noen løp som det var skutt like mange skudd med, 6000skudd med og 6000skudd uten slik molybelegg på kulene? Var tydelig mere slitt de løpene som det ikke var brukt molykuler.

 

Men bruker du slik vil du slite med presisjonen ved å skyte kuler uten. Hvis du ikke pusser ut alt først(har jeg hørt, aldri brukt slike kuler selv). Så skal du bruke slik må du nesten kun bruke slik på alle kuler eller ha en skikkelig pussejobb mellom hver gang du bytter ;)

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, vavlo skrev:

Når pipa når ca 50 C klarer en ikke lenger å holde lenge i den.

 

50grader så greier du å holde i løpet ei lita stund. Men når det er 50-100grader utenpå er det mye varmere innvendig.

 

33 minutter siden, Generaldfeld skrev:

Når man skyter feks jaktfelt, blir løpene gode og varme...umulig å unngå.

 

De få gangene du skyter konkuranse spiller nok ikke så stor rolle, men om du ligger å banker ut 20skudd uten pauser(selv på treninger) slik jeg ser noen gjør varer nok ikke løpene lenge ;)

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det med å skyte 20 skudd spiller noen stor rolle for levetiden. Etter en runde jaktfelt er ikke pipa spesielt varm. Ikke noe å bekymre seg over, det verste med varmt løp er mirage. 

 

Pusseskudd, jeg pusser med Super1 med en tørrpuss til slutt, det første skuddet sitter sammen med de andre (har sikkert en betydning ved lange hold og BR) men å gå på normal jakt med nypusset løp bekymrer jeg meg ikke for.

 

Kuler med og uten coating gir utrolig liten forskjell i treffpunkt og presisjon. Ikke noe å tenke på egentlig. Jeg mener det var Kongsberg som gjorde en test med levetida på løp med og uten coating. Testen har egentlig ganske tynt grunnlag (mener de skrev det selv) De startet med to nye løp og skøt kuler med coating i det ene og uten coating i det andre. Det løpet som ble matet med coata kuler holdt inner 10 betydelig lengre enn det andre, men med en dyrere pris pr skudd var det egentlig akkurat det samme hvilke kuler man velger. Tynt grunnlag på testen fordi de bare brukte to løp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I de fleste løp kan en bytte fritt mellomsvarte og blanke kuler - det er faktisk ikke mange dagene siden jeg prøvde det uforvarende. Jeg lader forskjellig ammo til Sauerene mine - og jeg skulle trene stående, med banesaueren  (som mates med 123gr NCC i ca 810m/s)) - og så hadde tatt med den, og feltammo til ei anna pipe (130gr DL, 880m/s) Skyte skulle jeg, og det fungerte 100%, Skjøt en liggendeserie bare for å se, og den holdt 23mm, på 200m. I går - jeg pusser banebørsa sjelden, kanskje hvert 200 skudd, siden presisjonen uansett er god nok - skyter ikke SÅ bra på DFS program at det betyr det store - men igår altså, hadde jeg rett ammo, og fremdeles ikke pussa -  still good shit. Andre sier det samme. Med andre mener jeg folk som bruker 5-10 000 6.5x55 patroner i året, eller det dobbelte om en regner resten av familien.

Grunnen til at jeg bruker to kuler er litt pris - og litt at det er enklereå se forskjell på ammoen til de forskjellige riflene - og litt at patronene ser kulere ut med svarte kuler :) 

 

Sitat

opplyse oss

Kan dere ikke sette dere inn i ting selv av og til, slik som andre har måttet? Undersøke isteden for å påstå, lese isteden for å skrive...

Det er mye å ta tak i denne tråden for si det mildt. Litt overveldende nesten, når en ser antalle påstander som stemmer noen ganger, og andre ikke, og som fortjener en lang forklaring hver. Et tips til mange er å ikke konkludere så lett, ut fra myter og enkeltopplevelser.

 

Om en skal brekke inn løp er ikke svart og hvitt, ja eller nei -  det er heller ikke skyting med svarte kuler, hva som gjør ei pipe varm, eller hvor varm den utenpå - den er jo muligens varmere inni? jaktfelt er vel det skånsomste som fins på piper - 5 skudd på 90s - en evighet og 15s lenger enn man skyter 10sk på i DFS - for ikke å snakke om i DSSN. Men klart, piper slites av å bli varme - de slites ikke av å stå kalde i skapet fulle av olje ;) 

Det er forskjell på hva en skal - DSSN kontra BR... Ja jeg kommer til å brekke inn Krieger-pipa som kommer fra Hansen - ei jaktrifle, aldri verden - gidder jeg knapt å pusse - til UNL skyting - religiøs puss etter 30 skudd. Skyt to stevner (70-80 skudd) uten puss og jeg lover du vil se de siste seriene åpne seg - iallfall om du kan skyte såpass at de første er tette ;)

Noen løp har grader i maskineringen, mellom kammer og rifling f.eks., andre har maskineringsmerker etter riflingsverktøy eller etter boret, andre er glatte som f... - ingenting er likt. Det Sauerløpet jeg har skutt best med noen gang, fikk sin "dåp" på et banestevne der vi brukte 17 minutter på omtrent 50 skudd - i sommervarmen. 1500 skudd senere skjøt det 10 skudd på noen og 50 millimeter på 500m, 2 ganger etter hverandre i konkurranse - MÅ man brekke inn? 

Et 223 løp som ble brekt inn etter alle kunstens regler, og aldri skutt varmt, gav opp og begynte å spre etter 2000 skudd. Men du hellige jul som det gikk mens det gikk.

 

Puss - jeg vet hva som virker, men det kan være 17 andre ting som også virker - og som det sies over her, det er flere piper der de kommer fra. Jeg ser litt på piper som på dekk - råkjøring sliter, men er det gøy så er det gøy. 

 

K

Edited by M67
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

EN ting er sikkert, det skader IKKE å brekke inn løp!

Gudene vet om presisjonen blir bedre, men min erfaring er at det blir lettere å pusse løp som er "ormet".

Jeg pleier å brekke inn mine løp av den grunn at jeg VET det ikke skader og jeg har tid til det;)

Tenkte å kontakte NRK neste gang jeg skal brekke inn ett løp og høre om de har interesse av å lage ett program med tittel :  "Orming" av løp minutt for minutt. 9_9 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå må en ikke blande orming og brekking, det er to villt forskjellig ting! Orming sikrer drep og brekking at en treffer noe som skal tilføres drep.

Jeg tar det som en selvfølge at alle kan dette med orming, men som denne tråden tydelig viser-brekking synes å være norsk kultur på vei inn i glemselen.

 

Altså, den bolde jeger har fått nytt gevær eller løp og ønsker selvfølgelig mest mulig treffsikkerhet, rekkevidde og drep. En begynner da med orming så klart. Så velger en seg en passende blink og skyter et skudd mot den, her kan en kombinere og få inn rekkevidde-velg en blink laaangt borte og dra hardt nok i avtrekkeren til at kula når fram, da lærer børsa seg hva du vil maksimal rekkevidde skal være. Første skuddet er med stor sannsynlighet en bom, pass på og observer hvor du treffer i forhold til det du siktet på. For eksempelets skyld sier vi du traff under. Finn en passende bergsprekk eller skikkelig solid rot, sett børsepipa inn der og brekk munningen den veien du vil flytte treffpunktet. Ofte brekker en litt for mye, da er det bare å brekke tilbake igjen.

 

Verre er det ikke.

  • Like 4
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

 

Jeg tar det som en selvfølge at alle kan dette med orming, men som denne tråden tydelig viser-brekking synes å være norsk kultur på vei inn i glemselen.

 

 

Håper fremtidens jegere er sitt ansvars bevisst og lærer seg denne noble kunsten og fører tradisjonen videre!

Ville være forkastelig om denne tradisjon skulle dø ut med vår generasjons jegere.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

I de fleste løp kan en bytte fritt mellom svarte og blanke kuler

Min erfaring er at om man blander disse to, så skal man få lovt til å plages med å holde "jevne løpsforhold". All den tid man bare skal skyte på DFS avstander går det sikkert helt fint og blande, men skal man skyte langhold ville jeg styrt unna med høye kneløft. Da er det enten eller i mitt hode. For mye pussing av løpet gir heller ikke godt resultat. Jeg prøver alltid å holde løpet "skittent", men uten å få oppbygging av karbon ved kammeret.    

Innbrekking av løp kan alle andre få drive med, så lenge jeg slipper^_^

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Da er det enten eller i mitt hode

Jeg tror det er i ditt hode ja ;) Men klart, er en i tvil så er en det - og det er en ting man ikke trenger på LH.

Jeg har bytta fritt på 600m, uten problemer.- har også skutt på 1000m ikke for lenge etter bytte, uten at det var verre enn ellers - 1000m skyting er ikke akkurat konklusivt etter 1-2 økter, så mye som skjer mellom våpen og mål.  Jeg vet også om folk i den absolutte toppen i DFS feltskyting gjør det - det er 600m.

Men det kan sikkert være piper det ikke går i. Jeg har f.eks. som skyter elendig med DL-kula, men OK med andre. Jeg burde kanskje prøvd GT for å se om det er belegget eller kula,men gidder ikke.

 

Sitat

tt hode. For mye pussing av løpet gir heller ikke godt resultat

Under forutsetning at jeg oppnår gode resultater... Så har jeg helt motsatt erfaring. Jeg pusser LH-riflene kanskje ikke "hvitt stål" rene, men jeg pusser noenlunde grundig med olje, bronsebørster og KG1 nesten etter hver skyting - iallafall bortimot en gang i uka, og svært sjelden mer enn 100 skudd mellom puss. DFS-banebørsa kan rusle og gå litt mer.

Uansett så opplever jeg lite avvik på kaldskudd, og relativt god presisjon. Men at man kan kaste bort mye tid på å pusse er jeg enig i - jeg pusser nokså fort, og prøver på likt hver gang.

 

Sitat

men uten å få oppbygging av karbon ved ka

Dette tror jeg er viktig. Prøver å holde det på et minimum, og får det bygd seg opp så er det et h...

 

Sitat

Innbrekking av løp kan alle andre få drive med, så lenge jeg slipper

Er igrunnen helt enig, selv om jeg gjør det av og til - jeg tror igrunnen det er mest psykisk - men noen løp har godt av en myk start - det kan en se inni dem.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Pussing har jeg både stor glede av og nytte av. Jeg pusser alltid så kort tid etter skyting som mulig. Er jeg på banen, er det helt ultimate og pusse med bronsebørste mens løpet er varmt, bruker Super 1 olje på børsten. Jeg pusser da inn og ut ca 25 ganger, går så over med pussepropper, ca 5 ganger. Når jeg kommer hjem, tar jeg forrest foam i løpet og lar det stå en time, før jeg igjen pusser med ca 10 propper med Super 1 olje, før jeg tørrpusser til det er helt rent, ca 4-5 propper, til det som jeg har beskrevet her, er det typisk skutt 15-20 skudd. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg har bytta fritt på 600m, uten problemer.- har også skutt på 1000m ikke for lenge etter bytte, uten at det var verre enn ellers - 1000m skyting er ikke akkurat konklusivt etter 1-2 økter, så mye som skjer mellom våpen og mål.

Jeg har ikke statistikk å vise til siden jeg bare har prøvd molly i et 6,5 løp o g et 308 løp. Det holdt for meg! For meg så det ut som om du kunne bytte mellom ammo, type "annethvert" skudd og det ga "lik" fart, landet "likt" i skiva.., men når man skyter type 50 skudd molly for så å skyte 50 skudd uten, så får jeg nokså store endringer i farta på de skudda som ikke er belagt. Mer enn det jeg forventer før tilstanden normalisere seg. Jeg synes for så vidt at det virker logisk siden det er snakk om å skyte kuler med forskjellig grad av smurning?    

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter meg på Gale Macmillan, som skrev:

 

Sitat

It all got started when a barrel maker that I know started putting break-in instructions in the box with each barrel he shipped a few years ago. I asked him how he figured it would help and his reply was if they shoot 100 rounds breaking in this barrel that's total life is 3000 rounds and I make 1000 barrels a year just figure how many more barrels I will get to make. He had a point; it definately will shorten the barrel life. [...] I inspect every barrel taken off and every new barrel before it is shipped with a bore scope and I will tell you all that I see far more barrels ruined by cleaning rods than I see worn out from normal wear and tear. I am even reading about people recommending breaking-in pistols. As if it will help their shooting ability or the guns'.

Kilde: http://www.6mmbr.com/GailMcMbreakin.html

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg kan si med ganske stor sikkerhet er at ikke alle løp samler optimalt fra første skudd. Det kan gjerne ta noen skudd før de virkelig gode samlingene kommer.

Det har jeg testet/sett ved både innskyting av løp og uten innskyting.

Løpet jeg har i banesaueren nå samler meget godt og det har ikke fått noen form for innskyting. Skal skyte ladestige nå til uka om været tillater det. (Ny ladestige siden jeg bytter krutt) 

Link to comment
Share on other sites

Det er sant "1983". Den siste rifla jeg kjøpte ny ga ikke de helt store samlingen før det var skutt ca 200skudd. Første samling var på hele 20cm ;) Trodde det var noe feil med kikkerten eller noe slik. Men heldigvis krympet de jevnt og trutt gjennom den første asken med skudd.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ville gjort med et helt nytt løp er å ta en tur på banen og skytte 100 skudd ferdiglada Lapua 6,5x55 9,0g HPBT Scenar 800 m/s (forutsatt at man har 6,5x55). Da har man 100 nye fine hylser å lade på. Er du riktig gal, så kjør på med 200:D  Så ville jeg pusset løpet de første 10-15 cm etter/foran kammeret med VFG pussepropp og JB pasta til det "føles glatt", også trykke proppa ut frem. Kanskje blir det 2-3 propper i hvert fall ikke flere. Sett inn løpet med olje på en pussepropp og vips så er man ferdig. Før ny skyting, dytt en tørr pussepropp igjennom for å få ut mesteparten av olja. "Litt" olje igjen tror jeg er en fordel med tanke på jevn fart fra førsteskuddet ("kald pipe"). Selv om jeg benytter en pussestokkinnfører for å unngå søl i kammeret, bruker jeg likevel en haglemopp for å "tøke" kammeret, bare for å være helt sikker på at det ikke ligger oljerester eller JB pasta igjen der.

Mellom hvert 100-200 skudd brukker jeg JB pastaen, 2-3 propper til det føles glatt. De gangene jeg ikke bruker JB pasta bruker jeg en propp med olje før rifla går i skapet, og en tørr før skyting, samt tørking av kammer (i tilfelle). For meg er det et poeng å ikke pusse for mye i munningen. Jeg vil ha en "chokefekt"/trangese punkt her. (Det er jo en kjent tankegang)

 

Det er sikkert mange andre metoder som funker like bra eller kanskje bedre, men jeg har ikke lyst på alt griset med børster og olje. JB pasta er brutalt! Jeg har i min yngere år pusset i filler en pipe med dette stoffet. JB pasta bør brukes med moderasjon! Det ser i hvert fall ut til at pussemetoden ikke ødelegger pipa før mellom 4-5000 skudd i 6,5x55, som er ganske forventet normal levetid. Jeg har jo selvfølgelig ikke statistikk å vise til siden jeg bare har gjort dette konsekvent med to piper, og er nå på min tredje. Uansett denne pussemetoden gir meg en ES mindre enn15 m/s inkludert første skudd, og et SD på mellom 2,5-3 m/s målt over 50-99 skudd forutsatt gode hylser og "riktige" laderutiner, og den holder seg slik tilsynelatende gjennom hele levetiden til pipa. Om samlingen blir 5 eller 15 mm er helt uten betydning for meg til langholdsskyting. Kontroll over hastighet er mye viktigere for godt resultat enn de 10 millimetrene;)  Nokså ofte blir jo gruppene 20-25 mm også:(O.o, men likevel går det helt fint til langhold B|, og da burde det kunne fungere til det meste, kanskje unntatt UNL og BR?        

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Jeg pusser ikke helt sånn som Kurt Erik gjør i videoen, men det er ikke langt ifra. jeg våger påstanden at begge deler virker...

filmen viser dessuten ca. anbefalt pusseregime i DFS - og jeg gidder ikke å argumentere - at det Tor Harald Lund, Kim Andre Lund eller Daniel Sørli, eller noen av den gjengen der gjør - ikke fungerer, eller ødelegger piper...

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil komme med en påstand, da jeg selv ikke vet helt om påstanden stemmer eller ikke. For noen år siden var jeg på et rifleinstruktørkurs i regi av NJFF. Der ble det hevdet av instruktøren, at pussing av riflen etter skyting var veldig viktig, på grunn av stoffene som er i moderne røyksvake krutt, han mente at det var stoffer i kruttet som tærer på stålet, hva vet folk på kammeret om en slik påstand?

Link to comment
Share on other sites

Det var vel viktigere før da det var noe salttyper i tennhettene som laget rust. Aldri hørt at det er noe i kruttet som tærer på stålet? Men det kan sikkert være sant for alt jeg vet. Syns å ta en puss etter skyting er en del av gleden med å drive med skyting jeg da(Sikkert rar som syns det å pusse er moro :P )

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Generaldfeld skrev:

Hva mener du er galt med videoen og fra Skytterlinken?

Jeg synes han rett og slett er litt dårlig å forklare hva han gjør og hvorfor! 

Å ødelegge et løp med børste skal godt gjøres (som han sier i filmen), JB pasta eller Bore bright er noe annet. Uansett hva reklamen sier om at det ikke går an å ødelegge løpet med produktet, så er og blir det en slipepasta. Hva gjør slipepasta? Jo det sliper!  Og jeg snakker av egen erfaring, for jeg har avlivet et Sauerløp med JB pasta. Bommene ble rett og slett borte og løpet sluttet og samle rundt 2000 skudd. Jeg var yngre og ivrig løpspusser, og pusset omentrent slik som i filmen nokså ofte. Mantel var et fremmedord for pipa, og den største tabben var nok puss i hele lengden med slipepastaen. 

 

I filmen går det ikke frem om han pusser hele lengden eller bare foran kammeret. En annen ting er at for meg ser det ut som om han konkludere med at pipa er skitten fordi lappen med pasta blir sort. Det er egentlig vanskelig å forstå hva han tenker siden han ikke forklarer. Med andre ord dårlig forklaring!  Det jeg vil frem til er at om du tar en hvit lapp med slipepasta og gnikker på et stykke helt rent stål, hva vil skje? Jo den blir sort! Det er oksid som farger lappen sort. Ikke smuss! Man kan fort bli forledet til å tro at pipa er skitten selv om den er gullende ren. Man må med andre ord se inn i pipa før og etter for å finne ut hva slipepastaen har fjernet. Pusser man bare nok forsvinner tydelig vis bommene:o

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Du har helt klart noen poeng her Bly. Jeg har brukt Gold medallion slipepasta, bare et par ganger gjennom løpet for hver ca 500 skudd eller så. Forklaringer i videoen kunne klart vært bedre, likeså kunne det vært vist bedre frem hva og hvordan og hvorfor. Om man er pusse entusiast eller ikke, så tror jeg det kan dras mange sammenligninger basert på manges erfaringer omkring hvordan et rifleløp best skal bevares innvendig. Problemstillingen er kanskje hva som ødellegger et løp mest, masse skyting uten puss, eller med moderat puss? Masse skyting med puss hver gang...hvem har fasiten? Hva sliter mest på et løp av det? Skulle vært en vitenskapelig test av dette! Men inntil videre, pusser jeg slik som før, trur eg! :-)

Link to comment
Share on other sites

Tror du skal pusse utrolig mye med JB pasta før du ødelegger løpet. Kanskje løpet hadde sluttet å samle etter 2000 skudd uansett ? Ingen fasit :) De fleste har en egen pusserutine som passer dem. Jeg bruker JB et par tre ganger i løpet av en sesong. Ingen tvil om at den tar godt, men at bommene forsvinner, ja det kan godt hende om man er ivrig nok. Kanskje gold medallion er et bedre/sikrere produkt ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vel, angående DFS og pusserutiner: En av de som m67 nevner over her er jo nettopp kjent i miljøet for å ikke pusse løpene. 

 

Jeg kan dokumentere rimelig god dfs preisjon selv etter 2000 skudd med 900 ms 123gr scenar i en original sauer 74 cm pipe. Dette med minimalt puss og ingen innbrekking. 

 

Pusser ikke midt i feltsesongen da jeg er livredd for oljesøl i innfestningen så framt jeg ikke får anledning til å skyte noen pusseskudd (dog aldri påvist treffpunkt endring, dvs gammel overtro).  I år skjøt jeg ca 500 skudd i løpet av feltsesongen og pusset engang for psykens skyld etter et mislykket stevne. 

 

Med puss mener jeg da litt super-1 på en bronsebørste. Fjernet litt mantel etter ca 1200 skudd med en mantelfjerner jeg ikke husker navnet på i farten. Ikke all verden til statistisk materiale men er nå en pipe/ datapunkt.  

Link to comment
Share on other sites

Meget interessant tråd. Men jeg synes det er mer enn merkelig at så viktige spørsmål ikke er testet ut av "noen" på en vitenskapelig måte. For stor(for)brukere som f.eks. US Army måtte det da være lønnsomt å sette opp et testregime med f.eks. 20 løp i hver behandlingsgruppe og så teste ulike grader av innbrekking fra ingenting til de mest omfattende prosedyrer.

Link to comment
Share on other sites

Tok en litt grundig puss av et sauerløp i dag. Skutt rett under 1000 skudd, den ene gangen jeg testet ladninger til løpet gikk det meget godt, skutt med kikkert og anlegg. I dag hadde jeg merkelige resultater. Gode avtrekk gav litt merkelige samlinger, selv til meg å være. Hadde en mistanke om at det kanskje var olje mellom løp og låsekasse, demonterte løp og det var fuktig mellom løp og låsekasse. Pusset løpet godt, KG1 (som løsner utrolig mye dritt) super1 og bronsebørste etterfulgt av pussepropp med gold medallion (pusset i tre steg/lengder så området ved kammer får mer puss enn munning. Dro så gjennom en pusselapp for å få ut restene av gold medallion, her ser man tydelig dritt fra løpet eller slipemiddel ?

IMG_3337.JPG.67523246b80ac7d07453979008b49b33.JPG

 

jeg pusser etter hver gang på banen, da en ganske lett puss med KG1 etterfulgt av Super1, bruker også bronsebørste.

 

første tanken min var å ikke pusse så mye for å slippe olje mellom løp og låsekasse, eller være litt mer beskjeden med å olje sluttstykket, eller velge en tykkere olje til dette bruket.

Link to comment
Share on other sites

Forvaret har rutiner på hvor mange skudd det skal gå mellom hver puss på 12.7x99 barret, om det er fabrikken som har gitt rutinene eller om det er etter testing vites ikke. Dog har vel dette dratt ut i en pussetråd mer enn å brekke inn et løp

Link to comment
Share on other sites

Jeg pusser vanligvis etter hver skyting. Bronsebørste med Hoppes no 9 ( jepp, jeg har ett lite lager av originalvaren..... nei, den er ikke til salgs xD ) noen få ganger frem og tilbake. Tørre pusselapper til det er minimalt med skitt som fester seg, og så ca en dråpe olje. Noen pusseregime av typen i videoen har jeg aldri vurdert engang.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...