Jump to content

Ny hjemme lader hva trenger jeg av utstyr.


Fisk42

Recommended Posts

Hei er blitt litt gira på og begynne å lade selv. Skal selvfølgelig lese meg godt opp på emne før det blir noe lading hjemme men lurer på om noen kan foreslå en liste over utstyr jeg trenger. Helst ikke fra den aller dyreste hylla men av kvalitet som er god nok? 

Link to comment
Share on other sites

hei. er mer eller mindre fersk når det gjelder lading selv, har bare 3 år "erfaring"

har selv et slikt sett: https://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Norge/Products/54175100010147/SubProducts/100010147

i tilleg har jeg:

-digital vekt (gjør arbeidet mye lettere og nøyaktig)

-kulehammer (kjekt og ha)

-necksizer (er ikke et must men anbefales)

-kruttdrypper (forenkler arbeidet da jeg måler hver eneste lading)

-die sett for gjellende kaliber

 

 

Edited by joakim222
Link to comment
Share on other sites

En digital vekt skal ha ganske god kvalitet før den blir bedre enn en vippevekt.

 

Det settet fra lee er helt greit. Men er du som meg, så blir det fort byttet ut, ikke fordi det er direkte dårlig, men andre sett har betydelig bedre kvalitet

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt ei rifle i 308win. Å drømmer om ei i 338lapua magnum. Blir vell mest blinkskyting i starten. Mengde tja ikke så veldig store kvantum. Er de noen merker og modeller som er goe og ha av vekter og lignende

Link to comment
Share on other sites

du blir nok fornøyd med lee eller rcbs presse, jeg kjøpte som sakt lee sitt og lader 6.5 og 308, diesettet jeg har er fra lee og har en halspresse die fra RCBS, tikkan lager bare et raggete hull i pappiret på hundremeteren (så og si gjennom samme hullet)

kjør på!

 

Link to comment
Share on other sites

Full length kontra neck sizer die kan og avhenge av våpen type... Les deg litt opp på hvilken die du bør bruke til det spesifikke våpenet. I drillingen bruker jeg full length die f.eks...

 

Anbefaler sterkt å begynne med hjemmelading, lærer mye!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Settet Joakim linker til er et godt utgangspunkt, et deluxe-sett fra Lee med Collet er det greieste valget. Det er en enkel, effektiv løsning som gir god levetid på hylser og som regel fin presisjon. En digital kruttvekt er en selvfølgelighet i dag, de ermye bedre i bruk enn balansevekter.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt Lee Anniversary-settet i mange år nå, samme pressa som i Challenger-settet. Er vel likt det meste mellom disse to settene. Har ladet kanskje opp mot 3 000 skudd med det. Det har stort sett fungert greit, men det har også vært frustrasjoner. Kanskje har jeg hatt uflaks, men det første som skjedde var at trekula på hendelen falt av og måtte settes fast med fille som mellomlegg. Knappen på toppen, som låser dien, er ødelagt. Dette skjedde omtrent umiddelbart. Måtte skjære hakk i den og vrikke den opp med skrutrekker. Gir ingen stor kvalitetsfølelse da akkurat. Men det funker.

 

Jeg lader .222 og .308. Har to diesett fra Lee til begge kalibrene og har både hel- og halspresse-die til begge. Halspresserdiene har vært særdeles vanskelig å få til skikkelig. De er ikke gode fra fabrikk. De klarer ikke presse nok til at kula vil sitte fast. Har derfor pusset med slipepapir for å få det bedre, men det er vilkårlig når kula sitter fast. Definitivt størst problem med .222. Jeg presser to ganger, hardt, for at de skal funke. Sist jeg ladet, 50 patroner i .222, var det flere hvor jeg kunne ta kula og dytte den innover. Vet ikke hvor lurt det er å skyte ut kuler som ikke sitter fast i hylsa. Har aldri gjort det. Blir fort vekk rimelig dårlig trykk av det. Får ta en tang og dra dem ut endel før jeg skyter, i hvert fall. Isetterdiene til .222 er helt umulige. Der jeg uten problemer har klart å stille inn og justere .308'en, har jeg ikke på bare f..n klart å få det til skikkelig med .222'ene. Vil jeg ha 53,5 mm patronlengde, må jeg ta til takke med 54. Den ene vil ikke gi meg kortere patroner enn 54,5. Kjekt når Norma sier 53,2 mm for jaktmatch, feks.... Mulig det må noe pussing til her også, men det burde da vitterligen ikke være nødvendig! Jeg kommer etter hvert til å bytte ut diene mine. Har bare ikke giddet gjøre noe med det ennå. Lader sjeldnere og sjeldnere, så har ikke fått "ånden" over meg og gjort det. Vet ikke hva slags dier jeg skal satse på heller. Mulig RCBS. Hadde det til .222'en før, og det var bra, mener jeg å huske. Mer knotete justeringer på isetterdia med tanke på patronlengde, men slet da ikke med finjusteringene der.

 

Kruttmålet er også særdeles unøyaktig. Laget i lett plast, med Biltema-følelse med tanke på kvalitet, gir det ladninger på mellom 42,5 og 44,5 grs når jeg skal ha 43,5 i .308'en. Fem patroner kan gå fint, så plutselig blir det bare noe rart, og jeg må justere på kruttmålet. Det tar både tid og gir frustrasjon når man må veie hver eneste ladning hver gang og justere med kruttkorn til ca riktig antall grs. Jeg vil ha alt så likt som mulig og tolerer ikke slike marginer. Kjøpte meg en liten Lyman til .222'en, for der kan det bli kritisk om man feks dytter halvannet grs mer N110 i hylsa enn det jeg hadde planlagt... Denne varierer inntil et par tidels grs. Den er også laget i støpegods og gir et helt annet kvalitetsinntrykk. Til støtte kalibere/mer krutt hvor tidels grains ikke er sååå viktig, funker det stort sett greit. Må kontroll veie titt og ofte. Til mindre kalibere, finn på noe annet, ellers blir det nitidig veiing og kruttdrypping eller fikling med pinsett for å få vekk tre, fire tidels grains...

 

Opp gjennom årene har jeg altså fått ladet meg en del skudd, og det funker stort sett greit, men vær obs på at det finnes kvalitetsbrister med Lee. De koster halvparten av andre sett, men det er kanskje ikke uten grunn? Kan tenke meg at dersom Biltema skule solgt ladesett, så hadde det blitt Lee. Funker greit, men det finnes mye som er bedre der ute!

 

Klarer muuuligens ikke helt å legge vekk presse fra Lee da. Har siklet litt på firehulls turretpresse. Da slipper en å dille med dieskift. Har man to plater med diesett på, er det bare å bytte enkelt og greit mellom kalibere. Tenk, jeg har faktisk klart å rote bort en die så grundig at jeg ikke finner den igjen! helt utrolig... Har altså bare tre dier til .308. Det hadde ikke skjedd med turretpresse med dieplater... :$

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...