Jump to content

Beste 308win allround kule?


Fisk42

Recommended Posts

Det er vanskelig å gi deg svaret på den ultimate allround kula til 308. For det er ikke sikkert at kula som blir foreslått går bra i det hele tatt i ditt løp.

Men for min del er det mange ting som må tas med i kalkulasjonen her.

Først må du tenke over hvor langt løp du har og hvor høy fart du kommer til å få på kulene. Etter min mening så er det litt tull å jage etter ekstrem hastighet. Jeg gjorde det før men har snudd om å går nå faktisk for minst mulig hastighet. Høy hastighet har en tendens til å få dyret rett i bakken i smellen pga at sjokket fra kula overbelaster nervesystemet og dyret svimer av. Men ved bruk av en dårlig kule i høy hastighet så kan du belage deg på å kaste masse kjøtt også. Jeg jakter for å få mat, så vil kaste minst mulig. Har du langt løp og får god hastighet så velg en kule som holder godt sammen ved treff og gjerne en litt tung kule. Jeg personlig ville gått for en homogen kule her. Den holder godt sammen, gir god gjennomtrengning og lite ødelagt kjøtt.

Men ved bruk av ttsx og tsx ville jeg personlig hatt minst 600m/sek når kula treffer dyret.

 

Har du et kort løp må du være nøye på hva du bruker. Du kan bruke en tung kule, men da bør de være lett å få ekspansjon på. Her mener jeg at oryx kommer godt inn i bildet. Oryx ødelegger ofte masse kjøtt i høy hastighet er min erfaring, så hold oryx helst en plass mellom 550 og 750m/sek når den treffer dyret. En annen kule jeg kan nevne som virker veldig bra i lave hastigheter er Swift Scirocco. Begge disse kulene beholder god restvekt, spesielt i lave hastigheter. Det finnes masse andre gode lett-ekspanderende kuler også så det er bare å sette seg ned og Google.

Bruker du blykule så er kuler som er loddet (blyet er festet til kobber-mantelen) å foretrekke.

Jeg holder på å teste ut den nye versjonen av naturalis akkurat nå i en 338 Federal. (308 som er necket opp til å ta 338 kule)

Denne kulen skal gi ekspansjon helt ned til rett under 500m/sek og holde sammen til over 900m/sek.

Jeg testet 231grn 338 kule i spylerveske kanner på 100m. Den traff i en hastighet på 630m/sek, ekspanderte øyeblikkelig ved anslag (hadde en liten blokk ballistic gel før kannene), gikk gjennom 6 kanner, stoppet i nr7, hvis jeg ikke husker helt feil og hadde en ekspansjon på 15mm (nesten dobbel diameter). 100% restvekt såklart.

Den nye versjonen av naturalis som kom ut i 2016 er den kula jeg ville hatt some allrounder i 308. Hvis de gir god presisjon i aktuell rifle.

 

Man må ta med i betraktning hvor langt man skal skyte. En kule som virker bra på langt hold er ikke nødvendigvis bra på korte hold da farten er mye høyere till nærmere en kommer.

Og en kule som virker bra på kort hold ekspanderer kansje ikke engang på 200m.

 

Det er egentlig mye å tenke på før du slenger rifla på skulderen og går ut for å skyte på levende dyr. Jeg hører av og til "skrekk" - historier fra jakt der ting har gått galt på forskjellige måter. Og da spør jeg vanligvis om hvilken ammunisjon som er blitt brukt. Det gir ofte svaret på hvorfor ting har gått galt. (Hvis du ser vekk ifra rene Bom-skudd)

 

Det viktigste er å gjøre seg kjent med hvilken kuler du bruker og kulens begrensninger. Da er du godt på vei :)

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...