Jump to content

Beste 308win allround kule?


Fisk42

Recommended Posts

Kanskje Barnes TTSX kobberkule kan være noe, så slipper en ev. blyfragmenter i kjøttet:

 

https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.profihunting.sk%2Ffotky830%2Ffotos%2F_vyr_762BarnesVOR-TX_Box_LeftAmmo-e1366304119107.jpg&f=1

 

150 grains kula er den som nok passer best i 308win på storvilt pga kravet til anslagsenergi skal oppnås. 130 grains TTSX er jo 8,42 gram og blir for lett i følge Norske krav til storvilt. Kobberkulene krever høy hastighet for å ekspandere skikkelig og "gjøre jobben", så ikke velg noe tyngre kule enn 150 grains. Kobberkulene blir også lange i forhold til en like tung kobbermantlet blyspiss, så det kan bli problemer med settedybde på tyngre kuler.

 

Jeg har ladet 130 grains TTSX til ca. 860 m/s (44,5 grains N-140 krutt) i 308 Win, og prøveskutt på 4l spylevæskekanner fulle av vann satt opp tett inntil hverandre på rekke. Satte opp 6 kanner og støttet opp bak den siste kanna med ett gammelt bildekk, på 75m avstand stoppet kula mot bakveggen på den 5 kanna (det var en liten bulk i den 6 kanna) og kula lå inne i den 5 kanna. Perfekt soppform og 127,9 grains restvekt. Kobberkulene har en voldsom gjennomtrengningsevne.

 

For øvrig ble jeg meget imponert over Federal Fusion 62 grains i 223REM, skutt på samme måte gjennom vannkanner fikk den svært bra soppform og man kunne se at blyet nærmest var "sveist" fast i kobbermantelen, en svært bra kule som ikke mister mye bly. Restvekt 59,7 grains. Jeg vil tro den er like god i 308 win.

62grains Fusion 223Rem & TTSX 130gr 308win.JPG

 

223REM 62 grains Federal Fusion til v. og Barnes 308Win TTSX 130 grains til høyre.

Edited by 223man1
Link to comment
Share on other sites

På ‎04‎.‎05‎.‎2017 den 21.35, 223man1 skrev:

150 grains kula er den som nok passer best i 308win på storvilt pga kravet til anslagsenergi skal oppnås.

 

Hvorfor? Kravet med en 150 grains (9,7g) er på 2700 joule, mens for kuler over 10gram er kravet 2200 (merkelig nok).

Så det er jo langt enklere å fylle kravet med en 165 eller 180 grains kule.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Norma oryx 180grs vil fungere helt utmerket. Grunnen til at jeg nevnte fusion og geco plus spesielt, er at de koster ca halvparten. Fusion har jeg god erfaring med på elg. Geco plus har jeg aldri skutt noe med. 165 grs er en fin allround- vekt i .308, forutsatt tilstrekkelig kulekvalitet. Hvis du hovedsaklig jakter elg i skauen ville jeg gått for 180grs- men det er bare min preferanse. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat
1 time siden, Fisk42 skrev:

har blitt anbefalt 180grains norma oryx tidligere?

Et godt råd når Elg også er med på listen.

Oryx, Fusion og Mega er gode valg og lader du selv og vil ha samme kule for både jakt og trening vil en vanlig konvensjonell kule også fungere tilfredsstillende i .308 hastigheter,.. billig og bra alternativ er for ex. 180 grs. Sierra Pro Hunter RN eller SP, eller om du velger 165 grs er Sierra GK et ypperlig valg.

 

Kulene fra Sierra leverer som regel ypperlig presisjon i de fleste rifler.

 

Link to comment
Share on other sites

På 5/9/2017 den 20.35, Sonic skrev:

 

Hvorfor? Kravet med en 150 grains (9,7g) er på 2700 joule, mens for kuler over 10gram er kravet 2200 (merkelig nok).

Så det er jo langt enklere å fylle kravet med en 165 eller 180 grains kule.

 

Ja, de Norske kravene til anslagskraft for storvilt er merkelige, i grunn foreldet og burde gjøres om.

Jeg ville ha satt minimum 8 grams kule, og minimum 2500 J ved 100m. Det merkelige skillet mellom 9-10 grams kulevekt og kulevekt over 10 gram burde fjernes. 2500 J ved 100m oppnås så vidt med 130 grains (8,42 gram) TTSX ved 860 m/s utgangshastighet.

 

Etter at massive kobberkuler kom på markedet bør man ta hensyn til følgende :

 

Det som kan bli problemet med tyngre homogene kuler er jo at man ikke klarer å få høy nok utgangshastighet til at de ekspanderer skikkelig. Når man ser på ekspansjonen til homogene kobberkuler så trenger de som regel svært høy hastighet for å oppnå skikkelig soppform. Så ved for lav hastighet (en tung og lang 180 grains kobberkule i 308 Win vil maksimalt ha ca.700 m/s ute ved 100 meter, f.eks. ved skudd på elg), og vil da ikke ekspandere fullt ut. Den vil da fort gå rett igjennom elgen og skytteren forbanner deretter alt av kobberkuler, de er ubrukbare osv......Jeg fant ett bilde av hvordan 180 grains TTSX vil se ut ved 1867 fps (570 m/s) og 2834 fps (863 m/s). Som du ser trenger den rundt 850 m/s utgangshastighet (målt ved munningen) for å ekspandere skikkelig. Og den utgangshastigheten klarer jeg bare så vidt å oppnå med 130 grains TTSX i min 308Win. Ved lading av 130 grains TTSX kom jeg til 45,0 grains med N-140, og da begynte så vidt boltløftet å bli tungt når jeg åpnet bolten etter skudd. Ingen øvrige overtrykkstegn på tennhette e.l. Så jeg stoppet på 44,5 grains med N-140 krutt og har da ca. 850-860 m/s målt 3m fra munningen. Å lade noen tyngre TTSX enn 150 grains til 308 win vil jeg anse som skummelt pga. ekspansjonsproblemet, men jeg tror en del ikke er klar over dette.

 

 

TTSX 180 gr.jpg

TTSXetc. test.jpg

Barnes TTSX 130 grains.jpg

Edited by 223man1
Link to comment
Share on other sites

På 10.5.2017 den 0.11, nhd skrev:

Finnes det noen som skyter så ekstremt mye storvilt at ammoprisen har noen som helst betydning i det store regnskapet?

Mesteparten av ammoen går med til innskyting av sikter. Verifisering og evt korrigering av klikktabell. Verifisering av førsteskudd. Gjentatte kontroller av innskyting og førsteskudd under forskjellige forhold, med forskjellige skytestillinger og anlegg, og på forskjellige avstander frem mot jakta. Bare en liten brøkdel blir skutt mot vilt, så ja, prisen har betydning.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, vavlo skrev:

Mesteparten av ammoen går med til innskyting av sikter. Verifisering og evt korrigering av klikktabell. Verifisering av førsteskudd. Gjentatte kontroller av innskyting og førsteskudd under forskjellige forhold, med forskjellige skytestillinger og anlegg, og på forskjellige avstander frem mot jakta. Bare en liten brøkdel blir skutt mot vilt, så ja, prisen har betydning.

Hvorfor tenker ikke flere slik? Jo bedre innskutt, jo større margin for skytterfeil. Å tro at man alltid sikter og trekker av "dead senter" er jo bare tull.

Om du er innskutt på 200m kan du være så mye som 10cm over på 100m (har selv 43cm løp, og er 8,6 cm over på 100 om jeg skyter inn på 200 med Norma Golden Target). Om jeg da "feilsikter" 10cm høyt på 100m (ift. senter vitalt område) , i tillegg til 10cm pga kulebane vil jeg bomme på senter vitalt område med 20cm. Hadde jeg vært innskutt på kortere avstand/brukt klikktabell hadde jeg kanskje vært "spot on" der jeg siktet, og bare vært 10cm fra senter av vitalt område. 

 

Litt over mot det TS spurte om. noen som har erfaring med disse: https://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=2-14&prodid=9952

(Hornady Superformance 308 Win 165 Gr Sst Spf) 

Er ute etter bly, bra pris, grei bc, ca 165grs og kanskje viktigst bra presisjon. (hovedsakelig rådyr og rein) 

Så også på disse: https://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=2-14&prodid=6723 (Hornady American Whitetail 308 Win 165 Gr Interlock Aw) men ble litt skeptisk pga. at de er så billige. 

 

Har testa Federal Fusion 165grs, som virker bra. Men fikk litt varierende presisjon. (kan være skytter, så må teste mer) 

Link to comment
Share on other sites

"Å tro at man alltid sikter og trekker av "dead senter" er jo bare tull."   En kan selvsagt skru noen knepp. En kan også forlegge siktepunktet. De elgene jeg har sett, har ikke alle lært seg å stå rolig lenge nok til at en får utnyttet klikktabellen fullt ut.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, 223man1 skrev:

Ja, de Norske kravene til anslagskraft for storvilt er merkelige, i grunn foreldet og burde gjøres om.

Jeg ville ha satt minimum 8 grams kule, og minimum 2500 J ved 100m. Det merkelige skillet mellom 9-10 grams kulevekt og kulevekt over 10 gram burde fjernes. 2500 J ved 100m oppnås så vidt med 130 grains (8,42 gram) TTSX ved 860 m/s utgangshastighet.

Kravene er prinsipielt riktige, det er momentet eller massefart som er den viktigste parameteren for effekt av kuler. Lette massive kobberkuler krever samme vekt som en god bonded blykule for å gi samme effekt. I praksis må en da gå et kaliber opp. 6,5 er ikke egnet for massive kuler, kaliber og kulevekt blir for lite.

Dette er egentlig enkel fysikk. Det er ikke mulig å erstatte kulevekt med hastighet. Dette er ikke noe nytt, i afrika har dette vært kjent i snart 100 år.

Massive kobberkuler er utmerkede jaktkuler om en tar hensyn til deres begrensinger og bruker tilstrekkelig vekt på kulen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Per-S skrev:

Det er ikke mulig å erstatte kulevekt med hastighet. Dette er ikke noe nytt, i afrika har dette vært kjent i snart 100 år.

Så vidt jeg har observert (ikke egen erfaring) fra andres erfaring fra jakt I utlandet synes for kaliberet, lette homogene kuler å ha god effekt. Massefart I all ære, men "proof in the pudding" skal en heller ikke se bort fra. At man I Afrika tidlig fikk dyrkjøpte erfaringer med tynnmantlede konvensjonelle kuler da høyhastighetspatroner kom på moten, synes lite relevant for diskusjon rundt effekten av massive, ekspanderende kuler eller andre nyere kulekonstruksjoner for den del. 

Edited by vavlo
Tillegg
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Et sikkerstikk når det gjelder jaktkuler er vanligvis Woodleigh.
De siste 10 årene jeg jaktet med 308W (rådyr og hjort, pluss litt rev, dåhjort og muntjac i England) brukte jeg konsekvent 165 grs Woodleigh PP.
Resultatet var utmerket, og presisjonen i min rifle var i hvert fall mer enn god nok.
Woodleigh er også blitt standardkula i de riflene jeg i dag bruker på storvilt.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ikke helt overbevist om at relativt lette massivkuler og god fart er The thing for storvilt. Det blir hull og dyrene dør, men lite tydelig skuddreaksjon og dyra går et stykke.

 

Mine siste observasjoner av dette er 10-12 dyr skutt med 150 grains Barnes ttsx/308 win.

 

Om elg står på menyen ville jeg valgt en loddet, tung for kaliberet kule, minst 165 grains i 308win.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, vavlo skrev:

Mesteparten av ammoen går med til innskyting av sikter. Verifisering og evt korrigering av klikktabell. Verifisering av førsteskudd. Gjentatte kontroller av innskyting og førsteskudd under forskjellige forhold, med forskjellige skytestillinger og anlegg, og på forskjellige avstander frem mot jakta. Bare en liten brøkdel blir skutt mot vilt, så ja, prisen har betydning.

 

Det er vel begrenset for hvor godt innskutt man kan bli ?

 

Om rekylopptaket i forskjellige stillinger flytter seg et par cm så spiller det vel ikke noen rolle når det kommer til storviltjakt.

Treffer man på forskjellige avstander og i forskjellige stillinger med billig ammo, så treffer man like godt med jaktammoen

Link to comment
Share on other sites

Det er et veldig vanskelig spørsmål, hva som er den beste .308win allround kulen. Jeg har ikke fasiten på det. Men, gode gamle kuler som har virket i lang tid, og som det finnes mye kunnskap om,

ville være et naturlig valg. Hornady interbond, Federal Trophy Bonded Tip, Federal Fusion, Remington Core Lokt Ultra, Winchester Power Max Bonded, lett blanding...det er veldig mange, men å

deffinere den beste allrounderen, tror jeg mange sliter med å klare.

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Per-S skrev:

Kravene er prinsipielt riktige, det er momentet eller massefart som er den viktigste parameteren for effekt av kuler. Lette massive kobberkuler krever samme vekt som en god bonded blykule for å gi samme effekt. I praksis må en da gå et kaliber opp. 6,5 er ikke egnet for massive kuler, kaliber og kulevekt blir for lite.

Dette er egentlig enkel fysikk. Det er ikke mulig å erstatte kulevekt med hastighet. Dette er ikke noe nytt, i afrika har dette vært kjent i snart 100 år.

Massive kobberkuler er utmerkede jaktkuler om en tar hensyn til deres begrensinger og bruker tilstrekkelig vekt på kulen.

 

Kravene er nok prinsipielt riktige for konvensjoneller mantlede blyspisskuler, men ikke for massive kobberkuler.

 

Det er ikke anslagskraften alene som er viktig for jakt på storvilt, det er soppformen eller ekspansjonen (og diameteren på denne) som er det viktigste, og med massive kobberkuler som er ett mye hardere materiale enn bly så blir hastigheten det viktigste for at ekspansjonen skal bli tilstrekkelig. Og for at man skal kunne nå 850-900 m/s i en 308 win, så må man ned i kulevekt. Med en 300 win mag blir det en annen historie, da kan man bruke tyngre kobberkuler fordi denne patronen vil kulle klare å sende en 180 grains TTSX av gårde i 900 m/s. Kobberkulene blir jo mye lengre enn tilsvarende tung blyspisskule, så det blir fort problemer hvis kula da må settes veldig langt inn i hylsa pga. at kula tar i riflene i løpet. Kruttmengden i en 308win blir da fort for liten.

 

Jeg målte Barnes 130 grains TTSX i min 308 Win til 850 m/s (3m fra munningen) og på 75 m avstand den gikk 65cm gjennom 4 liters spylerveske-kanner fylt med vann (stoppet mot veggen av den 6 vannkanna. Ekspansjonen var perfekt og målte 15 mm i diameter. Dette er mer enn tilstrekkelig gjennomtrengning/ekspansjon for å avlive elg/hjort på en human måte.

 

Jeg vil tro at Federal Fusion 168 eller 180 grains vil gjøre samme jobben, men da med litt bly i kjøttet som må skjæres bort.

P5160008.JPG.39d1fada6abeb7e9b595bb9f9349d022.JPG

Barnes 130 grains TTSXP5160009.JPG.7b1a5b5e5b9d7d0c6f66e30fcb804ae4.JPG

Barnes 130 grains TTSX

 

Angående 6,5x55 og kobberkuler, hvis kravet hadde blitt senket til 2500 Joule, så hadde det gått bra med 120 grains TTSX hvis man klarer å nå 890 m/s utgangshastighet.

 

Derfor, fordi massive kobberkuler er så mye hardere enn blyspisskuler, så blir det to forskjellige verdener med tanke på ekspansjon.

 

Barnes TTSX 120 grains 6.5.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er det soom er problemet med enkelte massive kuler, de krever hastighet for å ekspandere, og hastigheten er også grunnen til at de ikke penetrerer godt nok.

Hell if you do, and hell if you dont.

Noen massive kuler ekspanderer ved mer moderate hastigheter, de er lettere å få gode resultater med. Jeg har ikke mange ekspanderte kuller liggende, jeg bruker tyngde nok til å gi penetrasjon, men noen av dem har bare pluggen tilbake. Da kan de penetrere llangt, men stopper i bein,

Problemet er at når anslagshastigheten blir høy øker kavitasjonen dramatisk, og det "bruker opp" energien i unyttig arbeid. Dyret dør av de skadene som hullet utgjør, effekten av kulen utenfor det vevet som blir avrevet av kulen er uten betydning.

Når en lett kule mister mye av sin energi ved ekspansjon og mye friksjon i de første cm i dyret blir det lite fart og effekt tilbake ved en lett kule. Det gjelder alle typer kuler, det er ikke store forskjeller på gode blykuler og massive kobberkuler,

Link to comment
Share on other sites

15mm målt mellom to av de 4 flikene på denne Barnes kulen, men det ferdigekspanderte  areal er derimot ikke imponerende.

Mellom "flikene" er det 4 st "tre-kanter" som ikke på noen måte er forandret eller ekspandert og som kun har kule/kaliber Diameter.

 

Areal ekspandert, er altså kun disse flikene.

 

Dette  lille areal på den ekspanderte (om den nå ekspanderer) homogene kula bevirker selvsagt til at penetrasjonen øker noe.

For å sammenligne med t ex Nosler Partition,.. som også har forholdsvis liten ekspandert Diam. og areal - i .30 kal ender man opp med ca 12mm Diam, men med sin splinter- avgang i viltet er dette et konsept som "står" seg fortsatt og er manges favoritt. Ekspanderer lett, med mellom-vegg som sikrer mot overekspansjon og samtidig sikrer god penetrering.- Ikke helt ulik RWS H-Mantel men som etter splinter-avgang fortsetter med kun kaliber stor front.

 

Bondede blykuler forefaller meg så gode i dag som man bare kan ønske seg av egenskaper i en god kule for stort vilt, og at man gidder ladde med disse "homogene" skjønner jeg ikke med alle ulemper ss mantelbelegg i løp,- høyere trykk,- usikker ekspansjon etc

Men som vi sier i Trøndelag; "kvar sin tyttj"  9_9

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Generaldfeld skrev:

Jeg ser at homogene kuler blir kalt massive her, hva er årsaken til det?

Kan det være Grammatisk-homofobi; En motvilje mot bruk av ord med bestanddel av homo???

Edited by 32-40 Win.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En homogen kule er per definisjon en kule bestående av kun en type materiale, f.eks bly.

 

Mange tror at homogen = blyfritt.

De som støper blykuler er de som bruker mest homogene kuler.

 

Korrekt omtale av en kobberkule er:  monolitisk kule 

Ref: Monolithic bullets

 

 

Av monokuler er TTSX og GMX sikre valg for hjemmeladeren som vil ha effekt, presisjon og rene slakt.

 

Av fabrikkammo er Federals Trophy Copper og Normas Ecostrike topp !

 

I en .308win er 150grain perfekt ?

 

 

 

 

Edited by hjortefot.com
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Generaldfeld skrev:

Jeg ser at homogene kuler blir kalt massive her, hva er årsaken til det? To navn, samme type kule? Ikke for å kverulere, men har ikke hørt slike kuler bli omtalt slik før, derfor bare nysgerrig.

 

Med massive kobberkuler mener jeg at det er massiv kobber (ett materiale) igjennom hele kula, minus hullspisskanalen selvfølgelig. Jeg har referert til Barnes TTSX hele tiden, burde ikke være så vanskelig å skjønne hvilken kuletype jeg snakker om.

 

Hornady GMX benevnes som Monolitic Copper Alloy (eller gilding metal), altså en legering av 95% kobber og 5% sink i følge Chuck Hawkes. Noe som skal redusere kobber-avsetning i løpet.

 

http://www.chuckhawks.com/hornady_GMX_bullets.htm

 

Men la gå, HOMOGENE EKSPANDERENDE KULER er vel rette benevnelsen. 9_9

 

Mitt poeng er at fordi 308 Win ikke klarer å sende en 165-180 grains kule av gårde i nærmere 900 m/s, så vil ikke tyngre (165 grains>) Homogene ekspanderende kuler fungere så bra, spesielt ikke hvis man skyter på over 100m avstand, da hastigheten der ute har falt til kanskje 700m/s. Fordi disse Homogene kulene espanderer ikke tilstrekkelig ved lavere hastigheter. 150 grains er maks man bør bruke i 308win med homogene kuler for storviltjakt.

 

Men, dette får jo hver og en forske på selv og finne ut av hva de vil bruke av Homogene kuler eller bondet blyspisskule.

 

 

hornady gmx expansion.jpg

Edited by 223man1
Link to comment
Share on other sites

Disse 150grs TTSX kulene ble plukket ut av en elgokse, skutt på ca 100m hold. Ikke målt hastighet men for lav, kort pipe og fylt opp men N140 krutt, godt under 800ms Vo. Liten ekspansjon og kulene lå i skinnet på andre siden, liten skuddreaksjon så den fikk to hjerte/lunge skudd. Har gått over til CFE 223 og får nå ca 855ms Vo i 45cm pipe med veldig bra presisjon, bør fungere bedre mhp ekspansjon.

IMG_0398.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tilsammenligning, Hornady Interbond .308Win 150grs, skal fungere ned til 610ms. Jeg betviler ikke de homegene kulenes egenskaper i form av presisjon og gjennomtrengingsevne, men ekspansjonsevnen er jeg noe mer usikker på. Jeg er minst like mye opptatt av helse som andre og ønsker heller ikke å ha matfatet og det som ligger oppå der fult av bly...

Jeg har alltid skjært godt av hvor skuddet har gått inn, og kommer til å fortsette med det. 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Generaldfeld skrev:

Jeg betviler ikke de homegene kulenes egenskaper i form av presisjon og gjennomtrengingsevne, men ekspansjonsevnen er jeg noe mer usikker på.

 

"Reklamekula" til Lapua, av nye Naturalis, ser i allefall ut til å ekspandere (om enn marginalt) i 482 m/s.

Men den er neppe objektivt utvalgt av de som skulle lage denne reklameplakaten, da...

 

naturalis-bullet-comparison4.png

Link to comment
Share on other sites

Bildene av massive/homogene/monolittiske kuler fra skutte dyr forteller hvorfor de enda ikke er like gode som bondede blykuler.

De krever svært høy hastighet for å ekspandere tilfredsstillende, når de  da treffer dyr vil det bli et splash i det kulen treffer og ekspanderer. Ekspansjonen krever energi, den umiddelbare kaviteringen krever energi, og den høye hasigheten gjør at energitapet blir svært stort når den penetrerer. Da er det ikke futt nok tilbake for å gi god penetrasjon. I tillegg ser ikke slaktet alltid pent ut.

Noen bilder av ekspanderte homogene... kuler her i tråden viser dårlig ekspansjon, likevel er de gjenfunnet i dyret, da har de dokumentert problemet, lite ekspansjon og dårlig penetrasjon.

Jeg har få kuler å vise frem, jeg har normalt hull inn, hull ut. De få jeg har funnet igjen har blitt skutt på langs av dyr, og er ofte funnet i låret. Jeg har en homogen, den ble skutt som nakkeskudd på en liten elgokse rett forfra, og etter å ha knust nakken, fulgte restene av kulen ryggen bakover og jeg fant en plugg i indrefileten. Flikene revet av, men knall og fall. Jeg har også en Woodleigh som ble skutt inn i en hjortebog forfra, og der en ekspandert kule lå i skinnet bak på låret. Den hadde 86% restvekt og største diameter 25 mm. 

Men homogene kuler er ikke dårlige, de virker bare annerledes. Aksepter at de ikke ekspanderer like godt som en bonded kule og bruk et grovere kaliber i utgangspunktet. Velg en kulevekt som er høy nok, og en moderat hastighet. F eks vil etter min mening en 150 gr homogen kobberkule i 308 kaliber gi tilsvarende skuddvirkning som en 9 g bonded blyholdig kule i 6,5. Med normal hastighet i 308 vil kulen ikke ha håndgranatvirkning, men gi et normalt slakt.

Dersom en bruker kulevekt som gir en normal hastighet for patronen har man et godt utgangspunkt, men feilen mange gjør er å bruke en lett kule og høy hastighet, det gir ikke alltid en god virkning, men fungerer greit på sideskudd bak bog. Dersom skuddvinkler blir litt diagonalt slik at bogknoken blir truffet kan det bli lite penetrasjon.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke tvil om at kuler som Barnes tsx er formidable storviltkuler, gitt rette forutsetninger. Min erfaring er at de er retningsstabile etter treff selv om de får mye juling, og de går meget dypt. Jeg bruker 8mm 180 grs tsx med v0 på gode 900m/s. De når indre organer på stor elg uansett vinkel og tåler ufattelig mye juling når en tenker på hastigheten. Og ja, jeg har prøvd dette. Har skutt elg bakfra og gjennom busk og kratt i forbindelse med ettersøk. De få kulene jeg har funnet er etter at de har knust mye bein eller vært gjennom mye granbar før treff. Og de fleste av disse ser ut som i reklamen, kun mista flik en gang. Har heller ikke problemer med å få elg i bakken på hold godt over det som anbefales i jegerprøven boka.

Jeg får mye mindre blodslått kjøtt enn jeg gjorde med 196grs cdp i 925m/s som også er ei meget god kule. Denne ekspanderer også fint og mister ikke bly,  men delen bak skillevegger blir kraftig klemt sammen slik at det dannes en smultring. Måten den ekspederer på fører til mye blodgraps mellom hinnene og den går ikke like dypt som tsx'n. Nå er det selvfølgelig hastigheten som er det største problemet for meg, og som gjør at kun de tøffeste kulekonstruksjonene duger. Det er en grunn til at Norma bruker Swift AF og ikke Oryx i sin 8x68 ammo. Men egentlig er det litt mer av alt enn jeg trenger, men jeg er ikke i tvil om at det duger.

 

Det lureste til elgjakt er å velge en kule tilpassa hastigheten, det er like lite smart å bruke ei tung steinhard kule i lave hastigheter, som det er å bruke konvensjonell blyspiss i magnumhastighet.

 

Det meste av butikkvare i 308 gjør en adekvat jobb på elg under normale forhold. Eneste jeg har sett direkte dårlige resultat av, er den første Naturalisen som kom. Det var ikke langt unna buttnesa, bananforma helmantel, den vi fant når vi endelig fikk tak i elgen. Men det kan jo selvfølgelig vært en feil med denne ene kula.

 

Link to comment
Share on other sites

På ‎17‎.‎05‎.‎2017 den 19.38, 8X68S skrev:

de er retningsstabile etter treff selv om de får mye juling, og de går meget dypt.

Dette var mitt motiv for å bruke homogen/monokuler. Har vært skeptisk lenge til disse kulene, men i fjor prøvde jeg E-tip for første gang på elgjakt (180gr). Da i 8x68S sin lillebror: 8x57IS. Hastigheten er her over 100 ms lavere en hos storebror. Fant ei kule som sto i skinnet på voksen elgokse, skutt skrått forfra på ca 70 meter. Veldig god dybdevirkning, og perfekt sopp.

 

Men etter å ha vurdert hvordan denne vil eventuelt oppføre seg på avstander over 100 meter i moderate kalibre som 8x57, lurer jeg på om det ikke er bedre å gå tilbake til bly.

 

Vurderte og å lade 250gr GMX i 9,3x62, men har slått det i fra meg. Her er V0 så vidt over 700ms. Mulig det er folk her som har erfaringer som tilsier noe annet? Det hadde vært fint å høre.

 

Er klar over at denne tråden handler om .308, men vil tro at det er visse likhetstrekk med kalibre med moderat hastighet.

20170419_095255.jpg

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, znopi skrev:

Dette var mitt motiv for å bruke homogen/monokuler. Har vært skeptisk lenge til disse kulene, men i fjor prøvde jeg E-tip for første gang på elgjakt (180gr). Da i 8x68S sin lillebror: 8x57IS. Hastigheten er her over 100 ms lavere en hos storebror. Fant ei kule som sto i skinnet på voksen elgokse, skutt skrått forfra på ca 70 meter. Veldig god dybdevirkning, og perfekt sopp.

 

Men etter å ha vurdert hvordan denne vil eventuelt oppføre seg på avstander over 100 meter i moderate kalibre som 8x57, lurer jeg på om det ikke er bedre å gå tilbake til bly.

 

 

 

Kanskje du kunne prøvd 160 grains TTSX og se hvilken hastighet og virkning du kan få med denne ?

 

https://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Norge/Products/39592749009082/SubProducts/749009096

 

Siden den er lettere kan du lade den til en del høyere hastighet selvfølgelig, og da vil den fungere bedre ute ved 100 m +

 

Jeg finner ikke annet enn 180 grains homogene kuler i 8mm fra Nosler eller Hornady. Nosler E-tip 180 grains kan i følge Vhitavuori ladetabell opnå maks 808 m/s utgangshastighet, men en 160 grains kule kan trolig oppnå rundt 860-870 m/s utgangshastighet. Dette er jo avhengig av løpslengde etc.

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, 223man1 skrev:

160 grains TTSX

Joda, jeg har vurdert denne som en god kandidat i 8x57.

 

Hva tenker du/ eller andre, om 9,3x62 og homogen kule i de hastighetene som en kan forvente i dette kaliberet?

Foreløpig så blir det å fortsette å bruke 286 gr MEGA.

Blir jo veldig hypotetisk dette, Som regel er avstandene under 100 meter under praktisk jakt for min del.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har selv skutt to elger på 300m(tofot, vindstille, LRF og ASV+) med TSX ladet til 810ms. Elgene falt etter 20m, skuddene satt der de skulle og slaktene var topp. Fant ikke kulene. Senere har jeg vært med på at en okse ble skutt på 340m med TTSX ladet med CFE223 som oppnådde 930ms i en 50cm LW matchpipe. Nok en gang satt skuddet helt perfekt i lungene. Fant kula i skinnet på andre siden og den var temmelig bra ekspandert med 100% restvekt. Jeg skaut senere en ku på kanskje 40m ladet med TTSX ladet med CFE223 målt til ca 910ms på en 50cm S&L pipe skutt på skrått bakfra gjennom lungene. Fant ikke kula.

Har også tatt et nådeskudd på kloss hold med samme 910ms lading rett i skallen på en storokse. Kula ble funnet i nakkeskinnet. Kula hadde 100% restvekt men en flik knakk av når kula ble fjernet fra skinnet. Har enda begge delene av kula.

I fjord ble en liten kukalv skutt med 168grs TTSX i en 30-06, usikker å hastighet men skutt av en ekstremt habil jeger på ca 200m med en Tikka M695. Kula ble ikke funnet naturlig nok men slaktet var toppers.

Har også sett en TTSX skutt ut av en 338LM på 40m hold. Kula er finfin, elgen gikk naturligvis rett ned. Slaktet har jeg ikke sett og nå er den sikkert spist opp men den var visstnok toppers.

I vårt jaktlag går de fleste som kan, over til mono kuler. Har ikke annet en godord å si om TSX/TTSX. Får ingen mantling av betydning. I ei kvalitetspipe er det ikke noe problem imho. I en røff billigpipe fra India kan det nok bli et skikkelig problem. Borefoam etter endt jakt og pipa er som ny.

Min erfaring er at kule med slike riller må ha litt ekstra tight kulehold. Kanskje en liten krimp hadde vært noe å prøve.

308w med 150grs TTSX er good shit i min bok. Man må fortsatt kunne skyte. Jeg tar presisjon over fart any day.

Link to comment
Share on other sites

Joda, homo kuler fungerer de, skjønner ikke at det skal være noe å diskutere engang. Det er vel skutt noen hundretusen, for ikke å si millioner med vilt med homo kuler. Hadde ikke dyra daua ville det vært kjent. 

 

Det eneste man bør ha i bakhodet er å holde seg til avstander opp til 200meter, noe som uansett gjelder for jegere flest, samme hvilken kule man bruker.. Skal man skyte førsteskudd utover dette er man såpass dreven at man klarer å vurdere dette selv. På barnes kuler bør man holde seg over 650 m/s ved anslag. 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På ‎09‎.‎05‎.‎2017 den 23.18, spindrift skrev:

Geco plus har jeg aldri skutt noe med.

 

Flådde og renska  ei kolle skutt med denne i helga, og lurer på om noen har fått erfaringer med denne. Dette var i allefall et granatnedslag. Hadde gått inn lavt i ribbene, tatt med seg hjertet (fullstendig knust) og gått ut i bogbeinet på motsatt side. At utgangen gjennom bein var makaber er bare å forvente, men fant ganske store blyfragmenter i ribbene på inngangssida. Synes det var i overkant mye ødelagt til å være ei bonda kule. Men kanskje ikke helt uventa med tanke på at kula er utvikla i et område der det er fokus på knall og fall av villsvin.

 

Første tanke var skudd gjennom kvist, men skytter hevder hardnakka at det ikke var mulig, og han satt i jaktstige i et åpent nyhogd felt, så jeg tror nesten på det. Andre alternativet er at han har tatt feil av inn- og utgang, men det stemmer dårlig med retningen dyret kom fra og retningen dyret rasa ut...

 

Jeg tror ikke jeg har vært borti kula før, så det hadde vært morsomt om noen har litt mer erfaring med denne. Kan jo godt være tingenes iboende osv. som har påvirka akkurat denne kula.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bittelitt erfaring med Geco Plus. Hos meg rusler den ut av løpet i ca 850m/s (7x64). Har skutt 8 rådyr og en gris med den, på hold fra 40m til 2xjegerprøvebok. Rådyrene har det gått greit med, skudd bak bogen og passe stort utgangshull. Kulens ferd gjennom grisen var nok litt mer møysommelig. Det var en liten matgris på like over 50kg som fikk en kule skrått bakfra når den rusla mot skogen (jeg satt i jakttårn). Kula entra i korsryggen og jeg fant den igjen framme i bog på motsatt side. Jeg veide ikke, men det så ut som god restvekt og den holdt godt sammen. Håper å snart bruke denne kula på større hjortevilt og kanskje griser, vi får se hvordan det går da. Jeg tror det går bra :-)   

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...