Jump to content

Garand M1 godkjent til jakt


intreserte

Recommended Posts

Hei, ser på lovdata at M1 grand kan brukes til jakt.

Min bestafar har en m1 grand med papirer, er det muligt å få registrert denne over på meg som jakt våpen?

 

Halvautomatiske rifler som første gang var lovlig ervervet før 6. mai 2004 og som kunne lovlig benyttes til jakt er godkjent for erverv, eie og besittelse til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

Link to comment
Share on other sites

Var det i fjor en eller annen gang mon tro? En kompis var helt i hundre for ikke voldsomt lenge siden, men tiden går jo fort. Skal man ha en, bør man vel kanskje kjappe seg litt, EU har jo tredd over oss en dustelov, hvor kun dassert og dartpiler er ok å drive med av våpen. Helst skal man jo begynne å strikke, uten strikkepinner så klart, de kan jo være farlige de og.

Link to comment
Share on other sites

Det nærmer seg slutten for å få godkjent halvautomatiske rifler til jakt  og en M1 Grand i safen er ikke feil.

Må tilknyttes Alarmselskap hvis jeg registrerer flere våpen, men å betale 6-10.000kr i året er ikke aktuelt.  Noen som vet hvilket selskap som leverer den billigste tjenesten? 

 

våpenloven ble sist oppdatert sommeren 2015, så da regner jeg med at EU`s forbud mot halvautomatiske rifler vil komme inn i våpenloven sommeren 2019 ?

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå er vel ikke EUs våpendirektiv knyttet til vårt EØS-medlemsskap, men mer til Schengen-samarbeidet etc. Men, for å konkretisere "Gjest"s oppfordring - av politiske partier med over 1 promille oppslutning, er det Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt som går mot EØS (og EU, og "all dets verk").

 

Tråden "Østengen" og "22Svendsen" nevner, heter "Få M1 Garand godkjent", og har masse nostalgi, for oss som hadde Garand'en som tjenestevåpen på '60-tallet. Men noe særs egnet jaktvåpen er den vel knapt - - - ?

Tråden ligger her:

 

For de som vil ha en Garand, er det et flott eksemplar ute på auksjon i Danmark:

http://www.lauritz.com/en/auction/us-garand-m1-springfield-cal-30-06-semi-automatic-sporti/i4596790/#

Hvis man bare hadde hatt en ledig plass på den hersens "garderoben" - - !

 

Edit: La til adressen for den andre tråden.

 

 

Edited by Jegermeistern
La til adresse for en tråd jeg viste til
Link to comment
Share on other sites

Det garden bruker sine M1er til kunne de klart med en planke også. Dette har ikke noe med håndtering av våpen å gjøre. Prøv dette på en skytebane og ikek bare blir du bortvist men trolig får du besøk av noen statsansate i løpet av kvelden også ;)

Link to comment
Share on other sites

På 13.5.2017 den 23.42, Jegermeistern skrev:

Nå er vel ikke EUs våpendirektiv knyttet til vårt EØS-medlemsskap, men mer til Schengen-samarbeidet etc.

 

Direktivets (eventuelle)  implementering her i landet vil bli gjort gjeldende gjennom EØS-avtalen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...