Jump to content

Barret FieldCraft


Nightmaster

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Jeg har bestilt meg ei slik rifle i 308 Win, regner med å ha den i hende innen et par ukers tid.

Så på denne under SHOT show i januar og ble bitt av en basill som ikke ville slippe taket, nå gleder jeg meg som en unge til å få den i hus!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har nå hatt rifla i noen dager og har fått prøvd den litt.

Alt ser ut til å fungere akkurat som det skal, og rifla er forbausende velbalansert og god å skyte med tross særdeles lav vekt. Har bare fått prøveskutt èn ladning i benk, og den gav 17mm presisjon på fire skudd med 155 grs Hornady A-max i lav hastighet.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ikke testen annet enn under praktisk jakt. Må si jeg trives særdeles godt med rifla, og den skal få henge over skuldra mi i mange år.

Prøvde forresten litt ladninger før elgjakta startet. Svært overraskende syntes jeg var at det samlet dårlig med 150 grs Barnes TSX, men utenom dette går det bra med alt annet jeg har matet den med.

 

Jeg har montert en Zeiss HD5 2-10x42 og en liten Hausken-demper. Balansen i rifla ble veldig god med 200 gram ekstra i front.

 

11-tagger.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Flott og lett rifle som ser ut til å levere det den lover. Men fryktelig irriterende at den har "remington-style" type sikring som kun sperrer avtrekket og plastikk boltmuffe.

 

hvordan oppleves presisjon med 5-skudds samlinger, noen som har testet? Liten betydning for egenskaper knyttet til jakt, men morro å høre om den tåler noe varmeskkyting.

Link to comment
Share on other sites

Da får du lese en gang til, jeg stiller spørmål om 5-skudds samlinger  ikke en 5-kudds samling. Det er en  vesens forskjell på det. Tåler den 5 skudds samlinger greit, er det jo morro å ta med seg jaktrifla på enkelte konkurranser uten å tenke på at skudd kan bli kastet litt ut av samlinga. (Nei, vi trenger ingen diskusjon om hvor egnet den er til dette og dens vekt og påvirkning i skytestilling etc.)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

180grs Fusion til jakt og 155grs A-max til trening, samler meget bra med begge deler. Har ikke prøvd stort mye annet da jeg er tilfreds med dette.

 

Ladde forresten noen 150grs TTSX som ikke gav god presisjon overhode, men forsket ikke noe mer på hastigheter for å lykkes med det heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvilken montasje og kikkert bruker dere for å holde lettvekts-temaet? Jeg fikk min børse i går (ser knall ut, selv om alt er veldig smått:-) ). Har leopould montasje og vurderer å bruke en zeiss HT 3-12x56. Det er en stor kikkert, men veier bare 570g med komp og lys. Tror jeg ender på ca 3,2 kilo med Freyr og Devik 149 demper (som ikke veide 149g, men 167g)

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Elgjaeger skrev:

Så det var mange som hadde negative erfaringer med disse. Så ut som om de ofte brakk i skruene eller i selve ringene.. Kjedelig å sitte på fjellet med løs kikkert. Men man forteller vel lettere om dårlige erfaringer enn om gode, så ikke sikkert det er fasiten..

Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, vwhotrod skrev:

Så det var mange som hadde negative erfaringer med disse. Så ut som om de ofte brakk i skruene eller i selve ringene.. Kjedelig å sitte på fjellet med løs kikkert. Men man forteller vel lettere om dårlige erfaringer enn om gode, så ikke sikkert det er fasiten..

Har de på både min Sauer 101 og min Kimber 84m, begge i 308. Aldri hatt problemer med de, å aldri hatt treffpunktforandring. Selv ikke etter noen skikkelige tryn. 

Sitter en Zeiss V6 3-18x50 på saueren og en March 3-24x42 på kimberen. 

 

Kan være jeg er heldig, men jeg er vertfall veldig tilfreds med talley lightweight ringene mine👍👌

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, vwhotrod skrev:

Så det var mange som hadde negative erfaringer med disse. Så ut som om de ofte brakk i skruene eller i selve ringene.. Kjedelig å sitte på fjellet med løs kikkert. Men man forteller vel lettere om dårlige erfaringer enn om gode, så ikke sikkert det er fasiten..

Jeg har gode erfaringer med de, men bruk momentnøkkel når du drar til skruene. Man ser jo av designet at det går galt dersom de trekkes til for hardt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 24.12.2019 den 0.04, vwhotrod skrev:

Men får man kulebanekomp og lys under 500g? For min del er lys et must når ting skjer raskt og forholdene er dårlige..

Nei det får man kanskje ikke. Men ei så lett rifle med en tung kikkert blir vel topptung og vanskelig å skyte raskt med?.Har lyst på en fieldcraft med en Leupold fx 4x33 som veier 260 g til reinsjakt

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, vwhotrod skrev:

Børsa endte på 3,3 kg med Zeiss HT 3-12x56, leupoldmontasje i stål og FW149 demper. Tenkte å kanskje prøve Talley montasje hvis jeg fant en lettere kikkert etter hvert. Da bør den komme ned rundt 3 kg

Talley Lightweight vil fungere helt fint med den kikkerten. Settet  veier 65 gram  i medium høyde og er meget bra, men bruk momentnøkkel.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
28 minutter siden, jmosbakk skrev:

Flott børse! 

Har du testet demperen? 

Er litt nysgjerrig på den der. 

Takk for det:-) Testes i morgen.. Har en Svemko nano på en annen børse og den er i hvertfall meget bra i forhold til størrelse/vekt:-) 

Edited by vwhotrod
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, Mas-36 skrev:

@vwhotrod Den så lekkert ut :D Hele riggen din veier 500 gram mindre enn rein rifle hos meg :P 

👍 Ja den kjennes utrolig bra ut! Den lille kikkerten, lav montasje og stokken passer perfekt sammen. Bare å kaste opp børsa så har man god kinn-kontakt så en bra match ble det:-) 

Edited by vwhotrod
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Overraskende god å skyte med for å være så lett!  En del vipp, men det må man vel bare regne med når utstyret er så lett. Fikk ikke den helt store presisjonen med Norma trainer, men det ser jeg ikke så mørkt på. Hadde tenkt å la børsa kjøle seg ned mellom hvert skudd, men det hadde jeg ikke tid til så det ble litt varmt:-) Trainer er vel ikke presisjonsammo heller.. Hadde ikke med den andre børsa så jeg fikk ikke sammenlignet FW149 og Nano demperen, men det skal testes senere. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, vwhotrod skrev:

Trainer er vel ikke presisjonsammo heller..

Har ikke testa Trainer, men har god erfaring med Golden Target i begge mine rifler. Men det er ikke sikkert det funker i di rifle likevel da. 

Jeg trodde ikke min Kimber på 2kg (uten kikkert/demper) gikk godt med det, helt til jeg fant ut det var skytteren å ikke rifla. Ikke lette å skyte godt med disse lettvekterene. Men med trening/instruks ble det veldig bra👍 

Link to comment
Share on other sites

Kan aldri tenke meg at det var skytteren i mitt tilfellet😝 Skjøt med tofot og baksekk, så de grøvste skytterfeilene skulle være eliminert. Uansett så skal jeg ha litt bedre tid neste gang og kanskje lade litt før jeg drar på banen igjen. Men du har rett i at det var uvant å skyte med så lett børse!

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, vwhotrod skrev:

Kan aldri tenke meg at det var skytteren i mitt tilfellet😝 Skjøt med tofot og baksekk, så de grøvste skytterfeilene skulle være eliminert.

Samme tenkte jeg🙈 Jeg skøyt med tofot både før og etter. To dager på PRS-kurs gjorde susen👍 

 

Men det er jo ikke uvanlig at noen ammunisjonstyper ikke går i ei rifle, så det trenger absolutt ikke være skytteren👍

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
On 1/9/2020 at 8:54 PM, vwhotrod said:

Takk for det:-) Testes i morgen.. Har en Svemko nano på en annen børse og den er i hvertfall meget bra i forhold til størrelse/vekt:-) 

Jeg skal straks skaffe en liten demper til og har en 149 fra før. Hva synes du om nano kontra 149?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
På 13.6.2020 den 13.02, vwhotrod skrev:

Da er årets reinsjaktladning til Barrett’n i boks.. 44,9grs vihtavuori n150 og 165 grs Accubond gav Ok samling (skutt med tofot og baksekk). Ikke målt fart enda, men det gjøres neste gang..

ED8A41B7-F27B-4D73-AEFE-E211994E76F4.jpeg


Fikk 820m/s med denne ladningen.. Klar til jakt:-)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...