Jump to content

Kragkarabin M1897


AKL

Recommended Posts

Hallo

Har en krag ingenørkarabin som jeg arvet etter min gammelonkel.Lagd i 1900,nummerlik og helt original så nær som at den mangler reim.Dette er jo en artig sak å ha så har tenkt litt på å få den restaurert.Den er desverre ganske så brukspreget med rustflekker på løp/låskasse og treverket har fått noen slag.Attpåtil ser d ut som stokken er lakkert.Skal en krag være lakkert??

Lurer litt på hva som er den "riktige" måten å ta fatt på dette.Vil ikke gjøre noe som forringer verdien/samleverdien på våpenet.

Vet det er mye krag-kompetanse her inne,så håper noen kommer med noen meninger.

Link to comment
Share on other sites

Det beste med gamle våpen er å gjøre minst mulig av restaurering, hvis du begynner og behandle stokken og re-blånere så er den historiske samlerverdien tapt. Jeg ville bare pusset og stelt den, og brukt den som den er. Jeg har klart å få slag/bulker i treverket til å "reise" seg og bli mindre med en våt fille og strykejern, en må holde på en stund. Lykke til med prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Du har sikķert rett...for mye jobb blir feil.Men er en original krag lakkert?Lakk kan jo fjernes og erstattes med olje.Men gjør det selvfølgelig ikke hvis det og blir feil.

Gammelonkel brukte denne på elgjakt fram til han måtte kjøpe mauser pga lovendringen.Desverre tror jeg ikke han var spesielt opptatt av våpenstell.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...