Jump to content

Kaliberspørsmaalet 1910


Veidinn

Recommended Posts

I 1908 fikk vi i Norge en lov som forbød mindre kaliber enn 12mm på reinsdyr. Grunnen var for mange tullinger som brukte hele baksiktet på Kragen opp til over 2km, man skjøt så lenge man så dyrene. Utfallet ble enormt med skadede rein i fjellet men også altfor stor reduksjon av bestandene. Der finnes mange stygge historier fra tiden før 1908, men om det ble så mye bedre med 12mm krombane-ild er jeg også usikker på.

I 1910 er der en belest kar som kommer med en del synspunkter på loven og at kanskje 9mm hadde vært en bedre grense. 9,3mm trekkes fram som et godt kaliber på det meste av viltet i hele Verden.

Les selv:

 

 

Kaliberspørsmålet.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det var nok det at det ble skutt på altfor lange hold og at Kragen var uhyre effektiv på normale hold som fremtvang forbudet. Man kan jo si at Kragen først ble forbudt fordi den var for god, for så i 1974 forbudt fordi den var for dårlig. Det var nok våpenhandlerne som fikk vedtatt det siste forbudet, mener å huske at noen få Krager var sprengt i etterkrigstiden(?) Trolig var dette tildel uforsiktig ladning med til dels feil krutt og bruk av vanlig 7,92 ammo i Elgriflene, Moderat-patronen kom jo hele 10år etter M48 Elgriflen. Der var en grunn til at man kom lanserte en svakere patron med litt mindre kulediameter (.323 til .320 mener jeg det var)

Link to comment
Share on other sites

Der ble nok brukt mye Remington M1867 og sikkert noen M1860 4''' Lund rifler, i tillegg til eldre sivile jaktrifler i passende kaliber. Jeg mener Frantz Rosenberg skriver at han brukte kal .350 (9mm) på reinsdyrjakt i Ryfylkeheiene på slutten av 20tallet. Så loven ble trolig endret etter en tid(?)

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært artig og funnet utav når kaliberloven ble endret, trolig skjedde det i flere vendinger. Jeg har de alle Jakttabellene fra Nitedals før 1940 og komplett NJFF's Tidsskrift fra 1872 og opp, så der bør kunne finnes noe. Tror 8mm var lovlig på rein på 30tallet(?)

Link to comment
Share on other sites

Les siste avsnittet en gang til, så ser du at det ikke er tillatt med større tverrsnittsbelastning enn 15 g pr cm2.

I første avsnitt  del står det at dette forbudet blir opphevet 1 juli 1932 for elg, hjort og rovdyr. Men gjelder fortsatt for annen jakt.

Da blir det lett å forstå at frem til -32 gjaldt forbudet også elg. Dette forbudet ble ikke mye respektert, og er vel et av de mest idiotiske påfunn i Norsk jakthistorie. En så lett kule er jo totalt ubrukelig på stort vilt.

Link to comment
Share on other sites

På ‎2017‎-‎04‎-‎30 den 12.02, Veidinn skrev:

I 1908 fikk vi i Norge en lov som forbød mindre kaliber enn 12mm på reinsdyr. Grunnen var for mange tullinger som brukte hele baksiktet på Kragen opp til over 2km, man skjøt så lenge man så dyrene. Utfallet ble enormt med skadede rein i fjellet men også altfor stor reduksjon av bestandene. Der finnes mange stygge historier fra tiden før 1908, men om det ble så mye bedre med 12mm krombane-ild er jeg også usikker på.

 

Jeg tror skadeskyting var det minste problemet i 1908.

 

I en bok jeg leste en gang stod det noe lignende dette: "Det kom bukk, simle og kalv. Vi skjøt begge to." (Altså bukk og simle).

De gamle elgjegerne jeg kjente som jaktet på 30-40 tallet skjøt så fort de så dyr. Døde elgen var det bra. Ble den skadeskutt fikk de et blodspor de kunne følge. Det var også bra.

 

Dette viser at dyrevelferd er en ganske ny tanke.

Link to comment
Share on other sites

Skadeskyting var nok et stort problem hele tiden helt opp til 1980årene og selv i dag er der nok stooore mørketall. Man hadde helt andre holdninger for 50år siden og bakover, noen steder kan man finne slike holdninger selv i dag hos enkeltpersoner, dessverre.

I tidlige tider kan man unnskylde  mye med det livet mange levde og holdninger generelt i samfunnet, det kan man ikke i dag.

Fant en artikkel jeg hadde scan av fra 1896, se vedlegg. Tror jeg enkelt kunne funnet 20-30 eller flere slike bekymret-artikler fra tiden 1895 til 1930. Mest i den tidligste perioden og de omhandler mye Krag.

 

 

 

Reinsjakt 1896.jpg

Edited by Veidinn
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Veidinn skrev:

Skadeskyting var nok et stort problem hele tiden helt opp til 1980årene og selv i dag er der nok stooore mørketall.

 

 

Jeg mente ikke at det ikke var skadeskyting i 1908. Det jeg mente var at det ikke var mange som tenkte på det som noe negativt. 

Link to comment
Share on other sites

Er det merkelig at det skadeskytes når mange jegere.....kanskje langt de fleste,  ikke gidder å bedrive skytetrening utover de 30 og oppskyting..?

 

Jeg er redd at Veidinn har rett når han tror møretallene fortsatt er der...

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Er det merkelig at det skadeskytes når mange jegere.....kanskje langt de fleste,  ikke gidder å bedrive skytetrening utover de 30 og oppskyting..?

 

Jeg er redd at Veidinn har rett når han tror møretallene fortsatt er der...

Selv om jeg er enig i at folk burde trene mer skyting for å redusere skadeskyting, og for å få flre skuddsjangser faktisk - så tror jeg du overdriver.

Mange som skyter de 30 skuddene skyter jo faktisk helt OK. Det har ikke med treningsmengden å gjøre, men å vite hvordan man skal gjøre det, og faktisk prøve på det.

Jeg driver med rekruttering og instruksjon i et stort skytterlag, og jeg har enda ikke sett noen over ca 12 som ikke har alle skuddene i svarten på ringskiva (den er mye mindre enn sirkelen på reinen) etter 2-5 skudd. De fleste under 12 klarer det også helt fint ;) 

 

Jeg tror heller ikke det er så store mørketall på skadeskyting, for hjorteviltstammene er under kraftig overvåkning av jegerene i jaktttida, og et skadeskutt dyr vil bli oppdaget fort, med tilhørende undersøkelser og bråk.

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Der er nok en del oppsyn på elg- og reinsjakt men på hjort og rådyr er der lite og ingenting. Jeg tror en del skadeskyting skyldes holdninger mer enn manglende skytetrening på banen. Har man betalt altfor mye for et dårlig terreng så kan man lett bli fristet til å skyte i situasjoner man ikke behersker og slike situasjoner lærer man lite om på standplass på en vanlig 100m bane. Noe skadeskyting er nok hendelige uhell også.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, M67 skrev:

et skadeskutt dyr vil bli oppdaget fort

Det er nok litt varierende, det er fremdeles mange som ikke melder fra. Sist år måtte jeg ha hjelp til å finne dyr flere ganger, og siste gangen sa jeg til hundeføreren at jeg ble litt flau over ikke å finne dyrene.

Han svarte at det var ikke farlig med de som rapporterte og der dyret lå dødt et lite stykke borte. Ettersøksringen hadde funnet et dødt dyr uken før, og de hadde satt hunden på baksporet og funnet skuddstedet. Den jegeren hadde større grunn til å bli flau.

Så mørketall eksisterer fremdeles.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...