Jump to content

Ladedata til 338 Lapua Magnum og Barnes TSX 285 grains?


tagergaard

Recommended Posts

Jeg ser i loggen at jeg har brukt 88gr N570. Og skrudd 36klikk for å treffe på 575m - kan ikke finne hastighet i ladeloggen, mulig det er i en av skyteloggene, men tipper rundt 830m/s. Det er notert på sida " meget presis @ 500m", og "0 korreksjon ift, ball. app", så jeg har tydeligvis kronografert. 

Har en Excel logg på det, men ikke på denne PCen.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Har du COL på Barnes TSX285gr i 338LM med 88gr N570? Vihtavuori sier 93mm mens Barnes sier 92.2mm.


QL sier 88gr N570 er innafor når det gjelder trykk og beregner hastighet til 821ms i en 65cm pipe.

Max i henhold til Vihtavuori sin tabell er imidlertid 82gr N570 - og 806ms - hvorfor dette avviket på 6gr?

 

På sidene til Barnes maxer de kula til 778ms-875ms med ulike kruttyper (ikke N570), så vil tro nok tro 88gr er nærmere sannheten enn 82gr...

 

Jeg testet kula i juniors Lakelander i 338WM - det gikk ikke bra - kula velta på 100m, så nå får jeg prøve den i min 338LM :-)

Noen som har prøvd denne kula på elg?

Link to comment
Share on other sites

Testet kulen i min 338LM med 1:10 twist og 67.5cm løp - den velter også i denne børsa, selv om det ikke var så mye som i Lakelanderen.

Prøvde 82gr N570 med COL 93mm og fikk 730ms, neste forsøk var med 88gr N570 og COL 92.2 - litt mindre velting og 790ms.

 

Når jeg fintuner QL med korrekt hylsevolum osv, så kan jeg øke ladningen til 95gr før trykket blir for stort - det skal i teorien gi 860ms.

Er det sannsynlig at kulen stabiliseres bedre ved å øke utgangshastigheten fra 790ms til 860ms?

 

Noen som har testet ladninger i dette området?

860ms tilsvarer 2821 fps og på hjemmesidene til Barnes har de ladedata som får kulen opp i 2870 med US 869 krutt - så 860ms er ikke hårreisende, men offisielle ladedata hadde vært gull verdt :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...