Jump to content

Behandling av plommetre-emner


heman

Recommended Posts

Jeg fikk for noen uker siden tak i en stubbe av et plommetre. Har nå saget den opp i emner. Må jeg nå forsegle disse i endeveden før de legges til tørk? 

 

Jeg har også fått en kubbe med tørr plommeved av svigerfar. Han forventer nok en kniv i retur. Har dere råd til hvordan jeg får best resultat med farge, liv, spill og finish på plommetre? 

 

Siste spørsmål! Er kvist et problem? 

 

Takk for et supert forum?

IMG_0429.JPG

IMG_0430.JPG

IMG_0431.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fin ved! Må få tak i noe plomme. Nå har du vel fått se svaret i praksis, jeg er ikke noen ekspert men jeg ville ha mala endeveden. Jeg har tørka noen frukt greiner, i fuktig kjeller og de sprakk. Har noen malte eple greiner liggene nå og de har ikke sprekt ennå.

 

Får og få best farge og liv ville jeg bare ha pussa og polert, men du har noen biter å øve på med beis osv.

 

Jeg synes kvister er tøft på kniver som er litt rustikke, fyll porene med lim?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar! Jeg har allerede googlet meg frem til at lim er lurt, så til nå har det gått bra med nesten alle. Bare et par som har fått små sprekker. Men tror jeg må gå for tipset med plast, da kjelleren min er like varm og tørr som resten av huset. Hehe! 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

De to centimetrene er for de som dreier i rått materiale. Vet at PEG har vært brukt på knivskaftemner med god resultat også. Akkurat hvor tykt treverket var ble ikke sagt. I alle fall må ikke endeveden forsegles.

Hensikten er jo å kunne arbeide med treverket uten vente i årevis på at det skal tørke - så det er nok vel verd et forsøk :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...