Jump to content

Modifisering av 200 STR stokk - hva er lov?


Østengen

Recommended Posts

Jeg har en 200 STR jeg har lyst til å modifisere til litt langhold, da den per nå bare står i våpenskapet uten å bli brukt (den er arvet, og jeg skyter ikke i DFS).

 

Spørsmålet er altså hva jeg kan gjøre med stokken uten å risikere at den blir ulovlig i bruk for DFS-skyting, i det tilfellet at jeg bestemmer meg for at jeg skal selge børsa igjen en gang i fremtiden.

Jeg vet at bedding er lov, men hva med å f.eks. borre inn et hull i front av stokken for å lime inn et versapod-adapter? (http://www.jaktdepotet.no/vaapentilbehoer/futeral/versa-pod-adapter-stock-embedding-spigot-adaptor

Og hva anses som den beste måten å bedde en 200 STR på? Beddeblokk? Søylebedding? Begge deler?

 

Alle svar settes pris på :) 

Link to comment
Share on other sites

Du får tak i adapter til tofot som du setter i skinna under stokken.

 

Beddeblokk er nok kanskje det beste, jeg har beddeblokk i min stokk og er godt fornøyd. Vet ikke om presisjonen ble så mye bedre da børsa gikk meget tilfredsstillende uten bedding i det hele tatt. Men det gjør noe med i hodet til skytteren (i alle fall mitt hode) at alt er så bra som det kan bli. 

Søylebedding er vel ikke mulig på en 200STR

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fullt klar over at man får tak i tofot-adaptere, men det blir jo somregel en fantastisk lite elegant løsning (hvertfall når man skal benytte versapod). Tanken med å feste et versapod-adapter slik jeg beskrev er jo at man får pipa langt nærmere rotasjonspunktet til tofoten. 

 

Stokken min er fra 90-tallet og er meg bekjent aldri blitt vedlikeholdt, så jeg ville blitt overrasket hvis ingenting hadde vridd/forflyttet seg i innfestningen egentlig.. Og ja, som du sier, placebo-effekten er stor :D

 

EDIT: Skrivefeil 

Edited by Østengen
Link to comment
Share on other sites

Kostnad..?

En brukt original 200 STR skjefte må det vel være rimelig sannsynlig å få kjøpt til en OK pris.? Akkurat når det gjelder gadgets, så kan dette tas etter pengepungen, men langhold har en tendens til å bli kostbart ...

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Østengen skrev:

Spørsmålet er altså hva jeg kan gjøre med stokken uten å risikere at den blir ulovlig i bruk for DFS-skyting, i det tilfellet at jeg bestemmer meg for at jeg skal selge børsa igjen en gang i fremtiden.

Og svaret er, som du kanskje allerede har gjettet - ingenting. Dvs., hvis du er tilstrekkelig "høyt på strå" i DFS-sammenheng, kan du klistre på så mye sponsor-reklame at man knapt kan se hva slags skjefte det dreier seg om. Men enhver endring, inkludert beising som endrer fargen, kan bli slått ned på. På vanlige stevner er det oftest ikke noen våpenkontroll.

 

" It permanently mounts the bipod spigot into the stock - ". Det går nok ikke å ha noe sånt på skjeftet, hvertfall ikke på LS og LDKS. Men et lite hull i framkant av skjeftet kan oversees, hvis ikke kontrollørene er altfor nidkjære.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Jegermeistern skrev:

Og svaret er, som du kanskje allerede har gjettet - ingenting. Dvs., hvis du er tilstrekkelig "høyt på strå" i DFS-sammenheng, kan du klistre på så mye sponsor-reklame at man knapt kan se hva slags skjefte det dreier seg om. Men enhver endring, inkludert beising som endrer fargen, kan bli slått ned på. På vanlige stevner er det oftest ikke noen våpenkontroll.

 

" It permanently mounts the bipod spigot into the stock - ". Det går nok ikke å ha noe sånt på skjeftet, hvertfall ikke på LS og LDKS. Men et lite hull i framkant av skjeftet kan oversees, hvis ikke kontrollørene er altfor nidkjære.

Nei, okei. Det var som jeg trodde ja. Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...