Jump to content

Villreinjakt og betaling


valemon

Recommended Posts

Sitter og surfer på villreinjakt på Inatur.no.. og blir litt usikker på om det er vanlig å betale uansett om man feller eller ikke? Ser på statsallmenninger og fjellstyrer, klarer ikke å lese rett ut hva som gjelder. Det varierer vel kanskje også? Surt å fleske ut 6300 for fritt dyr, og så være uheldig og ikke felle noe. Men det er kanskje sånn det er :)

 

Takknemlig for svar..

Edited by valemon
Link to comment
Share on other sites

Om man faktisk kommer i den situasjon at man har fått tilsagn om løyve via inatur.no, kan nok den situasjonen sidestilles med det å vinne en solid Lottogevinst, for såpass vanskelig opplever jeg det er å få reinsjakt via inatur.no

Vinner man mot alle odds "lottogevinsten" via dette systemet, er det løp og kjøp. Kr 6400,- for fritt dyr er ikke all verden, om man sammenlikner med andre villreinområder.

Prisen på løyver øker proposjonalt med fellingsprosenten for angjeldende villreinområde, er min erfaring.

For å slippe denne frustrasjonen, kan man se seg om etter reinsjakt på privat grunn. Da får man kontinuitet i jakta fra år til år og ett terreng man er kjent med.

 

Jakt koster.......også reinsjakt. Det er en prioritering rett og slett.

For et topp situert reinsvald ligger ligger utleieprisene på ca 80.000-120.000/år......(Hardangervidda) 

På et slikt vald er min påstand at man er garantert felling hvert år.......med få unntak.

 

Uansett.....lykke til med reinsjakta valemon.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...