Jump to content

Gammel hagle


hababa

Recommended Posts

Det er et nedkortet perkusjonsgevær og kaliberet finner du ved å måle innvendig løpsdiameter. Dersom du kan ta et nærbilde av hanen og den metallplaten som er på andre siden så vil det muligens kunne gi mer info om børsen. Etter lengden på børsen kan det være et "sledegevær" - noe man hadde i sledene til forsvar mot både kjeltringer og rovdyr i gamle dager.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat, så det har en flintbit på hanen og en metallflate som denne slår mot? Er det slik at gnister faller ned i kammeret gjennom et hull for så å antenne kruttet? Har jeg forstått det riktig?

 

Jeg har ikke tilgang til denne men ved anledning skal jeg ta mål. Tror du det er en hagle eller en rifle/urifla gevær?

 

Er det noe spesielt man må tenke på når man setter et slikt våpen i stand, tenker da på behandling av stokk og metalldeler.

Link to comment
Share on other sites

Der hanen hviler er det en pistong - som er på en måte et lite rør. Så setter man en tennhette på røret og når man spenner hanen og trekker av vil det gå gnist med i kruttet som på forhånd er fylt inn fra løpsenden. Oppå kruttet er det satt en blykule (ofte) pakket i en fettet tøylapp. Så antennes kruttet av den før omtalte gnisten og kulen skytes ut.

Når det gjelder å sette våpenet i stand så ligger det flere tråder om temaet her inne samt på www.svartkrutt.net

Link to comment
Share on other sites

Ut fra det jeg kan se av bildet, er dette en Kronborgprodusert muskett fra mellom ca 1767-1794, antagelig en M1789 eller M1791. Den er deretter omgjort til perkusjon, men antagelig ikke i Norge. Her trengs det flere og bedre bilder for å kunne være nøyaktigere.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...