Jump to content

Lading til brno fox


Stihl Crazy

Recommended Posts

Her kjeme nok ett spm fra meg. Etter å ha lurt på ei fox i noken år gjorde eg til slutt avtale med selgar i går, og no starter som kjent " morroa"  Rifla er fra -77 i 222, såvidt eg kan forstå med 1-14 twist. Trur ho har sammla støv i mange år, det var ikkje kikkert på ho eingong. Tenkte å lada til ho å då er det ein del fallgruve å gå i for ein som berre er vant til å gå til det lokale skyttarlaget å handla komponenter til 6.5x55. Dier så tenkte eg ei collet dia samt heilpress dia og kulesetterdia. Hylse tja kva er lurast der ( er sånt eg lure på, siå eg er sparsommelig annlagt) ser jaktdepotet sel lapua hylser til 222, men stiv pris mellom 7 og 8 kr for hylsene. Så må eg jo ha kule og krutt, noken som veit om desse riflene stabelisere 55 grains kule eller er 50 grain max. ( ser jaktdepotet har forholdsvis billige 55 grains kule)Viss noken har forslag til ladinga som pleie gå bra er det berre å komma med. Eg har jo ladeboka samt att eg har lånt ei bok på biblioteket for å lesa meg litt opp anngåande 222, men det eg lure på er kva bør eg handla inn, finnes det " universalkrutt" for dette kaliberet god kule tennhetter som er lette å få i hettelommene osv kort sagt tips fra erfarne ladara av 222, og andre. Rifla likte eg fordi ho er lett, eg like lite rekyl og smell ho er tiltenkt gåsejakt blinkskyting og så får eg sjå etter kvart.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Brno Fox i "ur-tiden", long since sendt videre. Det jeg ville vært mest redd for på en sånn er rust i løpet,og evt. modifiseringer gjort av tidligere eiere, og det forbanna livsfarlige snellertavtrekket. en det er mulig mitt ikke virka som det skal. Det er jo i bunn og grunn en Mausermekanisme, og siden den er så liten så har den "llitt ekstra" av Mauserens svakheter, lett for å blåse ut hylsa sideveis om en går for høyt, og eventuelle gasslekkasjer befinner seg tvert midt i fjeset på skytteren i tillegg. Med orden på laderutinene burde du unngå sånt uansett. Ikke kjør maksladninger - det samme går jo om du vil spare. Lapua hylser er meget solide, og om du i tillegg ikke lader dem for hardt, og bare halspresser dem - det går selv i minimauseren om du holder ladningsvekta nede.

Det er ikke mange fallgruver med 222. Du kan regne med at 1:14" løpet ditt stabiliserer 50gr BT kuler, og 55gr FB. N133 er vel uniiversalkruttet i 222Rem, og N530 vil nok være OK. Med de letteste kulene kan du bruke N110, har ikke prøvd det selv, men det skulle visst være "The Shit" til 35gr Vmax og på rev i følge en kamerat av meg. Jeg tror kanskje det er litt vel raskt, men at det virker, ja.

Foxene er normalt ikke beddet, og etter vinter og vår i et skap så kan stokken ha tørka  og slått seg og sprekt og gud vet ikke hva (alt på denne siden av pælemark egentlig) - flere av disse har hatt veldig godt av bedding vet jeg. Den jeg hadde i 22Hornet gikk greit nok, med 1" samlinger på 100m etter litt hjemmemodding for å få frittliggende løp, men etter bedding gikk den ekte hull i hull. Jeg fikk imidlertid mark av slarkete minimauser-kasse, og ikke minst av avtrekket, og skrøpelige hylser. Men en dag skal jeg ha ei sånn minirifle igjen.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde en 89-modell Fox for noen år siden. Kan underskrive på at avtrekket ikke er noe særlig. Det funket jo, men jeg endte med å sende rifla til Rafdal og fikk byttet det ut med et Timney M98-avtrekk. Byttet også stokk, til en Boyds laminat, da treverket foran hadde en tendens til å vri seg. Løpet ble også kappet på 50 cm og fikk på seg en Sonic 35 lyddemper.  

 

Skjøt omtrent aldri fabrikkpatroner med denne. Brukte mye N110 med Berger 30 og Vmax 40. Ellers brukte jeg Norna 201 til 50 - 55 grs. Sako Speedhead 50 grs var perfekt kule. Fikk gjerne samlinger mellom 7 og 15 mm med denne etter ombygging.  Lapua 55 fmj og sp gikk også greit. Bt-kuler på 55 spredte veldig. 

 

Må si jeg savner denne børsa. Den gikk fra å være en litt ruskete børse til å bli en utrolig fin småviltrifle.

Link to comment
Share on other sites

Det var veldig bra svar av begge to men eg blei svært betenkt av svaret til M67. Det høyres ut som eg spele rusisk rulett med syn og fingra og kanskje eg bør droppa heile greia, at det er det tryggaste. Eg trudde mauser kasse var sikkrare enn "push feed" men der har eg tydeligvis feil. Eg er litt forsiktig av meg.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen i klubben, broder, jeg gikk på omtrent samme smellen i vinter, om enn med en Sako Vixen. Så siden du spør etter folk med lang erfaring med å lade 222 og andre så kommer jeg i siste kategorien. 

 

Det jeg tror M67 mener er at snellert-avtrekket på gamle Brno'er kunne være veldig tungt. Om man slipte litt og justerte for mye kunne de bli veldig, veldig lette, farlig lette. Jeg har ikke vært borti et som ikke kunne justeres inn, så med litt fingerferdighet bør det gå bra. Og som han sier, det er en mausermekanisme, så den håndterer punkterte tennhetter dårligere enn moderne våpen. Samtidig selges omtrent samme våpen som cz527 den dag i dag, så jeg ville ikke bekymret meg. Dessuten, du har en rifle i 6,5x55, så du trenger ikke å lade hardt, og det reduserer risikoen alene. 

 

Du gjør aldri noe feil ved å kjøpe Lee collet die. Jeg ville sett på titanreloading og kanskje etter et sett med collet, FL og seater dies. 

 

Lapua hylser er som alltid bra. Jaktdepotet selger Sellier & Bellot ferdigammo til ca sju kroner smellen. Jeg har lagd hylser av en del, de veier seks-sju grains mer enn Lapua og varierer +/- ett grain, noe som er ganske bra. 

 

Både M67 og ko-stens kan åpenbart mer om krutt for 222 enn meg, jeg har brukt Norma 202 (litt tregt men jeg hadde det i hus) og Hodgdon H322. Det siste selger Jaktdepotet litt rimeligere enn N133, det glir godt i kruttmål og det finnes mye ladedata. 

 

Patronen ser ut som en nedskalert 30-06 og virker veldig rett fram å lade. Trykktegnene kommer tydelig og jevnt og det er som sagt mye ladedata tilgjengelig for vanlige krutt, så jeg ville ikke bekymret meg om jeg var deg. :-)

 

Link to comment
Share on other sites

.222 Rem er en fin og uproblematisk patron å lade.

I kulevekter mellom 45 og 55 grs er vv N120 et krutt som fungerer meget godt,- god presisjon, liten knall og rekylen helt fraværende.

Med de tyngre 55grs kulene hender det jeg også bruker vv N140, fyller hylsa godt og dermed ingen risiko for overlading og høyt trykk.

Hylser,.. bruker både Norma og Lapua og synes begge er gode.- Lapuahylsene er aningen tyngre og jeg bruker disse med de lette 45 grs S&B HM kulene som er en ypperlig kombinasjon (for fugl) i min rifle (Tikka-kombi).

 

.222 Rem er en kaliber du kommer å elske :smile:

 

Link to comment
Share on other sites

can: Ta det helt ro, du skal være litt klønete for å skade deg selv. Bruker du huet har du lite å frykte, du får ganske klare advarsler før det går galt. Det kan være greit å ligge unna de raskeste kruttene til å begynne med, krutt i området N130-N135 bør være perfekte for normale kulevekter.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det jeg tror M67 mener er at snellert-avtrekket på gamle Brno'er kunne være veldig tungt

Det vanlige avtrekket var helt skandaløst tungt og fullt av slep. Snellerten var som du sier idiotisk lett, og langt på vei farlig. Brukte den en del på vinterjakt, med iskalde fingre kan dere jo tenke selv...

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det høyres ut som eg spele rusisk rulett med syn og fingra og kanskje eg bør droppa heile greia, at det er det tryggaste

Det tryggeste er utvilsomt å la være, og heller begynne med hekling - med vernebriller selvsagt, så en ikke får heklekroken i øynene ;) 

Jeg tror at jeg hadde en hylseavriving og et tilfelle der den gikk delvis av i den Brnoen. Det er forsåvidt mye, men min var jo for det ene i 22Hornet - Som hadde vært et supert kaliber om ikke hylsene hadde vært så tynnveggede - og at designet får dem til å strekke seg vel mye.

For det andre er dette lenge siden, og jeg var nok relativt erfaren hjemmelader i manges øyne allerede da, men det var mye jeg ikke visste som jeg vet nå (etter dagens std. var jeg jo sylfersk). Det er ingen problemer å unngå sånne ting nesten helt, iallefall ikke i 222 med Lapuahylser. 

Det sagt, så er dette røffe våpen - de er veldig variable etter når de er laget, oftest litt røffe, men noen er som smykker, og noen er genuine rakleverk, hugt ut med spett, og finish med #60-papir. Den jeg hadde var vel i så måte en av de verste jeg har sett, men den var presis allikevel. Som skogsfugl/ toppjaktrifle var den genial, toppet med en lekk, noname 2-7x33 - der zoomen frøs fast når det var kuldegrader, og som dugget igjen i regnvær... Men skogsfugler døde.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

He he skal tenka på da med vernebrillene i tilfelle eg går til innkjøp av hekleutstyr. Avtrekket (snellerten) syntes eg var greit, eg likta da iverfall. Men har tenkt litt att og fram. Viss eg går inn på den finkalibra stien så bør eg kanskje gå for 223, for å unngå å "låsa" meg til 222 for all framtid. Å begynna med ett nytt kaliber er ganske dyrt: dier, trimmverktøy, krutt,tennhette, hylse og sikkert ein god del anna som eg ikkje har tenkt på. No kan ein jo sei det, at det burde du ha tenkt på før du begynnte å posta meldinga her å gjera avtale med selgar ( han skal få ett plaster på såret viss det ikkje blir noke av) og viss eg er så redd for pengane mine og opptatt av sikkerhet så bør eg kanskje holda meg til hekkling, med vernebrille sjølvsagt. Men frå spøk til alvor,  de er med på kva eg meine. Heilt ærlig så trur eg nok 222 gjer jobben livet ut for meg, men siå den er på vei ut så er det kanskje lurt å gå for 223. Tenk berre kor enkelt det blir dersom dfs begynne med da kaliberet. Men rifla var nett og fin den, lett å bera på og muligens ikkje så verst å skyta med og eg har fått veldig mange gode tips her om både krutt og anna.

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal skyte og skyte hauger av skudd, og kanskje tilogmed trenger 500-1500 fabrikkpatroner innimellom siden du ikke gidder/rekker å lade, så er nok 223 et bedre valg. Jeg mistenker at du ikke skal det.

Jeg har en 223 som jeg skyter si 500 skudd i året med. Jeg kjøper fabrikkammo hvert 2. skuddår, og har vel til nå, godt igang med å slite ut løp nr. 2 kanskje brukt 300 fabrikkpatroner, løp nr. 2 har aldri fått en fabrikkpatron. Så hva som står under hylsa spiller utrolig liten rolle, om det hadde vært 222 så hadde jeg ikke merka forskjell.

Samtidig vil nok mange mene at 223 i sin mest vanlige form er litt i overkant hissig til jakt, og mange lader den ned eller med tunge kuler for å holde nede hastigheten. Så hvorfor ikke 222?

 

Ad. DFS, så ble 223 grundig nedstemt i fjor, og saken kommer nok ikke opp før på lang tid - den kommer nok opp, men i år, og helt sikkert neste år er den ikke engang lov å diskutere omtrent - så skal den komme opp, utredes, utsettes... wtf..

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Når du først har ladeutstyret er ikke et nytt kaliber noen stor utgift. Eneste du trenger er dier (og tolk om du bruker Lee-trimmer). Standard 222 har kun en ulempe i forhold til moderne 223, kulevekt. Men folk har jaktet rådyr med 222 i mange år, og i dag er utvalget av kuler langt bedre enn før.

Link to comment
Share on other sites

Ikkje for å krangla men det er faktisk ein del, når ein summere alt, men det er nå sjølvvalgt. For å spesifisera litt meir for meg sjølv og kanskje andre: 100 lapua hylse fra jaktdepotet 700, 1 kg krutt ca 900, small rifle tennhetter tja viss me seie 500 stk a 40 øre for å ta eit tal 200 kr, collet die, heilpressdie samt kulesetterdie trur ikkje ein får alle 3 lengre i eit sett fra Lee så her annslår eg prisen til 800, trimmutstyr tja 200 og ikkje minst kuler la oss sei 200 kuler fmj til 2 kr stk og 50 blyspiss til 5 kr stk altså 650. Desse tala er nå annslag da, i tilegg har ein frakt og bomkjøp sistnevnte er jo litt vanskelig å rekna på da men utifra tala mine ca 3250 og utifra mine erfaringa så pleie det som regel bli litt dyrare enn berekna og tala er er jo litt fra hukomelsen og litt annslag så ein er fort oppi iverfall 4 tusen. Er kanskje litt gledesdrepar no men skyting kostar ein del.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 kg krutt ca 900, small rifle tennhetter tja viss me seie 500 stk a 40 øre for å ta eit tal 200 

Er kanskje litt gledesdrepar no men skyting kostar ein del.

He-he - du kommer nå iallefall ikke til å merke den store prisforskjellen fra 223 med de mengdene der 1kg krutt og 100 kuler  kjøper man for å prøve noe. For å skyte kjøper man ei eske på 5 eller 6kg - og kan man i det hele tatt kjøpe 500 tennhetter? De kommer jo i pakker på 1000 eller 2500? Kuler kommer i 1000-esker ;)

Skal en finspikke på økonomien i hobbyene sine så kan en vel nesten bare drite i det - jeg fant forresten ut at jeg bruker mer på å kjøre til og fra skyting enn på å skyte.

 

Om du ser stort på det så er alle komponentkostnadene, og egentlig pipa også, forbrukskost, som du bruker uansett på å skyte med andre ting. Diene er ekstraprisen, og kontra å skyte 308 - så sparer du dem faktisk inn etter endel skudd, siden du bruker halvparten så mye krutt i 222.

 

Skyting er ikke billig, men man får heldigvis mye billig mat - og takk Gud for 22LR.. Amen.

 

K

 

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Du blander oppstartskostnad og produksjonskostnader pr skudd. ;-)

 

Regn heller pris pr skudd; Nosler CC fra xxl til 1,79 kroner, 1,20 kr i krutt, 40 øre i tennhette og 30 øre for hylser om du behandler dem pent. 3,69 kroner pr skudd for ammo som holder match-kvalitet. Bytter du krutt til N140 blir det litt billigere, og hamstrer du kuler og krutt når xxl har 25 % rabatt på alt kan du knipe enda noen øre. Investeringskostnaden er et Lee die-sett til fem hundre kroner.

 

Hvis du vil skyte sentertent rifle så tror jeg det er vanskelig å gjøre billigere med et annet kaliber enn 222. :-)

 

Link to comment
Share on other sites

jo ser at de har ett godt poeng, men akkurat med de lee diesettet gjer eg meg ikkje heilt, det har heilpressdia samt kulesetterdia men manglar collet dia. Den tredje er for å krympa men ei collet dia skal eg vel klara å få tak i kanskje noken har brukt og, dei billige kulene ser eg heller ikkje på xxl men dei har vel ikkje alt i nettbutikken da.

Link to comment
Share on other sites

MÅ du ha den collet dien, - du kan fint stille inn og halspresse dine hylser med det du kaller "heilpresserdia".

Det som er bedre er at du med den kan stille den etter kammeret på riflen for beste livslengde på hylsene. Å "krimpe" er det heller ikke noe behov for eller har noe for seg i dette kaliberet. 

Link to comment
Share on other sites

På 28.4.2017 den 10.09, boble skrev:

Regn heller pris pr skudd; Nosler CC fra xxl til 1,79 kroner

 

Off topic,  følger med på konkurrentenes priser.  Stemmer den?  

 

Klarer kun å finne til 2,35,-for 69grs hos XXL?

Rimeligste jeg finner på markedet er 52 grs Custom Comp i bulk til 1,75,-. Det er ikke hos XXL. ;-)

 

Lademessig er 222 en ekstremt tilgivende patron. Prismessig er det vanskelig å komme utenom 52/53grs matchkule og full hylse med 140

 

 

 

Edited by Sauer 150
Mer info
Link to comment
Share on other sites

Den er priset til 1,79 kr i hylla. Pakker med 100 stk. De var priset til 2,40 i datasystemet, men hylleprisen gjaldt.

 

Jeg har vært innom to XXL-butikker (den første hadde bare to pakker igjen) og begge solgte kulene for 1,79. 

 

Jeg er veldig klar over at det er en til butikk som har storpakninger til enda litt bedre pris, men 1000 stk ble litt mye. ;-)

Edited by boble
Dårlig språk.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei!

Gratulerer med flott børse! Kjøpte min brukt i -85, bør være lik din. Ja, stigning er 1-14". Mine favorittladninger har vært 52-55grs kuler, mye Nosler CC i det siste. Med godt anlegg omdanner 5 skudd/ 100m en klistrelapp til en blomst! For MEG har 17,6 grs N-120 alltid vært standardladning, går ut i drøyt 900 m/s uten trykkproblemer. Men obs: Vei tomhylsene dine, stor forskjell i tyngde, altså godstykkelse, fra merke til merke. Denne ladningen er min, og basert på romslige hylser. Gjør som vanlig, reduser tipset og jobb om mulig opp.

Ble faktisk så glad i denne børsa, at nå har den fått Krag matchavtrekk, KKC-stokk og en kjekk sak fra Zeiss. Bestevenn på jaktfelt!

 

Link to comment
Share on other sites

ok men trur eg foreløpig må ta utgangspunkt i ladeboka, når eg ladar. Eg har utgave 7 da. Ser at for ei 50 gr hornady sp kula er oppgitt til 18 som min og 19 som max så da er du jo nærme. Ett spm må ein halda seg innforbi data som er oppgitt i ladeboka? Huska når eg leste at det kunne vera farlig med for lite krutt og, så sålangt har eg alltid fulgt den og reknar med at minimumsladning er safe, men har berre lada til 6,5x55 sålangt og fulgt den som ei kokebok. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

https://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/? Her er det eg har komt på sålangt i kveld, ser det fornuftigt ut? FL dia satsar eg på å få tak i på nettet. Ville vel helst hatt kulesetterdia frå forster  men det blir vel temmeligt dyrt. Grunnen til akkurat dette kruttet er at eg har lest gjennom det mesta om lading av 222 her på kammeret ein som kallar seg @Torf skriv at for å testa presisjon i ei 222 rifla så ladar ein ho med 52 gr sierra match hpbt med 19,5 gr Vv N 120, rifle som ikkje skyt bra med denne ladninga her er det vistnok noke gale med sitat slut 

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fått rifla for ei stund siå, skåte med ho og uten kikkartsikte men no har eg fått kikkart på ho. Ho er vistnok så og seie ubrukt 15-20 skot sa han. Fekk med ein masse gammal ammunisjon og, sako 50 gr blyspiss samt seller og belliot heilmantel. Ein ting eg reagerte på er at det er temmelig mykje tyngre å lukka hevearmen med skot i enn uten. Lure på korfor. Prøvd men begge dei to sortane eg fekk med samt med ein  dummy med norma hylse og sierra 52 gr hpbt kula COL 54 mm men tungt uansett. Faktisk lettast med dummyen. Laga av plukkhylse på skytebanen som eg kjørt igjennom colletdia har vel vært skote i eit meir romt kammer siå hylsa går i børsa mi utan heilpressing.

 

Noken som har forklaring til korfor hevearmen er så tung å lukka med skot i kammeret?

 

Tenkte å lada opp noken skot med sierra si 52 gr hpbt kula og Vv 120 krutt. COL 54 mm. ser at Vv har startladning på 17,6 og max på 19,6 gr. Søkt ein del på kammeret for ei stund siå anngåande lading av 222. Kombinasjonen av denne kula her og kruttet pleide gå bra i alle 222 børser virka det som, var ein som heite @Torf som hadde tipset, han lada med 19,5 gr av samme krutt. Det er jo heilt oppunder max ifølge Vv. ser og utifrå ladeboka som at det er ei heit ladning. dei har ikkje data for denne kula men har for 50 gr Hornady sp, for Vv 120 krutt så begynne dei på 18 gr og avslutte ved 19 detta er jo ei litegrann lettare kula enn den eg har kjøpt. Kva vil de sei er fornuftig å start med for 52 gr kula mi? bør vel  ikkje auka med meir enn 0,2 gr heller på kvart steg siå det er forholdsvis lite krutt i ei 222 hylsa.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Testa litt landinga med ho no i påska, men oppdaga ein megafeil etterpå. Framre skjefteskrua var ikkje skikkelig tedregen, snakk om å leva opp til ordtaket, desto meir enn hasta desto meir enn heftest. Får sjå om ho skyte bedre no, er ikkje sikkert da då, samla mellom 35 og 45 mm sån ca på 3 skots samlingar. Billig kikkert med fast 4 forstørrelse. Skjule litt mykje av blinken på 100 m synes eg men er vel ett triks for da og. Blir ho ikkje bedre så blir da bedring trur eg. Like ho veldig godt, lett lite smell og rekyl samt kjempebra avtrekk, eg har veldig bra avtrekk på 6,5x55 rifle og så eg sammenligne med noke som er bra, einaste at da er litt langt framme.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har vore til børsemakaren no. Han bedda ho, smidde om hevearmen samt kappa litt av løpet pga litt rust i munningå, (men resten av løpet var visstnok bra)gjenga ho og siå da kosta lite ekstra. Prøvde ho såvidt i dag etter omsider ha klart å treft skjevå, alltid styr da der med ny kikkert på riflå. Skaut ein 3 skots serie med 52 grains sierra matchking. Den målte ca 10 mm. Klar øve at da berre er ein serie då men eg blei nå happy likevel. Detta var med 19,4 grain Vv 120. Har ei bestilling av lapua hylse samt V Max underveis, tenkte å forska litt meir på å redusera kruttet litt for å spara løp og hylse, men er nødt til å ha presisjon ellers er da ingen vits i. Nosler si 52 grains cc kula er vel og bra og billigare enn sierra si, sjølv om da ikkje har så mykje å sei med dei volum eg skyte. Uansett så ser eg for meg at da blir ein del skyting med ho framøve.

Link to comment
Share on other sites

På 26.4.2017 den 9.42, ko-stens skrev:

Hadde en 89-modell Fox for noen år siden. Kan underskrive på at avtrekket ikke er noe særlig. Det funket jo, men jeg endte med å sende rifla til Rafdal og fikk byttet det ut med et Timney M98-avtrekk. Byttet også stokk, til en Boyds laminat, da treverket foran hadde en tendens til å vri seg. Løpet ble også kappet på 50 cm og fikk på seg en Sonic 35 lyddemper.  

 

Skjøt omtrent aldri fabrikkpatroner med denne. Brukte mye N110 med Berger 30 og Vmax 40. Ellers brukte jeg Norna 201 til 50 - 55 grs. Sako Speedhead 50 grs var perfekt kule. Fikk gjerne samlinger mellom 7 og 15 mm med denne etter ombygging.  Lapua 55 fmj og sp gikk også greit. Bt-kuler på 55 spredte veldig. 

 

Må si jeg savner denne børsa. Den gikk fra å være en litt ruskete børse til å bli en utrolig fin småviltrifle.

Får sitere meg selv. :-)

 

Ser ut som om du er i ferd med å få en riktig trivelig børse ut av rifla di. :-) 

 

Jeg har etter hvert gått mer og mer over til N120 selv. Bruker mest Nosler Varmageddon 40 grs og Norma fmj 55 grs nå. Har også Lapua 55 fmj og sp liggende, så det blir litt frem og tilbake hva jeg bruker av både kuler og krutt. N120 bruker jeg til 40 grs-kulene, mens jeg fremdeles bruker Norma 201 til tyngre kuler. Grunne til at jeg gikk over til Norma 55 fmj, var rett og slett at jeg ikke fikk tak i Sako-kula. Får se om jeg klarer å spore opp noen når jeg går tom for Norma. 

 

Legger ved et bilde av børsa jeg hadde. Satte på et beist av et sikte, en Zeiss Classic 3-12x56 med lys og ASV. Laget også kolbeforhøyer i kydex kjøpt på Ebay. Solgte for øvrig hele sulamitten ikke lenge etter at den ble slik som på bildet.

20140908_140046.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sjå der du, men mangla du ikkje eine avtrekkaren? Ser sån ut på bildet eller er avtrekket bygd om? Såg iverfall veldig brukande ut den der med skikkelig kikkart og stokk. Lapua si fmj kula har eg tru på den er jo flat base, bør vel stabelisera den, sikkert fin til fugl som skal etast.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg kom nettopp inn no itte å ha skåte med brno en samt Cz riflå mi i 6,5x55. Sat og skaut på ca 160 m. Fann noke gammal s&b ammunisjon til brno en som eg hadde gløymt at eg hadde. Ser eg skyte foreløpig vesentlig bedre med 222 riflå enn med den i seksogeinhalv, sjølv om eg har lydempar på seksogeinhalven og ikkje på 222. Grunnen er nok avtrekket, er litt fel til å nappa avtrekkaren på seksogeinhalven gjere kanskje da på 222 og men der er avtrekket så lett at da virka som da ikkje spela noken rolle. Trur eg prøve 222 på jaktfelt.

Link to comment
Share on other sites

.222 rem er fin på jaktfelt. Brukte Anschutz i .222 rem en sesong jeg, og det gikk bra det :D Nå har jeg brukt .30-06 noen år, og har funnet ut at jeg vil ha ett lite kaliber igjen så til neste år blir det .223rem. Bare pga billigere ammunisjon de gangene jeg ikke gidder å lade :P

Link to comment
Share on other sites

Har vel egentlig ikkje lov å skyta med ho der pga avtrekket er for lett, men tippa at dei har nå ikkje så mykje å frykta så får vel vera med. Er da innskyting på eks vis 150 m som gjelde eller er da midt i på 100 og så klikktabell frå 50 til 250, teipa fast på stokken?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, can skrev:

Er da innskyting på eks vis 150 m som gjelde eller er da midt i på 100 og så klikktabell frå 50 til 250, teipa fast på stokken?

Jeg er alltid i "0" på 100 meter og klikker opp og ned etter behov. Noen har tabeller, noen sikter over/under uten å flytte på siktene, noen sikter midtpå på alle hold og noen gjør som meg. Har en enkel tabell i hodet ;) Under 50, opptil 100("0" innstilling), opptil 150 og over 150meter :P Har enda tilgode å være på jaktfelt med hold over 200 meter. Vet noen driver med slik "langhold" men her på innlandet er det helst på "normale" jakthold det skytes ;)

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var og skaut i formiddag sån mellomfornøyd. 

52 grain nosler cc 19 gr Vv 120 skaut 4 seriar 3 skudd i kvar serie 21,21,30,23 snitt 24.

50 grain v Max 19 gr Vv 120. 40,35 snitt 37,5.

52 grain nosler cc 19,2 gr Vv 120. 34,25,43 snitt 34.

 

Kikkerten er ein fontaine er vel ikkje av aller beste kvalitet men synes ikkje at eg kan skulda på den. Er fornøyd med nosler cc kulå og 19 gr ladinga. Er ikkje fornøyd når eg heva ladinga til 19,2 gr, da bles litt meir då men trur eg lade med 19 grain i fortsettelsen.

 

V Max misfornøyd, enten prøva ei an lading eller ei anna varmint kula, trur ho blir stabelisert hola var runde og fine. Noken som har forslag til enten kula eller lading eller begge delar?

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Eg prøve meg fram med sierra si 1340 varmintkula i foxen. Har fått sammling på ca 30 mm som best med startladinga på 18,5 grain hos Vv. Er ikkje heilt fornøgd med da, sån på generelt grunnlag er da settedjupna på kulene eg må justera på i neste omgang då? Viss da er noke å henta der då i forhold til presisjon, eg skulle likt å fått ho ned på ein tomme med tre skot på hundre meter. Eller må eg byta krutt, da er jo ein del dyrare sjølvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...