Jump to content

Bergara B14 HMR - ny modell i 2017


Bergara-Man

Recommended Posts

Dette ser ut til å være ei flott rifle til blinkskyting/jakt:

http://bergarausa.com/bergara_b-14_series_hmr_hunting_and_match_rifle.php

Jeg finner den hos Norsk forhandler til kr. 10.990.-

6.5 Creedmor eller 308 Win. Kommer kanskje flere kalibre etter hvert.....

I videoen på nettsiden deres så ser man den innstøpte aluminiumsrammen som ligger i stokken, ser ganske solid og grei ut den stokken.

Ferdig gjenget for demper i 5/8-24" gjenger, litt mer uvanlige gjenger, men det finnes da noen dempere med de gjengene å få tak i ser jeg....

Litt tung å bære på jakt kanskje (4.2 kg.), men hvis man ikke skal gå milevis så går det sikkert bra.....

6.5 Creedmor er jo litt uvanlig her ennå, den er vel mer utbredt i USA etc. Jeg ser Landrø har Lapua hylser til den i hvert fall. Til tross for at hylsa er 6,2 mm kortere enn 6,5x55SE så ligger den ikke langt etter i hastighet eller kulevalg ser det ut som. kan fåes opp til 147 grains kule i fabrikkammo ser jeg.

http://www.hornady.com/store/6.5-Creedmoor

Det ser ut som 143 grains Hornady-patronen gir 2077 ft-lbs energi ved 100m, det tilsvarer 2816 Joule, slik at den klarer storviltkravet med denne patronen.

Fin rifle i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som disse lager overgang fra 5/8-24" til M14x1:

 

http://www.cncwarrior.com/5-8x24-RH-to-M14x1-LH-for-7-62-p/28091.htm

 

Men å få tak i den lille biten er vel verre, de sender vel bare innen USA ser det ut som.

 

Kunne vært greit å bruke den demperen jeg har, en Aimsonic Triton 50S i cal. 30.

Den demper vel litt mindre når hullet i demperen er 7,7 mm og monteres på en 6,5, men jeg leser om at forskjellen i demping blir forholdsvis liten.

Link to comment
Share on other sites

Kontaktet Aimsonic og spurte, og de leverer bakstykke til Triton 50S med 5/8-24" gjenger.

Bakdelen koster kr. 2150.- hos Børselars (må bestilles). Så da kan det løses på den måten.

Hater å måtte gjenge opp på nytt ei børse som alt er gjenget fra fabrikken, men det går selvfølgelig det også.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Her står det at den kommer med løpsgjenger M15x1:

 

http://www.bergararifles.com/en/rifles/detalle-rifle.php?rifle=NEW+B14+HMR

 

Lurer på om det kan være forskjell på USA og Europa-markedet ang. løpsgjengene..........

 

Av dempere som demper veldig bra finner jeg Hausken JD224, Svemko Hunter 1.0, A-Tec Megahertz, Aimsonic Triton 50 S etc.

Alle er over 30dB i demping på første skuddet på flere tester jeg finner.

 

6.5 Creedmoor virker veldig interessant, jeg ser det fås hylser fra Hornady og Lapua, rundt tusenlappen for hundre nye hylser.

Fordelen med Creedmoor er vel forholdsvis snill rekyl og gode egenskaper for presisjon, masse bra kuler å velge i. Scenar 6,5 gram er rimelig (bulk) og burde fungere fint for treningsskyting. Ser ut som man med fordel kan bruke N-150 krutt på Creedmoor i følge Vihtavuori ladetabellen.

 

http://www.vihtavuori.com/en/reloading-data/rifle-reloading/6-5-creedmoor.html

 

Skal man jakte rådyr burde Barnes TTSX 100 grains kule fungere fint.

 

https://barnesbullets.com/files/2017/07/6.5Creedmoor.pdf

 

På hjort/elg kan man jo prøve Federal Fusion 140 grain, den klarer storviltkravet.

 

https://www.americanrifleman.org/articles/2016/11/9/new-fusion-65-creedmoor-ammo/

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, 223man1 skrev:

Her står det at den kommer med løpsgjenger M15x1:

 

http://www.bergararifles.com/en/rifles/detalle-rifle.php?rifle=NEW+B14+HMR

 

Lurer på om det kan være forskjell på USA og Europa-markedet ang. løpsgjengene..........

 

Har sett det, men virker litt rart at man i Europa skal ha tomme gjenger, men i USA, som er "tomme-landet" skal de ha metriske gjenger. 

Får bare vente å se når den kommer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 25.4.2017 den 9.12, msteiro skrev:

Det er vel enklere å levere til ny gjenging, evt kjøpe en ny Atec Hertz, som kommer med riktig gjenging.

Litt usikker, men tror også Hausken kommer i samme dim.  

 

Hausken har denne gjengetypen på lager i Haugesund.

Kjøpte med samme gjenger hos Rafdal, og de måtte bare kjøre ut til Tysvær å hente demperen, så det gikk på ca 1 time ;) (JD224)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Begynner å bli rimelig lei av å vente nå... Levering mai/juni ble utsatt til slutten av juli av PVAS... Nå har de ingen dato å komme med, så har så smått begynt å se etter annen rifle evt. importere den selv. Skikkelig kjipt siden planen var å bruke denne i Skotland i oktober, noe som ikke kommer til å skje. >:(>:(

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ei tohi varjata skrev:

Sure greier! Er det Bergara som sliter med levering eller PVAS? :(

Godt spørsmål. Litt begge deler vil jeg tro, siden en dansk forhandler kunne garantere meg en slik levert på 1mnd. Men prisen der var noen tusenlapper mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tafsa akkurat på to Bergara-rifler. HMR, tungløpa jaktrifleversjonen, og en chassi-versjon, matchrifle ala Ruger RPR, bare betydelig billigere. Fine rifler, gode avtrekk, fin boltgang - det er jo Remingtonkloner dette, så må si de har fått til boltgangen overraskende bra. Avtrekkene er direkte, ikke min smak, men de er nokså nære "knekke glasstaven". Tar AI magasiner.

 

Løpene så fine ut inni - men inconclusive uten lupe egentlig, finish er fin, stokken på HMR er bunnsolid, og det var ei rifle som passa meg perfekt. De har dobbelt med reimfester under, ala Uncle Mike, og så "FlushCups" ala Sauer på begge sidene. Kort, hendig, passe tung, perfekt balanse, whatever... Synd jeg ikke trenger ei liksom.

De står i hylla på PVAS så det er bare å ringe vil jeg tro.

 

K

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Skaubjønn skrev:

Lader jeg. Men gidder ikke lade til mengdetrening. Vil i alle fall ha mulighet for å kjøpe god ammo relativt rimelig. 

 

Forsåvidt enig i det, men kommer forhåpentligvis litt mer ammunisjon etterhvert.

 

40 minutter siden, AsgeirK skrev:

De burde lage HMR stokk til lang kasse og :)

 

Spent på om de kommer til å selge stokkene løst, med prisen på riflene ligger det an til gode stokker til en bra pris.

Link to comment
Share on other sites

Hylser koster jo ca 11-12,-/stk, så om du vil ha 300 hylser, så er det 3000,- som du kan legge på prisen av rifla om du sammenligner med ei i 6.5x55.

Sammenligner du med en Sauer 200STR, så er det ei halv til ei hel krone ekstra per skudd i pipeslitasje på CMen. Men En ferdig langholdsifisert Sauer koster MINST 20k, så den er fremdeles dyrere i mange år.

Om du lurer på LH-rifle på budsjett så se på den Bergaraen. Howa har jo også ei lignende rifle som får god kritikk over dammen.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Må lade alt selv i tilfelle. 1000 ferdige 6,5x55 koster 7-8000 og da har man hylser til halspressing. Creedmoore: 1000 hyls koster 10-12000, -

blir ikke så mye budsjett allikevel. Og må lade selv. Og jeg synes lading er utrolig kjedelig! Lader sære kalibre til drillingene (9,3x74r og 8x57irs) men gidder ikke lade til mengdetrening. 

 

Er Howa også i creedmoore?

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Hvis det er Howa Archangel M67 mener så leveres den i 6.5CM, 223 og 308.. 
Norske ammo priser er jo som vi alle vet opp i skyene, når man over dammen får 20 stk Hornady skudd med 140gr Eld-m til $22-25, eller mer sammenlignbart Nosler Match grade 140cc til $24, skudd som i Nore koster 400,-
Men ja Skaubjønn, 6.5CM er ikke akkurat et budsjett kaliber, selv om riflen er billig i seg selv;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvis det er Howa Archangel M67 mener så leveres den i 6.5CM, 223 og 308.. 

Det er Howa HCR jeg mener. Despoten kommer til svare sint dersom jeg sier hva jeg mener om Archangel-stokken ;)

 

Sitat

Og jeg synes lading er utrolig kjedelig!

Skikkelig presse, så er det bare moro.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvis 6,5cred er så dyrt, så kjøp den i .308win da vel ;) Billig matchammo og løpet varer "evig" sammenlignet med 6,5 kaliber ;) Joda litt mer rekyl, men finnes det noen som skyter uten demper/rekylbrems på langhold da

Minst halvparten vil jeg tro, av de som konkurrerer iallefall. I F-class er både brems og demper forbudt, og både PRS og UNL er det igrunnen flere og flere som skyter med "bart" løp. 

Kjøp den i 308 er jo ikke SÅ dum en ide - bortsett fra at en dumper en god porsjon ytelser ut av vinduet. Man kan ha mye moro med 308, og det er lærerikt og alt det der, men skal du vinne noe innen langhold med 308 mot 6.5mm, så må du rett og slett være en god porsjon bedre enn de andre, og det er det få som er. Til jakt på litt lengre hold, så er det marginer du hiver. Rekyl er nå en ting, og vanskelig nok, hovedproblemet er nok den økte vindavdriften.

Dette sagt, så er den ikke dum i 308. Det er ikke til alt en trenger det jeg maser om over. Og, en trenger ikke 1000hylser? Da skyter du ut løpet før de er ladd 4 ganger. Jeg vil si man trenger 3-400 hylser, som et minimum. Men mange kan nok klare seg med 200-ish.da er hylsene kjørt omtrent samtidig som løpet også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sitat

25 kroner smellen

Jaktdespoten har dem til 17.45: http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=-6030&prodid=12949

Det er samme som Norma tar for 6mmXC, og jeg overlever jo det. 6.5 Creedmoor (uten e til slutt!) begynner å komme opp i volum, og begynner å bli kjøpendes.

Det jeg egentlig ikke forstår et hvorfor de ikke lager dem i 6mmXC eller noe annet 6mm - 6mm har egentlig alle fordeler over 6.5 når en ikke regner med DFS-faktoren (som er at alt 6.5 er billigere enn alt annet i Norge) - og den har de ikke i USA. Why 6.5mm liksom?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

HCR ja, tøff rifle, men jag valgte HMR forran BMP fordi jeg ikke ville ha chassis. Så valget sto mellom Bergara HMR, Howa Archangel eller Rem700 Magpul, å siden jeg liker å prøve noe helt nytt ble det Bergara.

 

M67, hva er galt med Archangel stokken? Spørr fordi jeg aldri har holdt i en.


17,45 pr smell er ikke så alt for ille for et kaliber som ikke er 6.5x55, 308 eller 223.. Men har handlet inn 300 Lapua hylser, så pris for ferdigrullet bekymrer meg ikke.. Litt kjedelig å lade alt av skudd på i en vanlig RCBS presse og vippevekt, men for meg er det en del av kosen.

Syns dog det er litt rart Bergara kun selger HMR og BMP i 6.5CM og 308, ja hvorfor ikke i et 6mm kaliber, og ikke i 223?! Vil tru de kunne ha doblet, om ikke flerdoblet salget med å tilføre et par ekstra kalibervalg. Menmen, gjør ikke meg noe, pr idag har jeg ei av Roe sine gamle Sakoer i 6.5x55, å er veldig fornøyd med den, ville bare ha noe helt nytt, men med kort låsekasse, og 6.5 kuleutvalget, så da sto det mellom Creedmoor og 260rem.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jo over 500meter og alt det der så er jo 6,5 bedre enn .30. Men da er det såre enkelt dette. Jeg har en plan og at det der som Hr. Olsen sier. Kjøp en 6,5 Creed og lever den til en børsemaker som åpner kammer til .260 rem. Da finner du hylser på banen i form av engangskutt .308win, og fabrikkammo til ca 15-20kr.

Link to comment
Share on other sites

På ‎01‎.‎10‎.‎2017 den 20.44, Mas-36 skrev:

Ja, jo over 500meter og alt det der så er jo 6,5 bedre enn .30. Men da er det såre enkelt dette. Jeg har en plan og at det der som Hr. Olsen sier. Kjøp en 6,5 Creed og lever den til en børsemaker som åpner kammer til .260 rem. Da finner du hylser på banen i form av engangskutt .308win, og fabrikkammo til ca 15-20kr.

 

Hva tenker du om .260 sammenlignet med 6,5x55? Noen her som er veldig klare i sitt syn... http://www.sniperforums.com/forum/cartridges-calibers/2991-6-5x55-vs-260-rem.html

Link to comment
Share on other sites

På ‎30‎.‎09‎.‎2017 den 13.18, Skaubjønn skrev:

Må lade alt selv i tilfelle. 1000 ferdige 6,5x55 koster 7-8000 og da har man hylser til halspressing. Creedmoore: 1000 hyls koster 10-12000, -

blir ikke så mye budsjett allikevel. Og må lade selv. Og jeg synes lading er utrolig kjedelig! Lader sære kalibre til drillingene (9,3x74r og 8x57irs) men gidder ikke lade til mengdetrening. 

 

Er Howa også i creedmoore?

Jaktdepotet har nå hylser til 895 for 100 stk, vil tro om du bestiller 1000 kanskje kan presse prisen ned litt.

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=265&prodid=12847

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Skaubjønn skrev:

 

Hva tenker du om .260 sammenlignet med 6,5x55? Noen her som er veldig klare i sitt syn... http://www.sniperforums.com/forum/cartridges-calibers/2991-6-5x55-vs-260-rem.html

Veldig lik 6,5x55 ytelse i kort kasse. Presis patron med god levetid på hylser og lett å finne/lade presise ladninger. Har vært inne på tanken å skaffe ei rifle i kaliberet selv, men kommer aldri så lang :(:P 

Link to comment
Share on other sites

Siden priser på ammo og komponenter og totalprisen i sluttenden er det store diskusjonstemaet her må/bør horisonten strekkes litt lenger framover enn de første 1000smellene 

 

Skaubjørn har bedre betalt i jobben sin enn vi andre i proletariet ;-) og skyter ferdigammo.  Pr idag koster ammunisjon i 6,5x55 brukbart til LH i snitt 9,-. Som uten diskusjon er ekstremt hyggelig. 

 

Sammenligningen med Creedmoor der de 2 billigste i år har vært 16,5-17,5/stk er prisforskjellen ca 7000,- for 1000 skudd.

 

Lademessig er kostnadene ubetydelige mellom de 2.

 

Vanligvis ville en som skytter kjøpe tilstrekkelig antall hylser til å vare løpet og som minimerer logisktikken med å ha nok ammunisjon tilgjengelig.  5-600 hylser er som regel plenty til å holde ei 6,5 pipe med lite jobb. 

 

I vanlig praksis er ikke prisforskjellen på totalpakken veldig forskjellig. Spesielt ikke når rifler i Creedmoor er såpass mye billigere.  

 

GOD PLASS til ei 650 presse i mellom der 😜 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hva koster løp til disse 6.5WTF-riflene?

 

Si at jeg skyter 5000 skudd årlig i 5 år. 25 000 skudd. Jeg vil tro det går 8 løp? Jeg lader. På 650 ;)

 

6.5x55:

5 piper = 20 000,- (3900,-/ stk hos Norma per nå)

500 patroner til hvert = 9 * 500 * 5 = 22 500,-

Komponenter til resterende 22500 skudd (5,-) 112 500,-

Det blir 155 000,-

 

6.5 Creedmoor:

5 piper. Bruker samme forhold (15) pris Norge / pris USA som en Ruger RPR, og bruker det på pipe til RPR = 15*475$ = 7100, så * 5 = 35 500,- (tror jeg underestimerer denne RPR er vel 20k snart)

500 patroner til hver pipe = 17.5 * 500 * 5 = 43 750

Komponenter til resterende 22500 skudd (5,-) 112 500,-

Sum 191 750,-

 

Differansen er 36 750,-

Både Bergara BMP og Ruger RPR koster nærmere 20k, Bergaraen 17-ish, og Rugeren 20-ish - En 200STR ligger midt mellom.

Det er to stk 200STR, eller Mcmillan/Jet/Bolthorn til den første, og så det samme på den andre. Eller ei likens rifle i 22LR, til å skyte 20 000 treningsskudd inne på mørke vinterkvelder. Gjett hva som står i skapet her ;)

 

 

 

Sauer150, jeg hadde faktisk tenkt å regne ut at det ikke ble så stor forskjell, men ble overrasket over hvor mye det ble. Du kan faktisk bygge mye rart i 6.5x55 og fremdeles bruke mindre penger enn på ca alt mulig annet. Nå ønsker jeg meg en AI AX i 6.5x55...

 

Jokeren er jo hvor mye man skyter, og det er klart at ammunisjonsprisen ikke betyr så mye for de som skal ha ei kul rifle i skapet. Tallet er jo 7 200 i året for 5000 skudd i året - for 500 skudd er den jo bare 720,-, 0g 1440 for 1000 skudd - over tid - det svir når du kjøper de første 1000 skuddene... På den annen side vil jeg anbefale å slutte å gjøre som mange gjør - jeg vet folk som kjøper 200 skudd fordi de skal på et stevne der det går 200 skudd? De kan ikke være med på banen for de har ikke ammunisjon... Men fete rifler har de.

Har du tenkt å drive med skyting så gjør det, kjøp 1000 skudd - så kommer du deg jo også ut for å skyte, det er jo det som er gøy. Og til syvende og sist, så kjøper du noe annet uansett, og ei rifle til, osv... Hva du begynner med betyr heller ikke så mye.

 

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer aldri til å skyte så mye som Christer. Trodde det ville bli mer skyting i sommer, men så startet laksefisket og jeg ble fluetulling i sommermånedene i stedet :-). Men, jeg vil allikevel kjøpe en banebørse, og ha noe som fungerer på sikt. Av det jeg har sett fungerer Sauer 200 hver gang. Rimelig å bytte løp, pålitelig som fy, kan hores og pimpes alt man gidder. Kan kjøpe en Sauer 200, sette på McMillan stokk og selge originalstokken og det koster litt mer enn Bergaraen. Men ikke fryktelig mye mer. Jeg ser at det er flere langholdsrigger som ser bra ut som koster litt mindre, og leveres i 6,5 Creedmor og .308. Jeg har vært i tenkeboksen på om jeg bør kjøpe en Bergara siden den er noe rimeligere, og ser bra ut. Det gjør også Howa med Berserk stokk. Men igjen Creedmoor. Og dyrere løp, og kronglete bytte, når det må til.

 Jeg har forsøkt noen ganger å bruke min Blaser R8 til langhold. Det funker jo for så vidt, men ikke optimalt. Og løp er dyre...   

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...