Jump to content

Håndvåpen for nybegynner


Santos

Recommended Posts

Har endelig fått innvilget søknad, og har satt opp denne listen over fire håndvåpen jeg tenkte å kjøpe. Hittil har jeg skutt i de fleste klasser med lånt våpen, og har ingen ambisjoner om 1. plass. Dette er for hygga og moro skyld.

 

Kom gjerne med innspill.

1. Hammerli X-esse Sport, anatomisk grep, .22lr. 

2. CZ 75 Sp-01 Shadow, 9mm

3. Ruger SR22, spes.pist., .22lr

4. Ruger GP100, 4 el 5" løp, .357 mag., event. tilsvarende Smith eller Colt. Antar å kjøpe revolver brukt, da det ikke vil skytes ofte.

153008_1.jpg

mediumimg797CZ SP-01 Shadow - Winge Våpen AS.jpg

2017-03-30-21-40-26--1674986499.jpg

1707.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Kan godt hende det blir mer plinking enn antatt, ja... så begynner styret med hjemmelading etc ?

HHar noen der ute erfaring med Ruger sr22, fortell gjerne. Eneste jeg får høre, er at DA avtrekket er et slit... men dette gjelder vel kun første skudd?

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill.

 

Husker jeg ble sliten i finger'n da jeg skjøt med Mark rundt 1990, ja... velbrukte klubbvåpen allerede den gang, med nok av fett og kruttslam i systemet. Nå skriker frua i huset opp om at "jammen, jeg vil ha den søte svarte med rødt på!" (hun har ennå tilgode å fullføre sikkerhetskurset). Så, vi får se. I verste fall får hun søke om spesialrevolver når tida kommer, en liten snub er ikke å forakte. Da kan man jo bytte-låne.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet ikke så ille en plan, men jeg har et alternativ:

Bytt ut X-esse sport med X-esse modell Stenvaag. Da har du den beste spesialpistol med en gang og slipper unna Rugeren. I tillegg er ikke Stenvaag så forskjellig fra Sport verken på bane eller i finfelt. Når du så skjønner at du må ha en matchpistol, har du ikke kastet bort tid og penger på å gå veien om noe halvveis som Sport.

4. Her må det være en S&W 686 med 6-tommers løp og full lug.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder revolver vil mange si at du MÅ ha en 6" S&W x86, supertunent. Basta.
Du må selvsagt ikke det. Hvis du velger å gå den veien må du kjøpe ladeutstyr samtidig. Og du blir medlem av klubben som hele tiden lever i angsten for å ikke få tak i nok Federal tennhetter. Det kan virke som om klubben er redd for at det er for fåmedlemmer, for det er stadig anbefalinger for å bli medlem av den.Tuningen av revolveren gjør hanefallet så svakt at det bare er Federal tennhetter som går av. Så du kan glemme fabrikkammo.

 

Jeg valgte å gå en annen vei. Jeg kjøpte en 6" Ruger GP100 og er meget fornøyd. Har byttet ut hane- og returfjær (kr 150), og selv om DA avtrekket er noe lengre enn på en S&W, er det meget glatt og fint. SA avtrekket er kontant og nesten for lett. Uansett tennhetter fungerer all ammo fint uten unntak. Avstanden mellom sylinder og løpskon kan nesten ikke være mindre (0.005"), så faktorkrav med .357 Mag fabrikkammo er kronografert og holder med margin. Dette er ikke selvsagt selv med en S&W.

 

Grepet passet ikke mine hender i det hele tatt, fikk vannblemmer. Her er det flere varianter å få tak i her til lands, både gummi og tre.

 

Tredje gangen jeg skjøt med den, trening inklusive, ble jeg nr 2 i feltstevne kl D. Og da var min tidligere revolvererfaring med en 2" snub.

 

 

-dagvt-

 

Link to comment
Share on other sites

Meget fornøyd med Shadowen, iallefall. Var også innom Winge Våpen i Moss for å sjekke ut Hammerli'n. Selv om det ble sagt på telefon at denne var inne, viste det seg at det var den jo ikke... Fikk istedet 2 timers trivelig kjøring Moss tur/retur... Enda godt flere selger denne ?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

7000? WOW! Men jeg har sett at bruktprisene har gått til værs i det siste. Jeg kjøpte i sin tid en demoskutt S&W m29 til 3700kr. Nå så jeg at Børselars hadde en til salgs for 11000, riktignok med langt løp. Den gikk visst med en gang også.

 

På den bakgrunn er kanskje ikke 7000 så ille likevel.

 

Hva skal jeg ta for min Python? 40k?

Edited by hipshot
Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, seawolf skrev:

Jeg kikka litt på de brukte S&W 686 på finn, og prisene lå mellom 8300 og 10000.
Da er ikke hoppet langt til en splitter ny.....

 Nei, hvis man bare ser seg blind på kroner så er det ikke langt opp.

Derimot vil jeg anta at de gjerne har vært en tur hos børsemaker for justering, samt byttet fjærsett(og montert avtrekkstopp)

Ikke noe man må, men kontra en fabrikkny, så er det natt og dag å skyte disse. 

Koble det med høy dollarkurs og dertil høy pris på, samt tilbud og ettersåørsel så prøver nok de fleste å få mest mulig igjen for jerna sine som de nok har kostet på endel og.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke at dette er negativt.
Jeg konstaterer kun at forskjellen mellom brukt og nytt ikke er mange kronene.

At et trimmet og justert våpen er bedre å skyte med er vel naturlig, men skal en forvente å få dekket slike oppgraderinger ved bruktsalg?
For å trekke sammenligning med feks. jaktrifler, så vil ikke en tur til børsemaker for diverse oppgraderinger gi nevneverdige utslag i høyere bruktpris.
Regelen er vel heller at en kan se langt etter å få igjen for slike utlegg.
 
 

Link to comment
Share on other sites

Bruktpriser følger nypriser på våpen som på annet. Hus for eksempel, en gammel rønne som ble bygget for 50 år siden går nå for millioner.

 

Den revolveren som Børselars hadde kostet sikkert ikke mer enn 5000 ny, nå ble den avertert for 11.

 

Jeg sier ikke at det er feil, det er markedet som bestemmer. Og når markedet vil gi 11, så er jo ikke Børselars dummere enn at han forlanger det - kanskje kunne den gått for enda mer.

 

Og det bringer meg tilbake til min Python (he-he) - hva mon tro markedet vil gi for en slik? 

 

Nå gikk vi visst over til våpen for etablerte, men det får bare stå sin prøve.

Link to comment
Share on other sites

Og hva mener buskapet her på Kammerset? Vil en SA revolver som f.eks. Ruger Blackhawk medføre noen nytte utover cowboy-skyting og skytters egenglede, eller er den totalt unyttig til generell programskyting?

 

 

Link to comment
Share on other sites

På ‎22‎.‎05‎.‎2017 den 18.34, seawolf skrev:

At et trimmet og justert våpen er bedre å skyte med er vel naturlig, men skal en forvente å få dekket slike oppgraderinger ved bruktsalg?
For å trekke sammenligning med feks. jaktrifler, så vil ikke en tur til børsemaker for diverse oppgraderinger gi nevneverdige utslag i høyere bruktpris.
Regelen er vel heller at en kan se langt etter å få igjen for slike utlegg.
 
 

Forskjellen er at en jaktrifle vil fungere fra "bra" til "meget bra" uten noen form for oppgraderinger om hovedformålet er jakt (så sant den er av høvelig kvalitet). Har man planer om å hevde seg i div. revolverøvelser så stiller man med et veldig stort handicap om man ikke har en "trimmet" revolver. Dette er nok hovedgrunnen til de noe høye bruktprisene.   

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Santos skrev:

Og hva mener buskapet her på Kammerset? Vil en SA revolver som f.eks. Ruger Blackhawk medføre noen nytte utover cowboy-skyting og skytters egenglede, eller er den totalt unyttig til generell programskyting?

 

 

Det er flere som bruker SA revolvere i Mag1 og Mag2, der har man jo som regel generøse nok skytetider til å spenne opp.

Skyter stort sett SA i Magnum selv, men da med DA revolvere.

Edited by Diabolo
Utfyllende info...
Link to comment
Share on other sites

Når man først er inne på våpen for nybegynnere, så sitter jeg med blandete følelser. 

På en måte så ønsker man et "godt" våpen billig, men på en annen side så får man ofte det man betaler for. 

 

Får man et våpen som gjør det vanskelig å skyte godt, så ryker motivasjonen også. Det er  jo ønskelig at en nybegynner også treffer og gjør det relativt bra. Det skaper mer motivasjon. 


Selv er vi to i klubben som endelig fikk våpensøknaden på plass. 

Han ene kjøpe en rimelig X-Five, og jeg valgte å importere en P210-6 HeavyFrame og deretter investere i et Karl Nill grep. Min totale kostnad ble vesentlig høyere, men når vi var på skytebanene så traff han ikke en dritt. Han prøvde min, og skøyt 8, 9 og 10'ere.

Vi målte han sitt avtrekk, og det var på svimlende 2,5Kg mot min på 1350g. 

Enden av historien er at han nå har levert inn sin x-five for å bytte avtrekk med mer, for å få den opp på Match nivå. Dette koster han nå 10.000,- hos Pedersen. 

 

Mitt råd, Ikke kjøp 4 billige våpen, men heller en til to gode i første runde!   

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, aps skrev:

Du kan da dog desverre ikke skyte annet enn grovfelt med din P210 wabby, siden avtrekksvekt er under kravet for militærfelt ;) 

Joda. Selv om det ikke er et optimalt våpen for oppgaven så kan han også skyte grovpistol og hurtigpistol grov. Dersom han klarer å gjøre avtrekket 10 g tyngre (sannsynligvis ikke uoppnåelig) så kan han også skyte militærfelt og hurtig militær.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, wabby skrev:

....Dette koster han nå 10.000,- hos Pedersen. 

 

 

!0,000-,!!! - ØØH, er det mulig.? (Hvorfor er jeg ikke børsemaker).

 

Forøvrig så trodde jeg at en X-five var av de bedre pistolene. Som ikke er Colt altså. :) 

Link to comment
Share on other sites

På 24.5.2017 den 6.56, Santos skrev:

 Vil en SA revolver som f.eks. Ruger Blackhawk medføre noen nytte utover cowboy-skyting og skytters egenglede, eller er den totalt unyttig til generell programskyting?

Ruger Super Blackhawk i min 7 " løp, helst 10 " er yppelig til Metallsiluett! Og kan også brukes i feltprogrammet.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, hipshot skrev:

!0,000-,!!! - ØØH, er det mulig.? (Hvorfor er jeg ikke børsemaker).

 

Forøvrig så trodde jeg at en X-five var av de bedre pistolene. Som ikke er Colt altså. :) 

X-five er en av de beste (i motsetning til Colt).

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Trolldeig skrev:

10.000 for å bygge om en enklere X-five til supermatch?

Dette er visstnok en av de aller billigste X-five så rubbel og bit innvendig + sikte skulle byttes. 

Usikkert om det også inkluderte skjefteplater. 

Link to comment
Share on other sites

Skyttere vil alltid ha forskjellige meninger om våpen og hva som er et godt våpen og hvordan det skal brukes, men jeg klarer ikke å se for meg en skytegren der SR22 er et godt valg. Kjøpte meg en sr22 for noen år siden, og det er det mest bortkastede kjøpet jeg har gjort. Presisjonen er for dårlig til bane, og den har alt for mange funksjonsfeil til dynamisk. Jeg kjøpte den med lyddemper for å ha noe å leke med på hytta, men det ble mer irritasjon enn lek med den. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
På 25.4.2017 den 15.43, dagvt skrev:

Når det gjelder revolver vil mange si at du MÅ ha en 6" S&W x86, supertunent. Basta.
Du må selvsagt ikke det. Hvis du velger å gå den veien må du kjøpe ladeutstyr samtidig. Og du blir medlem av klubben som hele tiden lever i angsten for å ikke få tak i nok Federal tennhetter. Det kan virke som om klubben er redd for at det er for fåmedlemmer, for det er stadig anbefalinger for å bli medlem av den.Tuningen av revolveren gjør hanefallet så svakt at det bare er Federal tennhetter som går av. Så du kan glemme fabrikkammo.

 

Jeg valgte å gå en annen vei. Jeg kjøpte en 6" Ruger GP100 og er meget fornøyd. Har byttet ut hane- og returfjær (kr 150), og selv om DA avtrekket er noe lengre enn på en S&W, er det meget glatt og fint. SA avtrekket er kontant og nesten for lett. Uansett tennhetter fungerer all ammo fint uten unntak. Avstanden mellom sylinder og løpskon kan nesten ikke være mindre (0.005"), så faktorkrav med .357 Mag fabrikkammo er kronografert og holder med margin. Dette er ikke selvsagt selv med en S&W.

 

Grepet passet ikke mine hender i det hele tatt, fikk vannblemmer. Her er det flere varianter å få tak i her til lands, både gummi og tre.

 

Tredje gangen jeg skjøt med den, trening inklusive, ble jeg nr 2 i feltstevne kl D. Og da var min tidligere revolvererfaring med en 2" snub.

 

 

-dagvt-

 

 

Jaja, kjøpt en GP100, 4", kjøpt i USA 1985, bragt hjem til Norge gjennom slusa på Fornebu i 86, ligget i orginalesken, med tønnebeskytter, hele tiden siden da. Aldri skutt. Innlevert til Oppdal lensmannskontor under siste amnesti.

 

Jeg kjøper alltid revolvere som er for pene til å brukes..  (som S&W mod 15-2 fra 1965, eid av våpensamler, aldri skutt før jeg tok jomfrudommen og monterte Hogue mono.)

 

Huff.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...