Jump to content

Reell vekt på lyddempere


Loker

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg en Hausken MD45 for å supplere garderoben med en superlett demper (6,5mm). Den skulle veie 180g, men vekten stoppet på 245g - 36% mer enn oppgitt. Ikke all verden, men da er den plutselig i et annet segment hvor det finnes flere dempere med tilsvarende vekt. Dette får meg til å tvile på reell vekt på alle demperne til Hausken (og andre produsenter).

Hvilke dempere har du og hva stopper vekten på?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Av ren nysgjerrighet, hvilken type vekt benytter folket til denne "kontrollen" av reel vekt av dempere? Det opplyses om vekter som 429g der oppgitt vekt er 420g, eller 408g, oppgitt 398g. Dette er så små forskjeller at jeg må gå ut fra at dere benytter en kalibrert vekt godkjent for kjøp og salg siden dere kommer med disse opplysningene? Om ikke så er tilfellet er informasjonen i denne tråden fullstendig verdiløs da det bare er synsing. TS sitt innlegg er muligens mer relevant siden det er en større forskjell, men også der kan vekten ha stor påvirkning.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med kalibrerte vekter er at de fleste vekter i vanlig salg er temmelig nøyaktig. Jeg har holdt på med en og annen vekt og kalibreringen foregår oftest innenfor tidels gram. En vanlig digital kjøkkenvekt er oftest nøyaktig på grammet men ikke på tidels grammet, da må man gjerne låne en brevvekt fra posten. Om det skulle være en feilmargin på +/- 1g så mener jeg at opplysningene fortsatt er relevant. Det er nok ingen som går til rettsak basert på de oppgitte vektene her, gjør man det må man nok få tak i en kalibrert vekt først :-)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sjekka 5 kg Phillipsen for ei tid tilbake, med kontrollodd. Typisk kjøkkenvekt til til noen hundringser på elvarehuset. Avvik var 6 g ved 500 g lodd og økte med økende vekt til 64 gr ved 5 kg. Sikkert mer enn godt nok til matlaging, men overhode ikke til å kontrollveie produkter, og så legge ut resultatet her inne som påståtte feil i produsentens oppgivelser for produktet. En annen ting jeg også har lagt merke til når det gjelder denne billigvekta er at den er særdeles temperaturfølsom. Fikk betydelig avvik ved veiing i lavere enn vanlig romtemperatur ( ikke nedtegnet, men vekta var i praksis ubrukbar), så ta evt. det i betrakning også, om en drar vekta med fra kjøkkenet og ut i snekkerboden for å veie noe.

Link to comment
Share on other sites

Siden det ble spurt, så ble Stalonen min veid (ny og ubrukt) på digital kjøkkenvekt. Enhver får ta informasjonen og tro på den- og bruke den som han vil. Jeg vil tro at de fleste vil tenke at med et avvik ("avvik") på 9 gram er man greit innenfor det produsenten oppgir, i mulig motseting til det TS opplever i forhold til sin demper. Støtter forøvrig tidligere antagelse om at jeg ikke planlegger å stevne nevnte lapplandske firma over at jeg (kanskje) har fått 9g demper for mye... ;)

Edited by oyvind1
Kommafeil ;)
Link to comment
Share on other sites

Oyvind1
Grunden til at du har fået ca 9 gram for meget, er formodentligt at du har en pibe med relativ kljent gjengedimmention.
Der vil ved en stålgjengeparti være op mod 25 grams forskel på m13x1 og m18x1
Dette opvejes så ved at piben har tilsvarende vægtforskel bare modsat ved de samme 2 gjengedimentioner.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...