Jump to content

Handikap med kal. 20 ?


gubben38

Recommended Posts

Single trigger på sideligger er vulgært. ;-)

Til den prisen ville jeg nesten sett på en Rizzini også. For øvrig synes jeg at spesielt sideliggere, billige som dyre, ser mer elegante ut i 16 eller 20 enn i 12, så jeg støtter valget ditt. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du først skal kjøpe ei hagle i kaliber 20, så ville jeg kjøpt ei som var kamret i 76 og ikke 70. Det blir fort veldig dårlig utvalg av ammo om du begrenser deg til 20/70.  Det er alltid ammoutvalget som blir kaliber 20 sitt svakeste ledd, både med tanke på pris og tilgang på kvalitetspatroner.  Det er mye ræl i butikkhyllene!

I kaliber 20 skal man også være klar over at tunge ladninger (>30g) nesten uten unntak kommer ut i lav fart. Det trenger ikke ha noen praktisk betydning for normal jakt, men vil du ha ammo som strekker holdene litt ekstra til f.eks vinterjakt så  er ikke 20 rette kaliberet om du ikke lader selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg ei Beretta 686 Silver Pigeon for et par år siden, før det gikk jeg med ei tyrkisk hagle i kaliber 12. Jeg har vært en del på sørøya så det har blitt noen ryper med kal 20, min erfaring er at på rype funker 20/70 like godt som 12/70. Men på litt større fugl og hare liker jeg å ha 20/76 med maks 32grams ladning. da får man fin fart og str 4 funker som bare det :) har personlig aldri skutt fugl over 35 meter. I terrenget jeg går i hjemme (ikke finnmark) blir skjelden holdene på orrfugl og hare mer en 10-20 meter før sjangsen er borte. Har også en forhandler som har godt utvalg av kaliber 20 patroner så der er jeg også svært fornøyd. Det fine med kaliber 20 er at man kan ha ei nett og slank hagle i stål, som varer livet ut!

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med Yldiz ? De har både o/u og s/s i 20/76. ( riktignok uten engelsk stokk....)

Ligger noen få brukte i 20 på Finn, men litt langt unna. Klok av skade kjøper jeg ikke brukt usett?

Ønsker å gå litt lavt ut på pris i tilfelle jeg finner ut at jakt ikke er min greie.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 20/70. J&F har RWS blypatroner i forskjellige størrelser. Kjempe patron. Skutt rev, storfugl og rype. Merker ikke forskjell fra den tidligere 12er hagla. (Eller dvs nå ligger fugl oftere død, da bly er lov igjen)

 

Jeg føler ikke ammo utvalget er noe hindring. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva du enn velger av hagle så er det aller viktigste at den passer innenfor rimelighetens grenser. Hvis ikke vil du antagelig bare bli plaget. Om du er ny i gamet bør du skaffe hjelp fra noen som kan dette, både skytingen og tilpassning. Da slipper du å finne opp kruttet på nytt. Det tar ofte unødvendig lang tid, og jeg snakker av egen erfaring. 

 

Angående merke/type hagle ville jeg som Gillen ha kjøpt noe som lett solgt om du er usikker på om jakt er noe for deg. Sideligger meg engels skjefte er fint å se på, men de aller fleste skal ha en over/under med en avtrekker som er regnet for å være mest optimalt. Jeg ville kanskje tenkt at en sideligger kan man skaffe seg som hagle nummer to når man vet at jakt virkelig er tingen. Når man er helt fersk bør fokuset ligge på å få til god skyting før man blir frustrert og går lei.

Jeg har ikke sett denne filmen med Ulf https://vimeo.com/ondemand/jaktskyttemedhagelgevar, men den kan sikker gi noen gode tips og få deg til å tenke igjennom hva som kan være lurt å fokusere på.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Utvilsomt lettere å starte med kaliber 12. 20 er for viderekomne og som regel i tillegg til ei hagla i kaliber 12.  12 er like hjemme på rugde som på gåsejakt. 20 ern er nok mer en rypespesialist. Kaliber 20 på tiur er ikke noe for nybegynnere etter min mening. Men noe man legger litt ekstra penger i etter at man har trent seg opp på bane og jakt med 12.

Link to comment
Share on other sites

(dette er ikke ment som kritikk, kun min personlig erfaring)xD

 

Hadde samme syn som deg hovdeknuten, men etter å ha felt rev og orrfugl med kaliber 20 så mener jeg de var like døde som om jeg hadde brukt 12. Og jeg er ikke noen god hagleskytter. 

 

For læringens skyld, hva er det kaliber 12 gjør som ikke 20 gjør?

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Etter min oppfatning er det en misforståelse at kaliber 12 er bedre enn 20. For riflepatroner gjelder det at større hull = grovre kaliber = tungre kuler med større diameter som er bedre egnet til større vilt. Det gjelder ikke for haglepatroner. En patron med hagl størrelse 2 inneholder hagl størrelse 2, uansett om hullet i tuten er kaliber 12 eller 20. Eneste forskjell er hvor mange kaliber 2 hagl man kan putte i patronen. Kaliber 12 drar derfor fra 20 kun når man ønsker tyngre blyladninger enn 30-32 gram. Det er mange uerfarne som jakter med tuuuunge ladninger.... og det er bare tull. Haglene mister anslagsenergi fort. Det hjelper ikke med ei blysørpe på 50 meters hold; haglene har ikke fart nok til å slå igjennom uansett. Det som er viktig med haglepatroner til jaktbruk er å ha god dekning på de holdene hvor haglene har tilstrekkelig anslagsenergi. Det er derfor viktig å teste ulike patroner, og sjekke hvilke som gir god dekning i den hagla du vil bruke. Det er ikke spesielt vanskelig. Jeg pleier å ta med en rull med gråpapir ut i jaktterrenget. Når jaktdagen er over spenner jeg den mellom noen einerbusker eller noe, markerer et senterpunkt, og sjekker skuddbilde. En taustump på 37,5cm og en tusj, og man tegner enkelt en sirkel på 75cm diameter rundt senterpunktet. Da kan man sjekke skuddbildet på aktuelle hold. Lengste forsvarlige på rype er vel 35 meter (det er for langt til at jeg treffer), på rådyr 20-22 meter. Man ser enkelt hvilke patron som gir pen dekning, og hvilke som gir hull der det kunne flydd ei rype gjennom. De som tenker å jakte rådyr med buck-shot for eksempel bør prøve dette... Det blir bare et sjansespill. Etter det jeg har sett gir tunge ladninger klumpete dekningsmønster med hull i, mens lettere ladninger og høyere fart gir penere dekning, og altså en mer effektiv haglepatron. Amerikanerne bruker tunge "turkey loads". Det er til bruk på kalkun, som man skyter i halsen, på bakken. Da er det om å gjøre å få tettest mulig dekning, og man bruker svært tunge ladninger. Slike patroner er ikke spesielt egnet til jakt på flyvende vilt. Men det er fristende å tenke seg at tyngre ladning = mer effektiv ladning, noe som rett og slett ikke er tilfelle. Kaliber 12 ga en reell fordel i den tiden bly var forbudt. Nå kan jeg ikke se fordelen. God dekning innen hold der haglene har anslagsenergi er poenget, ikke størrelsen på hullet i tuten.

Edited by Skaubjønn
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Man må ikke glemme at et skuddbilde fra ei hagle ikke bare er todimensjonalt. Det er tredimensjonalt! Problemet med å skyte på papir er at man bare ser to dimensjoner og ikke den tredje. Så lenge man skyter på noe som står i ro, så gir et papirbilde en god ide om hva man kan forvente seg av patronen. Hagle bruke man gjerne fordi målet ikke står i ro. Forskjellen på en patron skutt i kaliber 20 og 12 med lik mengde haggel (ladning), er at løpet har forskjellig diameter. Det medfører et lengere skuddbilde for kaliber 20 enn kaliber 12. Noen ganger er det ene en fordel over det andre:winke1:. Fasiten for hva som er best er skjeldent spikret i stein. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er jo helt sant. Kaliber 20 gir neppe noen fordel fremfor kaliber 12 heller. En stund trodde jeg kaliber 20 patroner var lettere, slik at det ble mindre vekt å dra på ved fjellrypejakt. Så veide jeg de.... helt likt!

Til første hagle hadde jeg nok også kjøpt en O/U kaliber 12. Antakelig en Beretta. Rett opp og ned et verktøy som virker. Og enkelt å trene mye på banen med. Og det er den største suksessfaktoren; mye større enn kaliberet: Trening og instruksjon. Mye viktigere å legge pengene i teningsskudd og timer på banen enn på gravyre hvis man vil ha uttelling på jakt.

 

Jeg har en spesiell interesse for drillinger, og treffer mange som vil ha kaliber 12 i drillingen, spesielt rådyrjegere. Det mener jeg er en misforståelse. Jeg har hatt drilling i kaliber 12, og balansen er mye bedre med kaliber 20-76 eller 16. Og rådyra merker ikke forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Etter nesten 30år med kaliber 20/76 og et tresiffret antall rådyr på samvittigheten har jeg konkludert med at kaliber 20 duger for mitt bruk. Når en ser på hold og knall/fall effekt så er denne identisk som for kaliber 12.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Med helt ubegrenset budsjett, både til kjøp og drift, samt dagens kunnskapsnivå, så hadde jeg antagelig kjøpt en Browning B725 i kal.20 til rype/harejakt.

Tenker man litt på økonomi så må man sikkert regne ca. 1 kr ekstra for leirdueammo i kal.20. Det er omtrent det jeg har betalt ekstra for leirdueammo i kaliber 20 de siste åra. Da blir det fort fristende å skyte kaliber 12 i stedet, hvis man er som meg og skyter 250-500 skudd når man først får slippe til på banen.  For 50 skudd her og der spiller det jo ingen rolle.  

Link to comment
Share on other sites

Ballistisk sett så får man om man anvender lik ladevekt i våpen av ulike kaliber bedre og jevnere treffbilder i det største kaliberet. Dette fordi samme haglmengde (ladevekt) blir kortere har færre hagl som deformeres gjennom pipen og dette med et lavere trykk eller høyere hastighet gitt samme trykk? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Leste litt på nettet, og det skal vist være mindre rekyl i kaliber 20 vs 12. Kan ikke si jeg har merket så voldsomt mye mindre rekyl, men noe kanskje...?

 

Konklusjon må være at begge gjør jobben godt, viss skytteren følger anbefalte avstander, trener og tester ut patroner. :-) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lest at det er mindre rekyl i kaliber 20. Det får jeg ikke til å stemme. Det er mindre rekyl med lette ladninger, og mindre rekyl om børsa er tyngre. Skyter man en 32 grams ladning i 20og en 32 grams ladning i 12 i  børser med samme vekt vil da rekylen bli lik!? 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Skaubjønn skrev:

Skyter man en 32 grams ladning i 20og en 32 grams ladning i 12 i  børser med samme vekt vil da rekylen bli lik!? 

 

Om en 32grams hagelladning i en kal. 20 skal akselereres  opp til samme utgangshastighet som i en kal. 12 (samme lengde på løp) kreves et høyere gasstrykk i den mindre kaliberen.

Samme "arbeid" skal utføres, men med et mindre area på kruttgassene l å virke på i kal 20.

 

Så den må lades opp til et høyer trykk og rekylen vil/må som en følge, bli mer kjennbar i kal 20 om stokkning/vekt etc ellers er lik.

 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Uten å ha skutt med kaliber 20 hagle vil jeg litt forsiktig hevde at skjeftes utforming og plassering i forhold til løpet har stor betydning for den opplevde rekylen. Hadde en Pedretti foldehagle som slo noe voldsomt med originalstokken men som det var en fryd å skyte med da jeg satte på en modifisert jaktriflestokk.

Link to comment
Share on other sites

Nå er nok ikke rekyl et stort problem på jakt- uansett børse- med normale ladninger. De få jaktskuddene som blir avfyrt på Norsk jakt merkes vel knapt uansett kaliber. Jeg fikk min første kaliber 16 i 1981, og gikk over til kal 12 et års tid senere. Jeg jaktet i mange år med min Simson Shul 12/70- og det ramlet da noen orrfugl og ryper- men det var uhorvelig mye bom. Men det var fugl i skogen den gangen- om en fortalte at en hadde sett en hønsehauk ble det nok tatt for en bløff. I dag er det nesten omvendt.. På leirduebanen lå det som regel på 20-22+.  På 90`tallet en gang gikk jeg over til kal 20, og treffprosenten på leirduer gikk sakte nedover- mens treffprosenten på fugl gikk drastisk oppover. Men på gåsa og reven bruker jeg kaliber 12- uvisst av hvilken grunn.  En lett og hendig kaliber 20 feller orrfuglen like godt som en kaliber 12. 

De siste tiårene har jeg brukt liten/ingen tid på småviltjakt- mest på grunn av at det er mer hauk og rovfugl å se- enn skogsfugl. Men sist høst tok jeg med en kaliber 20 til fjells igjen- og skjøt fem skudd. Resultat, fire ryper og en orrhane. Litt kan en jo ta seg råd til å høste av naturen.En lett kaliber 20 er ikke å forakte, mitt førstevalg til skogsfugl og rype. Glem rekyl- den har tilnærmet ingen betydning. Deler et stemningsbilde fra sist høst. :winke1:

IMG_0234.JPG

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, hovdeknuten skrev:

Ballistisk sett så får man om man anvender lik ladevekt i våpen av ulike kaliber bedre og jevnere treffbilder i det største kaliberet.

Samtidig blir det vanskeligere å treffe noe som beveger seg med høy fart på tvers av skuddrettningenB|

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Bly skrev:

Samtidig blir det vanskeligere å treffe noe som beveger seg med høy fart på tvers av skuddrettningenB|

Godt mulig det det- men min erfaring er heller det motsatte :winke1: Mitt enkle råd til hagleskyttere: Skal du bomme på sideskudd- så bom for all del foran, ikke bak:winke1:

Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, asterix skrev:

Godt mulig det det- men min erfaring er heller det motsatte :winke1:

Det belyser jo bare kompleksiteten i å vurder et hagleskudd9_9 Det er rett og slett så mange ulike faktorer at den subjektive oppfattelsen av hva som fungere blir helt forskjellig fra person til person. Alt mulig spiller inn på oppfattelsen av om man treffer eller bommer mere med det ene kontra de andre. Jeg påstår at det sannsynligvis ikke er en helt klar fasit på om det ene er bedre enn det andre. Det koker fort ned til at det er øynene som ser og hva man har vent seg til å bruke.

 

@Asterix; Det kan jo hende du skyter over eller under og drar fordel av et "mere spredt" skuddbilde i kaliber 12? Kanskje hagla i kaliber 12 som du bruker passer deg bedre? Kanskje er hagla i tillegg tyngere og gir en "roligere/mer kontrollerbar/stabil" sving? Du ser poenget mitt? Svaret er kanskje ikke opplagt bare relatert til haglesvermen:winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt både 12/70, 20/76 og 16/70. For min del var det 12'ern som ikke passet meg. Den var lett, 2,8 kilo, men den føltes ustabil og vinglete. Kort løp har nok noe skylda her. Det var 66 cm. Kjekk på de raskeste skuddene i skogen, men tragisk på lengre hold med god tid. Ble aldri fortolig med hagla.

 

Har/har hatt to hagler i 20/76, en Fabarm o/u og en Beretta halvauto. Fabarmen var en annen verden enn 12'ern (Yildiz). Lik lengde og lik vekt, men likevel mye bedre balansert. Dette var en "ekte" 20'er. Fantastisk god hagle som jeg i et sveiseblindt øyeblikk solgte... Berettaen havnet i heimen da jeg skulle prøve meg på links (venstredominant øye og venstrehendt). Det ble fiasko. Bare bomskudd. Kjøpte den fordi den kunne shimses noe. Men uansett hva jeg gjør, jeg bommer.

 

Da havnet en Merkel 200E i 16/70 i skapet i stedet. Har aldri hatt den på lerduebanen, men herre for en nydelig hagle. Denne ble spesiallaget til meg 12 år før jeg ble født. Det virker sånn... Har dessverre vært altfor lite på jakt med den (en sesong, ca åtte turer), og de få gangene jeg har vært på jakt, har jeg selvsagt klart å bomme da, så burde nok tatt en tur på lerduebanen!

 

Hva slags kaliber man velger, er mest smak og behag. At folk i dag MÅ ha 12/89 for å skyte på et eller annet vesen, er meg uforståelig. Dette er et skapt behov, og kanskje det gir status blant enkelte å si at "jeg har 12/89, hva har du?"? Rådyra datt for 20/70 for noen år siden også, men tviler på at de har utviklet skuddsikker teflonpels over tid. Øver man og skyter slik man bør, ja da detter dyra nå også, vil jeg tro. Selvsagt forstår jeg at de som ofte er på lerduebanen går for 12'er. Verken 12 eller 16 er noe alternativ her. For et par uker siden var jeg på lerduebanen med 20'eren. Manglet ammunisjon, men Gmax hadde heldigvis, til 99,- for 25 stk. Litt surt, selvsagt, å se at 12'erskudd kostet 49,-... Men pytt. Det velter ingen budsjett om man skyter noen hundre skudd i året bare. For meg betyr få treningsskudd at jeg heller lar være å skyte i skogen. Jeg lar vel egentlig være nesten uansett... Like moro å se tiuren baske seg i veien uskadd.

 

Noe handicap har i hvert fall aldri jeg følt jeg har hatt på jakt med kaliber 20. Riktignok har jeg fått høre at jeg har damehagle, barnehagle, salonghagle, lekehagle osv, men pyttsann. Jeg har kost meg med noe som ser utrolig mye flottere ut, og ingen av fuglene jeg har skutt med 20 har sprellet etterpå heller. Hva 16-kaliberen gjør med fuglen, vet jeg ikke, men det er nærliggende å tro at de også stuper greit i lyngen. En ting er i hvert fall sikkert; du verden så stilfullt jeg bommer nå! Før ble jeg sur når jeg bommet med en tyrker i 12/70. Nå smiler jeg og tar det ikke så tungt og synes det er godt å skyte med denne stasbørsa i 16/70; "Wow, den gromme, fine hagla mi smalt denne gangen også!" 9_9 For min del er jakt også opplevelsen av å ha noe jeg har lyst til å ha når det gjelder utstyr. Er sikkert derfor jeg har kjøpt og solgt både rifler, hagler og sikter pluss, pluss gjennom alle år. Nå er jeg ferdig og har totalt mistet interessen for kjøp og salg. Bortsett fra den j...la elgrifla da.

 

Jeg er kanskje litt sær når det gjelder kalibere, og 16/70 er jo sært for mange ennå. Er kanskje derfor jeg ikke vil ha .223, men har .222. At jeg presterte å kjøpe æljrifle i .308 irriterer meg så intenst at jeg har hatt lyst å selge skiten i flere år nå. Jeg skulle jo ha .338 Fed...

 

Konklusjonen min er at det eneste handicap'et man har med kaliber 20 er om man skal skyte mye på lerduer. Da blir det dyrt, og det kan være verre å få tak i patroner. Ellers er det eneste handicap'et utenom, det man skaper selv. Det finnes sikkert vitenskapelige forklaringer på at 12 er best til det meste, men hvordan det fungerer i praksis, kan være noe annet. Tross alt er det et menneske som skal fyre av børsa. Gjør man det riktig med 20, er det MYE mer effektivt en å gjøre det galt med 12... Og motsatt, selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Etter og ha sett Tom knapp på youtube sette verdensrekorder som er mer spekulære en foregående over flere tiår på trick shooting med hagle og se han plukke opp en fabrikkny ikke spesialtilpasset benelli m2 og se han knuse dusin med duer opp ned og gud vet i hvilke stillinger den mannen ikke har tatt double og triple som oss andre bare kan drømme om ved vanelig skytestilling så har min konklusjon blitt at trening og atter trening trumfer all synsing om rekyl og choker og kaliber.

Min mening er at når en får trent nokk så vet en hvordan hagla skal passe deg og hvilke kaliber choker og patroner en foretrekker.

 

Jeg syntes sitatet til Randy Walkerman om produsentenes evige kjåing om deres fantastiske rekyl;gassystem;kolber kolbekapper etc som hele tiden påstår at deres hagle er verdens softest shooting shotgun.

Hans svar til det var at det enkleste i verden er og lage haglen som har minst rekyl.Du lager bare den tyngste haglen på markedet.

På vanelig jakt tror jeg for den gjennomsnittlige dårlige norske hagleskytter som meg og veldig mange andre er om du har kaliber 12 eller 20 det samme. 

Om det ikke er like sexy og diskutere og gjøre dette er vel det beste og dra til en fagforhandler med god kompetanse og få hjelp til og velge den haglen som passer en best. Så bruke så my energi og fritid en kan avse på lærduebanen og kanskje ta et haglekurs hos njf.

Før jakt kan en teste ut diverse patroner og choker på papp så en får et bilde av hva som gir gode skuddbilder.

Etter noen år med my riktig trening vet man nokk hva som passer en selv når det kommer til hagle.

Når jeg selv er på støkkjakt på skogsfugl og skyter er jeg så fokusert at jeg ikke merker no forskjell på om jeg skøyt en 12/70 34g eller en 12/76 52g

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kjøpt ei billig 12er brukt..miroku er ofte billige og bra børser som varer evig....tilpass kolbe.. jeg bruker selvklebende teip fra biltema til 9,-kr og en foamplate eller 2 under... 

Gjerne faste 1/4 og 1/2 choker...

bruk resten av pengene på skudd...

argumentet for 12 er 1kr pr skudd!

dvs mer trening og moro....skyt relativt mye...gjerne sporting/skeet og leirduesti! 

Dette pga større variasjoner enn trap + dobbelt skudd som kan være nyttig under jakt! Spesielt fuglejakt!

 

Så kan du kjøpe deg ei sideligger i kal 20!

Edited by J.E.Hagen
Link to comment
Share on other sites

På 18.5.2017 den 18.11, Bly skrev:

@Asterix; Det kan jo hende du skyter over eller under og drar fordel av et "mere spredt" skuddbilde i kaliber 12? Kanskje hagla i kaliber 12 som du bruker passer deg bedre? Kanskje er hagla i tillegg tyngere og gir en "roligere/mer kontrollerbar/stabil" sving? Du ser poenget mitt? Svaret er kanskje ikke opplagt bare relatert til haglesvermen:winke1:

Ved kjapp telling ser jeg at jeg i hvert fall har hatt 7 forskjellige kaliber 12 i løpet av over 35 år som jeger- mulig noen er uteglemt. Jeg kan ikke se at noen av dem i kal 12 har hatt noen bedre drep/treffprosent en noen av mine børser i kaliber 16 eller 20.:winke1: Men grunnet bedre tilgang på bla treningsammunisjon, røffere bruksområde osv er det to nye kaliber 12 i bestilling.  Mengdeskyting- eller å gå ettersøk med en slank og fin 16 eller 20 byr meg imot- derfor kaliber 12 i bestilling...9_9

Link to comment
Share on other sites

På 25.5.2017 den 15.04, hovdeknuten skrev:

 

På 21.5.2017 den 10.45, Bly skrev:

Hva er fordelen med 12/50?

Svært pene svermer. Lav rekyl lavt kammertrykk/  FN laget til og med helt vanntette 12/50 skudd i zinkblikk som naturligvis var meget populært på sjøfugl.

 

Gode og dårlige patroner har liten sammenheng med dimensjonen på patronen. Setter man sammen gode harmoniske komponenter blir patronen ofte bra, og i motsatt fall ofte dårlig. Vil du tro på sort magi, så er vel 12/50 best!9_9

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...