Jump to content

Kaste hylser, med tennhetter i?


Sør-jeger

Recommended Posts

Kjøpte en brukt rifle, hvor det fulgte med x antall hundre en(eller flere) gangs skutte hylser. Tidligere eier (dødsbo) har vist fjernet brukt tennhette og satt i ny.

Nå har jeg ikke noen intensjon om å bruke disse hylsene, og lurer på hvordan jeg skal kvitte meg med dem, siden det sitter nye ( usikker på hvor gamle dem er ) tennheter i.

 

Hvordan skal jeg kaste dem?

 

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke selge de? :)
(Eller gi de bort til noen du kjenner)

Dersom du absolutt skal kaste de er det nok sikkert greit å gjøre som Snoppy sier.

Jeg på min side har så lite kreativitet at jeg samler opp alt av slikt tjafs (Hylser med tennhetter + deformert/skadet/gammel ammunisjon)  til jeg har en full bærepose eller to.

Når jeg da skal innom våpenkontoret neste gang leverer jeg det inn der, også sender de det til destruksjon.
Dette koster absolutt ingenting, og selve transaksjonen tar ca 10 sekunder. (ingen signering, kvittering eller skjult avgift. :) )

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har noe erfaring med å ta knekken på tennhetter uten å avsette dem med tennstempel, mange av patronene mangler  jeg våpen/rett kammer til for å trekke dem av.

Setter man hylsene stående med olje i hylsa så vil de før eller siden slutte å virke. Noen tar et par tre dager mens andre trenger en 1 - 2 uker. Jeg har teste dette ved flere anledninger, Raufoss Nato 7,62x51 trenger mye tid, også dagens Federal-hetter, enkelte hetter fra krigens dager suger olje og destruerer hetta bedre. Det som har slått meg er at det er store variasjoner mellom hetter og produsenter. Grunnen til at jeg pusler med dette er jeg deaktiverer patroner for display/utstilling til museer. Patroner tømmes for krutt og hylsene står oppreist med hetta ned og olje i hylsene. Jeg mangler å teste dette i kokende vann for raskere resultat, med avslutning olje i hylsa pluss kule for ferdig oppdrag.  Det man koker i bør ikke brukes til matlaging, p.g.a. kvikksølv i eldre hetter.

Hensikten med det jeg beskriver er egentlig et annet tema enn å kaste hylser med aktiv hette.

Noe dropp-ammo fra krigen, eks. britisk 9mm. har overrasket meg med olje i hylsa etter en uke, de freser sakte med svak røyk etter en uke i olje. Noen hetter bare tviler litt og gløder forsiktig i ett par sekunder. For å være sikker trenger de et par tre uker i olje.

 

Illustrasjonen under viser .303 Brit. som er tømt for krutt og montert kule tilbake uten krutt, hettene har stått i olje i 14 dager. Patronene blir likevel stående med kula opp til de kommer på plass i monteren. Likevel lar jeg alltid være noe olje i hylsa konservert.

IMG_6283.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...